Pubergedrag of inconsequente opvoeding?

10-09-2019 12:48 89 berichten
Mijn vriend en ik denken soms anders over het gedrag van mijn pubers (jongens) van 13 en bijna 16 jaar. Ik ben wat meer flexibel, gebruik veel humor en vertrouw erop dat veel uit zichzelf wel goed komt. Ik laat niet alles lopen, maar pak bepaalde storende zaken van mijn kinderen wel aan (choose your battles). Speelt ook mee dat ik me niet de hele dag een politieagent wil voelen en ik heb ook nog een dochter van 7.
Mijn vriend vindt dat ik soms niet consequent genoeg ben en is van mening dat ik meer regels moet stellen.
Ik zou graag willen hoe jullie denken over dingen die hier thuis dus vaak voorkomen en of dat 'normaal' is en/of hoe jullie dat aanpakken:

Broodspullen op aanrecht achter laten na smeren
Schooltassen in de kamer gooien
Schoenen laten liggen waar ze uit worden gedaan
Tosti apparaat laten staan
Bordjes e.d. niet terug naar de keuken
Zuchten bij een klusje (container, vaatwasser e.d.)
Alles steeds blijven herhalen

Nu is mijn vriend niet steeds bij ons, we hebben een lat-relatie. Hij heeft zelf 2 kinderen van 19 en 16 die heel volgzaam zijn en geen pubergedrag vertonen. We hebben over dit onderwerp wel eens woorden en ik merk dat ik minder op mezelf begin te vertrouwen. Maar dat voelt eigenlijk ook niet goed. Dus ik ben op zoek naar andere meningen, vandaar deze post.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het zoals jij.
Lange teugel, veel vrijheid. En als het echt te ver gaat.... trek ik aan de teugel.

Daar krijg je hele volwassen, zelfdenkende, wijze mensen van.

Je vriend kan beter afstand nemen en accepteren, dat jij het op jouw manier doet. En dat dat prima is
Alle reacties Link kopieren
Letterlijk al die punten die jij noemt komen bij ons thuis ook voor. Ja, het is irritant en ja, we blijven tig keer herhalen. Soms roep ik ze terug naar beneden om de zooi op te ruimen en soms doe ik het zelf.

Volgens mij is dat echt volkomen normaal hoor.
Alle reacties Link kopieren
Broodspullen op aanrecht achter laten na smeren: Op z'n kamer/bed gooien
Schooltassen in de kamer gooien: Mijn eigen tas in zn kamer gooien
Schoenen laten liggen waar ze uit worden gedaan: naar buiten gooien (Ook als het regent)
Tosti apparaat laten staan (Op zn kamer neerleggen)
Bordjes e.d. niet terug naar de keuken (Ook naar zn kamer)
Zuchten bij een klusje (container, vaatwasser e.d.) (Zuchten alleen is niet erg, zolang ie t maar doet)
Alles steeds blijven herhalen: Naar Beterhoren met hem gaan om daar een gratis hoortest te doen, ja echt.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs al zou het merendeel hier een stijl hanteren die meer bij je vriend past, dan nog zou ik naar jouw kinderen jouw stijl hanteren. Als jij nu jezelf krampachtig strenger gaat opstellen, voelen de kinderen dat het niet natuurlijk is en is de strijd voor jou drie keer zo zwaar.
Jouw huis, jouw kinderen, jouw regels.

(Brave pubers creëren is trouwens geen enorme eigen verdienste, dat is een combinatie van karakter, gezinshistorie en een stukkie opvoeding.)
Hips, hopsakee en pierlala.
Soms voer ik een show op door als een stuntvrouw over zijn spullen te vallen. Soms wacht ik tot hij boven is en laat hem dan terug komen, soms stop ik alles, incl tosti-ijzer, in zijn schooltas of onderin zijn kussensloop, soms vraag ik uurloon aan hem en soms schiet ik uit mijn slof.

Bedoelt je partner meer straf i.p.v. regels?
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
10-09-2019 12:53
Broodspullen op aanrecht achter laten na smeren: Op z'n kamer/bed gooien
Schooltassen in de kamer gooien: Mijn eigen tas in zn kamer gooien
Schoenen laten liggen waar ze uit worden gedaan: naar buiten gooien (Ook als het regent)
Tosti apparaat laten staan (Op zn kamer neerleggen)
Bordjes e.d. niet terug naar de keuken (Ook naar zn kamer)
Zuchten bij een klusje (container, vaatwasser e.d.) (Zuchten alleen is niet erg, zolang ie t maar doet)
Alles steeds blijven herhalen: Naar Beterhoren met hem gaan om daar een gratis hoortest te doen, ja echt.
Dat klinkt als veel energie die je gaat verspillen. Ik vond het als puber trouwens ook echt NIET BOEIEND of mijn kamer een boeltje was of niet. Ik zou er alleen maar boos om geworden zijn. Voor je laatste suggestie heb ik zelfs geen woorden.
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
10-09-2019 12:57
Dat klinkt als veel energie die je gaat verspillen. Ik vond het als puber trouwens ook echt NIET BOEIEND of mijn kamer een boeltje was of niet. Ik zou er alleen maar boos om geworden zijn. Voor je laatste suggestie heb ik zelfs geen woorden.
Valt reuze mee, en niemand wil natte schoenen. En ja die laatste; das een vleugje humor.
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
10-09-2019 12:57
Ik vond het als puber trouwens ook echt NIET BOEIEND of mijn kamer een boeltje was of niet. Ik zou er alleen maar boos om geworden zijn.
https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... e-your-own
jij en heel veel pubers
Ik trek bij die van mij hun kamerdeur dicht, en stoor me niet aan de zooi.
En af&toe hoor ik een boel lawaai boven, zit de wasmand vol beddengoed, de vuilniszak vol rotzooi en komen ze even de stofzuiger halen
Alle reacties Link kopieren
Die dingen die je opnoemt vind ik nou niet echt iets om woorden over te hebben. Jullie hebben een lat relatie, hij woont dus niet eens bij je,hoeveel last kan hij ervan hebben? Fijn voor hem dat zijn kinderen makkelijk zijn maar dat heeft vooral met het karakter van zijn kinderen te maken. Opvoeding heeft lang niet zoveel invloed op het gedrag van kinderen als sommige mensen graag denken.

Volgens mij zijn de meeste pubers zoals de jouwe, het is toch zonde om hierover ruzie te maken omdat hij toevallig mazzel heeft met de zijne?
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Heel normaal pubergedrag.
Bovendien ben ik van mening dat kinderen ook mensen zijn met hun eigen persoonlijkheid, nukken en humor/humeur, gebreken en talenten.

Het zijn geen kleipoppetjes die je kunt kneden tot ze precies in jouw vormpje passen.

Doe je dat wel, dan 'breek' je een kind zoals je een wild paard zou 'breken'. Nou...wees daar maar trots op. Jij hebt gewonnen...van je kind.

Respect voor de mens die zíj zijn.
En ja, er zijn nou eenmaal regels die het samenleven wat prettiger maakt en waar het liefst aan gehouden mag worden. Meehelpen is geen gek ding.
En van het herhalen kun je als ouder gek worden...maar dat is al generaties zo toch? Ook heel normaal.

Pick your battles....

Zolang het over schoenen en schooltassen gaat ipv het vermoorden van kittens en joyriden/vandalisme (ik noem maar wat) dan heb je het volgens mij helemaal niet slecht voor elkaar hoor.
Laat je niet gekmaken. Zijn opvoedmethode hoeft niet de jouwe te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens de zomervakantie, toen het eens de spuigaten uitliep (zij hele dag thuis, ik op mijn werk) overal foto's en filmpjes (heel veel foto's) van gemaakt. In de gezinsapp
en gevraagd of dat anders kon

de volgende dag voor ik naar huis kwam geappt: pas op, jullie moeder is zo thuis, is het netjes???

En sindsdien was het de hele vakantie echt heel veel beter
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-09-2019 13:00
https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... e-your-own
jij en heel veel pubers
Ik trek bij die van mij hun kamerdeur dicht, en stoor me niet aan de zooi.
En af&toe hoor ik een boel lawaai boven, zit de wasmand vol beddengoed, de vuilniszak vol rotzooi en komen ze even de stofzuiger halen
Bij mij als zijn vriendin komt slapen, dan weet ik: 2 volle wasmanden, minstens.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
10-09-2019 12:53

Alles steeds blijven herhalen: Naar Beterhoren met hem gaan om daar een gratis hoortest te doen, ja echt.
:proud:
lilalinda schreef:
10-09-2019 13:01
Ik heb tijdens de zomervakantie, toen het eens de spuigaten uitliep (zij hele dag thuis, ik op mijn werk) overal foto's en filmpjes (heel veel foto's) van gemaakt. In de gezinsapp
en gevraagd of dat anders kon

de volgende dag voor ik naar huis kwam geappt: pas op, jullie moeder is zo thuis, is het netjes???

En sindsdien was het de hele vakantie echt heel veel beter
Zo ver is die van mij nog niet :hihi: Toen zelfs de kat laatst angstig zat te mauwen, omdat ze de uitgang niet meer kon vinden heb ik het samen met hem opgepakt. Na 2 uur!!!! was het weet leeg en netjes en kan hij zelf ook zijn spullen weer vinden. En de kat is opgelucht dat ze weer uit zijn kamer is.
Alle reacties Link kopieren
:rofl: de kat!
Doodnormaal pubergedrag. Je doet het prima op jouw manier. Juist door flink te puberen leren kinderen zichzelf kennen en worden ze zelfstandige, zelfdenkende volwassenen. Ook al is het echt niet altijd leuk en gezellig, ik hang de vlag uit, bij echt pubergedrag 🙂
Alle reacties Link kopieren
Ik herken ook alles wat je zegt van mijn jongens van 13 en 15.

Ik zeg er wel elke keer wat van (doet het pijn om de klep van de vaatwasser open te trekken en dat bord er in te zetten? of, Kijk eens naast de voordeur of daar een bordje met hotel hangt) maar het lijkt zinloos.

Viel ik stijl achterover toen ik paar weken geleden foto's kreeg van het kamp. Daar kunnen ze blijkbaar wel opruimen, afwassen en nog vanalles meer ;-)
subnautica wijzigde dit bericht op 10-09-2019 13:09
0.12% gewijzigd
lolly-pop schreef:
10-09-2019 13:08
Doodnormaal pubergedrag. Je doet het prima op jouw manier. Juist door flink te puberen leren kinderen zichzelf kennen en worden ze zelfstandige, zelfdenkende volwassenen. Ook al is het echt niet altijd leuk en gezellig, ik hang de vlag uit, bij echt pubergedrag 🙂
Nou, die vlag mag zo onderhand wel in de fik wat mij betreft. Ik ben er wel klaar mee :hihi:
Suðri schreef:
10-09-2019 13:09
Nou, die vlag mag zo onderhand wel in de fik wat mij betreft. Ik ben er wel klaar mee :hihi:
😂
Het rijtje wat jij opsomt Marriway komt hier ook allemaal voor.
Ik doe net als jou, veel humor en vaak net doen of ik iets niet hoor/zie.
Werkt prima hier.
En inderdaad, als het de spuigaten uitloopt dan stel ik weer even orde op zaken.
En dan gaat het weer een week goed :biggrin:

Ach joh, zolang het hier allemaal bij blijft dan heb je niets te klagen. En jij doet het op jouw eigen manier, je partner op de zijne.
Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees niks geks, 2 heel normale pubers. Natuurlijk herhaal je 100x dat ze hun zooi moeten opruimen, en dan gebeurd het nog niet.
En als ze de deur uitgaan moet je opeens bij hun thuis je schoenen uitdoen......
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Alles wat in je OP staat komt mij niet bekend voor, gloek, schijnbaar ben ik (veel) strenger dan ik dacht. Nou oké, het klusjesgezucht herken ik, de rest écht niet.

Eigenlijk vind ik dat heel fijn, ik heb echt niet de zin om constant hun zooi op te ruimen of in discussie te gaan.
Ze ruimen achter hun kont op, helemaal automatisch.

Ik vrees dat ik in kamp vriend ben dus.
...
Alle reacties Link kopieren
De een noemt het pubergedrag.. Voor mij is dit mijn dagelijkse realiteit met mijn man ;)

Ik zou er niet teveel moeite in stoppen, zeker niet als jij deze manier van opvoeden fijn vindt. Het zijn jouw kinderen waar jij heel de week mee te dealen hebt. Jammer voor je partner, maar zijn manier is niet altijd de beste.
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat jullie lekker latten. Dan kan hij zich lekker met zijn eigen huis bezig houden.
Al die dingen die je noemt, zijn misschien ergerlijk, maar uiteindelijk toch volkomen onbelangrijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven