Gezondheid alle pijlers

Maagonderzoek ervaringen

10-09-2019 16:40 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier ervaring(en) met een gastropie?

In principe krijg ik geen verdovende keelspray of roesje. Is dit zonder goed te doen?

Zie niet snel tegen iets op, maar dit lijkt mij geen fijn onderzoek.

Tips en trucs? :bye:
Alle reacties Link kopieren
Ik had zeer goede begeleiding in het ziekenhuis en heb me compleet gefocust op deze begeleiding. Qua ademhaling en rust houden.

Vond het goed te doen. Prettig is anders, maar het was ook zo voorbij achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit een jaar of 15 geleden laten doen. Fijn is het niet, het is ook gewoon tegennatuurlijk om zo'n slang in te slikken. Maar het is me alles meegevallen. Ontspannen is het belangrijkste!
Toevallig heb ik net deze onderzoek gehad. Alleen heb ik wel een drankje gehad tegen schuimen in mijn maag en een verdovende spray. Geen roesje. Ik moet zeggen dat ik het niet pijnlijk vond, wel vervelend als de slang in je slokdarm gaat. Je krijgt braakneigingen, maar ik keerde in mezelf door op mijn ademhaling te letten en kon zo rustig blijven tot het onderzoek voorbij was. Het ergste vond ik het nuchter blijven de hele dag en de daarbij behorende hoofdpijn. Maar waarom krijg je geen verdovingsspray? Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag de verdovingsspray helaas niet hebben.

Blijft de kokhalsreflex of verdwijnt deze gedurende het onderzoek ?
Alle reacties Link kopieren
Blauwkleedje31 schreef:
10-09-2019 16:50
Ik mag de verdovingsspray helaas niet hebben.

Blijft de kokhalsreflex of verdwijnt deze gedurende het onderzoek ?

Die verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het goed te doen zonder roesje. Die spray werkt echt minimaal hoor, merkte er niks van. De reflex blijft komen maar als je rustig blijft valt het mee.
Blauwkleedje31 schreef:
10-09-2019 16:50
Ik mag de verdovingsspray helaas niet hebben.

Blijft de kokhalsreflex of verdwijnt deze gedurende het onderzoek ?
Oh dat is minder. Dat ligt aan jezelf en de arts. Als deze rustig met de slang zal manoeuvreren en jij rustig blijft, is er weinig kokhalsreflex. Bij beweging heb je meer kans. Tenminste dat merkte ik.
anoniem_64b9896d19796 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 16:56
Reden: .
1.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
10-09-2019 16:53
Die verdwijnt.
Bij mij niet hoor. Ik las kokhalzend en boerend met 2 man over me heen op tafel.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ligt er aan. 1 keer duurde het onderzoek lang, want het was een man die studenten iets aan het leren was. Dit ging super rustig en geen pijn gehad.

Tweede keer ging het heel snel, dat deed pijn en ik bleef kokhalzen. Maar ja ze waren wel snel klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 2 x gehad en allebei de keren goed te doen. Voor mij hielp het om me heel goed te concentreren op mijn ademhaling.
Alle reacties Link kopieren
Verschillend dus! Lees net dat het gelukkig niet lang duurt (meestal).
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
10-09-2019 16:54
Bij mij niet hoor. Ik las kokhalzend en boerend met 2 man over me heen op tafel.
O dat klinkt minder. Raakte je in paniek of doen ze dat standaard?
Alle reacties Link kopieren
Ja niet denken dat je stikt, gewoon blijven ademen en vooral daarop concentreren. :)
.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
10-09-2019 17:01
Ik heb het 2 x gehad en allebei de keren goed te doen. Voor mij hielp het om me heel goed te concentreren op mijn ademhaling.
Oke. Rustig blijven is het beste dus. Meestal kan ik dat super goed. Raak nooit in paniek, dat scheelt.
Alleen met roesje gehad want daarna een colonscopie. Weet er weinig van. Succes!
Heb mijn post uit een oud topic gekopieerd:

Ik heb een gastroscopie gehad. Ik zou zo morgen fluitend weer gaan. Vond het echt niets voorstellen.
Enige momentje dat even naar is (is ook in paar seconden voorbij), is als ze die slang even langs een punt schuiven waar je braakneiging van krijgt, maar door door je neus te ademen, verdwijnt die braakneiging. Verpleegkundige wijst je daar ook op en probeert je op je gemak te stellen.
Heb geen roesje gehad en ook geen verdoving voor de keel. In het ziekenhuis hier, proberen ze eerst zonder; dus gewoon slang doorslikken. Voordeel is dat je dan ook direct mag eten en drinken na afloop van het onderzoek.
Ze zeiden voor het onderzoek dat het vooral belangrijk is, dat je je goed kunt ontspannen. Dus probeer je echt niet te druk te maken. Eventueel vraag je of er iemand mee naar binnen mag, als je dat wat rustiger maakt. Bij mij vroegen ze in het ziekenhuis uit zichzelf of familielid mee naar binnen wilde; ik vond het prima en familielid vond het wel boeiend om te zien en mocht bij mijn benen/voeten plaatsnemen en zo kan iemand bijvoorbeeld hand op je been leggen als je daar rustiger van wordt.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
10-09-2019 16:53
Die verdwijnt.
Bij mij verdween ie niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
10-09-2019 17:38
Alleen met roesje gehad want daarna een colonscopie. Weet er weinig van. Succes!
Hier omgekeerde volgorde, zonder roesje.
Vond de gastroscopie echt veel vervelender dan de coloscopie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hier wel een roesje en al maar goed.

Ze hebben mij blijkbaar op de duur zoveel moeten bij-spuiten dat ze mij nadien nauwelijks nog wakker kregen.

Kennelijk reageerde ik / mijn lijf nogal fel.


Ik had het dus echt van zijn leven niet gehaald zonder die verdoving.
En de volgende keer steken ze maar gelijk een totale verdoving.
Ik heb een roesje gehad, ze moesten zelfs meer geven door de onbewuste onrust en bewegingen die ik maakte. Ik kan zo'n slang in mn keel niet handelen, dus daarom met roesje. Naderhand weer fris en fruitig naar huis gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 18:23
Bij mij verdween ie niet.

Zal ook liggen aan wie het doet. Als ze de scoop/ slang stil weten te houden en de keel en huig minder geprikkeld worden zal het minder zijn. Ook een beetje kwestie van geluk denk ik.
.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
10-09-2019 18:28
Hier wel een roesje en al maar goed.

Ze hebben mij blijkbaar op de duur zoveel moeten bij-spuiten dat ze mij nadien nauwelijks nog wakker kregen.

Kennelijk reageerde ik / mijn lijf nogal fel.


Ik had het dus echt van zijn leven niet gehaald zonder die verdoving.
En de volgende keer steken ze maar gelijk een totale verdoving.
:-? :-o o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel een watje zijn dan hoor maar ik vond het vreselijk. Doe het nooit meer zonder roesje.
Alle reacties Link kopieren
Aragog schreef:
10-09-2019 20:03
Ik zal wel een watje zijn dan hoor maar ik vond het vreselijk. Doe het nooit meer zonder roesje.
Wat vond je er vreselijk aan?
Wel bijzonder dat de 1 het vind meevallen en de ander het vreselijk vind. Ligt misschien ook aan wie het uitvoert?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven