Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Ik ga ook kijken, gewoon omdat ik benieuwd ben.
Alle reacties Link kopieren
Dat genderneutrale is veel te overdreven, iedereen slaat er in door. Ik had een collega, de ene dag was het een vrouw, de andere dag een man, weer een dag genderfluid. Helemaal prima hoor, maar wel boos worden als je haar/hem/het verkeerd aansprak... Tja.

Verder ga ik docu wellicht kijken.
karl_marx wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:23
10.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MissEmilie schreef:
10-09-2019 21:12
Ik heb een peuterzoon en mijn man en ik proberen hem zo genderneutraal mogelijk op te voeden, maar ik vind het hartstikke moeilijk. Ik merk dat ik automatisch ruw met hem speel en dat hij dat (daardoor?) dus ook heel leuk vindt. En hij is gek op auto’s, maar komt dat omdat hij dat op het kdv aangesmeerd krijgt of omdat hij het zelf wil?

Ik probeer hem ook redelijk neutraal te kleden, maar dat is ook een crime. Vanaf maat 92 ben je kennelijk een volwassen vent die alleen in grijs en blauw wil lopen. Ik moet heel veel moeite doen om mijn kind in kinderkleren te hijsen. Daarbij wil ik niet altijd voertuigen op zijn kleding zien, maar ook neutrale dingen als dieren en voedsel, maar ook dat is lastig.

De omgeving werkt ook niet mee. Al vanaf de geboorte krijgt hij viezige opmerkingen als ‘wat kan jij goed flirten, een echte charmeur’ en ‘jij doet het vast goed bij de meisjes’ en wordt allerlei doorsnee kindergedrag bestempeld als ‘echt een jongetje hè’.

En dan te bedenken dat man en ik allebei vakken bij genderstudies gevolgd hebben en dat we dus goed beslagen ten ijs zijn gekomen :|
Herkenbaar van die kleding! Ik wilde mijn zoon altijd in vrolijke kleuren kleden maar dat was nog niet zo makkelijk.

Praktische tip: Benetton heeft leuke vrolijke gekleurde kleding voor jongens.

Verder onderschrijft jouw ervaring echt alles wat ik tot nu toe in die docu gezien heb.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
10-09-2019 21:21
Ik ga ook kijken, gewoon omdat ik benieuwd ben.
Het is echt heel erg interessant. Maar ook wat verdrietig als het over de meisjes gaat. Tenminste, ik werd er wat verdrietig van.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-09-2019 21:18
Ik ben toevallig zelf net bij het stukje waarin 2 babys worden aangekleed als het andere geslacht voordat ze volwassenen erbij laten. Het is echt schokkend om te zien (en ja, natuurlijk wordt dat ook extra aangedikt door de montage, maar toch) hoe de volwassenen bij het babytje waarvan men denkt dat het een meisje is steeds het neutrale of "jongens" speelgoed zelfs afpakt om dat arme kind vervolgens steeds een pop of roze knuffelbeest op te dringen.

Sowieso ben ik tot nu toe best geschokt door wat ik zie, maar ik ben dus zelf ook nog aan het kijken. Vandaar nog geen uitgebreide mening van mijn kant.
Dat stukje met die baby’s (ik denk dat het hetzelfde is) heb ik gezien, het cirkelt al een tijdje op het web rond, vond ik wel heel verhelderend.

Daarnaast, ik relateer heel veel aan dochter, zie ook nog die glinsterogen van haar voor me toen ze van een oudoma een afschuwelijk roze aangekleed plastic popje kreeg. Echt, haar hart was verpand en sindsdien is ze van het poppen verzorgen. Naast het voetballen, de brandweer, de stoere shirts en makkelijke ruime jongensboeken, het weigeren van rokken (want dan zeggen ze dat ik een meisje ben), haar wens om kort haar, overal competitief willen winnen etc.

Ik zie dat gedrag, vast geheel onterecht, van veel van de kinderen (en ouders) in haar klas zoals op die babyfilmpjes.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
10-09-2019 21:21
Dat genderneutrale is veel te overdreven, iedereen slaat er in door. Ik had een collega, de ene dag was het een vrouw, de andere dag een man, weer een dag genderfluid. Helemaal prima hoor, maar wel boos worden als je haar/hem/het verkeerd aansprak... Tja.

Verder ga ik docu wellicht kijken.
Daar gaat die documentaire allemaal helemaal niet over. Het gaat over zaken als dat meisjes slechter scoren op ruimtelijk inzicht, en een neuropsychiater die vervolgens uitlegt dat uit onderzoek blijkt dat kinderhersenen volledig identiek zijn, maar dat bij jongens het ruimtelijk inzicht gebied meer ontwikkeld wordt en andere verbindingen aanlegt tussen verschillende receptoren, omdat jongens simpelweg vaker dat gebied trainen door het speelgoed waarmee ze spelen, de verwachtingen die men van ze heeft, de sporten waarop hun ouders hen inschrijven, etc.

En vervolgens gaan ze bij twee klassen allerlei wetenschappelijke tests doen, waarbij ze de ene klas gewoon normaal laten functioneren zoals altijd, en in de andere klas bewust alle gender-stereotypen proberen weg te nemen. En na een x periode testen ze die klassen weer en kijken welk effect het op het zelfbeeld van de kinderen, en de leerprestaties van de kinderen, etc heeft gehad.
Am Yisrael Chai!
Ik word er ook wel moedeloos van. Voor ik een kind had, dacht ik dat ik veel invloed zou hebben op hem, zeker met betrekking tot dit soort onderwerpen. Hij is nu twee en ik heb het idee dat het echt vechten tegen de bierkaai is. Het enige wat ons consequent lukt is benoemen dat hij later een jongen of meisje als partner krijgt, maar dat is vooral omdat andere mensen geen gesprekjes over de verre toekomst met hem voeren.

Wat ik ook schokkend vond om te ontdekken: roze rompers hebben plooitjes bij de hals, waardoor de stof iets boller en losser valt op de borst. Meisjesshirts zijn smaller in de schouders en de mouwen zijn strakker. Meisjeskleren zijn echt zo gesneden dat baby’s en kinderen er een vrouwelijk figuur van krijgen.

:| :| :|
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-09-2019 21:23
Herkenbaar van die kleding! Ik wilde mijn zoon altijd in vrolijke kleuren kleden maar dat was nog niet zo makkelijk.

Praktische tip: Benetton heeft leuke vrolijke gekleurde kleding voor jongens.

Verder onderschrijft jouw ervaring echt alles wat ik tot nu toe in die docu gezien heb.
Ons kind wil dus het liefst jongenskleren aan en ik heb gemerkt dat jongenskleren ook gewoon veel makkelijker bewegen. Ik wilde eigenlijk al aanraden om gewoon bij de meisjesafdeling te kijken, maar de snit is echt niet gemaakt om lekker een potje te voetballen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
MissEmilie schreef:
10-09-2019 21:31
Ik word er ook wel moedeloos van. Voor ik een kind had, dacht ik dat ik veel invloed zou hebben op hem, zeker met betrekking tot dit soort onderwerpen. Hij is nu twee en ik heb het idee dat het echt vechten tegen de bierkaai is. Het enige wat ons consequent lukt is benoemen dat hij later een jongen of meisje als partner krijgt, maar dat is vooral omdat andere mensen geen gesprekjes over de verre toekomst met hem voeren.

Wat ik ook schokkend vond om te ontdekken: roze rompers hebben plooitjes bij de hals, waardoor de stof iets boller en losser valt op de borst. Meisjesshirts zijn smaller in de schouders en de mouwen zijn strakker. Meisjeskleren zijn echt zo gesneden dat baby’s en kinderen er een vrouwelijk figuur van krijgen.

:| :| :|
Klopt. Je gaat er ook anders in bewegen.
Alle reacties Link kopieren
@MissEmillie, het is een jongen, het zit in zijn dna om van 'jongens dingen' te houden en wellicht ruwer te zijn in zijn spel. Wil je bewust zijn natuur proberen te veranderen?

Benieuwd waar deze onzin op lange termijn toe leidt. Ik zie nu al te vaak gasten met geëpileerde wenkbrauwen die niet eens een band kunnen plakken want dan worden de gemanicuurde handen vies. Wat een drama.

En dan de vrouwen in huis die de man willen/proberen te zijn. Wat een zootje.
anoniem_382302 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 08:48
Reden: Was een -N vergeten voor de gramaticapolitie onder de forummers.
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit vorig jaar op tv gezien en het gaat vooral over al die onuitgesproken vooroordelen waar kinderen al van heel jongs af aan aan worden blootgesteld.
Meisjes die denken dat ze dom zijn, jongens die vooral 'stoer' moeten zijn, enz. enz.
Dat gaat veel verder dan welke kleren een kind draagt of dat een kind een 'typische' jongen of meid is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
10-09-2019 21:34
@MissEmillie, het is een jongen, het zit in zijn dna om van 'jongens dingen' te houden en wellicht ruwer te zijn in zijn spel. Wil je bewust zijn natuur probere te veranderen?

Benieuwd waar deze onzin op lange termijn toe leidt. Ik zie nu al te vaak gasten met geëpileerde wenkbrauwen die niet eens een band kunnen plakken want dan worden de gemanicuurde handen vies. Wat een drama.

En dan de vrouwen in huis die de man willen/proberen te zijn. Wat een zootje.
Ja, jammer hè? Dat je wereldbeeld op z’n kop gezet wordt.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 21:37
Ik heb dit vorig jaar op tv gezien en het gaat vooral over al die onuitgesproken vooroordelen waar kinderen al van heel jongs af aan aan worden blootgesteld.
Meisjes die denken dat ze dom zijn, jongens die vooral 'stoer' moeten zijn, enz. enz.
Dat gaat veel verder dan welke kleren een kind draagt of dat een kind een 'typische' jongen of meid is.
Ik dacht dat meisjes het bij gescheiden onderwijs ook veel beter doen, vooral bij de beta vakken, omdat ze dan niet in de buurt zitten van iemand die het vermeend beter kan.
MissEmilie schreef:
10-09-2019 21:31
Ik word er ook wel moedeloos van. Voor ik een kind had, dacht ik dat ik veel invloed zou hebben op hem, zeker met betrekking tot dit soort onderwerpen. Hij is nu twee en ik heb het idee dat het echt vechten tegen de bierkaai is. Het enige wat ons consequent lukt is benoemen dat hij later een jongen of meisje als partner krijgt, maar dat is vooral omdat andere mensen geen gesprekjes over de verre toekomst met hem voeren.

Wat ik ook schokkend vond om te ontdekken: roze rompers hebben plooitjes bij de hals, waardoor de stof iets boller en losser valt op de borst. Meisjesshirts zijn smaller in de schouders en de mouwen zijn strakker. Meisjeskleren zijn echt zo gesneden dat baby’s en kinderen er een vrouwelijk figuur van krijgen.

:| :| :|

Voor onze dochter (nu 21) kon ik nog effen kleuter-T-shirts kopen. Eén model, bij C&A voor jongens en meisjes, in vele kleuren. Voor onze jongste zoon (nu 16) niet meer. Net zo met rompers of sokken. Alle modellen en prints waren ineens heel duidelijk jongen of meisje.

Ergens ongeveer vijftien jaar geleden is dat veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 21:37
Ik heb dit vorig jaar op tv gezien en het gaat vooral over al die onuitgesproken vooroordelen waar kinderen al van heel jongs af aan aan worden blootgesteld.
Meisjes die denken dat ze dom zijn, jongens die vooral 'stoer' moeten zijn, enz. enz.
Dat gaat veel verder dan welke kleren een kind draagt of dat een kind een 'typische' jongen of meid is.

ik was vooral enorm geschokt van het feit dat 80% ofzo van die zevenjarige meisjes al een negatief zelfbeeld had, van zichzelf dacht dat ze sowieso dommer en slechter was dan de jongens en dat zoveel meisjes zichzelf alleen op uiterlijkheden beoordeelden. Daar werd ik echt verdrietig van.
Am Yisrael Chai!
ChristianeF schreef:
10-09-2019 21:34
@MissEmillie, het is een jongen, het zit in zijn dna om van 'jongens dingen' te houden en wellicht ruwer te zijn in zijn spel. Wil je bewust zijn natuur probere te veranderen?

Benieuwd waar deze onzin op lange termijn toe leidt. Ik zie nu al te vaak gasten met geëpileerde wenkbrauwen die niet eens een band kunnen plakken want dan worden de gemanicuurde handen vies. Wat een drama.

En dan de vrouwen in huis die de man willen/proberen te zijn. Wat een zootje.
Ik kan me voorstellen dat het voor mensen zoals jij heel prettig is om de wereld in te delen op basis van wel of geen piemel, maar ik leer mijn zoon liever dat hij worden wat hij wil, ongeacht de inhoud van zijn broekje.
Als je denkt dat ik ‘tegen zijn DNA’ in opvoed, raad ik je aan de documentaire te kijken.
fashionvictim schreef:
10-09-2019 21:30
Daar gaat die documentaire allemaal helemaal niet over. Het gaat over zaken als dat meisjes slechter scoren op ruimtelijk inzicht, en een neuropsychiater die vervolgens uitlegt dat uit onderzoek blijkt dat kinderhersenen volledig identiek zijn, maar dat bij jongens het ruimtelijk inzicht gebied meer ontwikkeld wordt en andere verbindingen aanlegt tussen verschillende receptoren, omdat jongens simpelweg vaker dat gebied trainen door het speelgoed waarmee ze spelen, de verwachtingen die men van ze heeft, de sporten waarop hun ouders hen inschrijven, etc.

En vervolgens gaan ze bij twee klassen allerlei wetenschappelijke tests doen, waarbij ze de ene klas gewoon normaal laten functioneren zoals altijd, en in de andere klas bewust alle gender-stereotypen proberen weg te nemen. En na een x periode testen ze die klassen weer en kijken welk effect het op het zelfbeeld van de kinderen, en de leerprestaties van de kinderen, etc heeft gehad.
Dan is genderneutrale opvoeding toch geen voordeel? Dan kun je ze beter allemaal als jongetje opvoeden als dat de betere skills oplevert waar je in de maatschappij het meest mee kan bereiken/verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Maar bijvoorbeeld ook hoe opgetogen sommige meisjes reageerden als ze - kennelijk voor het eerst - een boek voorgelezen kregen waarin het meisje de dappere heldin is in plaats van de passieve prinses. Zo'n meisje dat een hekel heeft aan lezen maar nu ineens lezen leuk vindt enkel omdat de hoofdpersoon een ander soort meisje is dan ze kennelijk tot dat moment gewend is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-09-2019 21:40
ik was vooral enorm geschokt van het feit dat 80% ofzo van die zevenjarige meisjes al een negatief zelfbeeld had, van zichzelf dacht dat ze sowieso dommer en slechter was dan de jongens en dat zoveel meisjes zichzelf alleen op uiterlijkheden beoordeelden. Daar werd ik echt verdrietig van.
Ik ben regelmatig geschokt dat mensen dit soort dingen nog steeds ontkennen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-09-2019 21:41
Dan is genderneutrale opvoeding toch geen voordeel? Dan kun je ze beter allemaal als jongetje opvoeden als dat de betere skills oplevert waar je in de maatschappij het meest mee kan bereiken/verdienen.
Nee, want jongetjes hebben er weer op een andere manier last van. Dat komt allemaal in het programma naar voren dus kijken maar.
Am Yisrael Chai!
Het valt mij ook op dat onze dochters erg vaak geprezen worden door familieleden wanneer ze "meisjesachtige" dingen doen en niet wanneer ze dingen doen die "jongensachtig" beoordeeld worden en andersom. Dus wanneer hun neven helpen met afruimen is dat wat gek, maar zij helpen oma heel goed mee en wanneer ze als moddermonsters terugkomen van een potje voetbal is dat heel zonde van hun kleren, terwijl hun neven "echte rouwdouwers" zijn.

Een van mijn kinderen wil altijd gewone lego voor haar verjaardag. Om mee te bouwen. Mensen blijven proberen van die leuke friendspoppetjes te kopen, want dan kan ze leuk verhaaltjes spelen bij de kapper enzo. Maar dat wil ze niet. Ze wil een rupsvoertuig bouwen.
Dus we krijgen nu experimenten met kinderen? Goed idee zeg.

Vooral omdat een leerkracht heel erg krampachtig vooral bezig gaat zijn met het genderneutraal zijn. Dat lukt vervolgens natuurlijk nooit op een wijze die men kan gebruiken in deugdelijk onderzoek. Want daar is de leerkracht niet voor opgeleid. Gevolg: halfbakken resultaten waar we nog niets mee kunnen.

Ik meen dat voor het zelfvertrouwen van kinderen het in eerste instantie belangrijk is dat op school iedereen welkom is ongeacht handicaps, aandoeningen ed. dat er vooral niet gepest en buitengesloten wordt. Dat schijnt al moeilijk zat te zijn voor scholen.

Maar ja, dat was allang niet meer hip natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-09-2019 21:41
Dan is genderneutrale opvoeding toch geen voordeel? Dan kun je ze beter allemaal als jongetje opvoeden als dat de betere skills oplevert waar je in de maatschappij het meest mee kan bereiken/verdienen.
Nee hoor, want bij de meisjes zijn andere gebieden in de hersenen beter ontwikkeld waar we in de maatschappij ook best wat aan hebben.

Het gaat er uiteindelijk natuurlijk om om kinderen zo optimaal te kunnen laten ontwikkelen.
Solomio schreef:
10-09-2019 21:37
Ik heb dit vorig jaar op tv gezien en het gaat vooral over al die onuitgesproken vooroordelen waar kinderen al van heel jongs af aan aan worden blootgesteld.
Meisjes die denken dat ze dom zijn, jongens die vooral 'stoer' moeten zijn, enz. enz.
Dat gaat veel verder dan welke kleren een kind draagt of dat een kind een 'typische' jongen of meid is.
Ja, het draait al snel uit op een discussie over kleding en stoer versus lief, hè? Ik merk dat ik daar ook vaak intrap.

Ik denk dat dat komt omdat die andere dingen, de onuitgesproken vooroordelen en verwachtingen heel ongrijpbaar zijn, zeker voor mensen die hier niet (vaak) over nadenken. Mijn moeder staat bijvoorbeeld heel erg open voor onze opvoedvisie, maar benadert mijn kind tegelijkertijd al vanaf heel jonge leeftijd als een jongen. Ze beseft zelf niet dat ze dat doet en ze gelooft ook eigenlijk niet dat het zo’n invloed heeft.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-09-2019 21:41
Dan is genderneutrale opvoeding toch geen voordeel? Dan kun je ze beter allemaal als jongetje opvoeden als dat de betere skills oplevert waar je in de maatschappij het meest mee kan bereiken/verdienen.
Er is meer in het leven dan geld verdienen.
Belangrijk is dat kinderen dezelfde mogelijkheden krijgen, ongeacht hun sekse.
En als er uit deze docu iets duidelijk wordt, dan is het wel dat dat momenteel niet zo is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven