Centraal Moderatortopic

27-06-2019 18:17 2992 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kun je terecht met je verzoekjes voor de moderators zoals het wijzigen van topictitels, sluiten van topics, anonimiseren van accounts etc.

Het is natuurlijk ook mogelijk om een melding van een topic of een specifieke posting te maken d.m.v. het toverstafje. Dit toverstafje kun je vinden aan de rechterbovenkant van een topic, of rechtsonder een posting. Daarnaast kun je ons ook bereiken per e-mail: forum@viva.nl

Off-topic berichten en berichten over beleid zijn op dit topic niet toegestaan. Het forumbeleid, waar iedere gebruiker bij aanmelding mee akkoord is gegaan, is door DPG vastgesteld en geen onderwerp van discussie. Daarom hoort dit niet op het forum thuis. Wanneer er toch off-topic berichten geplaatst worden, zullen wij deze verplaatsen naar het Napraattopic.


Mocht je een vraag hebben over genomen beslissingen, of de uitvoering van het beleid kun je ons een e-mail sturen op bovenstaand e-mailadres. Elke mail zal in behandeling worden genomen en worden beantwoord.

Handig om te weten:

Algemene voorwaarden:
https://www.viva.nl/algemene-voorwaarden/

Huisregels:
https://www.viva.nl/huisregels/

Veel gestelde vragen over het beleid:
https://www.viva.nl/moderatorbeleid/

Het vorige deel van het CM topic
overig/centraal-moderatortopic/list_messages/426421

Bantopic
overig/bantopic/list_messages/235701

Topic om na te praten over beleid, bans etc zodat dit topic gebruikt kan worden voor vragen etc.
overig/napraattopic-deel-125/list_messa ... 11?style=4

Waar meld je een bug op het Viva forum?
overig/bugtopic/list_messages/396233

Twee wekelijkse update
overig/community-manager-topic/list_messages/403603

Hier vind je alle linkjes naar de 2e pagina van alle pijlers:
overig/kijk-hier-voor-de-linkjes-naar-d ... =4&style=4

Maak een melding van de bug per mail naar communitymanager@viva.nl o.v.v. bug viva forum. Vermeld in je mail altijd de url van waar je het probleem bent tegen gekomen, de browser die je gebruikt, welk device je gebruikt (tablet, mobiel of desktop) en stuur indien mogelijk ook een screenshot mee. Zo kunnen wij het probleem snel terugvinden en oplossen. Uiteraard zullen we alle mails beantwoorden en je ook laten weten of de bug al eerder gemeld is.

Vragen over de huisregels en het beleid kun je stellen aan forum@viva.nl.

Mochten er problemen zijn met banners, dan willen we je graag vriendelijk verzoeken om even een mailtje te sturen naar forum@viva.nl, zodat we hier zo adequaat mogelijk op kunnen reageren en het forummen voor iedereen even prettig kan verlopen.

Met vriendelijke groet,

Moderators Viva forum
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Fijn dat jullie Cateuatje's ban ongedaan gemaakt hebben.
Oeps, Cateautje' s ban dus
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat Cateau's ban is teruggedraaid, maar het blijft een raadsel waarom haar opmerking precies zo erg was in jullie ogen.
Willen jullie dat nog toelichten, mods?

De term 'ongepast' is zó breed te interpreteren dat dat best eens toegelicht mag worden, want niemand hier begrijpt het, zoals jullie kunnen zien.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-09-2019 15:30
Fijn dat Cateau's ban is teruggedraaid, maar het blijft een raadsel waarom haar opmerking precies zo erg was in jullie ogen.
Willen jullie dat nog toelichten, mods?

De term 'ongepast' is zó breed te interpreteren dat dat best eens toegelicht mag worden, want niemand hier begrijpt het, zoals jullie kunnen zien.
Grapjas 😂
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-09-2019 15:30
Fijn dat Cateau's ban is teruggedraaid, maar het blijft een raadsel waarom haar opmerking precies zo erg was in jullie ogen.
Willen jullie dat nog toelichten, mods?

De term 'ongepast' is zó breed te interpreteren dat dat best eens toegelicht mag worden, want niemand hier begrijpt het, zoals jullie kunnen zien.
Beste Zazamaenade,

De woordkeuze vonden wij ongepast, wij vinden dit woord dan ook niet voor herhaling vatbaar. Als het anders was verwoord was deze reactie inderdaad niet ongepast geweest.

Ik hoop het hierbij wat beter te hebben uitgelegd.

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva Forum
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Er waren meerdere reacties waarin wij de woordkeuze ongepast vonden, er was echter een woord die wij over de schreef vonden gaan en die zullen we daarom dan ook niet herhalen. We hebben 'm verwijderd met een reden.

Zoals jullie weten is de ban inmiddels teruggedraaid. We hopen daarom dat deze discussie nu afgesloten kan worden, en zullen verdere reacties dan ook naar het Napraattopic verplaatsen.

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Alle reacties Link kopieren
Mag voor mij de pijler 'Entertainment' geblokkeerd worden?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
10-09-2019 20:48
Mag voor mij de pijler 'Entertainment' geblokkeerd worden?
Het wordt morgen opgepakt.

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
@CM,

Heel graag wil ik weten wat er onder de term “seksuele overschrijding” geschaard wordt.

Dat is namelijk geen norm, maar voor eenieder persoonlijk.

En dan ook even uitleggen wat “ aanzetten tot” is, op een forum.

We willen nl graag weten wat wel en niet kan. En vooral: wat de definitie hier is.

En graag even toevoegen aan de huisregels.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
10-09-2019 20:48
Mag voor mij de pijler 'Entertainment' geblokkeerd worden?
Hi Zijdehoentje,

De pijler is voor je geblokkeerd.

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Alle reacties Link kopieren
CommunityManagerViva schreef:
11-09-2019 09:17
Hi Zijdehoentje,

De pijler is voor je geblokkeerd.

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Dank je wel!
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
11-09-2019 08:28
@CM,

Heel graag wil ik weten wat er onder de term “seksuele overschrijding” geschaard wordt.

Dat is namelijk geen norm, maar voor eenieder persoonlijk.

En dan ook even uitleggen wat “ aanzetten tot” is, op een forum.

We willen nl graag weten wat wel en niet kan. En vooral: wat de definitie hier is.

En graag even toevoegen aan de huisregels.
Beste yasmijn,

Dank voor je berichtje. Ik heb dit even nagekeken en besproken met de moderator en de desbetreffende reactie valt onder ongepast/hengelen.
'Aanzetten tot' is iemand vragen of verzoeken iets te doen. Dus in dit geval vragen om een seksueel getinte actie.

Sorry dat dit wellicht onduidelijk is, we zullen het aanpassen in het bantopic.

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Beste Community Manager

Met onderstaand bericht heb ik anderhalf uur geleden u heel bewust zelf rechtstreeks aangesproken, aangezien mijn eerdere vraag hierover kennelijk niet zo helder was en verplaatst was.

Tot mijn grote verbazing is mijn vraag wederom verplaatst naar Napraat, zonder enige verdere reactie.

Hierbij stel ik de vraag nog een keer:
Marana schreef:
11-09-2019 12:21
Beste CM

De opmerking 'plaats eens een foto, anders kan ik het niet beoordelen' wordt heel vaak als grapje geplaatst. Dit kun je toch niet serieus als hengelen opvatten? In dit geval is het een seksueel getint grapje. Zoals wel vaker als in het verleden een dergelijke zin werd geplaatst. Niemand verwacht dat hier echt op in wordt gegaan. Hoe kan een dergelijk grapje nu zo serieus worden opgevat dat er een ban voor wordt gegeven? En hoe kunnen wij als forummers hier nou nog veilig en ongedwongen forummen, als zo'n opmerking ineens tot een ban kan leiden?

Ik heb een paar voorbeelden van een soortgelijke opmerking. Al deze keren leidde het niet tot een verwijdering van een post, omdat het overduidelijk een grapje is.

In dit topic wordt meerdere keren gevraagd om een foto van een penis te plaatsen, alleen op deze pagina al een keer of drie: seks/perfecte-penis/list_messages/401013/6

Een paar dagen terug nog werd er gevraagd om een foto van een penis: relaties/bedrogen-of-niet/list_messages/448751/2

En zo zijn er nog vele vele voorbeelden.

Het zou best fijn zijn als jullie kunnen toegeven dat de beoordeling fout was en de ban onterecht, omdat het een door jullie verkeerd geïnterpreteerd grapje is.

Overigens: als het bewuste bericht was gestaft door de TO en jullie daarom in dit geval vonden dat het niet kon, omdat de TO zich vervelend aangesproken voelde, dan doen jullie er goed aan om eens te kijken of deze TO geen trol is en op deze manier bannen aan het uitlokken is.


Ik zou heel graag zien dat deze vraag hier in dit topic beantwoord word. Verplaatsen naar Napraat lijkt me nogal onjuist, aangezien het een rechtstreekse vraag aan de Community Manager is en daarvoor is dit het best passende topic (aangezien het Community Manager-topic op slot zit en ik daar de vraag dus niet kan plaatsen).

Ik ben niet de enige die deze vraag heeft. Erover mailen lijkt me dan ook niet zo handig, aangezien vele anderen ook graag het antwoord weten, en ik heb eerder gezien dat iemand een ban kreeg vanwege het openbaar maken van de inhoud van een mail van u/de moderators, en dat risico wil ik natuurlijk niet lopen. Een antwoord hier van de Community Manager lijkt me echt de handigste oplossing zodat iedereen kan weten dat dergelijke grapjes blijkbaar met ingang van nu volgens het bansysteem bestraft worden.

Nog even in het kort: verplaatsen naar Napraat is niet handig, want daar leest de Community Manager niet. En de vraag per mail sturen is niet handig, want dan mag ik het antwoord niet delen met andere forummers die het ook graag willen weten.
Community Manager, zou u svp de vraag in bovenstaande quote hier of in uw eigen topic willen beantwoorden?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
11-09-2019 13:58
Beste Community Manager

Met onderstaand bericht heb ik anderhalf uur geleden u heel bewust zelf rechtstreeks aangesproken, aangezien mijn eerdere vraag hierover kennelijk niet zo helder was en verplaatst was.

Tot mijn grote verbazing is mijn vraag wederom verplaatst naar Napraat, zonder enige verdere reactie.

Hierbij stel ik de vraag nog een keer:





Ik zou heel graag zien dat deze vraag hier in dit topic beantwoord word. Verplaatsen naar Napraat lijkt me nogal onjuist, aangezien het een rechtstreekse vraag aan de Community Manager is en daarvoor is dit het best passende topic (aangezien het Community Manager-topic op slot zit en ik daar de vraag dus niet kan plaatsen).

Ik ben niet de enige die deze vraag heeft. Erover mailen lijkt me dan ook niet zo handig, aangezien vele anderen ook graag het antwoord weten, en ik heb eerder gezien dat iemand een ban kreeg vanwege het openbaar maken van de inhoud van een mail van u/de moderators, en dat risico wil ik natuurlijk niet lopen. Een antwoord hier van de Community Manager lijkt me echt de handigste oplossing zodat iedereen kan weten dat dergelijke grapjes blijkbaar met ingang van nu volgens het bansysteem bestraft worden.

Nog even in het kort: verplaatsen naar Napraat is niet handig, want daar leest de Community Manager niet. En de vraag per mail sturen is niet handig, want dan mag ik het antwoord niet delen met andere forummers die het ook graag willen weten.
Community Manager, zou u svp de vraag in bovenstaande quote hier of in uw eigen topic willen beantwoorden?
Beste Marana,

Jouw vraag is eerder naar Napraat verplaatst, vanwege de discussie die hier losbarstte.

Wij doen altijd ons best om de context van een reactie te begrijpen. In dit geval hebben wij dat ook gedaan, maar wij vonden het in dit topic vooral ongepast, niet grappig. Daarom is hier een ban voor gegeven, en daar blijven wij ook bij.

Ik snap je punt hoor, maar dan zou elke gestafte opmerking die eigenlijk ongepast, provocerend of discriminerend is, misschien wel als een grapje, of sarcastisch bedoeld kunnen zijn, of kan het daarop gegooid worden na beoordeling. Dat lijkt ons ook geen veilige en gezellige plek om te forummen.

Hoop dat je dit begrijpt.

Vriendelijke groet,
CM VIVA
CommunityManagerViva schreef:
11-09-2019 15:08
Beste Marana,

Jouw vraag is eerder naar Napraat verplaatst, vanwege de discussie die hier losbarstte.

Wij doen altijd ons best om de context van een reactie te begrijpen. In dit geval hebben wij dat ook gedaan, maar wij vonden het in dit topic vooral ongepast, niet grappig. Daarom is hier een ban voor gegeven, en daar blijven wij ook bij.

Ik snap je punt hoor, maar dan zou elke gestafte opmerking die eigenlijk ongepast, provocerend of discriminerend is, misschien wel als een grapje, of sarcastisch bedoeld kunnen zijn, of kan het daarop gegooid worden na beoordeling. Dat lijkt ons ook geen veilige en gezellige plek om te forummen.

Hoop dat je dit begrijpt.

Vriendelijke groet,
CM VIVA

Dank voor je reactie.

Het is altijd lastig om te beoordelen of iets een grapje is of niet. Ik laat het voor nu gaan, het gaat niet om mijn opmerking of ban. Als ik zelf voor iets dergelijks een ban zou krijgen ga ik op dat moment wel in discussie.

Ik moet zeggen dat ik het wel jammer vind dat grapjes door de moderators nogal strikt kunnen worden beoordeeld. Persoonlijk zie ik dat op andere fora, waar actieve forummers de moderators zijn, niet zo strikt gebeuren als hier. Juist omdat de moderators daar zelf actief forummen en daarom de sfeer beter aanvoelen. Over het algemeen heb ik hier ook de indruk dat de Juuns beter inschatten of iets een straf waard is of niet dan een moderator die geen deel uitmaakt van het forum. Wellicht zou er binnen jullie bedrijf nog eens naar gekeken kunnen worden of de huidige opzet, met snel wisselende anonieme externe moderators wel prettig werkt.

Groetjes, Marana
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
11-09-2019 15:22
Dank voor je reactie.

Het is altijd lastig om te beoordelen of iets een grapje is of niet. Ik laat het voor nu gaan, het gaat niet om mijn opmerking of ban. Als ik zelf voor iets dergelijks een ban zou krijgen ga ik op dat moment wel in discussie.

Ik moet zeggen dat ik het wel jammer vind dat grapjes door de moderators nogal strikt kunnen worden beoordeeld. Persoonlijk zie ik dat op andere fora, waar actieve forummers de moderators zijn, niet zo strikt gebeuren als hier. Juist omdat de moderators daar zelf actief forummen en daarom de sfeer beter aanvoelen. Over het algemeen heb ik hier ook de indruk dat de Juuns beter inschatten of iets een straf waard is of niet dan een moderator die geen deel uitmaakt van het forum. Wellicht zou er binnen jullie bedrijf nog eens naar gekeken kunnen worden of de huidige opzet, met snel wisselende anonieme externe moderators wel prettig werkt.

Groetjes, Marana
Beste Marana,

Dankjewel voor je reactie en je tips. We doen ons best om de sfeer zo goed mogelijk aan te voelen en zullen dit ook met elkaar blijven bespreken in vergaderingen.

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Alle reacties Link kopieren
Wat Yasmijn zegt.

En dat is een oude taart die uiteraard geen enkele aansluiting heeft met jullie doelgroep. Twintig jaar geleden had ze natuurlijk ook geen aansluiting met de lezeressen (jaja, die had je toen nog!) van het weekblad Viva, maar was ze nog wel een beetje van de forumleeftijd zegt maar.

Alleen, het nieuwe publiek, de jonge mensen... die jagen jullie óók weg met jullie “pogingen tot begrip en context en het gezellig maken”.
Je kunt toch zelf ook zien dat het forum best wel dood is?!?
Dat doen jullie. Hoe goed bedoeld ook, jullie doen het gewoon niet zo goed.

Niet voor oude taarten die betere tijden meegemaakt en gekend hebben, maar ook niet voor anderen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Het consequent verplaatsen van opbouwende kritiek helpt ook niet. Ik garandeer je, vandaag of morgen heb je een forumrel die de krant haalt. Dat kun je voorkomen door met je forummers in gesprek te gaan, waarom zijn jullie daar zo bang voor?
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
11-09-2019 16:55
Het consequent verplaatsen van opbouwende kritiek helpt ook niet. Ik garandeer je, vandaag of morgen heb je een forumrel die de krant haalt. Dat kun je voorkomen door met je forummers in gesprek te gaan, waarom zijn jullie daar zo bang voor?
Dat vraag ik me ook af. Vind dit een beetje kinderachtige pesterij. Let wel, van jullie uit.
Gewoon een eenduidig antwoord, eenduidige moderatie, en je bent er vanaf.
Wat is dat toch dat jullie zelfs opbouwende kritiek als een soort aanvallen zien en dan maar lukraak alles verplaatst, gaat waarschuwen of zelfs bannen?
Life is a bitch (and I'm helping her).
CommunityManagerViva schreef:
11-09-2019 16:03
Beste Marana,

Dankjewel voor je reactie en je tips. We doen ons best om de sfeer zo goed mogelijk aan te voelen en zullen dit ook met elkaar blijven bespreken in vergaderingen.

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Het aanvoelen van sfeer is iets dat in je moet zitten, niet iets wat je kunt leren of waar je vreselijk je best voor moet doen en vergaderen. Wel kan het helpen als je een beetje bekend bent met de mensen die de sfeer maken (ook wel pappenheimers genoemd) en hun onderlinge verhoudingen. En daar gaat het dus mis. Het feit dat moderators hier complete buitenstaanders zijn, in combinatie met het modereren op schimmige subjectieverigheden als 'niet grappig en ongepast' én de neiging om alleen te modereren op basis van stafjes maken van het forummen op dit moment een soort Russisch roulette. En van Russisch roulette kun je van alles vinden, maar niet dat het gezellig is. Mensen worden nou eenmaal niet gezellig van al dat struif tussen hun tenen als ze weer eens per ongeluk een paar eieren kapot hebben gelopen.
Grobbekuiken_ schreef:
11-09-2019 17:05
Dat vraag ik me ook af. Vind dit een beetje kinderachtige pesterij. Let wel, van jullie uit.
Gewoon een eenduidig antwoord, eenduidige moderatie, en je bent er vanaf.
Wat is dat toch dat jullie zelfs opbouwende kritiek als een soort aanvallen zien en dan maar lukraak alles verplaatst, gaat waarschuwen of zelfs bannen?
En helemaal eenduidig is natuurlijk onmogelijk, maar het is toch echt wel lekker als je krediet hebt, omdat je team het 999x van de 1000 gewoon keurig doet.
Je weet tog, dan krijg je de gunfactor.

En een forummen zal er echt niet komen hoor, want dat pistool wat jullie bij zo’n beetje iedereen met een mening tegen de slaap houden is best wel bedreigend genoeg. Maar leuk en gezellig? Kom op, dat is het al jaren niet meer. Tenzij je op een maandgroepje keuvelt.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 17:49
En helemaal eenduidig is natuurlijk onmogelijk, maar het is toch echt wel lekker als je krediet hebt, omdat je team het 999x van de 1000 gewoon keurig doet.
Je weet tog, dan krijg je de gunfactor.

En een forummen zal er echt niet komen hoor, want dat pistool wat jullie bij zo’n beetje iedereen met een mening tegen de slaap houden is best wel bedreigend genoeg. Maar leuk en gezellig? Kom op, dat is het al jaren niet meer. Tenzij je op een maandgroepje keuvelt.
100% lukt waarschijnlijk inderdaad niet, maar iets meer op één lijn zou fijn zijn. Ook voor de mods zelf. Nu is het een zooitje.
En voor de rest eens.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Grobbekuiken_ schreef:
11-09-2019 17:55
100% lukt waarschijnlijk inderdaad niet, maar iets meer op één lijn zou fijn zijn. Ook voor de mods zelf. Nu is het een zooitje.
En voor de rest eens.
Je komt op 1 lijn als je een paar hanteerbare regels hebt en daar ook consequent in handelt. Nu is het 1 grote brei, waardoor niemand weet wat wat is, er is gebrek aan woordkennis waardoor dingen niet goed begrepen worden en het is soms rechtsom, soms linksom en soms dwars door je oog. Geen idee wanneer wat en waarom.
Uitleg komt er niet. Feedback is niet gewenst en dan ontstaat er een heel naar systeem waarin een nare dynamiek ontstaat. En nee, dat komt niet door de forummers.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 18:00
Je komt op 1 lijn als je een paar hanteerbare regels hebt en daar ook consequent in handelt. Nu is het 1 grote brei, waardoor niemand weet wat wat is, er is gebrek aan woordkennis waardoor dingen niet goed begrepen worden en het is soms rechtsom, soms linksom en soms dwars door je oog. Geen idee wanneer wat en waarom.
Uitleg komt er niet. Feedback is niet gewenst en dan ontstaat er een heel naar systeem waarin een nare dynamiek ontstaat. En nee, dat komt niet door de forummers.
Nou ja, dit bedoel ik ook, maar jij bent een stuk duidelijker.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Maar joh, dit heeft helemaal geen zin. Jullie staan niet open voor feedback, jullie willen geen verandering, geen helderheid, geen openheid, geen eerlijkheid, geen gezellig forum, geen eenduidigheid.

Wat wel is me nog steeds niet duidelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven