Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Ik las dit topic en ik herinnerde me een tijd geleden gelezen te hebben dat de hema genderneutrale kinderkleding zou verkopen. Dus ik ging even op de site kijken hoe dat had uitgepakt.
Nou. Nogal een teleurstelling. Er staat inderdaad nog steeds op hun site dat ze een deel van de collectie genderneutraal gingen maken en dat steeds uit zouden breiden.
https://www.hema.nl/nieuws/kinderlabel
Maar als je dan doorklikt moet je meteen kiezen tussen jongens- of meisjeskleding. En als ik dan even bij de shirtjes kijk (opvallend, voor meisjes heet die categorie shirtjes, blouses en tops en voor jongens shirtjes en overhemden) zie ik aan de ene kant roze en 'hello cutie' en aan de andere kant blauw, groen en 'tough stuff'.
Juist. Voor zover de hema...
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-09-2019 13:31
Ik las dit topic en ik herinnerde me een tijd geleden gelezen te hebben dat de hema genderneutrale kinderkleding zou verkopen. Dus ik ging even op de site kijken hoe dat had uitgepakt.
Nou. Nogal een teleurstelling. Er staat inderdaad nog steeds op hun site dat ze een deel van de collectie genderneutraal gingen maken en dat steeds uit zouden breiden.
https://www.hema.nl/nieuws/kinderlabel
Maar als je dan doorklikt moet je meteen kiezen tussen jongens- of meisjeskleding. En als ik dan even bij de shirtjes kijk (opvallend, voor meisjes heet die categorie shirtjes, blouses en tops en voor jongens shirtjes en overhemden) zie ik aan de ene kant roze en 'hello cutie' en aan de andere kant blauw, groen en 'tough stuff'.
Juist. Voor zover de hema...
Het was toch zo dat de termen jongens en meisjes niet meer boven de kleding zou hangen? Maar gewoon de kinderafdeling?

Het hangt in ieder geval nog heel duidelijk uit elkaar, dus wat dat betreft is er weinig veranderd.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
11-09-2019 10:04
Ik ben van het houten speelgoed en daar is nog heel veel neutraal speelgoed te vinden. In made in China plastic meuk winkels kom ik zo min mogelijk. Mijn dochter heeft er ook totaal geen interesse in. Die is van de dieren en tekent graag dus daar kun je alle kanten mee op.

Ik werk zelf in de kinderkleding en wij hebben veel neutrale kleurrijke merken. Veel seventies dingen of mooie tijdloze kleding. En ja, deze kleding en dit speelgoed kosten meer. Maar ik ben groot voorstander van weinig spullen van goede kwaliteit die je daarna kunt doorgeven of verkopen.
En huis vol plastic rommel en de kast vol kleding gemaakt door kinderen..neu, liever niet.
Jij klinkt hetzelfde als ik :cheer2: .

Mijn favo merken: Frugi, DUNS voor kleding. Ik maak ook dingen zelf.
Brio, Hape, Grimms, Lanka Kade, Djeco, Plan Toys voor speelgoed. Met een uitzondering voor Duplo en Lego, dat is gewoon tof spul en onverwoestbaar. Als ik geld overhad zou ik Maileg en Ostheimer kopen.

Ik kan ook niks meer in een normale speelgoedwinkel, ik vind het allemaal verschrikkelijk lelijk en duur wat je voor je geld krijgt.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-09-2019 23:56
Dat stoort me dus mateloos. Eigenlijk zijn heel veel films en series en boeken echt al heel goed bezig met genderneutraal zijn. Kijk naar zo'n Paw Patrol, dikke prima. Want jongens en meisjes en allemaal even slim en dapper en even stoere functies. Of Frozen, supergoed want de ware liefde die alles overwint is niet de kus van een jongen die ze 1 uur of 1 dag geleden ontmoet hebben, maar de onvoorwaardelijke loyaliteit van hun zus. Supergoede boodschap voor een meisje.
Ben ik niet met je eens over Paw Patrol. In het eerste seizoen was er maar 1 vrouwelijke hoofdpersoon, die natuurlijk meteen weer roze is. Daarna hebben ze er een aan toegevoegd die meer aan de periferie staat, maar alleen nadat ze kritiek kregen. Voor zover ik weet, want mijn dochter kijkt het niet.
een aantal pagina's terug lees ik wat verhalen over vrouwen die speelden als jongens.

Een van de dingen die dus in het boek "het idee M/V" staan, is dat heel veel meisjes een bijzondere herinnering koesteren aan dat ze zo'n tomboy waren, die met jongens in bomen ging klimmen of dingen slopen of * vul maar in*..... Maar dat dus eigenlijk heel normaal gedrag is, dat meisjes dit óók leuk vinden. Alleen wordt dit er zo ingestampt dat dit niet meisjesachtig is, dat vrouwen het als iets héél bijzonder zien dat zij dat wél deden. Is het dus in feite niet ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
11-09-2019 13:44
Ben ik niet met je eens over Paw Patrol. In het eerste seizoen was er maar 1 vrouwelijke hoofdpersoon, die natuurlijk meteen weer roze is. Daarna hebben ze er een aan toegevoegd die meer aan de periferie staat, maar alleen nadat ze kritiek kregen. Voor zover ik weet, want mijn dochter kijkt het niet.
Oh nou, ik probeer dat zoveel mogelijk uit te tunen als mijn dochter tv kijkt, dus zo goed ken ik het natuurlijk ook niet. Ik weet alleen dat er twee meisjes inzitten die ook iets stoers doen. Vergeleken met 10 jaar geleden toen mijn oudste dergelijke tv keek is dat al heel wat verbeterd, hoor.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 13:51
Oh nou, ik probeer dat zoveel mogelijk uit te tunen als mijn dochter tv kijkt, dus zo goed ken ik het natuurlijk ook niet. Ik weet alleen dat er twee meisjes inzitten die ook iets stoers doen. Vergeleken met 10 jaar geleden toen mijn oudste dergelijke tv keek is dat al heel wat verbeterd, hoor.
Zelfs Barbie doet stoere dingen, dus er is echt veel veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Barbie was altijd al wel geëmancipeerd, toch? Ik had als kind ook al Barbies die werkten en dokter waren ofzo.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 13:55
Barbie was altijd al wel geëmancipeerd, toch? Ik had als kind ook al Barbies die werkten en dokter waren ofzo.
Ik heb geen idee, ik had geen Barbies, ik ken barbies van de ongeëmancipeerd verhalen. Barbie staat in een mooie jurk mooi te zijn met haar onmogelijke lichaam.

De films waren ook van zijige feeën prinsesfilms, of balletfilms. Naar ik weet. En nu zie ik een serie waarin de moeder een belangrijke it-baan heeft en Barbie een of andere stoere chick is.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
11-09-2019 10:27
Zag laatst een docu van Sunny Bergman over dit onderwerp. Genderrollen worden aangeleerd.
Zelf stoor ik me vaak als ik cadeautjes voor kinderen koop.
Hoe zou dat eigenlijk zo door de eeuwen heen gekomen zijn?
Zou 'nurture' op natuurlijke wijze zijn ontstaan? Zijn er golfbewegingen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 13:58
Ik heb geen idee, ik had geen Barbies, ik ken barbies van de ongeëmancipeerd verhalen. Barbie staat in een mooie jurk mooi te zijn met haar onmogelijke lichaam.
Oh, zo zie ik Barbie helemaal niet. Al in de jaren zestig waren Barbies carrièrevrouwen toen de gemiddelde vrouw nog vooral "achter het aanrecht hoorde". De ontwerpster van Barbie is ook echt een feministe en volgens mij wordt Barbie juist wel als feministisch icoon gezien, dat heb ik tenminste in mijn leven al vaak zat gelezen.

Maar zo heb ik haar ook altijd gezien. Barbie was dokter, astronaut, werkte op kantoor, reed in een sportwagen en zag er ook nog eens cool en hip uit.

Nu ik dit schrijf realiseer ik me ineens dat het best wel eens zo kan zijn dat Barbie echt mijn eerste role model was, want al toen ik heel erg klein was fantaseerde ik over naar mijn werk gaan in mijn sportwagen als ik later groot was. En ik had ook een Barbie met een sportwagen en Barbies die naar een kantoor gingen enzo. Met een koffertje net zoals mijn vader had.

(Barbie was ook een van de allereerste, of misschien wel het eerste, speelgoedmerken die Barbies met een donkere huid maakten, trouwens.)
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
11-09-2019 14:06
Hoe zou dat eigenlijk zo door de eeuwen heen gekomen zijn?
Zou 'nurture' op natuurlijke wijze zijn ontstaan? Zijn er golfbewegingen?
Ja er zijn golfbewegingen. Ook in wat mannelijk en vrouwelijk is. Beroemdste is natuurlijk dat roze een jongenskleur was en dat hakken ooit voor mannen waren.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 15:48
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:06
Oh, zo zie ik Barbie helemaal niet. Al in de jaren zestig waren Barbies carrièrevrouwen toen de gemiddelde vrouw nog vooral "achter het aanrecht hoorde". De ontwerpster van Barbie is ook echt een feministe en volgens mij wordt Barbie juist wel als feministisch icoon gezien, dat heb ik tenminste in mijn leven al vaak zat gelezen.

Maar zo heb ik haar ook altijd gezien. Barbie was dokter, astronaut, werkte op kantoor, reed in een sportwagen en zag er ook nog eens cool en hip uit.

Nu ik dit schrijf realiseer ik me ineens dat het best wel eens zo kan zijn dat Barbie echt mijn eerste role model was, want al toen ik heel erg klein was fantaseerde ik over naar mijn werk gaan in mijn sportwagen als ik later groot was. En ik had ook een Barbie met een sportwagen en Barbies die naar een kantoor gingen enzo. Met een koffertje net zoals mijn vader had.

(Barbie was ook een van de allereerste, of misschien wel het eerste, speelgoedmerken die Barbies met een donkere huid maakten, trouwens.)
Barbie als astronaut lees ik nu inderdaad, vóór Neil Armstrong al.

Dan stonden ze hier dus ook in de winkel. Ik ken de poppen echt alleen zo op een rijtje in de winkel met van die prinsessenjurken aan, onder de lange blonde lokken.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 14:11
Barbie als astronaut lees ik nu inderdaad, vóór Neil Armstrong al.

Dan stonden ze hier dus ook in de winkel. Ik ken de poppen echt alleen zo op een rijtje in de winkel met van die prinsessenjurken aan, onder de lange blonde lokken.
Ik had idd een astronautenbarbie en ik ben even oud als jij, dus die waren in onze jeugd te koop.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Iemand vroeg eerder of genderrollen in de geschiedenis fluctueerden. Het antwoord is dus ja:
https://www.nationalgeographic.com/news ... ology-spd/

(Dit is een artikel uit 2017, maar nog dit jaar zijn hun bevindingen door andere wetenschappers bevestigd.)
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:06

(Barbie was ook een van de allereerste, of misschien wel het eerste, speelgoedmerken die Barbies met een donkere huid maakten, trouwens.)
En nog een van de weinigen. Ik let er echt op en het is echt schokkend hoe weinig speelgoedmerken diversiteit serieus nemen.
Sorcha_ schreef:
11-09-2019 14:28
En nog een van de weinigen. Ik let er echt op en het is echt schokkend hoe weinig speelgoedmerken diversiteit serieus nemen.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat er een kleinere vraag is naar bv astronautenspeelgoed voor meisjes dan naar bv een poppenhuis. Bedrijven produceren toch vooral voor de grote meute, niet voor een kleinere niche. Net zoals je in de winkels toch vooral maat 36 t/m 48 ziet hangen. Val je daarbuiten, dan heb je helaas vaak pech.

Alleen het lullige met speelgoed is natuurlijk: als je het niet aan een kind kan aanbieden, zal er ook nooit vraag naar komen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Kijk nou naar wat er op de doos staat:

We girls can do anything!

:heart: :love:
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-09-2019 15:07
Afbeelding

Kijk nou naar wat er op de doos staat:

We girls can do anything!

:heart: :love:

In roze glitter, dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-09-2019 15:16
In roze glitter, dat dan weer wel.
Ja, het kwartje is al gevallen, ik realiseerde me een paar posts geleden al wie mijn eerste rolemodel was. Ik snap nu dus ook waarom roze glitter mijn lievelingskleur is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
@mevrouw75 en @Griebus67: bedankt!
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 15:23
Ja, het kwartje is al gevallen, ik realiseerde me een paar posts geleden al wie mijn eerste rolemodel was. Ik snap nu dus ook waarom roze glitter mijn lievelingskleur is.
Maar het is niet erg dat het roze glitter is. Ik denk dat we erg moeten uitkijken dat we niet alles wat meisjes mooi vinden weg moeten doen en de 'neutrale' versie promoten, die toevallig vaak erg jongensachtig is.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
11-09-2019 14:24
Iemand vroeg eerder of genderrollen in de geschiedenis fluctueerden. Het antwoord is dus ja:
https://www.nationalgeographic.com/news ... ology-spd/

(Dit is een artikel uit 2017, maar nog dit jaar zijn hun bevindingen door andere wetenschappers bevestigd.)
Ik heb ook wel oud-‘Germaanse’ teksten gelezen en de ietsjes modernere (Christelijke) variant daarvan en de rol van de vrouwelijke held was absoluut anders. Werd ze eerst gewaardeerd omdat ze de vijand kon verslaan met haar ingenieus uitgedachte plan (haar intellect dus), kon ze in de latere vertaalde versie de vijand om de tuin leiden door hem te verleiden (met haar wulpse lichaam).
Sorcha_ schreef:
11-09-2019 15:37
Maar het is niet erg dat het roze glitter is. Ik denk dat we erg moeten uitkijken dat we niet alles wat meisjes mooi vinden weg moeten doen en de 'neutrale' versie promoten, die toevallig vaak erg jongensachtig is.

Roze en glitter, had ook roze of glitter kunnen zijn. Blauwe glitter of groene of rode. .
Alle reacties Link kopieren
Ik denk juist dat we meer moeten gaan accepteren dat jongens ook vrouwelijke rolmodellen kunnen hebben (samen met dat meisjes mannelijke rolmodellen mogen hebben natuurlijk)

We focussen ons altijd heel erg op de meisjes in dit soort discussies maar voor meisjes/vrouwen is het al redelijk geaccepteerd om wat "mannelijker" te zijn. Nu nog de acceptatie voor mannen om iets "vrouwelijker" te zijn. Dit zorgt er denk ik meer voor dat gender minder een issue wordt.

Ik vind dit wel een mooi stukje er over:
https://famme.be/vrouwelijke-rolmodellen-jongens/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven