Geld & Recht alle pijlers

Loonheffingskorting

11-09-2019 17:28 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet een formulier invullen, daarin staat een vraag of op mijn IVA uitkering loonheffingskorting wordt toegepast.

Ik kijk nu op een betaalspecificatie van UWV en daar staat alleen het bedrag van mijn uitkering op en het bedrag van de loonheffing. Hoe kan ik op de specificatie zien of er loonheffingskorting wordt toegepast? Ik krijg geen arbeidskorting omdat ik een IVA uitkering heb. Is arbeidskorting hetzelfde als loonheffingskorting?

En ja, ik kan morgen UWV bellen, maar ik heb nu net voldoende energie verzameld om eindelijk het formulier in te vullen. Ik wil het graag vanavond af hebben.
Als dat je enige inkomen was, mag je er wel vanuit gaan dat het toegepast wordt.

Kijk anders even op je jaaropgave. Daar staat altijd op loonheffingskorting ja of nee. Dus geen bedragen, maar echt ja of nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas sinds een paar maanden een IVA uitkering, dus ik heb daar geen jaaropgave van. Ik had vorig jaar een ZW uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Is er nergens op de UWV-specificatie iets te zien als: Loonheffingskorting: Ja (of Nee)?
Dan zou ik morgen even voor de zekerheid bellen met het UWV, maar ik verwacht dat de loonheffingskorting wel "aan" staat.
Alle reacties Link kopieren
@hevig: nee, dat staat er niet op. Er staat wel: “Tarief Loonheffing: NT”
Volgens de site van de belastingdienst is loonheffingkorting niet alleen arbeidskorting, maar ook bijvoorbeeld Algemene heffingskorting.

Lijkt mij dat hier wel rekening mee wordt gehouden, zeker als je eerder een ziektewetuitkering had. Maar je kan e.e.a. zelf ook globaal berekenen, dmv deze link bijv.

https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkom ... oloon.html
Nagellakmetglitter schreef:
11-09-2019 17:39
@hevig: nee, dat staat er niet op. Er staat wel: “Tarief Loonheffing: NT
Betekent normaal tarief. Dus ja, dan word er wel loonheffingskorting toegepast, maar het normale tarief, niet het verhoogde tarief voor vakantiegeld bv of overwerk.
Alle reacties Link kopieren
1x googlen: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -uitkering

Dus Ja en dat gaat automatisch.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb ff gekeken
Ik heb ook iva

Rechtsboven in je document onder je bsn staat
Loonheffingskorting toegepast
Daaronder staat bij mij ja
Alle reacties Link kopieren
je kan het ook zelf narekenen met de loontabellen
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is, houdt UWV vanzelf de loonheffingskorting in. Je kunt dit eenvoudig aan de hand van je specificatie checken. Daar staat dat op.

Mocht er geen loonheffing worden ingehouden dan maakt het per saldo ook niet uit. Per maand krijg je dan minder terug en bij aangifte inkomstenbelasting krijg je dan meer belasting terug. Je kunt het tussentijds ook zelf aanpassen.

Over een uitkering krijg je geen arbeidskorting.
Alle reacties Link kopieren
Even een update. Ja, ik heb loonheffingskorting omdat ik geen ander inkomen heb dan IVA. Ik had gisteren zo graag het formulier af willen maken, vandaar dit topic. Bedankt voor jullie tips.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven