Huis gekocht maar wil eigenlijk uit elkaar

11-09-2019 13:34 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mede-forummers,

Ik (35) heb met mijn vriend (35) van 5 jaar een nieuwbouwwoning gekocht en deze is pas halverwege 2020 klaar. Het is een lang proces met de gemeente en we zijn er al sinds eind 2018 mee bezig.

Nu is het zo dat ik de laatste maanden enorm twijfel en eigenlijk denk dat ik gelukkiger ben alleen. Echter, huis al gekocht, hypotheek al rond enz. Voel me zo vast zitten.
Ik weet niet of het nou bindingsangst is of dat ik hem echt zat ben. Hij is namelijk enorm kritisch en dat zorgt ervoor dat ik mezelf niet meer kan zijn. Heb dit ook met hem besproken en hij doet zn best maar ik blijf het voelen. Alsof ik flink afgeknapt ben en het qua gevoel gewoon klaar is voor mij.
Heb totaal geen zin in sex met hem of uitstapjes enz. Ga liever met anderen om.

What to do? Alles afbreken en met een schuld van 50.000 blijven zitten? Of de tijd uitzitten en kijken of het gevoel wee4 terugkomt en zo niet na een jaar na oplevering met winst proberen te verkopen?

Hellupppp
anoniem_383733 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 13:39
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso de relatie beëindigen als het huis het enige is wat je tegenhoudt.

Kan je vriend het huis zelf dragen? Zo nee kan de koop ontbonden worden? Zo nee ben je bereid een tijd mee te betalen en verantwoordelijk te zijn voor een huis samen met hem, totdat het verkocht kan worden?
Alle reacties Link kopieren
In dit geval zou ik er toch wat relatietherapie tegenaan gooien. Definitief uit elkaar kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je met een schuld te blijven zitten? Nieuwbouwhuizen staan over het algemeen niet lang te koop, dus na oplevering kunnen jullie het dan verkopen als je vriend of jij het niet alleen kan opbrengen.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Kun jij misschien even 2 weken ertussen uit? Op vakantie? Alleen of met een vriendin? Dan kun je even je gedachten op een rijtje zetten en kijken hoe je je voelt zonder hem.

Huis is natuurlijk bijzaak. Daar ga je niet voor bij iemand blijven. Dat zijn de verkeerde redenen.
Is hij altijd al zo kritisch geweest of is dat iets van de laatste tijd?
Snowpink schreef:
11-09-2019 14:06
Want iedereen wil trouwen en kinderen?

:bonk:
Dit ja, kom op hoor.
De juiste volgorde....

Ot: dingen waar ik een beetje over val: al zo lang bezig en dan schrijf je sinds eind 2018. Das een paar maandjes en in die korte tijd dus kennelijk heel veel stress en ruzies gehad, waaaover dan?
En je hebt geen zin meer in leuke dingen doen en sex met hem, hij is erg kritisch. Wat vind je nog wel leuk aan hem, als je het huis niet had, had je de relatie dan beëindigd?
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
11-09-2019 13:47
Kan hij of jij er alleen blijven wonen om schuld te voorkomen?

Mijn vriend kwam er paar dagen voor sleuteloverdracht achter dat zijn ex vreemd ging. Hij is toen alleen in dat nieuwbouwhuis gegaan terwijl zij wel op alle hypotheek akten enz bleef staan en getekend had bij notaris. Ze hadden onderling afgesproken dat hij alle lasten zou dragen en zij geen aanspraak op overwaarde zou maken in toekomst.

Na een periode van twee jaar kon hij het huis alleen op zijn naam zetten en konden ze dat ook bij notaris regelen.
Nu is t verkocht met giga overwaarde en heb ik samen met hem een nieuw huis voor ons samen gekocht.
Wat slecht dat zij geen aanspraak op de overwaarde kreeg dan... ze nam wel t risico dat als hij niet betaalde dat ze dan bij hem kwamen...

En als er onderwaarde was geweest dan?
Alle reacties Link kopieren
Het huis moet geen reden zijn om bij elkaar te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Als je met zo'n restschuld komt te zitten zou ik de tijd gewoon uitzitten en dan het huis te koop zetten zo gauw het kan. Schulden lijken mij veel erger dan tijdelijk een 'niet zo leuke' relatie.
Je kunt het overigens ook met hem bespreken en samen de afspraak maken om het huis tzt te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Lara85 schreef:
11-09-2019 13:41
Heb het gevoel dat praten niet echt helpt, maar wil het nog wel een kans geven.
Wat bedoel je met dat het over 3/4 jaar niet meer kan?
Ik bedoelde drie-kwart jaar (medio 2020 bij oplevering). De huizenmarkt is dan mogelijk nog wel goed, dus het hoeft niet direct een probleem te zijn maar hoe sneller je een knoop door hakt hoe minder heftig eventuele kosten worden.

Ik denk dat je eerst relatie-therapie moet proberen. Zoals iemand anders al suggereerde, een huis kopen, verhuizen - het zijn grote stressfactoren die hun wissel trekken op je gevoel in een relatief kort tijdsbestek. Zonde als je dat zonder het een kans te geven opzij zet.

En ik denk dat elke partner wel luistert op het moment dat je zegt dat je niet zeker meer bent van de relatie.
Alle reacties Link kopieren
Hij is kritisch, geeft je het gevoel dat je jezelf niet meer kunt zijn. Je hebt het gevoel dat je afgeknapt bent, je gevoel weg is en je liever bij anderen bent dan bij hem.

Tja, wat wil je dan nog uitzitten? Klote van het huis, maar misschien heeft dit je net even het zetje/de stroomversnelling gegeven om in te zien dat dit niet is wat je wilt. Als ik zo in mijn gevoel zit bij iemand, kan de beste relatietherapeut dat niet meer recht breien. Ik krijg dat echt niet meer recht als ik me zo voel over mijn relatie, al staat het mooiste huis voor mijn neus.
Doreia* schreef:
11-09-2019 13:54
Dan zijn er ook al kleintjes bij betrokken als je de stappen in de juiste volgorde zet.
En misschien een ring om je vinger.

Het is niet eerlijk hem te laten bungelen. Práát erover met elkaar.
Ha, wij hadden eerst een kind, zijn toen gaan samenwonen en hebben nu net een huis gekocht. Voor ons de juiste volgorde.
Cateautje schreef:
11-09-2019 14:22
Als het niet goed voelt, dan voelt het niet goed, daar valt niet over te twijfelen.
:worship:
Dit. Gesprekken gaan dat echt niet veranderen, al heb je er 100.
TO ik snap dat je een eventuele flinke schuld niet ziet zitten, maar enkel daarom in een relatie blijven die niet meer goed voelt word je ook niet gelukkig van en is ook naar je vriend niet eerlijk.
Daveotion schreef:
11-09-2019 18:18
Als je met zo'n restschuld komt te zitten zou ik de tijd gewoon uitzitten en dan het huis te koop zetten zo gauw het kan. Schulden lijken mij veel erger dan tijdelijk een 'niet zo leuke' relatie.
Je kunt het overigens ook met hem bespreken en samen de afspraak maken om het huis tzt te verkopen.
Tijd uitzitten???
We leven niet in de middeleeuwen hoor... (Toen waren mensen vooral bij elkaar om praktische redenen, niet om liefde)
Je hebt toch vooral een relatie omdat je het leuk hebt met elkaar mag ik hopen? (Of zeg ik nu iets heel raars?)
Een schuld kom je overigens echt wel vanaf als je een goede regeling treft. Dat overleeft TO wel.
Op dit moment gaan koophuizen als een idioot over de "toonbank' met veel te hoge prijzen dus de restschuld zou wel eens heel erg mee kunnen vallen.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
11-09-2019 17:46
Wat slecht dat zij geen aanspraak op de overwaarde kreeg dan... ze nam wel t risico dat als hij niet betaalde dat ze dan bij hem kwamen...

En als er onderwaarde was geweest dan?
Slecht? Zij ging vreemd. Mijn vriend stak 30000 euro eigen geld in t huis en zij niets. Hij had haar met deze actie gered van een rest schuld van 20.000 als ze de koop ontbonden hadden. Hij had zijn 20.000 rest schuld kunnen opvangen zij niet.
Daarbij was bij onderwaarde t huis nooit verkocht heeft ze nooit een cent bij hoeven dragen voor wat dan ook.
En nee als t met onserwaarde verkocht was hoefde ze ook niet te betalen.

Maar goed ik vond Dat hij haar gematst had.
where ever you go, go with your heart
Doreia* schreef:
11-09-2019 13:54
Dan zijn er ook al kleintjes bij betrokken als je de stappen in de juiste volgorde zet.
En misschien een ring om je vinger.

Het is niet eerlijk hem te laten bungelen. Práát erover met elkaar.

Het is wel erg met mij gesteld, begrijp ik. Geen koophuis, geen partner en kinderen. Wat nu? Moet ik in therapie omdat er iets heel ernstig mis met mij is en ik geen stap in de juiste volgorde heb gezet? Of beter gezegd: in jouw ogen kennelijk geen enkele stap heb gezet.
Wat een vreemde opvattingen houd je erop na, die nog kwetsend kunnen zijn ook voor mensen die bijvoorbeeld een relatie willen, maar geen partner vinden of die graag kinderen hadden gewild, maar ze niet kunnen krijgen.
Kortom: wat de juist volgorde is, bepaal jij niet. Wat juist is, is voor iedereen anders.
Alle reacties Link kopieren
:bonk: :popcorn:

Zij vroeg : hoe bedoel je, over 3 / 4 jaar ?
Nou, daar reageerde ik volkomen normaal op hoor. Nadat je een huis hebt gekocht, is het meestal zo dat je daarna gaat trouwen en/of kinderen krijgt.

Nee, oh nee, er zijn altijd 5873920 uitzonderingen, anders etcetera.
Maar over het algemeen, in zijn algemeenheid, door de bank genomen, etcetera, koop je een huis en probeer je er daarna een gezin in te stichten.

En dat is ALLES wat ik ermee wilde zeggen.
Laat het niet zover komen dat je later met zowel een huis als ook kinderen en of zelfs getrouwd bedenkt dat je dit niet wou. Trek er op tijd de stekker uit.

Ga ik weer verder :popcorn:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
En wat verwacht je van je toekomst als je bij elkaar blijft? Zie je jezelf er met hem wonen?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je met een schuld van €50.000 komt te zitten? De huizenprijzen stijgen nog steeds en het is dus pas in 2020 klaar begrijp ik. Verder begrijp ik ook dat er veel gedoe is geweest met het nieuwbouwhuis. Is het nu veel later klaar dan oorspronkelijk de bedoeling was? Ik ken een stel dat de koop ongedaan heeft gemaakt, dat mocht als eea meer dan een bepaalde tijd uitliep. Niet omdat ze uit elkaar gingen, maar omdat ze daar bij nader inzien helemaal niet wilden wonen, maar ze onder druk van de lastige markt te overhaast beslist hadden. Misschien kan dit voor jullie ook?

Vwb de relatie, bij elkaar blijven vanwege het huis is een hele slechte reden. Hooguit kan je samen besluiten het huis pas te verkopen als het voor een dusdanige prijs kan dat het geen verlies meer oplevert.
:popcorn:
Doreia* schreef:
11-09-2019 23:26
:bonk: :popcorn:

Zij vroeg : hoe bedoel je, over 3 / 4 jaar ?
Nou, daar reageerde ik volkomen normaal op hoor. Nadat je een huis hebt gekocht, is het meestal zo dat je daarna gaat trouwen en/of kinderen krijgt.

Nee, oh nee, er zijn altijd 5873920 uitzonderingen, anders etcetera.
Maar over het algemeen, in zijn algemeenheid, door de bank genomen, etcetera, koop je een huis en probeer je er daarna een gezin in te stichten.

En dat is ALLES wat ik ermee wilde zeggen.
Laat het niet zover komen dat je later met zowel een huis als ook kinderen en of zelfs getrouwd bedenkt dat je dit niet wou. Trek er op tijd de stekker uit.

Ga ik weer verder :popcorn:
Doreia* schreef:
11-09-2019 23:26
:bonk: :popcorn:

Zij vroeg : hoe bedoel je, over 3 / 4 jaar ?
Nou, daar reageerde ik volkomen normaal op hoor. Nadat je een huis hebt gekocht, is het meestal zo dat je daarna gaat trouwen en/of kinderen krijgt.

Nee, oh nee, er zijn altijd 5873920 uitzonderingen, anders etcetera.
Maar over het algemeen, in zijn algemeenheid, door de bank genomen, etcetera, koop je een huis en probeer je er daarna een gezin in te stichten.

En dat is ALLES wat ik ermee wilde zeggen.
Laat het niet zover komen dat je later met zowel een huis als ook kinderen en of zelfs getrouwd bedenkt dat je dit niet wou. Trek er op tijd de stekker uit.

Ga ik weer verder :popcorn:

Conclusie is dat ik dus vrijwel geen “in zijn algemeenheid, over het algemeenheid, door de bank genomen” stellen ken.
Tijdschriftenverslindster schreef:
12-09-2019 06:34
Conclusie is dat ik dus vrijwel geen “in zijn algemeenheid, over het algemeenheid, door de bank genomen” stellen ken.
En ik alleen maar.
Als er ipv 'juiste' iets had gestaan als 'meest gebruikelijke' (want ja, in veel gevallen gaat het nog wel zo) had gestaan was het al heel anders overgekomen.
TO, als je echt niet samen verder wilt is het heel oneerlijk voor je partner om bij hem te blijven alleen vanwege het huis. 'Ik hou niet meer van je, maar ja we hebben samen een huis dus nou moet ik wel verder'. Een huis is maar een huis, geld is maar geld. Je moet nog minstens 50 jaar of zo he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven