Halfbloedjes maar in de ogen van anderen toch buitenlanders.

07-09-2019 21:46 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het moet toch eens een keer gezegd worden, ik weet dat velen zich beledigd zullen voelen maar ik beschrijf dit topic uit mijn eigen ervaringen.

Ik ben in Nederland geboren, ik heb een Nederlandse vader en ik draag ook zijn Nederlandse achternaam.
Mijn moeder komt uit het buitenland, uit Latijns-Amerika, ik wil niet zeggen uit welk land precies ivm privacy.

Al mijn hele leven wordt ik door Nederlanders gezien als een buitenlandse vrouw, zelfs door mijn Nederlandse vrienden.
Die zeggen dan bijvoorbeeld tegen mij : 'wat een rotweer vandaag zeg, koud en regen, waar jij vandaan komt is het altijd mooi weer, waarom ga je niet terug?'
Dan denk ik bij mezelf : 'terug'? Hoe kan ik nou ergens heen terug gaan als ik er nooit eerder gewoond heb?

Ik krijg met zulke opmerkingen direct het gevoel dat ik buiten de groep geplaatst wordt en als iemand die eigenlijk niet hier in Nederland thuis hoort.

En zo is het altijd zo geweest, altijd mij het gevoel geven dat ik niet hier vandaan kom.
Mijn Nederlandse vader, mijn familienaam en het feit dat ik hier geboren en getogen ben wordt volledig achterwege gelaten.

Zal het komen door mijn uiterlijk? Ik ben niet blond en ik heb ook geen blauwe ogen, wel ben ik ontzettend wit qua huidskleur.
Ik heb niet echt een heel opvallend buitenlands uiterlijk, maar absoluut geen typisch Nederlands uiterlijk, vaak genoeg denken mensen wel dat ik volledig Nederlands ben van afkomst maar als ze eenmaal weten dat mijn moeder uit het buitenland komt dan ben ik ook een buitenlander.

En de hele grap is namelijk, dat mijn moeder qua huidskleur nog witter dan mijn vader is en altijd verbrand onder de zon en mijn vader juist bruin wordt.
Ook heeft mijn moeder een lichte kleur ogen, lichter dan mijn vader.
Verder heeft ze wel zwart haar en is het wel echt een typisch latina vrouwtje.

Voor mijn broertje is het anders gesteld, die ziet er heel donker uit.
Tijdens sollicitaties heeft ie al vaker te horen gekregen : bent jij (en dan noemen ze zijn naam+achternaam) ik had een heel iemand anders verwacht.
Opvallend genoeg werd ie meestal uitgenodigd, maar na de ontmoeting meestal afgewezen.
Gelukkig heeft hij nu een vaste baan.

Ik zie vaker bij halfbloedjes waaronder ook mijn broertje, dat ze zich meer verbonden voelen met het andere land dan met Nederland...
Ra Ra Ra hoe zou dat nou toch komen...

Ik heb een keer meegemaakt op een verjaardag dat ik helemaal als buitenlandse werd benaderd en dat er een volbloed Portugese meid naast me zat en aan de andere kant een half Nederlandse/Italiaanse jongeman die als autochtonen werden behandeld aangezien ze toevallig blond waren met blauwe ogen.

Ik denk persoonlijk ook dat onze koningin Maxima zo goed in de smaak valt bij het volk omdat ze blank is, blond is en lang is.
Als het nou zo een Argentijnse indianen type of meer typische Zuid-Amerikaanse latina typetje was geweest was ze wel minder in de smaak gevallen, dat weet ik zeker.
Maar niet te spreken over de prinsessen, die worden ondanks dat het halfbloedjes zijn niet als buitenlanders beschouwd zoals ik, dankzij hun hoogblonde haren en zeer lichte voorkoming.

Wie heeft er nog meer één ouder afkomstig uit het buitenland en herkent zich in mijn ervaringen?
Lacuba schreef:
11-09-2019 16:35
Het is niet aan jou te bepalen dat een ander moet vinden dat zij een probleem heeft. En zeker niet om dat als ongezond te bestempelen. Al wordt me 1000 x gevraagd wat mijn afkomst is of waar ik vandaan kom, ik vind dat geen enkel probleem.
Ik ook niet. Ik vind het wel vervelend als dat op een bepaalde manier gebeurd, volgens mij heb je al gezegd dat dat jou nooit overkomt.
Mij wel, anderen ook, en ik VIND dat geen probleem het is gewoon objectief onbeschoft.
Dat jij dat niet kent of herkent als onbeschoft is fijn voor je.
Ik ben niet van plan de verantwoordelijkheid te nemen voor andermans onbeschofte gedrag.
Het-groepje schreef:
11-09-2019 16:43
Ik ook niet. Ik vind het wel vervelend als dat op een bepaalde manier gebeurd, volgens mij heb je al gezegd dat dat jou nooit overkomt.
Mij wel, anderen ook, en ik VIND dat geen probleem het is gewoon objectief onbeschoft.
Dat jij dat niet kent of herkent als onbeschoft is fijn voor je.
Ik ben niet van plan de verantwoordelijkheid te nemen voor andermans onbeschofte gedrag.
Dat heb je dan verkeerd gelezen. Mij "overkomt" dat heel vaak. En dat (dat dit mij "overkomt") vind ik geen enkel probleem. Ik bepaal zelf verder wel wat fijn of niet fijn is voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin. Heel Engeland loopt weg met Meghan Markle en die is toch wel heel duidelijk (half) zwart.
Ik ben ook half buitenlands, heb een buitenlandse naam, zie er ook buitenlands uit, net als jij als latina.
Werkelijk waar nog nooit opmerkingen over gehad. Misschien klink je buitenlands? Ik klink op en top Brabants.
-
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
11-09-2019 16:49
Wat een onzin. Heel Engeland loopt weg met Meghan Markle
:rofl:

Jij volgt niet veel showbizz nieuws, of wel?
Am Yisrael Chai!
Lacuba schreef:
11-09-2019 16:47
Dat heb je dan verkeerd gelezen. Mij "overkomt" dat heel vaak. En dat (dat dit mij "overkomt") vind ik geen enkel probleem. Ik bepaal zelf verder wel wat fijn of niet fijn is voor mij.
Ik ook. En ook hoe ik daarop reageer. Bedankt voor de uitwisseling.
Het-groepje schreef:
11-09-2019 17:33
Ik ook. En ook hoe ik daarop reageer. Bedankt voor de uitwisseling.
Ik mag het hopen zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee hoe het voelt als Nederlander, heb wel een keer meegemaakt vroeger dat ik met mijn zusje en haar donkere vriend een privé terrein op reed en hij een hek opende en zich zo bewust was van zijn buitenlandse uiterlijk en er zo mee bezig was, toen werd ik wel even wakker, het speelt wel en hij had er dus vaker last van gehad. Vond het pijnlijk om te zien.
MissMaran schreef:
11-09-2019 18:18
Ik heb geen idee hoe het voelt als Nederlander, heb wel een keer meegemaakt vroeger dat ik met mijn zusje en haar donkere vriend een privé terrein op reed en hij een hek opende en zich zo bewust was van zijn buitenlandse uiterlijk en er zo mee bezig was, toen werd ik wel even wakker, het speelt wel en hij had er dus vaker last van gehad. Vond het pijnlijk om te zien.
Als Nederlander? Of bedoel je als blanke Nederlander? Ik begrijp niet waar die vriend zo bang voor was? Mocht hij daar niet zijn? Dan zou ik me ook als ik wit zou zijn ook een tikje ongemakkelijk voelen....
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
11-09-2019 18:27
Als Nederlander? Of bedoel je als blanke Nederlander? Ik begrijp niet waar die vriend zo bang voor was?
Als blanke Nederlander heb ik nog nooit een scheef oog gehad, wat ik ook deed, hij was zich zo bewust van zijn huidskleur omdat ie vaker met racisme te maken heeft gehad.
MissMaran schreef:
11-09-2019 18:30
Als blanke Nederlander heb ik nog nooit een scheef oog gehad, wat ik ook deed, hij was zich zo bewust van zijn huidskleur omdat ie vaker met racisme te maken heeft gehad.
Ik denk dat genoeg witte Nederlanders wel eens een scheef oog krijgen als ze in overtreding zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me eraan ergeren dat mensen alles tot racisme willen betitelen.

Het meest idiote vond ik dat een kind in de klassenapp een fotootje had geplakt van wat hij die avond at. Een foto met heel veel witte bakjes en daaronder stond geschreven "Mmmmmmm, Chinees!!"

Dat werd als racistisch betiteld.

Ik kook Noordafrikaans, Japans, Indisch, Frans, Duits, Hollands, Afghaans, Italiaans... Allemaal racistisch.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik in al die ruim dertig jaren maar twee of drie keer om mijn rijbewijs gevraagd door een agent. Van gekleurde collega’s weet ik dat zij soms twee of drie keer per jaar om hun rijbewijs wordt gevraagd. Ook in Nederland is driving while black kennelijk een verdachte handeling.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
11-09-2019 19:35
Ik kan me eraan ergeren dat mensen alles tot racisme willen betitelen.

Het meest idiote vond ik dat een kind in de klassenapp een fotootje had geplakt van wat hij die avond at. Een foto met heel veel witte bakjes en daaronder stond geschreven "Mmmmmmm, Chinees!!"

Dat werd als racistisch betiteld.

Ik kook Noordafrikaans, Japans, Indisch, Frans, Duits, Hollands, Afghaans, Italiaans... Allemaal racistisch.
Absurd. Maar betrof het hier een zonderlinge enkeling?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
11-09-2019 19:49
Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik in al die ruim dertig jaren maar twee of drie keer om mijn rijbewijs gevraagd door een agent. Van gekleurde collega’s weet ik dat zij soms twee of drie keer per jaar om hun rijbewijs wordt gevraagd. Ook in Nederland is driving while black kennelijk een verdachte handeling.
Ik, als gekleurde bestuurder, ben in de 42 jaar dat ik veel op de weg zit nog nooit om m'n rijbewijs gevraagd. Behalve uiteraard na een aanrijding.
Tja...
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
11-09-2019 19:49
Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik in al die ruim dertig jaren maar twee of drie keer om mijn rijbewijs gevraagd door een agent. Van gekleurde collega’s weet ik dat zij soms twee of drie keer per jaar om hun rijbewijs wordt gevraagd. Ook in Nederland is driving while black kennelijk een verdachte handeling.

In wat voor auto rijden die collega's?
Een VW Golf of een Peugeot 106? Dat schijnt veel meer uit te maken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
11-09-2019 20:00
In wat voor auto rijden die collega's?
Een VW Golf of een Peugeot 106? Dat schijnt veel meer uit te maken.
Klopt!
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
11-09-2019 20:00
In wat voor auto rijden die collega's?
Een VW Golf of een Peugeot 106? Dat schijnt veel meer uit te maken.
Dat moet er niet toe doen. Al rijdt hij in een opgepimpte Ferrari. Het gaat om gewone auto’s. Een Peugeot uit de 3 serie, een Koreaan of een Opel.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
11-09-2019 19:54
Ik, als gekleurde bestuurder, ben in de 42 jaar dat ik veel op de weg zit nog nooit om m'n rijbewijs gevraagd. Behalve uiteraard na een aanrijding.
Tja...
Bij mij ook maar één keer in 25 jaar. De auto was toen in Duitsland van de handrem geschoten, terwijl ik in de supermarkt was.

Iemand liep de winkel toen in om te vragen of er misschien een Holländer in de zaak was. Geen racisme, maar een praktische vraag omdat het om een Nederlands kenteken ging.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
fashionvictim schreef:
11-09-2019 15:20
Je hebt duidelijk geen woord begrepen van wat ik zei. De kern van mijn betoog is dat het natuurlijk volkomen absurd is om "positief bedoelde" opmerkingen tegen een vreemde te maken over iets wat je helemaal niet weet of kunt weten maar wat enkel gebaseerd is op je eigen vooroordelen of aannames. Je zegt toch ook niet "goh, wat heeft u schattige kinderen" tegen een wildvreemde die geen kinderen bij zich heeft? Of "goh wat kan je lekker koken" tegen een medepassagier in de trein?

Als je al iets aardigs zou willen zeggen dan is dat alleen gepast om te doen over dingen die je ook daadwerkelijk hebt kunnen waarnemen. Bij een vreemde kan dat dus alleen over uiterlijkheden gaan, want verder weet je niets.
Het is weer duidelijk wie er hier het meest intelligent is ja. De meest simpele verbale redeneringen kunnen sommigen hier niet volgen.

Je legt het zo helder uit en nog zijn er mensen die het niet kunnen of willen begrijpen.
Lachattenoir schreef:
11-09-2019 20:13
Het is weer duidelijk wie er hier het meest intelligent is ja. De meest simpele verbale redeneringen kunnen sommigen hier niet volgen.

Je legt het zo helder uit en nog zijn er mensen die het niet kunnen of willen begrijpen.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
11-09-2019 20:04
Dat moet er niet toe doen. Al rijdt hij in een opgepimpte Ferrari. Het gaat om gewone auto’s. Een Peugeot uit de 3 serie, een Koreaan of een Opel.
En toch doet dat er toe. Het zij zo.

Zolang bepaalde merken oververtegenwoordigd zijn in de statistieken zul je dat houden.

Audi- en BMW-rijders blijken de grootste bonnenverzamelaars.

https://www.autoscout24.nl/informeren/a ... idsboetes/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik reed ooit in een hoogrisico-auto en werd toen regelmatig aangehouden. Nu rij ik trutmobiel en het gebeurt nooit meer. Bij collega X die vlak bij me woont en in een zo mogelijk nog truttiger auto rijdt, gebeurt het regelmatig. Het enige verschil tussen ons is huidskleur. Ja, ik vind het aannemelijk dat dat de oorzaak is.

Er is racisme in Nederland. En wat afwijkt wordt vaak benoemd. Geen racisme, maar de donkere ogen van mijn ene kind zijn al aanleiding voor allerlei opmerkingen. En dat zijn alleen maar ogen.
Iets benoemen wat afwijkt is geen racisme. En natuurlijk is er in Nederland ook racisme. Dat ontkent niemand.
Phloxx schreef:
11-09-2019 16:49
Wat een onzin. Heel Engeland loopt weg met Meghan Markle en die is toch wel heel duidelijk (half) zwart.
Ik ben ook half buitenlands, heb een buitenlandse naam, zie er ook buitenlands uit, net als jij als latina.
Werkelijk waar nog nooit opmerkingen over gehad. Misschien klink je buitenlands? Ik klink op en top Brabants.
Toch iets beter shownieuws volgen dan, zoals gezegd. Pak het eerste het beste artikel op Dailymail over Meghan erbij en de reacties die haar huidskleur of etniciteit benadrukken vliegen je om de oren. Beetje jammer.

Zelf heb ik ook nog nooit het 'compliment' gehad dat ik goed Nederlands spreek. Maar goed, ook ik woon in Den Haag en begeef me over het algemeen in hoog opgeleide kringen. Ik weet zeker dat het al anders zou zijn als ik in Amersfoort zou wonen.

Wat ik verder ook storend vind is het 'gefetishiseer' van mij als gemengde vrouw door witte (overigens ook zwarte) mannen. Ik heb de meest vreemde opmerkingen gehad toen ik nog online datete, maar ook in werksituaties ransballen meegemaakt die me uit het niets benaderden en compleet verlekkerd vroegen waar mijn roots lagen. En dan ook nog eens eens gangster toontje opzetten, in de hoop dat ik hiervan extra wild word ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
11-09-2019 20:33

Wat ik verder ook storend vind is het 'gefetishiseer' van mij als gemengde vrouw door witte (overigens ook zwarte) mannen. Ik heb de meest vreemde opmerkingen gehad toen ik nog online datete, maar ook in werksituaties ransballen meegemaakt die me uit het niets benaderden en compleet verlekkerd vroegen waar mijn roots lagen. En dan ook nog eens eens gangster toontje opzetten, in de hoop dat ik hiervan extra wild word ofzo.
Zo. Enorm. Herkenbaar.

Als ik een euro had gekregen voor elke man die mij ongevraagd meldde dat ie altijd al eens "een negerin [heeft] willen neuken / met een donkere vrouw [heeft] willen vrijen" / elke andere variant op dit thema, woonde ik inmiddels in Amsterdam in een vrijstaande villa.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven