Geld & Recht alle pijlers

Bijzonder tarief uitbetaling vakantiedagen (belastingvraag)

11-09-2019 20:39 12 berichten
Ben benieuwd of iemand weet of de uitbetaling van vakantiedagen met een ander belastingtarief belast wordt dan gewoon salaris ?

Ik lees overal dat het bijzonder tarief wordt toegepast op uitbetaling van vakantiedagen, maar naar mijn idee betekent dit alleen dat er bij de uitbetaling van vakantiedagen geen rekening wordt gehouden met heffingskortingen en er uitgegaan wordt dat het inkomen daardoor misschien deels in een andere schijf zou vallen (en dus meer loonbelasting wordt ingehouden) en geldt er niet een 'ander' belastingtarief. Bij de aangifte IB zou dat dan uiteindelijk niet moeten uitmaken.

Klopt mijn idee of is uitbetaling van vakantiedagen fiscaal onvoordelig ?
Alle reacties Link kopieren
Je idee klopt.
*Sjaan* schreef:
11-09-2019 20:41
Je idee klopt.
Ik begon al aan mijzelf te twijfelen want iedereen roept om het hardste dat dit dus wel fiscaal onvoordelig is. Weet jij toevallig of er ooit wel een hoger (bijzonder)tarief is geweest voor dit soort zaken ? Het is nl. zo gek dat zoveel mensen denken dat je meer belasting (ook uiteindelijk) moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er een beetje vanaf of het maandelijks wordt uitbetaald of nu gewoon één keer.
Maandelijks mag het tegen tabel tarief worden betaald, nu eenmalig tegen bt.

Aan het eind van het verhaal maakt het weinig uit :)
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
En zelfs al zou het fiscaal minder gunstig zijn: vakantiedagen die komen te vervallen na een bepaalde tijd omdat je geen tijd hebt gehad om ze op te nemen is nog altijd duurder.
Jouw idee klopt.

Mensen roepen die dingen omdat ze netto minder op hun rekening zien komen dan wanneer ze hetzelfde bedrag als brutoloon uitbetaald wordt. Maar dat het bijzonder tarief gehanteerd wordt is gewoon nodig om niet te weinig belasting te betalen. Mocht er wel iets teveel of te weinig zijn ingehouden dan wordt dat met de aangifte inkomstenbelasting verrekend.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
11-09-2019 20:47
Ik begon al aan mijzelf te twijfelen want iedereen roept om het hardste dat dit dus wel fiscaal onvoordelig is. Weet jij toevallig of er ooit wel een hoger (bijzonder)tarief is geweest voor dit soort zaken ? Het is nl. zo gek dat zoveel mensen denken dat je meer belasting (ook uiteindelijk) moet betalen.
Jouw uitleg klopt niet helemaal.

De tabel bijzonder tarief houdt wel rekening met loonheffingskorting. Deze tabel heeft namelijk ook een verrekeningspercentage voor de loonheffingskorting.
Het verschil met de gewone maandtabel is dat de tabel bijzonder tarief de loonheffing berekent aan de hand van het jaarloon. Als dat niet zo was, dan zou er bij de uitbetaling van bijvoorbeeld vakantiegeld te weinig loonheffing ingehouden worden. Op deze manier wordt zoveel mogelijk de juiste loonheffing berekend.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Uitbetaling van vakantiedagen is niet fiscaal onvoordelig, uiteindelijk volgt er bij de aangifte inkomstenbelasting altijd een definitieve berekening.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Je hebt inderdaad gelijk.
Ik denk dat veel mensen het alleen anders ervaren omdat je over dat extra stukje salaris wel meer belasting betaald dan gemiddeld over je normale salaris.

Stel, het laatste stuk van je salaris valt in de 42% schaal. Dan betaal je over uitbetaalde vakantiedagen dus 42% belasting. Om te voorkomen dat je te veel loonheffingskorting ontvangt wordt er alleen bij de uitbetaling vaak nog extra ingehouden waardoor het bedrag netto nog midner is.
Over je normale salaris betaal je gemiddeld genomen minder belasting doordat we een progressief belastingstelsel hebben: het eerste deel van je salaris valt in een lagere schaal en dan zijn er nog de kortingen. In die zin is de belastingdruk op uitbetaalde vakantiedagen dus hoger.
Hetzelfde geldt overigens als je een loonsverhoging krijgt: ook over dat deel extra salaris zal de belastingdruk hoger zijn door het progressieve belasgintstelsel. Ik heb alleen nog nooit iemand horen zeggen dat ze om die reden geen loonsverhoging willen :) Het valt dan alleen wat minder op omdat het per maand verrekend wordt.
Bedankt voor alle reacties. De term bijzonder tarief maakt het denk ik ook wat verwarrend, want dat suggereert dat er een ander belastingtarief van toepassing zou zijn en dat is dus gewoon niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oude werkgever riepen mensen ook altijd dat een vakantiedag laten uitbetalen i.p.v. opnemen heel erg ongunstig was en dat je dat nooit moest doen, want bij opnemen ben je een volledige dag vrij en bij uitbetalen zou je er maar zoveel procent van krijgen uitbetaald. Ik heb dit nooit begrepen.

Bij het uitbetalen van vakantiedagen werd gewoon je uurloon gehanteerd maal een volledige 'werkdag' (was 7,6 uur). Het uitbetalen van een vakantiedag is extra inkomen, dus leek het me logisch dat ik daar dan ook inkomstenbelasting over moest betalen. En eventueel teveel betaalde belasting kreeg ik gewoon het volgende jaar terug als dat bleek uit mijn aangifte inkomstenbelasting. De definitieve inkomstenbelasting wordt immers berekend per jaar, op basis van je jaarinkomen.

Dus bij mijn weten ziet de Belastingdienst uitbetaalde vakantiedagen gewoon als belastbaar inkomen uit werk (box 1), waardoor je totale jaarinkomen hoger is en waardoor je dus meer inkomstenbelasting betaalt.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-09-2019 15:13
Bedankt voor alle reacties. De term bijzonder tarief maakt het denk ik ook wat verwarrend, want dat suggereert dat er een ander belastingtarief van toepassing zou zijn en dat is dus gewoon niet zo.
Je moet het eigenlijk zo zien dat bij de salarisverwerking het systeem de loonheffing die ingehouden moet worden zo nauwkeurig mogelijk probeert uit te rekenen. Rekening houdend met jouw jaarsalaris.

De gewone tabel rekent dit jaarsalaris uit aan de hand van jouw maandsalaris, en rekent vervolgens uit wat je dan per maand aan loonheffing zou moeten betalen.

De bijzondere tabel rekent met het jaarloon, dit is meestal jouw jaarloon van het voorgaande jaar. Deze tabel kijkt dus aan de hand van het totale jaarsalaris van (meestal) het voorgaande jaar wat de loonheffing over het vakantiegeld, of eenmalige beloning zou moeten zijn.

Als er verder geen afwijkend patroon is, dan volgt bij de aangifte inkomstenbelasting hooguit een paar tientjes verschil met wat je teveel of te weinig aan loonheffing hebt betaald.
francelle wijzigde dit bericht op 13-09-2019 08:11
Reden: Typefout
0.18% gewijzigd
De zin van het leven, die schrijf je zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven