P &R amsterdam, hoe werkt dat?

11-09-2019 21:08 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje wereldvreemd geloof ik, tenminste wat ov in nl betreft. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van park en ride en ben zeker al 10 jr niet meer met ov geweest of in amsterdam geweest. Ik moet erheen voor werk. Ik wil niet met de trein want dat vind ik te omslachtig en heb ik een hekel aan bus en trein.
Ik wil met de auto maar moet op het leidseplein zijn. Autorijden in die drukke stad lijkt me niks als je dat niet gewend zijn en de parkeerkosten zijn sky high. Dus park en ride lijkt me een goede optie. Maar hoe werkt dat precies? Welke moet ik hebben? Moet ik eerst naar station en dan naar leidse plein met de bus? Kan ik ook rechtstreeks? Ik heb geen ov chipkaart ofzo, moet ik die kopen of kan ik gewoon met pin betalen in de bus? Iemand zei dat het 1 euro kost maar ik las ook ergens dat een dagkaart parkeren daar 30 euro kost.
Heeft iemand hier ervaring mee die me kan uitleggen hoe het werkt? Krijg daar nu al stress van 😉
Ik parkeer wel eens bij de Rai, en dan koop ik daar een P+Rkaart (ik heb geen persoonlijke OV-chipkaart). En dan gaan we de stad in met metro of tram of te voet. Als je op de terugweg incheckt in het centrum, en uitcheckt bij de Rai dan betaal je voor het parkeren maar 1 euro. Moet je wel binnen een uur na het uitchecken betalen.
Staat hier ook wel duidelijk uitgelegd: https://www.rai.nl/contact-bereikbaarhe ... amsterdam/
Alle reacties Link kopieren
Kost inderdaad een euro 😁. Parkeer je auto bij de P+R, bijv Amsterdam Arena. Koop een kaartje bij de automaat (eenmalig of een plastic kaart die je op kunt laden). Dan kun je direct met ov naar Leidseplein.
Als je een eenmalig kaartje hebt zal je voor de terugweg een nieuwe moeten kopen. Belangrijk is dat je incheckt (kaartje tegen paal houden) en uitcheckt weer bij de P+R. Dan eerst je parkeerkaart voor de parkeerautomaat houden en daarna je ov kaartje; dan reduceert parkeertarief naar 1€. (Of ik geloof €7 als je heel vroeg inrijdt). Met die betaalde parkeerkaart uitrijden, klaar!
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 21:17
0.66% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met in en uitchecken? En waar doe je dat? In de bus/tram? Of zijn daar speciale plaatsen voor waar je dat moet doen? En doe je dat dan met dat p en r kaartje wat je koopt? En je betaat dan dus achteraf voor het parkeren? En je betaalt dat p en r kaartje dan? En dat koop je daar of in de bus?
Alle reacties Link kopieren
Als je op het Leidseplein moet zijn en niet zoveel met OV hebt moet je gewoon in parkeergarage Byzantium parkeren. 2 minuten lopen naar het Leidseplein, en redelijk dicht bij de ring. Het leuke van het anti-autobeleid in Amsterdam is dat het tegenwoordig redelijk rustig is qua autoverkeer.
Alle reacties Link kopieren
Dus je koopt een eenmalig kaartje voor de heenweg bij die automaat bij de parkeerplaats? En daarmee kan ik in de metro rijden naar leidseplein? In de metro check ik dan in bij die paal? En oo de terugweg koop ik een nieuw eenmalig kaartje? Waar koop ik die dan? In metrostation?
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
11-09-2019 21:17
Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met in en uitchecken? En waar doe je dat? In de bus/tram? Of zijn daar speciale plaatsen voor waar je dat moet doen? En doe je dat dan met dat p en r kaartje wat je koopt? En je betaat dan dus achteraf voor het parkeren? En je betaalt dat p en r kaartje dan? En dat koop je daar of in de bus?
In de bus en tram ja, staan palen bij in- en uitstappen. Niet met je parkeerkaart, met je ov kaart! Die kun je in de tram sowieso kopen, bus weet ik niet maar zal vast ook wel.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
11-09-2019 21:17
Als je op het Leidseplein moet zijn en niet zoveel met OV hebt moet je gewoon in parkeergarage Byzantium parkeren. 2 minuten lopen naar het Leidseplein, en redelijk dicht bij de ring. Het leuke van het anti-autobeleid in Amsterdam is dat het tegenwoordig redelijk rustig is qua autoverkeer.
Hoi sara, wat zou dat kosten voor een dag parkeren weet je dat zo? Ik ben bang dat dat heul duur is. Kan niet declareren dus heb niet zon in in veel parkeerkosten.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
11-09-2019 21:17
Als je op het Leidseplein moet zijn en niet zoveel met OV hebt moet je gewoon in parkeergarage Byzantium parkeren. 2 minuten lopen naar het Leidseplein, en redelijk dicht bij de ring. Het leuke van het anti-autobeleid in Amsterdam is dat het tegenwoordig redelijk rustig is qua autoverkeer.
Als ze de hele dag in Amsterdam moet werken lijkt mij dat vrij zonde, aangezien de tarieven beginnen bij 1,60 per 15 minuten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... en-reizen/

Hier duidelijk uitgelegd en je kunt zien hoeveel plaatsen er op de P+R nog vrij zijn..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
11-09-2019 21:19
Dus je koopt een eenmalig kaartje voor de heenweg bij die automaat bij de parkeerplaats? En daarmee kan ik in de metro rijden naar leidseplein? In de metro check ik dan in bij die paal? En oo de terugweg koop ik een nieuw eenmalig kaartje? Waar koop ik die dan? In metrostation?
Je kunt niet met de metro naar het Leidseplein. Wel met de tram.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Bij P & R kun je een OV chipkaart kopen die de hele dag geldig is. Welke P& R je neemt is afhankelijk waar je vandaan komt. De Arena, het Olympisch stadion en Amsterdam Noord zijn populaire P & R plekken.

https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-transferium


Je OV chipkaart hou je in de tram of bus bij de in/uitcheckzuil. Dit doe je bij het instappen en uitstappen.

Afbeelding

Bij de metro moet je door een poortje met de ov chipkaart.

Het Leidseplein kun je bereiken met diverse trams en bussen. Welke het handigst zijn hangt af van de plek waar je parkeert. Ook kan het nodig zijn om over te stappen. Bijvoorbeeld van de metro op de tram.

Op de website van het GVB kun je de rit plannen.
https://www.gvb.nl/
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik weet uiteraard niet waar vandaan je naar Amsterdam reist, maar trein en tram is meestal een stuk minder omslachtig dan auto, zeker als je de A10 moet nemen. Je kan een goedkoop treinkaartje kopen (https://www.treinreiziger.nl/category/treinkaartjes/) bijv. en het Leidse plein is ook nog wel te lopen vanaf Amsterdam Centraal.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
11-09-2019 21:32
Bij P & R kun je een OV chipkaart kopen die de hele dag geldig is. Welke P& R je neemt is afhankelijk waar je vandaan komt. De Arena, het Olympisch stadion en Amsterdam Noord zijn populaire P & R plekken.

https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-transferium


Je OV chipkaart hou je in de tram of bus bij de in/uitcheckzuil. Dit doe je bij het instappen en uitstappen.

Afbeelding

Bij de metro moet je door een poortje met de ov chipkaart.

Het Leidseplein kun je bereiken met diverse trams en bussen. Welke het handigst zijn hangt af van de plek waar je parkeert. Ook kan het nodig zijn om over te stappen. Bijvoorbeeld van de metro op de tram.

Op de website van het GVB kun je de rit plannen.
https://www.gvb.nl/
Maar 1 keer heenreis naar het centrum en 1 keer terugreis van het centrum naar de park and ride. Je kan niet tussendoor gebruik van die kaart. Het is erg makkelijk en je kan betalen met je pinpas.
Alle reacties Link kopieren
Als je P&R Arena pakt, wel even opletten dat je door de P&R slagboom rijdt en niet door de gewone, anders betaal je het normale tarief.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom vanuit eindhoven.
Welke p en r is dan het makkelijkst? En welke p en r is dan het dichtstbij leidseplein?

Ik krijg hier nu al helemaal stress van, ik ben dit niet gewend. Eigenlijk heel erg want ik ben een volwassen vrouw die dit gewoon moet kunnen. Maar ik zie het alweer gebeuren dat ik verkeerd rij of het verkeerd doe en te laat kom ofzo. Bah bah
Alle reacties Link kopieren
Lees de link van Schorpioentje, daar staat alles zo duidelijk uitgelegd. En het is heel simpel. Zet de 9292 app op je telefoon, dan kan je zien welke metro en/of tram je moet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
11-09-2019 21:47
Ik kom vanuit eindhoven.
Welke p en r is dan het makkelijkst? En welke p en r is dan het dichtstbij leidseplein?

Ik krijg hier nu al helemaal stress van, ik ben dit niet gewend. Eigenlijk heel erg want ik ben een volwassen vrouw die dit gewoon moet kunnen. Maar ik zie het alweer gebeuren dat ik verkeerd rij of het verkeerd doe en te laat kom ofzo. Bah bah
Jeetje, je maakt het wel heel groot allemaal.
Ik zet hem meestal in de Arena (kom ook uit het zuiden). Gewoon via de A2 naar Amsterdam rijden en het adres Burg. Stramanweg 130 invoeren in je navigatie.
Dan rij je op een gegeven moment zo vanaf de snelweg de Arena in. Goed opletten dat je voor een P&R slagboom gaat staan en niet voor een gewone.
Als je je auto geparkeerd hebt loop je naar een automaat en koop je een P&R kaartje. Met dit kaartje loop je naar buiten, naar station Bijlmer Arena. Hier check je in en pak je de metro 54 en op metrostation Weesperplein stap je uit. Daar pak je tram 1 naar het Leidseplein.
minnimouse wijzigde dit bericht op 11-09-2019 21:56
3.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
App gedownload! Ik ga de link bekijken, dank allemaal!

Weet iemand nog welke ik het beste kan nemen vanuit eindhoven? En wat dan ook de kortste/snelste/makkelijkste vervolgreis naar leidseplein bied? ( zonder ( vaak) overstappen)?
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
11-09-2019 21:54
App gedownload! Ik ga de link bekijken, dank allemaal!

Weet iemand nog welke ik het beste kan nemen vanuit eindhoven? En wat dan ook de kortste/snelste/makkelijkste vervolgreis naar leidseplein bied? ( zonder ( vaak) overstappen)?
Gewoon de A2. Je bent toch weleens buiten Eindhoven geweest? De A2 is 1 'rechte' weg tot Amsterdam.
En die reis vanaf de P&R naar het Leidseplein kun je uitstippelen via de 9292 OV app.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
11-09-2019 21:57
Gewoon de A2. Je bent toch weleens buiten Eindhoven geweest? De A2 is 1 'rechte' weg tot Amsterdam.
En die reis vanaf de P&R naar het Leidseplein kun je uitstippelen via de 9292 OV app.
Ik bedoelde welke p en r :)
Maar ik lees hierboven de arena.
Of je pakt in EIndhoven de trein en stapt uit bij het Centraal. Kan je ook gewoon stoppen met nu al een drama te maken in je hoofd, want jij ziet echt overal problemen zo te lezen.
Als je vanuit Eindhoven komt zou ik de trein pakken, directe verbinding en je bent er zo. Dan vanuit Amstel of het Centraal verder met tram of bus, geen gedoe met parkeren.
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
11-09-2019 21:59
Of je pakt in EIndhoven de trein en stapt uit bij het Centraal. Kan je ook gewoon stoppen met nu al een drama te maken in je hoofd, want jij ziet echt overal problemen zo te lezen.
Dit lijkt me ook de beste optie. Dan hoef je niet én er naar toe te rijden (drama), P&R uit te vogelen (drama), inchecken (drama), juiste OV vinden (drama) en dan nog op de juiste bestemming te komen.
Vanaf Eindhoven rijden er rechtstreeks treinen naar Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
11-09-2019 21:58
Ik bedoelde welke p en r :)
Maar ik lees hierboven de arena.
Het maakt helemaal niets uit waar je vandaan komt, welke dan het 'beste' is. Ze liggen allemaal in Amsterdam en Amsterdam is best groot, maar het nou ook weer geen Tokyo ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven