Hoeveel speelgoed in de woonkamer

12-09-2019 16:20 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe dit bij anderen is. Hoeveel speelgoed van de kinderen hebben jullie beneden?
Momenteel hebben wij een speelkeukentje, 3 bakken Duplo, 2 kratten knutselspul, een bureautje met 2 krukjes, boekjes in een kast, een speelgoedkist en dan ligt er her en der nog een verdwaalde dino of loopfiets.
Wij gaan volgend jaar verhuizen en ik merk dat ik geen zin heb in al dat speelgoed. Dat bureautje gebruiken ze amper, meestal knutselen ze aan de grote tafel, de boekjes pakken ze ook amper, we lezen meestal gewoon voor het slapengaan en er liggen ook enorm veel boekjes boven.Eigenlijk wil ik in het nieuwe huis de hoeveelheid speelgoed beperken. We hebben een heel lang tv meubel met 4 vakken waar grote curverbakken in passen (achter deurtjes) en er komt nog een grote kast, dacht dan kunnen daar wat spelletjes en wat knutselspul in en that’s it. Lekker alles uit het zicht en de rest op de kamer (mag wel beneden mee gespeeld worden maar boven opbergen).

Bij de meeste van mijn vriendinnen is de woonkamer een enorme verzameling van speelgoed met bureautjes en wel 3 speelgoedkisten, tipitenten en andere dingen. Kids zijn 2 en 4 hier dus spelen nog wel veel beneden ook.
Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Speelkamer op de benedenverdieping :). In principe staat er in de woonkamer niets. In ons vorige huis hadden we een gedeelte voor het speelgoed, in de zitkamer lag toen ook niks. Ik herken het wel, houd er niet van om tegen het speelgoed aan te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Tja tot groep 3 had ik toch best wat speelgoed in de kamer. Wel in grote kist. De rest op de slaapkamer. Knutselspullen beneden in de grote kast. Geen eigen tafeltje/bureautje. Daarna gaan ze steeds meer boven spelen dus toen alles naar boven gedaan. En ik ging zeker 4x per jaar met de vuilniszak door alles heen om te ruimen of gaf het weg. De helft spelen ze toch niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Beneden hebben wij een box staan met lades er in waar speelgoed in ligt. Daarnaast een bureautje voor kind waar ook speelgoed in zit. Verder nog een grote doos op wieltjes met speelgoed die in de trappenkast staat. Uit lades en bureau kan dochter van anderhalf zelf het speelgoed halen. Wil ze de doos uit de trappenkast, dan haalt ze mij (of man) zodat wij het voor haar pakken. Hier ligt dus alleen speelgoed als dochter er ook mee bezig is, als zij in bed ligt dan is alles ook weer binnen 3 minuten opgeruimd. Ik heb geen zin om altijd tussen de zooi te zitten. Verder ligt er nog speelgoed op haar slaapkamer en op zolder, maar ze speelt eigenlijk altijd beneden dus ook boven is het speelgoed niet zichtbaar.
Alle reacties Link kopieren
PinotGrigio3 schreef:
12-09-2019 16:23
Speelkamer op de benedenverdieping :). In principe staat er in de woonkamer niets. In ons vorige huis hadden we een gedeelte voor het speelgoed, in de zitkamer lag toen ook niks. Ik herken het wel, houd er niet van om tegen het speelgoed aan te kijken.
Ah, een speelkamer beneden lijkt me helemaal ideaal! Maar die ruimte hebben we helaas niet! Ik vind dat ik vrij veel heb liggen nu beneden maar als ik kijk waar ze dan mee spelen.... echt 20% van wat er ligt. Bij mooi weer zijn we weg of in de tuin speelhuisje/trampoline en anders een spelletje of de Duplo is ook wel geliefd.
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
12-09-2019 16:27
Tja tot groep 3 had ik toch best wat speelgoed in de kamer. Wel in grote kist. De rest op de slaapkamer. Knutselspullen beneden in de grote kast. Geen eigen tafeltje/bureautje. Daarna gaan ze steeds meer boven spelen dus toen alles naar boven gedaan. En ik ging zeker 4x per jaar met de vuilniszak door alles heen om te ruimen of gaf het weg. De helft spelen ze toch niet mee.
Ik heb laatst idd grote opruiming gehouden en veel weggedaan. Gemist wordt het niet in elk geval. Maar dan nog blijft er zoveel over
Alle reacties Link kopieren
Hier is het ‘s avonds ook vooral uit het zicht. Alleen ja dat bureautje en dat keukentje niet en nemen vooral ook veel
ruimte in. Misschien is het omdat we een nieuw huis krijgen en ik vooral esthetisch denk :facepalm:
Alles waar ze niet mee spelen kun je sowieso weg doen. Dan hou je nog maar 20% over, dat past wel in je kast dan, denk ik?
Tsja. Hier 6 en 11 en alles gebeurt beneden. Het houdt hier nooit op vrees ik.
Oudste heeft een poppenhuis iets, verzamelt allerlei poppetjes en troepjes en heeft een hele hoek waar ze toch wel elke avond even blij gaat zitten rommelen.
Man en ik grappen dat ze die ruimte blijft opeisen tot ver in de 30, en dan lekker naar haar eigen nette huis gaat en wij nog steeds met dat poppenhuis zitten.
Jongste een kleed (ja. Een gewoon formaat kleed....)
en daarop Lego en Playmobil, met daarnaast diverse kratten.
En daar dan nog omheen gaan zitten spelen.
In vakanties maken ze cross overs tussen hun gebieden en dan is dus de halve woonkamer een dorp of stad.
Man wordt er gek van maar op de kamer spelen willen ze niet en het is wel gezellig qua spelen, ze worden er allebei heel gelukkig van om er gezellig bij te blijven, spelen leuk samen, zijn creatief etc.
Maar wat zou ik een ruimte over hebben zeg, als dat eens klaar is.
Waar niet mee gespeeld wordt ruim ik op/verkoop ik/gooi ik weg na een bepaalde tijd anders groeien we dicht.
PinotGrigio3 schreef:
12-09-2019 16:23
Speelkamer op de benedenverdieping :). In principe staat er in de woonkamer niets. In ons vorige huis hadden we een gedeelte voor het speelgoed, in de zitkamer lag toen ook niks. Ik herken het wel, houd er niet van om tegen het speelgoed aan te kijken.
Oh een speelkamer, wat ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Oeh! Teveel vind ik zelf.. zo'n IKEA kast met zwarte bakken (Trofast), een speelgoed kist en in de boekenkast zijn twee vakken onderin voor kinderboeken en ook nog wat speelgoed. Ik vind het rommelig maarja hoort erbij. Geen zolder of extra speelkamer helaas..
Oh en ik heb ook een klepbankje en een paar planken met spelletjes.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat er een speelkeukentje en een 3 laden kast die vol zit met tekenspullen, puzzels, spelletjes enz.
Alleen spelen ze erg graag met grote dingen zoals bv Bruder.
En als er iets is wat er niet fatsoenlijk is op te ruimen is dat het wel!

Verder hebben ze op hun kamer nog lego/duplo , wat ze vervolgens mee naar beneden nemen.

En ach, zolang het makkelijk aan de kant te schuiven is vind ik het prima. We hebben de ruimte, zij wonen hier ook en ik stoor me er niet aan. Ik woon nou eenmaal in een huis, niet in een showwoning.
Alle reacties Link kopieren
In het nieuwe huis hebben we straks boven een kamer extra. Dus daar kunnen we een hoop kwijt. Maar ik denk dat ze vooral beneden willen spelen. Zijn er ook mensen die dat doen, gewoon de boel naar beneden halen en ‘s avonds weer naar boven?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was hier laatst ook een topic over... misschien kun je dat terugvinden.

Wij zijn inmiddels een beetje uit het speelgoed, maar we hadden een grote kast over de hele muur in de woonkamer (meter of 5 gok ik). Ook voor andere spullen hoor, niet alleen voor speelgoed, maar we konden alles kwijt achter de deuren. Als we alles uit het zicht wilden hebben, hadden we dat in een mum van tijd voor elkaar. Mensen snapten nooit dat wij het zo netjes hadden en dat er niet te zien was dat er kinderen woonden, maar zo simpel was het dus!
Een keukentje hadden we alleen toen ze een jaar of 2 a 3 waren en de andere grotere spullen stonden in hun slaapkamers.

Jongste dochter heeft nu ik erover nadenk eigenlijk nooit echt met speelgoed gespeeld. Zelfs als peuter vond ze er weinig aan.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 12-09-2019 16:41
8.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
12-09-2019 16:36
In het nieuwe huis hebben we straks boven een kamer extra. Dus daar kunnen we een hoop kwijt. Maar ik denk dat ze vooral beneden willen spelen. Zijn er ook mensen die dat doen, gewoon de boel naar beneden halen en ‘s avonds weer naar boven?
Nee, het lijkt me dat je dat na een paar dagen al flink zat bent.
Alle reacties Link kopieren
in het vorige huis had ik hetzelfde als jij nu ongeveer. nu ook een speelkamer, heeeeerlijk! kun je in het nieuwe huis geen speelzolder maken?
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
12-09-2019 16:36
In het nieuwe huis hebben we straks boven een kamer extra. Dus daar kunnen we een hoop kwijt. Maar ik denk dat ze vooral beneden willen spelen. Zijn er ook mensen die dat doen, gewoon de boel naar beneden halen en ‘s avonds weer naar boven?
Ik niet in elk geval. Ze mogen van mij best dingen van boven naar beneden halen maar het moet wel aan de kant kunnen.
En als ze fijn gebouwd hebben oid hoeven ze het ook echt niet per direct op te ruimen.

We hadden laatst een hele grote toren midden in de kamer staan. Ze waren er zo trots op dat hij 4 dagen heeft overleefd... :proud:
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
12-09-2019 16:31
Tsja. Hier 6 en 11 en alles gebeurt beneden. Het houdt hier nooit op vrees ik.
Oudste heeft een poppenhuis iets, verzamelt allerlei poppetjes en troepjes en heeft een hele hoek waar ze toch wel elke avond even blij gaat zitten rommelen.
Man en ik grappen dat ze die ruimte blijft opeisen tot ver in de 30, en dan lekker naar haar eigen nette huis gaat en wij nog steeds met dat poppenhuis zitten.
Jongste een kleed (ja. Een gewoon formaat kleed....)
en daarop Lego en Playmobil, met daarnaast diverse kratten.
En daar dan nog omheen gaan zitten spelen.
In vakanties maken ze cross overs tussen hun gebieden en dan is dus de halve woonkamer een dorp of stad.
Man wordt er gek van maar op de kamer spelen willen ze niet en het is wel gezellig qua spelen, ze worden er allebei heel gelukkig van om er gezellig bij te blijven, spelen leuk samen, zijn creatief etc.
Maar wat zou ik een ruimte over hebben zeg, als dat eens klaar is.
Waar niet mee gespeeld wordt ruim ik op/verkoop ik/gooi ik weg na een bepaalde tijd anders groeien we dicht.
Oh wat klinkt dit heerlijk gezellig! :heart: Hier valt 't allemaal nog mee, maar zoon is pas zeven maanden oud. Goed om alvast ideeën op te doen voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook te veel eigenlijk, op elke verdieping wel iets. Ik draag het door de achterdeur eruit ( speelgoed waar niet mee gespeeld wordt), maar nieuw spul komt gerust weer via de voordeur erin ( cadeaus van familie, partner die ook nogal van speelgoed kopen houdt etc)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Nee het hoeft idd geen showroom te zijn hoor. Maar soms vind ik het gewoon erg veel! Een speelkamer kan straks wel, maarja, boven. De zolder wordt onze slaapkamer want man draait nachtdiensten dus dan is een zolder wel fijn om te slapen.
Alle reacties Link kopieren
En ze mogen wel iets van speelgoed beneden hebben natuurlijk maar ik vind het eigenlijk wel fijn als het ‘s avonds gewoon weg is.
Alle reacties Link kopieren
Soms is het ook wel erg veel ;-)

En eerlijk is eerlijk, de ene dag stoor ik me er veel meer aan dan de andere dag.

Puur een speelkamer zou hier echt niet werken, ze willen bij ons zitten om te spelen.
Maar ach, als ze 16 zijn doen ze dat ook niet meer :D
Alle reacties Link kopieren
zand-korrel schreef:
12-09-2019 16:47
Soms is het ook wel erg veel ;-)

En eerlijk is eerlijk, de ene dag stoor ik me er veel meer aan dan de andere dag.

Puur een speelkamer zou hier echt niet werken, ze willen bij ons zitten om te spelen.
Maar ach, als ze 16 zijn doen ze dat ook niet meer :D
Nee dan zou je het willen denk ik haha, dat ze wat vaker gewoon lekker in de woonkamer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een speelkeukentje staan en een Kallax kast met 4 bakken die vol zitten met speelgoed. Als alles is opgeruimd zie je dus eigenlijk alleen dat keukentje en dat stoort me niet zo. Ik zou dus uitdunnen, waar ze niet mee spelen weg of naar boven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven