Werk & Studie
alle pijlers
Onderwijsassistent,ervaring?
maandag 9 september 2019 10:43
Dag,
ik denk er sterk over om mij te laten omscholen tot onderwijsassistent. Graag zou ik ervaringen horen van mensen die dit beroep al uitoefenen. Dan zou ik graag horen, wat is leuk aan het werk, wat vind je minder leuk aan je werk, en wat zijn je werkzaamheden. Maar ook, was de opleiding leuk, zwaar, waar moet ik aan denken? Wat voor vakken komen zoal aan bod? Ik ben 36 jaar en heb een gezin, het is al even geleden dus dat ik gestudeerd heb. Maar ik kom uit de horeca/detailhandel en ben het eigenlijk zat. Ik vind het leuk om met kinderen te werken denk ik. Ik heb ze in elk geval graag om mij heen. Ik ben al ruim 3 jaar actief op de school van mijn kinderen met helpen. Van alles, helpen met lezen, decoreren school, ramen verven, helpen bij evenementen en uitjes. Ik denk oprecht dat het heel goed bij mij past. Nu ben ik bezig zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Dus wie mij er meer over kan vertellen, graag!
ik denk er sterk over om mij te laten omscholen tot onderwijsassistent. Graag zou ik ervaringen horen van mensen die dit beroep al uitoefenen. Dan zou ik graag horen, wat is leuk aan het werk, wat vind je minder leuk aan je werk, en wat zijn je werkzaamheden. Maar ook, was de opleiding leuk, zwaar, waar moet ik aan denken? Wat voor vakken komen zoal aan bod? Ik ben 36 jaar en heb een gezin, het is al even geleden dus dat ik gestudeerd heb. Maar ik kom uit de horeca/detailhandel en ben het eigenlijk zat. Ik vind het leuk om met kinderen te werken denk ik. Ik heb ze in elk geval graag om mij heen. Ik ben al ruim 3 jaar actief op de school van mijn kinderen met helpen. Van alles, helpen met lezen, decoreren school, ramen verven, helpen bij evenementen en uitjes. Ik denk oprecht dat het heel goed bij mij past. Nu ben ik bezig zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Dus wie mij er meer over kan vertellen, graag!
maandag 9 september 2019 10:58
maandag 9 september 2019 11:02
Onzin, sinds het werkdrukverlagende budget is ingevoerd is de vraag naar onderwijsassistenten explosief gestegen. Bovendien worden onderwijsassistenten steeds vaker op leerpleinen ingezet, of als ondersteuner van de leerkracht vanwege de grote groepen (door onder andere het leraren te kort)
Ik zeg; doen!
Ik zou ook meteen even op zoek gaan naar een scholenstichting die mensen zoals jij willen opleiden.
En mocht je toch grotere ambities hebben; veel scholenstichtingen hebben ook zij-instromerstrajecten voor leerkrachten. Maar weet dat er bij het vak van leerkracht veel meer komt kijken dan met de kinderen werken en gezellige knutselactiviteiten doen.
maandag 9 september 2019 12:16
Snouth schreef: ↑09-09-2019 11:02Onzin, sinds het werkdrukverlagende budget is ingevoerd is de vraag naar onderwijsassistenten explosief gestegen. Bovendien worden onderwijsassistenten steeds vaker op leerpleinen ingezet, of als ondersteuner van de leerkracht vanwege de grote groepen (door onder andere het leraren te kort)
Ik zeg; doen!
Ik zou ook meteen even op zoek gaan naar een scholenstichting die mensen zoals jij willen opleiden.
En mocht je toch grotere ambities hebben; veel scholenstichtingen hebben ook zij-instromerstrajecten voor leerkrachten. Maar weet dat er bij het vak van leerkracht veel meer komt kijken dan met de kinderen werken en gezellige knutselactiviteiten doen.
Dan ligt het wellicht aan de regio, want hier is geen vacature te vinden. En als ze er al zijn solliciteert vaak iemand met PABO.
maandag 9 september 2019 12:42
Precies tien jaar geleden begon ik aan de opleiding. Opleiding was één dag per week naar school en drie dagen stage, in een speciaal traject voor volwassenen dat uiteindelijk ook aangepast werd aan iemands persoonlijke mogelijkheden. Daardoor liep ik maar twee dagen stage en deed mijn voorbereiding en verslaglegging van mijn BPV-opdrachten thuis. Het is een vak dat je vooral in de praktijk leert.
Na mijn diploma heb ik heel lang, zonder resultaat, gesolliciteerd. Werd altijd nét niet aangenomen op gebrek aan ervaring. Dus daarna als vrijwilliger op de school van mijn kinderen ervaring op gedaan. De ervaring en het netwerk zorgden na twee jaar voor wat kleine contracten, vervangingen, kleine projecten etc. afgewisseld met maanden werkloosheid. Begin 2017 ben ik gaan werken voor een invalpool. Via die pool overal en nergens in gerold maar door het uitbreiden van mijn netwerk uiteindelijk per augustus 2017 voor een vaste baan aangenomen.
Het beroep is heel afwisselend, want elke school geeft zelf invulling aan de taak van de onderwijsassistent. Ik heb op scholen gewerkt waar elke klas een aantal uren per week ondersteuning kreeg. Middels een rooster wisselde ik elk half uur van klas. De leerkracht bepaalde wat je deed en waar hij/zij behoefte aan had. Dat varieerde van lijmpotjes vullen tot kinderen begeleiden, maar soms ook een kind verschonen of de moederdagcadeautjes inpakken.
Soms was ik echt onderdeel van het team en werd ik zeer gewaardeerd. Soms was ik maar de onderwijsassistent en mocht ik vooral niet meedenken en eigen initiatieven hebben. Heb ook wel eens heel veel pleinwacht gelopen of veel huishoudelijke taken gedaan.
Waar ik nu ben, ben ik echt op mijn plek. Ik mag meedenken over de invulling van mijn uren. Initiatieven worden blij ontvangen. Ik heb leuke afwisselde taken. Alle collega's hebben het belang van de school voorop en niet hun persoonlijke of groepsbelang. Zo kan mijn rooster dus zo maar wijzigen, tijdelijk of langdurig, maar ik heb altijd waardevolle dingen te doen. Ik werk met groepjes voor verlengde instructie, werk met diverse halve klassen aan projecten, ondersteun leerkrachten in de groep met taal of rekenen of facilitaire taken. (Ik zoek voor anderen materialen op, of ruim ze weer op, maak ze gebruiksklaar etc.) Maar ook breng ik een groep naar de gymzaal en haal een andere op. Verder heb ik wat huishoudelijke taken, en soms wordt ik vrijgemaakt voor iets heel anders. Onze school had vorige week de taak om een vergadering te huisvesten van een buurtcomité, waar de school ook partner in is. Zij zouden in de aula gaan zitten, maar daar was eerst overblijf. Dan maak ik na de overblijf die ruimte met spoed klaar en netjes voor die vergadering, zet de tafels en stoelen in de juiste opstelling, zet de beamer klaar, zorg voor koffie en thee en alles wat daar bij komt, ontvang de gasten etc. Ik werk op een kleine school waar de directeur zelf de administratie moet doen, en soms assisteer ik daar ook even mee.
Ik vind dat ik nu echt de allerleukste baan heb, die ik ooit heb gehad, of nog zal kunnen hebben.
Na mijn diploma heb ik heel lang, zonder resultaat, gesolliciteerd. Werd altijd nét niet aangenomen op gebrek aan ervaring. Dus daarna als vrijwilliger op de school van mijn kinderen ervaring op gedaan. De ervaring en het netwerk zorgden na twee jaar voor wat kleine contracten, vervangingen, kleine projecten etc. afgewisseld met maanden werkloosheid. Begin 2017 ben ik gaan werken voor een invalpool. Via die pool overal en nergens in gerold maar door het uitbreiden van mijn netwerk uiteindelijk per augustus 2017 voor een vaste baan aangenomen.
Het beroep is heel afwisselend, want elke school geeft zelf invulling aan de taak van de onderwijsassistent. Ik heb op scholen gewerkt waar elke klas een aantal uren per week ondersteuning kreeg. Middels een rooster wisselde ik elk half uur van klas. De leerkracht bepaalde wat je deed en waar hij/zij behoefte aan had. Dat varieerde van lijmpotjes vullen tot kinderen begeleiden, maar soms ook een kind verschonen of de moederdagcadeautjes inpakken.
Soms was ik echt onderdeel van het team en werd ik zeer gewaardeerd. Soms was ik maar de onderwijsassistent en mocht ik vooral niet meedenken en eigen initiatieven hebben. Heb ook wel eens heel veel pleinwacht gelopen of veel huishoudelijke taken gedaan.
Waar ik nu ben, ben ik echt op mijn plek. Ik mag meedenken over de invulling van mijn uren. Initiatieven worden blij ontvangen. Ik heb leuke afwisselde taken. Alle collega's hebben het belang van de school voorop en niet hun persoonlijke of groepsbelang. Zo kan mijn rooster dus zo maar wijzigen, tijdelijk of langdurig, maar ik heb altijd waardevolle dingen te doen. Ik werk met groepjes voor verlengde instructie, werk met diverse halve klassen aan projecten, ondersteun leerkrachten in de groep met taal of rekenen of facilitaire taken. (Ik zoek voor anderen materialen op, of ruim ze weer op, maak ze gebruiksklaar etc.) Maar ook breng ik een groep naar de gymzaal en haal een andere op. Verder heb ik wat huishoudelijke taken, en soms wordt ik vrijgemaakt voor iets heel anders. Onze school had vorige week de taak om een vergadering te huisvesten van een buurtcomité, waar de school ook partner in is. Zij zouden in de aula gaan zitten, maar daar was eerst overblijf. Dan maak ik na de overblijf die ruimte met spoed klaar en netjes voor die vergadering, zet de tafels en stoelen in de juiste opstelling, zet de beamer klaar, zorg voor koffie en thee en alles wat daar bij komt, ontvang de gasten etc. Ik werk op een kleine school waar de directeur zelf de administratie moet doen, en soms assisteer ik daar ook even mee.
Ik vind dat ik nu echt de allerleukste baan heb, die ik ooit heb gehad, of nog zal kunnen hebben.
maandag 9 september 2019 12:43
Ik zou het niet doen tenzij er een soort van baangarantie is. Dochter is vorig jaar (ze was toen 19) afgestudeerd en met haar nog 30 anderen. Niemand van deze groep is werkzaam als onderwijsassistent. Ze werken allemaal in de kinderopvang of zijn werkzoekend.
De scholen willen ze wel graag, maar maken dus dankbaar gebruik (misbruik) van de stageplaatsen voor de opleiding. Iedere stageplaats heeft een wachtlijst dus de school zit nooit zonder onderwijsassistenten. Alleen zullen ze ze nooit een baan aanbieden ivm geen budget.
De scholen willen ze wel graag, maar maken dus dankbaar gebruik (misbruik) van de stageplaatsen voor de opleiding. Iedere stageplaats heeft een wachtlijst dus de school zit nooit zonder onderwijsassistenten. Alleen zullen ze ze nooit een baan aanbieden ivm geen budget.
maandag 9 september 2019 12:44
propedeuse van de pabo maakt je genoeg gekwalificeerd voor de baan. Dus als je in één jaar je opleiding wil doen, kun je beter propedeuse pabo gaan doen dan mbo-oa.
maandag 9 september 2019 12:49
NiekyD schreef: ↑09-09-2019 12:43Ik zou het niet doen tenzij er een soort van baangarantie is. Dochter is vorig jaar (ze was toen 19) afgestudeerd en met haar nog 30 anderen. Niemand van deze groep is werkzaam als onderwijsassistent. Ze werken allemaal in de kinderopvang of zijn werkzoekend.
De scholen willen ze wel graag, maar maken dus dankbaar gebruik (misbruik) van de stageplaatsen voor de opleiding. Iedere stageplaats heeft een wachtlijst dus de school zit nooit zonder onderwijsassistenten. Alleen zullen ze ze nooit een baan aanbieden ivm geen budget.
Ik merk wel dat de banen die er zijn vaak naar wat oudere assistenten gaan. Iemand met levenservaring zeg maar. Jonge meisjes net van school hebben vaak echt minder kans.
Bij de stichting waar ik werk zijn de meeste assistenten 45+ en allemaal op latere leeftijd ingestroomd. Als we bijscholing hebben op het bestuurskantoor, is 80% vaak 45+ en 20% < 40.
maandag 9 september 2019 14:00
Superbedankt voor je zeer uitgebreide en volledige reactie.Andersom schreef: ↑09-09-2019 12:42Precies tien jaar geleden begon ik aan de opleiding. Opleiding was één dag per week naar school en drie dagen stage, in een speciaal traject voor volwassenen dat uiteindelijk ook aangepast werd aan iemands persoonlijke mogelijkheden. Daardoor liep ik maar twee dagen stage en deed mijn voorbereiding en verslaglegging van mijn BPV-opdrachten thuis. Het is een vak dat je vooral in de praktijk leert.
Na mijn diploma heb ik heel lang, zonder resultaat, gesolliciteerd. Werd altijd nét niet aangenomen op gebrek aan ervaring. Dus daarna als vrijwilliger op de school van mijn kinderen ervaring op gedaan. De ervaring en het netwerk zorgden na twee jaar voor wat kleine contracten, vervangingen, kleine projecten etc. afgewisseld met maanden werkloosheid. Begin 2017 ben ik gaan werken voor een invalpool. Via die pool overal en nergens in gerold maar door het uitbreiden van mijn netwerk uiteindelijk per augustus 2017 voor een vaste baan aangenomen.
Het beroep is heel afwisselend, want elke school geeft zelf invulling aan de taak van de onderwijsassistent. Ik heb op scholen gewerkt waar elke klas een aantal uren per week ondersteuning kreeg. Middels een rooster wisselde ik elk half uur van klas. De leerkracht bepaalde wat je deed en waar hij/zij behoefte aan had. Dat varieerde van lijmpotjes vullen tot kinderen begeleiden, maar soms ook een kind verschonen of de moederdagcadeautjes inpakken.
Soms was ik echt onderdeel van het team en werd ik zeer gewaardeerd. Soms was ik maar de onderwijsassistent en mocht ik vooral niet meedenken en eigen initiatieven hebben. Heb ook wel eens heel veel pleinwacht gelopen of veel huishoudelijke taken gedaan.
Waar ik nu ben, ben ik echt op mijn plek. Ik mag meedenken over de invulling van mijn uren. Initiatieven worden blij ontvangen. Ik heb leuke afwisselde taken. Alle collega's hebben het belang van de school voorop en niet hun persoonlijke of groepsbelang. Zo kan mijn rooster dus zo maar wijzigen, tijdelijk of langdurig, maar ik heb altijd waardevolle dingen te doen. Ik werk met groepjes voor verlengde instructie, werk met diverse halve klassen aan projecten, ondersteun leerkrachten in de groep met taal of rekenen of facilitaire taken. (Ik zoek voor anderen materialen op, of ruim ze weer op, maak ze gebruiksklaar etc.) Maar ook breng ik een groep naar de gymzaal en haal een andere op. Verder heb ik wat huishoudelijke taken, en soms wordt ik vrijgemaakt voor iets heel anders. Onze school had vorige week de taak om een vergadering te huisvesten van een buurtcomité, waar de school ook partner in is. Zij zouden in de aula gaan zitten, maar daar was eerst overblijf. Dan maak ik na de overblijf die ruimte met spoed klaar en netjes voor die vergadering, zet de tafels en stoelen in de juiste opstelling, zet de beamer klaar, zorg voor koffie en thee en alles wat daar bij komt, ontvang de gasten etc. Ik werk op een kleine school waar de directeur zelf de administratie moet doen, en soms assisteer ik daar ook even mee.
Ik vind dat ik nu echt de allerleukste baan heb, die ik ooit heb gehad, of nog zal kunnen hebben.
maandag 9 september 2019 16:02
Veel onderwijsassistenten komen met een soort payrol constructie. Dit houdt in dat ze bijna net zo veel kosten als een leerkracht.... (kosten, niet verdienen...) veel scholen kiezen er daarom voor om het extra geld niet in te zetten voor assistenten.
Je kunt misschien beter kijken naar een baan als leerkrachtondersteuner. Deze functie is in het leven geroepen om die constructie zoals hierboven, te omzeilen.
Tevens is het salaris interessanter
Je kunt misschien beter kijken naar een baan als leerkrachtondersteuner. Deze functie is in het leven geroepen om die constructie zoals hierboven, te omzeilen.
Tevens is het salaris interessanter
donderdag 12 september 2019 23:28
Het leuke is dat je heel dichtbij de leerlingen staat, je bouwt gemakkelijk een band op. Ook merk ik dat ik de leerlingen echt kan helpen doordat je met kleine groepjes of zelfs 1 op 1 werkt. Het is fijn om iets voor een ander te betekenen, geeft veel voldoening. De opleiding was niet zwaar, maar dit lijkt mij erg persoonlijk. De vakken die je ook op de basisschool gaat geven komen terug en verder pedagogiek en didactiek. Voor het salaris hoef je het trouwens niet te doen, wat dat betreft zou ik de pabo gaan doen. Veel succes met het maken van jouw keuze!
vrijdag 13 september 2019 07:29
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑09-09-2019 16:02Veel onderwijsassistenten komen met een soort payrol constructie. Dit houdt in dat ze bijna net zo veel kosten als een leerkracht.... (kosten, niet verdienen...) veel scholen kiezen er daarom voor om het extra geld niet in te zetten voor assistenten.
Je kunt misschien beter kijken naar een baan als leerkrachtondersteuner. Deze functie is in het leven geroepen om die constructie zoals hierboven, te omzeilen.
Tevens is het salaris interessanter
Bij ons zijn ze gewoon in dienst van de stichting.
Leerkrachtondersteuner is een opleiding om ná mbo-oa te doen. Tijdens die opleiding wordt er van uit gegaan dat je al een flinke basis in pedagogiek en didactiek hebt. Verder moet je al een baan als onderwijsassistent hebben of minstens op een school werken en ervaring hebben met lesgeven, voor je bpv -opdrachten.
Je kunt niet blanco aan die opleiding beginnen, wat wel kan bij mbo-oa.
vrijdag 13 september 2019 10:20
Mijn vriendin is onderwijs assistent.
Ze heeft lang gesolliciteerd en uiteindelijk een baan gevonden in het speciaal onderwijs. Daar heeft ze het enorm naar haar zin. Het salaris was echter niet om over naar huis te schrijven.
Nu is ze onlangs leraarondersteuner geworden. Ze is van schaal 4 naar schaal 7 gegaan.
Ze heeft lang gesolliciteerd en uiteindelijk een baan gevonden in het speciaal onderwijs. Daar heeft ze het enorm naar haar zin. Het salaris was echter niet om over naar huis te schrijven.
Nu is ze onlangs leraarondersteuner geworden. Ze is van schaal 4 naar schaal 7 gegaan.
zondag 15 september 2019 09:29
Ik heb 2 jaar als onderwijsassistent gewerkt in het VO. Heel afwisselend, van ondersteunen bij kookles tot invallen en van boodschappen doen tot groepjes leerlingen begeleiden. Groot voordeel is dat je geen voorbereidingen hebt of thuis je werk hoeft af te maken en wel de vakanties meepakt.
De opleiding stelde geen drol voor, maar is ondertussen al weer meer dan 10 jaar terug voor mij. De opleiding was wel behoorlijk gericht op het PO, dus daar heb ik eigenlijk vrij weinig aan gehad voor mijn baan in het VO.
De opleiding stelde geen drol voor, maar is ondertussen al weer meer dan 10 jaar terug voor mij. De opleiding was wel behoorlijk gericht op het PO, dus daar heb ik eigenlijk vrij weinig aan gehad voor mijn baan in het VO.
zondag 15 september 2019 09:42
Juf1234 schreef: ↑15-09-2019 09:29Ik heb 2 jaar als onderwijsassistent gewerkt in het VO. Heel afwisselend, van ondersteunen bij kookles tot invallen en van boodschappen doen tot groepjes leerlingen begeleiden. Groot voordeel is dat je geen voorbereidingen hebt of thuis je werk hoeft af te maken en wel de vakanties meepakt.
De opleiding stelde geen drol voor, maar is ondertussen al weer meer dan 10 jaar terug voor mij. De opleiding was wel behoorlijk gericht op het PO, dus daar heb ik eigenlijk vrij weinig aan gehad voor mijn baan in het VO.
Hoe doe je dat als je je werk serieus wilt nemen?
zondag 15 september 2019 09:53
Heel simpel gezegd. Je doet als onderwijsassistent wat de docent van je vraagt. Geen idee hoe dat in het PO is, maar volgens mij is dat wel een beetje het idee van een onderwijsassistent. Natuurlijk heb je wel eens iets wat je moet doen voor je werkdag of na je werkdag, maar niet te vergelijken met het werk als docent.
zondag 15 september 2019 10:45
Juf1234 schreef: ↑15-09-2019 09:53Heel simpel gezegd. Je doet als onderwijsassistent wat de docent van je vraagt. Geen idee hoe dat in het PO is, maar volgens mij is dat wel een beetje het idee van een onderwijsassistent. Natuurlijk heb je wel eens iets wat je moet doen voor je werkdag of na je werkdag, maar niet te vergelijken met het werk als docent.
Maar als de leerkracht vraagt of je les 4 van rekenen wil uitleggen dan kun je dat toch nooit echt goed doen als je de instructies uit de handleiding niet hebt gelezen?
Ik kan me dus niet voorstellen dat je werk iets bijdraagt als je als onderwijsassistent de les geeft die je niet van te voren hebt bekeken.
zondag 15 september 2019 11:20
Het is niet de taak van de onderwijsassistent om rekenles te geven. Natuurlijk kan dat een keer voorkomen en dan zul je dat moeten voorbereiden, maar ik heb 2 jaar als (goede) onderwijsassistent gewerkt en nu al een paar jaar als docent en de tijd die ik buiten werktijden kwijt ben aan school is echt niet te vergelijken. Dit zal per school en per persoon waarschijnlijk ook wel verschillen hoor, maar wij hebben heel waardevolle onderwijsassistenten op school die een heleboel bijdragen en deze hoeven thuis vrijwel niets te doen. Op school werken ze daarentegen keihard. Ik vind het trouwens ook terecht als onderwijsassistenten geen voorbereiding hebben, want het salaris is over het algemeen niet om over naar huis te schrijven.Andersom schreef: ↑15-09-2019 10:45Maar als de leerkracht vraagt of je les 4 van rekenen wil uitleggen dan kun je dat toch nooit echt goed doen als je de instructies uit de handleiding niet hebt gelezen?
Ik kan me dus niet voorstellen dat je werk iets bijdraagt als je als onderwijsassistent de les geeft die je niet van te voren hebt bekeken.
zondag 15 september 2019 11:37
Juf1234 schreef: ↑15-09-2019 11:20Het is niet de taak van de onderwijsassistent om rekenles te geven. Natuurlijk kan dat een keer voorkomen en dan zul je dat moeten voorbereiden, maar ik heb 2 jaar als (goede) onderwijsassistent gewerkt en nu al een paar jaar als docent en de tijd die ik buiten werktijden kwijt ben aan school is echt niet te vergelijken. Dit zal per school en per persoon waarschijnlijk ook wel verschillen hoor, maar wij hebben heel waardevolle onderwijsassistenten op school die een heleboel bijdragen en deze hoeven thuis vrijwel niets te doen. Op school werken ze daarentegen keihard. Ik vind het trouwens ook terecht als onderwijsassistenten geen voorbereiding hebben, want het salaris is over het algemeen niet om over naar huis te schrijven.
Dat zeg ik ook niet. Ook als je assisteert bij de verwerking van een les moet je je voorbereiden door de instructies door te lezen of door de les van de leerkracht bij te wonen. Voor dat bijwonen is nooit tijd, dus wordt het lezen. Die voorbereiding zou wat mij betreft binnen werktijd moeten vallen, inderdaad ook in verband met het salaris.
Ik ben er elke morgen een uur voordat de bel gaat, zodat ik mij kan inlezen in de lessen waar ik bij assisteer.