Contact met kind na scheiding tijdens verblijf andere ouder

15-09-2019 20:12 284 berichten
De situatie: Dochter in de peuter leeftijd en het komt door onze roosters voor dat zij 3 of 4 dagen bij haar vader verblijft. In ons ouderschaps plan staat dat de andere ouder het contact niet mag belemmeren maar het komt vaker wel dan niet voor dat ik geen contact krijg met kind en ook geen updates ontvang.

Dit vind ik niet in het belang van onze dochter en zelf vind ik het ook gewoon echt niet leuk. De band met ex is stroef maar uit belang van dochter stuur ik om de dag wel een paar fotootjes van wat ze aan het doen is naar hem als ze bij mij is. Tevens kan hij haar videobellen als hij zou willen. Ik beantwoord zijn appjes niet a la minute maar binnen het uur (mits mijn werk of bezigheden het toelaten) is heel normaal.
Andersom is het vaak zo dat hij een dag of langer niks laat horen. Als ik hem hier op aanspreek krijg ik een "ik bepaal zelf wel wanneer ik op jou reageer" .

Ik app hem alleen kort over zaken die over ons kind gaan. Denk aan het afstemmen van wanneer ze bij wie is. Wie haar haalt/brengt en hoe laat.

Ben ik een verbitterde zeur als ik voor een klein meisje 4 dagen echt te lang vind zonder telefonisch / videobel contact?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind was nog veel jonger toen we uit elkaar gingen en is nu zo te lezen ongeveer even oud als het jouwe, maar ik heb nooit aan contact gedaan als ze bij haar vader is. Omgekeerd heeft hij ook geen contact met mij als ze thuis is.

Ik heb dat juist bewust altijd af gehouden. Ik vind het veel verwarrender voor kleine kinderen als alles zo door elkaar loopt, dus ik heb altijd het principe aangehouden dat ze twee werelden heeft die volledig los van elkaar staan.

Alleen in vakanties vind ik contact tussendoor legitiem, dus in situaties waarin het kind langer dan een week geen contact met een van de ouders heeft, dan kan ik me voorstellen dat je na een week een keer kort (video)belt en na 2 weken weer een keer. Maar tijdens een normale omgangsregeling vind ik het overdreven, je bent niet voor niks uit elkaar.
Am Yisrael Chai!
dannas schreef:
15-09-2019 20:53
Heel eerlijk? Als je elke dag contact met je kind wil, had je of niet moeten scheiden of niet akkoord moeten gaan met co-ouderschap.

Ik vind je drammen en vooral aan jezelf denken. Kind kan zeer waarschijnlijk prima 3 of 4 dagen zonder mama, ze is immers bij papa. Niet in één of ander kil tehuis.

Ik snap je ex wel. Ben je gescheiden, moet je nog om de haverklap dealen met een stroom aan appjes en aandachtvragerij.
Ik weet niet waar jij leest dat ik dagelijks contact wil en hem een stroom aan appjes stuur. Ik ben van hem gescheiden niet van mijn kind. Je weet niet eens waarom we uit elkaar zijn en dat is ook helemaal niet relevant voor het topic vind ik. Bovendien hoeft ie letterlijk alleen maar op te nemen de telefoon aan dochter te geven en even 3 minuten wat anders te gaan doen.

Ik app hem 1x per week om het rooster af te stemmen en als ze bij hem is voor meerdere dagen dan vraag ik op dag 2 of 3 of ik even met haar kan facetimen. Thats it.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook moeder en ik merk dat mijn man gewoon zelf zijn dingen wil doen met de kids zonder dat ik me ermee bemoei. Als ik er teveel bovenop zit noemt hij me drammerig en eigenlijk vind ik dat hij gelijk heeft. De kinderen houden er ook niet van. Opvoeden is loslaten.
@ fashionvictim tijdens de vakantie krijg ik haar ruim een week niet te spreken. Dat gaat me echt te ver.
Mixlokje schreef:
15-09-2019 20:52
Zijn jullie zelf ook moeder als ik het vragen mag?

Ja, niet gescheiden. In dit topic zie ik vooral jouw behoefte. Niet dat die er niet mag zijn, maar in dit soort zaken zou het belang van het kind voorop moeten staan. Daarna het belang van de ouder waar kind verblijft en als laatste het belang van de ouder waar het kind dan juist niet is.

Vader zou het kind dus niet moeten tegenhouden als ze jou wil bellen, maar als ze dat niet wil, dan kan dat prima.
Misschien is dat voor jouw ex toch teveel. Samen met appjes van jouw kant als dochter bij jou is is het ook vrij veel contact. Dat kan flink irriteren als je elkaar toch al niet prettig ligt.
Hij belemmert het contact tussen je kind en jou niet. Ik denk dat jullie een verschillende nterpretatie hebben van 'belemmeren'.

Als je kind aangeeft dat ze je wil bellen, dan zal het van hem mogen. Maar pro-actief, vanuit zichzelf denken aan jouw behoefte doet hij niet. En dat kun je van hem vragen, maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook moet doen. Jij doet dat wel. Dat is mooi. Maar dat betekent niet dat hij dat andersom ook moet.

Lastig hoor. Ik kan me je behoefte wel echt goed voorstellen. Maar je kunt hem niet veranderen. Hij houdt zich aan de afspraken.
anoniem_368834 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 20:59
0.09% gewijzigd
fashionvictim schreef:
15-09-2019 20:56
Mijn kind was nog veel jonger toen we uit elkaar gingen en is nu zo te lezen ongeveer even oud als het jouwe, maar ik heb nooit aan contact gedaan als ze bij haar vader is. Omgekeerd heeft hij ook geen contact met mij als ze thuis is.

Ik heb dat juist bewust altijd af gehouden. Ik vind het veel verwarrender voor kleine kinderen als alles zo door elkaar loopt, dus ik heb altijd het principe aangehouden dat ze twee werelden heeft die volledig los van elkaar staan.

Alleen in vakanties vind ik contact tussendoor legitiem, dus in situaties waarin het kind langer dan een week geen contact met een van de ouders heeft, dan kan ik me voorstellen dat je na een week een keer kort (video)belt en na 2 weken weer een keer. Maar tijdens een normale omgangsregeling vind ik het overdreven, je bent niet voor niks uit elkaar.

Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:54
Dit is precies hoe ik het voor me zag en heb besproken tijdens de mediation. En dagelijks hoeft nou ook weer niet maar na 4 dagen vind ik t wel erg lang worden.
De ene dag is het meer dan de ander hoor, op een "gewone" dag is het vaak 1 apje van hoe de dag was en klaar.... maar dat is prima. Het is een hoop ego aan de kant zetten natuurlijk. Ik zit ook niet altijd op ex te wachten, maar ik weet wel dat ik heel graag hoor of zie hoe de dag van m'n kind is geweest... dus gun ik haar dat ook :thumbsup: maar heel jammer als de ander dat niet zo ziet...!
fashionvictim schreef:
15-09-2019 20:56
Mijn kind was nog veel jonger toen we uit elkaar gingen en is nu zo te lezen ongeveer even oud als het jouwe, maar ik heb nooit aan contact gedaan als ze bij haar vader is. Omgekeerd heeft hij ook geen contact met mij als ze thuis is.

Ik heb dat juist bewust altijd af gehouden. Ik vind het veel verwarrender voor kleine kinderen als alles zo door elkaar loopt, dus ik heb altijd het principe aangehouden dat ze twee werelden heeft die volledig los van elkaar staan.

Alleen in vakanties vind ik contact tussendoor legitiem, dus in situaties waarin het kind langer dan een week geen contact met een van de ouders heeft, dan kan ik me voorstellen dat je na een week een keer kort (video)belt en na 2 weken weer een keer. Maar tijdens een normale omgangsregeling vind ik het overdreven, je bent niet voor niks uit elkaar.
Zo zou ik het ook aanpakken, tenzij kind zelf aangeeft andere ouder te willen spreken, vind dat je dat niet kan weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:58
@ fashionvictim tijdens de vakantie krijg ik haar ruim een week niet te spreken. Dat gaat me echt te ver.
Ja, dat heb ik ook. En hoewel ik mijn ex voor geen meter vertrouw ga ik ervan uit dat hij heus zijn eigen kind niet iets aan zal doen. Het is wat het is. Bovendien: ik heb er ook helemaal geen zin in dat hij mij steeds belt of vindt dat hij contact moet hebben als ze bij mij is. Omgekeerd verwacht ik van hem ook dat hij beseft dat ik heus mijn eigen kind niks aan zal doen en dat ze dus gewoon prima verzorgd wordt door mij.

Dus ja, ik vind dat je teveel verwacht.
Am Yisrael Chai!
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:58
@ fashionvictim tijdens de vakantie krijg ik haar ruim een week niet te spreken. Dat gaat me echt te ver.
Hier altijd alle weken dat kind bij vader was. Maar kom op, je koos er zelf voor blablablabla, dus vooral niet zeuren!
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
15-09-2019 21:00
Zo zou ik het ook aanpakken, tenzij kind zelf aangeeft andere ouder te willen spreken, vind dat je dat niet kan weigeren.
Nee, dat doe ik dus ook nooit en volgens mij mijn ex ook niet. Maar het komt niet vaak voor, ik denk juist doordat we het altijd zo gescheiden hebben gehouden. Wij gaan zelfs niet eens bij elkaar naar binnen.
Am Yisrael Chai!
Ariellle schreef:
15-09-2019 21:00
Zo zou ik het ook aanpakken, tenzij kind zelf aangeeft andere ouder te willen spreken, vind dat je dat niet kan weigeren.
Ja en dat kan ik dus niet controleren. Dat is het 'fijne' ervan.

Wij hebben samen afgesproken dat de andere ouder altijd kan videobellen. Daar zat hij zelf bij en dat vond ie zelf ook belangrijk. Maar puntje bij paaltje hoor of zie ik dus niets. Niet hoe haar dag is niet wat ze doen niks. En dat is op zich geen ramp want inderdaad dat is zijn wereld en zijn goed recht op zijn dagen. Daar heb ik ook nooit een punt van gemaakt of om gevraagd of moeilijk over gedaan.

Vind het wel apart om te lezen hoe er dan van gemaakt word dat ik hem constant app en bel.
Niet alles gelezen, maar het klinkt alsof vooral jijzelf hier last van hebt. Heeft je dochter er ook last van dat ze haar moeder niet spreekt?

Anders zou ik zeggen: laat het gaan. Het is iets relatief kleins, ook al voelt dat misschien niet zo.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:58
@ fashionvictim tijdens de vakantie krijg ik haar ruim een week niet te spreken. Dat gaat me echt te ver.
Je schrijft hierboven dat je haar met een bepaalde regelmatig om de twee of drie dagen, wil spreken in de vakantie. Dat is best wel dwingerig vind ik.

Ik denk hoe meer jij trekt, hoe irritanter jouw ex het gaat vinden en hoe minder er overleg over mogelijk is. Jullie zijn sowieso natuurlijk niet uit elkaar omdat het zo lekker liep. Stel je es een tijd wat afstandelijker op en kijk hoe het dan loopt. Mocht je dochter klagen dat ze je niet spreekt als ze bij pappa is, dan kan je ook aangeven dat ze dat met pappa kan bespreken, zeker als het gaat om een kind van 'nog geen 4' zoals je zelf schrijft (dus niet net 3 neem ik aan).
Alle reacties Link kopieren
Wat er ook in het ouderschapsplan is afgesproken, als 1 besluit zich er niet meer aan te houden dan houdt het op. Natuurlijk zou het veel fijner zijn, zeker voor het kind, als beide ouders zich volwassen en neutraal kunnen opstellen naar elkaar. Maar de situatie is zoals het is. Het enige wat je echt kunt doen is accepteren. Hoe goed jouw argumenten ook zijn, hij heeft er geen boodschap aan. Het zijn geen dingen die via een rechtzaak af te dwingen zijn. Het zit er niet in met hem. Laat het gaan. Zolang dochter vrolijk en blij naar hem toe gaat en van hem terugkomt, is het meer jouw probleem dan dat van haar. Zodra zij er een probleem mee blijkt te hebben, is het pas tijd voor actie.

Stop met hem foto's en berichten sturen. Hij zit er duidelijk niet op te wachten. Bespaar je de moeite en frustraties. En als ze bij hem is, ga er dan vanuit dat ze het naar haar zin heeft en dat hij goed voor haar zorgt. Het kan zelfs makkelijker zijn voor haar als ze jouw stem niet tussendoor hoort. Kleine kinderen leven erg in het nu en zolang ze jou niet ziet of hoort, merkt ze vaak niet eens dat ze jou mist. Dat effect zie je ook vaak op het kinderdagverblijf. Zorg dat jij ondertussen je eigen rust pakt, werkt, leuke dingen doet die fijner zijn zonder peuter etc zodat jij volledig opgeladen bent en een leuke en goede moeder voor haar kunt zijn als ze weer bij jou is. Daar heeft zij het meeste aan.

Ik wist niet waar mijn ex woonde, werd niet voorgesteld aan nieuwe vriendin(nen) en ik wist niet waar ze in de vakantie waren (wel of niet buitenland en waar). Leuk? Absoluut niet! Wenselijk? Ook zeker niet! Schadelijk voor de kinderen? Nee, zolang ik ze daar niet mee 'lastig viel'. Ontzettend kut en pijnlijk voor mij? Jazeker!
Loslaten en accepteren heeft me ontzettend veel rust en ruimte gebracht. Dat ging niet altijd makkelijk want het is een zwaar en onnatuurlijk proces om je jonge kinderen op die manier te vroeg al los te moeten laten. Maar inmiddels zijn ze groot en is mijn band met hun goed en sterk. En hun vader? Jongste ziet hem helemaal niet meer en oudste heel af en toe een middagje. Als vader zijn gedrag in de loop der jaren niet gaat bijsturen, is het iets wat zich enorm kan wreken. Maar dat is zijn probleem. (Al had ik liever een heel andere uitkomst gezien)

Heel veel sterkte, het is niet makkelijk maar je kunt het!
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:04
Ja en dat kan ik dus niet c komtontroleren. Dat is het 'fijne' ervan.

Wij hebben samen afgesproken dat de andere ouder altijd kan videobellen. Daar zat hij zelf bij en dat vond ie zelf ook belangrijk. Maar puntje bij paaltje hoor of zie ik dus niets. Niet hoe haar dag is niet wat ze doen niks. En dat is op zich geen ramp want inderdaad dat is zijn wereld en zijn goed recht op zijn dagen. Daar heb ik ook nooit een punt van gemaakt of om gevraagd of moeilijk over gedaan.

Vind het wel apart om te lezen hoe er dan van gemaakt word dat ik hem constant app en bel.

Dat maak ik er niet van, als er om de dag contact is, kan dat voor de ander voelen als veel.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
15-09-2019 21:00
Zo zou ik het ook aanpakken, tenzij kind zelf aangeeft andere ouder te willen spreken, vind dat je dat niet kan weigeren.
Precies, dat moet wel helder zijn. Man is van z’n ex gescheiden toen de jongste net 2 was, en daar was de afspraak dus: ze mogen altijd bellen met de andere ouder (of zelfs even langsgaan voor een knuffel) als ze dat willen. In de praktijk is het echt maar een enkele keer (geweest) dat de kinderen daarom vroegen, vaak met een bijzondere gelegenheid (bijv. voor het eerst zonder zijwieltjes fietsen). (Inmiddels bellen of appen ze zelf).

Je schrijft heel vaak dat het je om je dochter gaat, maar eerlijk gezegd hoor ik nergens dat ze op de dagen bij je ex voortdurend huilt dat ze je mist en met je wil (video)bellen. Of heb je wel het idee dat dat speelt en ex dat moedwillig voor je verzwijgt?
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
15-09-2019 20:40
Waarom zijn jullie gescheiden? Wat is er gebeurd?
Dat maakt niet uit voor het belang van het kind.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:04
Ja en dat kan ik dus niet controleren. Dat is het 'fijne' ervan.

Wij hebben samen afgesproken dat de andere ouder altijd kan videobellen. Daar zat hij zelf bij en dat vond ie zelf ook belangrijk. Maar puntje bij paaltje hoor of zie ik dus niets. Niet hoe haar dag is niet wat ze doen niks. En dat is op zich geen ramp want inderdaad dat is zijn wereld en zijn goed recht op zijn dagen. Daar heb ik ook nooit een punt van gemaakt of om gevraagd of moeilijk over gedaan.

Vind het wel apart om te lezen hoe er dan van gemaakt word dat ik hem constant app en bel.
Maar je hoort toch wel vaker niet hoe haar dag is geweest? Als ze bij haar opa en oma is, op de crèche, straks op school, je laat haar toch wel vaker los?
Am Yisrael Chai!
Je koos er zelf voor vind ik alleen wel beetje kort door de bocht. Ben niet voor de lol gaan scheiden.
fashionvictim schreef:
15-09-2019 21:07
Maar je hoort toch wel vaker niet hoe haar dag is geweest? Als ze bij haar opa en oma is, op de crèche, straks op school, je laat haar toch wel vaker los?
KDV houdt een dagboek bij met fotootjes. Maar ik geef toch ook aan dat ik van het niet horen hoe haar dag was geen issue maak (al zag ik het liever anders maar je kan niet alles hebben dus heb ik me daar allang bij neergelegd)
Nogmaals, je kind is 3. Als ik het zo lees zou ik bijna zeggen dat je het haar aanleert om zo vaak contact te hebben en dat dat zo hoort. Lijkt mij niet in het belang van je kind als zij zelf niet aangeeft contact te willen. Daarnaast, een kind van 3 weet straks niet beter.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
15-09-2019 20:51
Ach ja, als moeder mag je niet meer bestaan en al helemaal geen behoeftes hebben als je gescheiden bent.

TO, het is kut. Je kan er weinig aan doen. Gewoon blijven doen wat jij nu doet: je wel netjes aan de afspraken houden.
Dat zeg ik toch niet???
Ik snap to's behoefte best, maar als kind de behoefte niet heeft en misschien juist slecht reageert, dan kan to beter meer afstand nemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven