Van potje naar normaal eten

16-09-2019 15:45 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Even een vraagje. Onze dochter is bijna 15 maanden en eet nog steeds potjes. Ik ben hier met 6 maanden mee begonnen en dit gaat altijd perfect. NU heb ik een aantal weken geleden haar proberen mee te laten eten met ons, gewoon stukjes en vervolgens geprakt. Als gevolg dat ze na drie avonden geproefd te hebben, een week lang niks meer wilde eten qua avondeten, dus ook geen potjes... Nouja uiteindelijk dus toch maar weer aan de potjes gegaan.

Wie kan me helpen hoe we nu het beste toch over kunnen gaan naar normaal eten zonder dat ze weer het avondeten gaat weigeren?

(ik hoef overigens geen commentaar dat ik niet aan potjes had moeten beginnen en blablabla :)).
nadiar wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:21
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is het verschil tussen een potje en jouw gepureerde avondeten?
Wat doet ze als je jouw eten in een (leeg) potje doet? :)

Waarom probeer je niet gewoon niet-gepureerd eten?
Onze zoon (nu net 1 jaar) eet hele stukken aardappel, vlees en groente, al zeker een maand.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
En als je het nu gewoon in stukjes geeft? Hier aten ze of potjes, of in stukken, maar zelf gepureerd vonden ze niks :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker potjes blijven geven 😆 Gaat vanzelf een keer over. Elke dag wat van jullie bord aanbieden om te proberen en juist overdag nieuwe dingen aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de potjes lekkerder en minder droog zijn. Ik heb het al geprobeerd in een potje te doen, zodat ze denkt dat ze toch een potje krijgt, maar dit werkt dus ook niet helaas.

Ik ben begonnen met het niet gepureerd te gegeven, maar dit werd meteen uit der mond geduwd, daarna gepureerd en ook dat wilde ze na 3 hapjes niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Het helpt op die leeftijd ook als ze het zelf naar binnen mogen schuiven (met hun handen, verwacht niet dat het schoon blijft), en dat gaat met stukjes makkelijker dan met puree.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
16-09-2019 15:47
Wat is het verschil tussen een potje en jouw gepureerde avondeten?
Wat doet ze als je jouw eten in een (leeg) potje doet? :)
er zit echt smaakverschil tussen potjes en wat je zelf maakt (probeer maar eens, potje is smerig)
Blijkbaar doet Olvarit er iets mee, wat werkt (nee, geen suiker. dat schijnt echt niet zo te zijn).
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
16-09-2019 15:50
Het helpt op die leeftijd ook als ze het zelf naar binnen mogen schuiven (met hun handen, verwacht niet dat het schoon blijft), en dat gaat met stukjes makkelijker dan met puree.
dat werkte bij onze jongste ook het beste
Alle reacties Link kopieren
Over een tijdje (week, maand) weer proberen. Onze jongste heeft ook lang alleen uit potjes gegeten, en ik heb het bij het cb nog wel eens aangekaart toen hij rond 15 maanden moest komen. Ze maakte er geen enkel punt van: 'komt vanzelf, gewoon aan blijven bieden'. En inderdaad, tijdje later at hij wel mee. Nog steeds (hij is nu bijna 2 jaar) eet hij niet alles (gisteren stamppot andijvie dat we extra fijn snijden voor hem), maar we zijn nu zo ver dat hij dan maar een keer wat minder eet. Nog wat yoghurt met cruesli na en een banaan net voor het slapen gaan helpt hem ook door de nacht.
Alle reacties Link kopieren
NadiaR schreef:
16-09-2019 15:50
Ik denk dat de potjes lekkerder en minder droog zijn. Ik heb het al geprobeerd in een potje te doen, zodat ze denkt dat ze toch een potje krijgt, maar dit werkt dus ook niet helaas.

Ik ben begonnen met het niet gepureerd te gegeven, maar dit werd meteen uit der mond geduwd, daarna gepureerd en ook dat wilde ze na 3 hapjes niet meer.
Je kan het smeuïger maken door er boter doorheen te prakken.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
16-09-2019 15:47
Wat is het verschil tussen een potje en jouw gepureerde avondeten?
Wat doet ze als je jouw eten in een (leeg) potje doet? :)

Waarom probeer je niet gewoon niet-gepureerd eten?
Onze zoon (nu net 1 jaar) eet hele stukken aardappel, vlees en groente, al zeker een maand.
Ik denk dat de potjes lekkerder en minder droog zijn. Ik heb het al geprobeerd in een potje te doen, zodat ze denkt dat ze toch een potje krijgt, maar dit werkt dus ook niet helaas.

Ik ben begonnen met het niet gepureerd te gegeven, maar dit werd meteen uit der mond geduwd, daarna gepureerd en ook dat wilde ze na 3 hapjes niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Mataranka schreef:
16-09-2019 15:51
Over een tijdje (week, maand) weer proberen. Onze jongste heeft ook lang alleen uit potjes gegeten, en ik heb het bij het cb nog wel eens aangekaart toen hij rond 15 maanden moest komen. Ze maakte er geen enkel punt van: 'komt vanzelf, gewoon aan blijven bieden'. En inderdaad, tijdje later at hij wel mee. Nog steeds (hij is nu bijna 2 jaar) eet hij niet alles (gisteren stamppot andijvie dat we extra fijn snijden voor hem), maar we zijn nu zo ver dat hij dan maar een keer wat minder eet. Nog wat yoghurt met cruesli na en een banaan net voor het slapen gaan helpt hem ook door de nacht.
Dankjewel! Ga ik het over een tijdje gewoon weer proberen!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
16-09-2019 15:52
Je kan het smeuïger maken door er boter doorheen te prakken.
Dankjewel, dit kan ik natuurlijk nog altijd proberen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf laten eten, op welke manier dan ook (even een plastic zeiltje onder de stoel leggen).

Het is voor kinderen heel belangrijk zelf het eten te kunnen ontdekken en dus niet zomaar ineens iets vreemds in hun mond gepropt te krijgen. Dus lekker laten voelen, ruiken, likken (en vallen)

Bijvoorbeeld: half potje op haar bord, daarnaast op haar bord wat jullie eten (niet pureren).

En een half potje in een bakje bij jou. En je laat haar gewoon lekker kledderen en af en toe stop je tussendoor een hapje potje erin, dat ze toch wat binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
16-09-2019 15:54
Zelf laten eten, op welke manier dan ook (even een plastic zeiltje onder de stoel leggen).

Het is voor kinderen heel belangrijk zelf het eten te kunnen ontdekken en dus niet zomaar ineens iets vreemds in hun mond gepropt te krijgen. Dus lekker laten voelen, ruiken, likken (en vallen)

Bijvoorbeeld: half potje op haar bord, daarnaast op haar bord wat jullie eten (niet pureren).

En een half potje in een bakje bij jou. En je laat haar gewoon lekker kledderen en af en toe stop je tussendoor een hapje potje erin, dat ze toch wat binnen krijgt.
Goed idee, thnx. Dit ga ik eens proberen. Het is zo'n verschil ook met mijn oudste. Die at altijd alles wat hem naar binnen werd geschoven haha.
Alle reacties Link kopieren
en...
er is niks mis met potjes
Je kunt het ook zo laten, en over een paar weken weer eens proberen
Lalala- schreef:
16-09-2019 15:49
Gewoon lekker potjes blijven geven 😆 Gaat vanzelf een keer over. Elke dag wat van jullie bord aanbieden om te proberen en juist overdag nieuwe dingen aanbieden.
Jep, zo hebben wij het ook gedaan. Is vanzelf goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-09-2019 16:01
en...
er is niks mis met potjes
Je kunt het ook zo laten, en over een paar weken weer eens proberen
Heb je wel gelijk in, maar ik denk dan alweer meteen hoe langer de potjes hoe meer ze eraan went en dadelijk echt niet meer anders wil :lol:
Wij begonnen op die leeftijd met de Rapley methode/monkeyplatter. Dus gewoon een bordje vullen met stukjes en ze zelf laten kiezen. Ging bij beiden kinderen heel goed en zijn - voor kinderen - goede eters.

Je kunt op voorhand niet weten hoe de overgang van potje naar vast zelfgekookt eten gaat verlopen, maar ik begreep het wel toen we op vakantie dochter eens noodgedwongen een potje gaven. Ze at het niet, en toen ik proefde begreep ik ook waarom. Vergeleken met versgemaakt eten zit er gewoon weinig smaak aan. Dus die overgang kan qua smaakbeleving enorm verschillen en nu moet je kind er logisch aan wennen.
Alle reacties Link kopieren
Idd gewoon veel aanbieden zonder druk dat ze t kan ontdekken. Dus een bordje met stukjes eten maar ook bij de lunch wat stukjes komkommer enz op haar bord fruit in stukjes aanbieden en gewoon maar laten ervaren. Stopt ze wat in haar mond prima, doet ze t niet ook prima.

Mijn dochtertje at geen potjes maar wel gepureerd eten natuurlijk als baby of misschien niet zo natuurlijk het eerste wat zij in stukjes ging eten was gewoon pasta’tjes. Macaroni op haar bord. En banaan en vlees doet t ook altijd goed😁
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
NadiaR schreef:
16-09-2019 16:07
Heb je wel gelijk in, maar ik denk dan alweer meteen hoe langer de potjes hoe meer ze eraan went en dadelijk echt niet meer anders wil :lol:
Mijn ervaring (oma vertelt), is dat je niet kunt voorspellen hoe het loopt
En dat alles wat ze een tijdje als 'gewoonte' hebben, ook heel snel weer anders kan zijn. De angst voor iets 'aanleren', heb ik heel snel laten varen.
Alle reacties Link kopieren
NadiaR schreef:
16-09-2019 16:07
Heb je wel gelijk in, maar ik denk dan alweer meteen hoe langer de potjes hoe meer ze eraan went en dadelijk echt niet meer anders wil :lol:
Hoeveel kleuters ken je die nog op potjes leven? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
16-09-2019 16:15
Hoeveel kleuters ken je die nog op potjes leven? ;-)
Whahaha daar heb je gelijk in!
Alle reacties Link kopieren
Als je in de buurt van de Duitse grens woont. Zou je kunnen proberen haar een tijdje potjes uit Duitsland te geven. Die hebben wel de structuur van potjes. Maar veel meer smaak. Hierdoor is de overgang naar “normaal” eten minder groot.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
16-09-2019 16:18
Als je in de buurt van de Duitse grens woont. Zou je kunnen proberen haar een tijdje potjes uit Duitsland te geven. Die hebben wel de structuur van potjes. Maar veel meer smaak. Hierdoor is de overgang naar “normaal” eten minder groot.
Daar trapte mijn kinderen niet in... kwam ik op vakanties achter...
die bliefden alleen Hollandse kost (en daaronder viel ook spaghetti bolognese)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven