Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil (bijna 50) ja of nee?

17-09-2019 09:06 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al vanaf mijn 20e de pil, met een tussenpoos van 2,5 jaar (waarin ik kinderen heb gekregen)
Ik vond (en vind) het heel handig dat ik door de pil minder heftig menstrueer en dat ik het ook kan overslaan als ik bijvoorbeeld op vakantie ga. Mijn menstruatie is vaak een drama met zeer overvloedig bloedverlies (sinds de cup kan ik wel 3 uur op de zwaarste dag zonder verschonen, aar de buikpijn, rugpijn en algehele malaise is er niet minder om) .

Ik heb ook een paar jaar de pil helemaal doorgeslikt, maar kreeg daar toch klachten van.
Maar ik loop al tegen de 50 nu en heb al (lichte) overgangsverschijnselen. Ik heb ook d indruk dat ik de laatste paar maanden minder vloei.

Ik hoor nu verschillende verhalen over stoppen met de pil omdat je in de overgang raakt. Mijn huisarts geeft voorkeur aan stoppen, omdat er op hormonaal al zoveel gebeurt in je lijf tijdens de overgang. Maar ik heb ook vernomen dat er huisartsen zijn die juist weer de pil aanraden om de klachten van de overgang te verminderen.

Ik ben heel erg aan het twijfelen wat te doen. Ik probeer voor mezelf de voor en nadelen op een rijtje te krijgen, maar ik kom er niet zo goed uit.

Mirena werd mij (inmiddels 10 jaar geleden alweer) afgeraden omdat mijn baarmoederslijmvlies erg dun is en ook een paar keer poliepen heb laten weghalen. Maar die gynaecoloog kwam niet erg kundig op mij over .
Hierdoor kreeg ik ook problemen met volledig doorslikken van de pil, wat ik op advies van diezelfde gynaecoloog deed, en waarvan ze later zei dat ik dat nooit had moeten doen.

Iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
ik volg... ook bijna 50 en vraag me hetzelfde af
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
+1. Heb je lekker wat aan ook haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg ook. Ja; dit jaar komt de 50..
Ik ook, sorry :P
Ik neig zelf naar voorlopig doorslikken ivm het onderdrukken van de eventuele klachten.
Alle reacties Link kopieren
Haha, wel frappant dat we dit blijkbaar allemaal niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt toen ik 43 was, na zo'n 27 jaar pilgebruik. En ja, je hebt kans dat je vol in de overgang knalt, en in mijn geval viel dat niet mee. Maar je moet er toch een keer door, en na al die jaren pil was ik daar ook wel klaar mee. Het is een afweging die je voor je zelf moet maken, in acht nemend dat de klachten in sommige gevallen best extreem zijn.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-09-2019 09:26
Ik neig zelf naar voorlopig doorslikken ivm het onderdrukken van de eventuele klachten.
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al jaren pil vrij en ben door de overgang gevlogen eigenlijk. Sorry, ik ben zo een mazzelaar, kleine opvliegers, stramme botten, wel wat sikkeneuriger, maar dat hoort er een beetje bij denk ik. Sorry, hier dus ook geen tips. Zo lang je nog menstrueert kun je zwanger raken, dus zou de pil blijven slikken.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts is juist groot voorstander van de pil doorslikken om de overgang lekker rustig te laten verlopen
Van haar mag ik tot mijn 60e gerust doorgaan
(mits, geen overgewicht, niet roken, etc)
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
17-09-2019 09:36
Ik ben gestopt toen ik 43 was, na zo'n 27 jaar pilgebruik. En ja, je hebt kans dat je vol in de overgang knalt, en in mijn geval viel dat niet mee. Maar je moet er toch een keer door, en na al die jaren pil was ik daar ook wel klaar mee. Het is een afweging die je voor je zelf moet maken, in acht nemend dat de klachten in sommige gevallen best extreem zijn.
Maar waarom zou je er doorheen moeten? Persoonlijk ga ik er liever omheen. Zeker als ik jouw bevindingen lees :$
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
17-09-2019 09:42
Maar waarom zou je er doorheen moeten? Persoonlijk ga ik er liever omheen. Zeker als ik jouw bevindingen lees :$
dat zegt mijn huisarts ook (heb een goeie, vrouw, zelf al 60)
Die vindt al dat geneuzel van (vaak mannelijke artsen): "het hoort erbij mevrouwtje", maar onzin
Alle reacties Link kopieren
ik ben een tijdje gestopt omdat het vloeien met de pil steeds minder werd. Maar de natuurlijke menstruatie kwam in alle hevigheid terug. Met veel pijn en heel heftig bloeden. Daarom maar weer begonnen. Voel me nu in principe wel weer prettig, maar heb wel af en toe al een mini hot flash, dus blijkbaar zit ik toch op het kantelpunt.
Geen idee wat wijsheid is dus.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts is ook een vrouw die zo'n beetje in de 50 zal zijn (schat ik). Maar ze is erg voor de natuur zijn gang laten gaan, en voor haar is dat de reden om als advies te geven om met de pil te stoppen. Nu is ze daar niet zo dwingend in want ze vindt doorgaan ook een begrijpelijke keuze.

Al sik het zo lees bij jullie denk ik dat ik liever ook om de overgangsklachten heen loop en nog doorslik (hier overgewicht en ik rook niet).

Ik ga mijn receptje weer halen dan kan ik er in ieder geval nog een half jaar over denken. Hoewel ik sowieso niet vandaag zou stoppen want inderdaad ik ben waarschijnlijk nog vruchtbaar (en daar zit ik niet op te wachten).

Overigens als ik stop met de pil gaat mijn man zich steriliseren dus wat zwanger worden betreft zou dat geregeld zijn.Maar als ik nu stop is mijn man niet meteen onvruchtbaar dus dat zou dan eerst in gang moeten worden gezet lijkt me, want geheelonthouding is wel erg saai.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 52. Heb al vanaf 45 jaar overgangsklachten, opvliegers slecht slapen enz. Ben vorig jaar december gestopt met de pil en sindsdien geen menstruatie meer gehad. Ik voel me ook beter nu ik geen pil meer slik en mijn overgangsklachten zijn verminderd.
Ik ben wel benieuwd of ik nog een keer ga menstrueren of dat het nu over is?
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
17-09-2019 09:53
Mijn huisarts is ook een vrouw die zo'n beetje in de 50 zal zijn (schat ik). Maar ze is erg voor de natuur zijn gang laten gaan, en voor haar is dat de reden om als advies te geven om met de pil te stoppen. Nu is ze daar niet zo dwingend in want ze vindt doorgaan ook een begrijpelijke keuze.

Al sik het zo lees bij jullie denk ik dat ik liever ook om de overgangsklachten heen loop en nog doorslik (hier overgewicht en ik rook niet).

Ik ga mijn receptje weer halen dan kan ik er in ieder geval nog een half jaar over denken. Hoewel ik sowieso niet vandaag zou stoppen want inderdaad ik ben waarschijnlijk nog vruchtbaar (en daar zit ik niet op te wachten).

Overigens als ik stop met de pil gaat mijn man zich steriliseren dus wat zwanger worden betreft zou dat geregeld zijn.Maar als ik nu stop is mijn man niet meteen onvruchtbaar dus dat zou dan eerst in gang moeten worden gezet lijkt me, want geheelonthouding is wel erg saai.
Nu kreeg ik al vroeg (begin 40) flinke klachten. Ik werd er echt heel naar van, paranoïde
Dus dan is iets gaan slikken echt de enige optie. Kan me voorstellen, dat een beetje opvliegers zonder ook goed te doen is.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is het nadeel van nu stoppen met de pil? Dat is me niet duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
17-09-2019 10:01
Maar wat is het nadeel van nu stoppen met de pil? Dat is me niet duidelijk.
Ik had altijd erg heftige menstruaties, kon de deur niet uit en zeker met vakanties een domper. Dat is me de pil beheersbaar geworden.
Ik ben bang dat dat weer terug komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de pil geslikt van mijn 16e tot mijn 53e. Ik wilde absoluut geen kinderen dus ben al jong gesteriliseerd, maar daarna vond ik het wel handig om de menstruatie te regelen. Mijn huisarts vond het ook geen probleem; mijn moeder heeft 20 jaar zware opvliegers gehad en dat wilde ik toch ook wel voorkomen.
Op mijn 53e dus gestopt, nooit meer ergens last van, geen opvlieger gezien of gevoeld. Wél binnen een jaar 5 kilo aangekomen die er niet meer af willen :-(
Alle reacties Link kopieren
Ik had een spiraaltje die er met mijn 51e uit ging. Mocht van de gynaecoloog op die leeftijd geen nieuwe spiraal en ook geen pil meer omdat daardoor stolsels in je bloed kunnen komen als je eenmaal boven de 50 bent. Vandaar dat ze het dus afraden.
Om die reden durfde ik dan ook niets meer te nemen.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
17-09-2019 10:01
Maar wat is het nadeel van nu stoppen met de pil? Dat is me niet duidelijk.
Je moet toch voor andere anticonceptie zorgen dan? Of ben ik nou gek. Ik ben nog niet zo ver, maar zo lang je menstrueert, houd je kans op zwangerschap toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 48 en ik heb al een jaar of 6 overgangsklachten. Eerst heftiger vloeien in de stopweek, het laatste jaar juist veel minder. In de stopweek ook flinke opvliegers, nachtzweten enzovoorts. Ik overweeg ook te stoppen maar durf niet zo goed. Zonder de pil had ik ook veel meer menstruatieklachten. En ik zit inderdaad helemaal niet te wachten op een zwangerschap. Man zou zich natuurlijk kunnen laten steriliseren maar dat is dan ook maar voor een paar jaar, of misschien wel helemaal overbodig. Dus tja, ik slik nog maar even door.
Heb me ook al suf gegoogled hoe je kunt weten dat de overgang voorbij is terwijl je de pil slikt, maar daar kan ik bijzonder weinig over vinden.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
LadyL0101 schreef:
17-09-2019 10:28
Ik ben 48 en ik heb al een jaar of 6 overgangsklachten. Eerst heftiger vloeien in de stopweek, het laatste jaar juist veel minder. In de stopweek ook flinke opvliegers, nachtzweten enzovoorts. Ik overweeg ook te stoppen maar durf niet zo goed. Zonder de pil had ik ook veel meer menstruatieklachten. En ik zit inderdaad helemaal niet te wachten op een zwangerschap. Man zou zich natuurlijk kunnen laten steriliseren maar dat is dan ook maar voor een paar jaar, of misschien wel helemaal overbodig. Dus tja, ik slik nog maar even door.
Heb me ook al suf gegoogled hoe je kunt weten dat de overgang voorbij is terwijl je de pil slikt, maar daar kan ik bijzonder weinig over vinden.
Ja inderdaad, en dan alle deskundigen die allemaal wat anders zeggen (huisarts en gynaecoloog zeggen bij mij beide wat anders) :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
LadyL0101 schreef:
17-09-2019 10:28

Heb me ook al suf gegoogled hoe je kunt weten dat de overgang voorbij is terwijl je de pil slikt, maar daar kan ik bijzonder weinig over vinden.
Huisarts gaf als tip, na ene paar jaar een paar maande stoppen en kijken hoe je lichaam dan reageert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven