Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nog nooit zo naar gekeken maar dat is inderdaad royaal. Vooral die toeslagen zijn echt hoog. En het vakantiegeld komt er ook nog bij. Vandaar dat zowel mensen in de bijstand zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hangt er en beetje vanaf wie er verder allemaal van je afhankelijk zijn. Met kinderen zal het geen vetpot zijn. Als je nog een hoop medische kosten hebt, zal het ook best beknibbelen zijn. Maar als je alleenstaand en gezond bent, is het best een hoop gratis geld ja. Waarom werkt deze meneer niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat aardig dat je de financien van je vriend even wereldkundig maakt... 😕
Asielzoeker, bijstand, sparen. Te gek topic.
Alle reacties Link kopieren
Veel toeslagen idd.
Wat ik niet begrijp is waarom hij zijn familie ih land van herkomst wil bezoeken. Ik begrijp dat hij zijn familie wil zien, maar is dat land wel zo veilig? Hij is ten slotte asielzoeker.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Mis een inboedel en aansprakelijkheidsverzekering. Een aanvullende zorgverzekering en eigen risico. Gemeentelijke belastingen.
Verder nog boodschappen en andere uitgaven.

Vind het niet zo royaal. In dit geval houdt de beste man maandelijks nog wat over.
Maar ken genoeg gevallen bij wie de huur en gwl en zorgkosten al wat hoger zijn. Doen geen gekke dingen en komen eigenlijk al maandelijks wat geld te kort.
groenebroek wijzigde dit bericht op 19-09-2019 08:37
1.74% gewijzigd
Niq schreef:
19-09-2019 08:34
Asielzoeker, bijstand, sparen. Te gek topic.
Kijk maar uit straks wordt je gestraft ;) (niet door mij hoor)!
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 19-09-2019 08:36
6.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eet hij niet?
Alle reacties Link kopieren
Eigen risico moet ik ook betalen, 385 euro!

Ik neem aan die vriend van je heeft geen gezondheidsproblemen, dat hij zo weinig voor die zorgverzekering betaalt? Ik betaal 130 euro in de maand.
miedo schreef:
19-09-2019 08:36
Eigen risico moet ik ook betalen, 385 euro!

Ik neem aan die vriend van je heeft geen gezondheidsproblemen, dat hij zo weinig voor die zorgverzekering betaalt? Ik betaal 130 euro in de maand.
ik ook..
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-09-2019 08:33
Met kinderen zal het geen vetpot zijn.
Een paar jaar terug was die discussie over een bijstandsgezin dat met alle mogelijke toeslagen netto meer had dan een politieagent. Daar zit dan toch iets scheef. Nu is het natuurlijk wel zo dat zo'n gezin slechts een paar jaar alle mogelijke toeslagen tegelijkertijd kan krijgen en daarna terugvalt op het minimum zonder verder perspectief, maar gevoelsmatig klopt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de bijstand ook ruim. Té ruim wat mij betreft, de situatie wordt niet urgent genoeg gemaakt zo.
Ik vind dat echt niet hoog hoor. Als je 400 euro per maand wil sparen dan hou je 200 euro over voor boodschappen etc. Het is te doen maar het is niet royaal.
Hij zal die 10 euro per maand van teveel zorgtoeslag wel terug moeten betalen, toch?
Dat gaat een lange ruk worden om die 5000 bij elkaar te garen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, lekker riant. Hij hoeft niet te eten, ergens naartoe, verzekerd te zijn?
Hij heeft nooit een kapotte wasmachine?
Someonenew schreef:
19-09-2019 08:35
Kijk maar uit straks wordt je gestraft ;) (niet door mij hoor)!
Ik hou me in :lijstje:
Heeft hij geen inboedelverzekering?
Sara9876 schreef:
19-09-2019 08:37
Een paar jaar terug was die discussie over een bijstandsgezin dat met alle mogelijke toeslagen netto meer had dan een politieagent. Daar zit dan toch iets scheef. Nu is het natuurlijk wel zo dat zo'n gezin slechts een paar jaar alle mogelijke toeslagen tegelijkertijd kan krijgen en daarna terugvalt op het minimum zonder verder perspectief, maar gevoelsmatig klopt het niet.
Klopt is ook scheef. Een vriendin van mij werkt nu in de zorg en verdient het zelfde als bijstandsniveau, eigenlijk minder. Ze krijgt minder toeslagen.. Maar werkt wel heel de week.

Bijstandsgerechtigden kunnen ook nog aanvragen doen voor participatie (250,-) en individuele inkomsten (420,-) per jaar en Kwijtschelding.

Erg krom.
Niq schreef:
19-09-2019 08:39
Ik hou me in :lijstje:
:-D ;)
Niq schreef:
19-09-2019 08:38
Hij zal die 10 euro per maand van teveel zorgtoeslag wel terug moeten betalen, toch?
Nee hoor, ik heb dat ook al enkele jaren.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
19-09-2019 08:34
Asielzoeker, bijstand, sparen. Te gek topic.
Dit.

Daarbij: ik mis nog wel wat posten in het rijtje vaste lasten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mis je heel wat kosten. 80 euro zorgverzekering is wel erg laag. En wat je nu benoemt zijn alleen de maandelijks terug kerende minimale kosten. Hij zal ook zo nu en dan nieuwe schoenen, een winterjas, een tweedehands wasmachine etc. moeten kopen.

Het rottige is het vaak dat als je iets erboven gaat verdienen je dan eigenlijk terug gaat in vrij te besteden bedrag. De armoedeval noemen ze dat. Een reden waarom veel mensen langer in de bijstand blijven dan misschien noodzakelijk is.

Verder inderdaad benieuwd waarom hij als asielzoeker terug naar zijn land van herkomst wil.
Alle reacties Link kopieren
Jij dacht: Kom het is donderdagochtend, ik open alvast lekker een vroeg vrijdagmiddagtopic?
:popcorn: :-?

Als serieuze reactie, zoals hierboven al gezegd: voeding, gemeentelijke belastingen, verzekeringen, kosten voor fiets of ov, kleding en verzorging
e.d. moet je ook berekenen. Als je dat niet weet kan hij beter iemand anders vragen om zijn financiën te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven