Alleenstaande moeder weer aan het werk

22-09-2019 15:36 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Binnenkort ga ik starten met werken. Helaas moet ik de eerste 2 maanden fulltime werken ivm een training. Daarna ga ik 32 uur werken.

Ik ben een alleenstaande moeder van 4 kinderen. De jongste is 1 jaar en gaat naar een kdv. De derde moet naar school en daarnaast heb ik ook reistijd. Mensen verklaren mij voor gek en geven mij het advies om in bijstand te blijven.

Maar ik ben vastberaden om de uitdaging aan te gaan. Om op tijd te komen moet ik om 07:15 vertrekken om mijn derde naar de voorschoolse opvang te brengen. Vervolgens moet ik mijn jongste maar de opvang brengen, andere locatie.

Hebben jullie tips voor mij? Hoe doen jullie het zelf? Is 07:15 vroeg? Kan ik op de voorschoolse vragen of mijn dochter daar kan ontbijten? Wat voor gerechten maken jullie voor avondeten? Alle tips zijn welkom.

Ex man is niet in beeld en ik heb geen familie in de buurt. Ik moet het echt zelf doen, maar waar een wil is is ook een weg.
Waarom geen gastouder en alle kinderen daar in 1x brengen en halen?
Voor het eten: alles wat ingevroren kan worden en later weer makkelijke opgewarmd. Lasagne, pastasauzen, stamppotten, eenpansgerechten, prutjes voor bij rijst etc.
Zorg dat je alles goed voorbereid de avond van tevoren kleding klaar , brood gesmeerd, tassen ingepakt etc.
Hou een duidelijke kalender bij met welk kind welke activiteit heeft bv gym.
Bestel boodschappen online Ah heeft ook huismerken en vaak aanbiedingen qua bezorgen .
En bereid in het weekend je eten voor
Oh en goed bezig to !
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 15:38
Waarom geen gastouder en alle kinderen daar in 1x brengen en halen?
Ivm het vier-ogen beleid. Ik vind een kdv iets prettiger. Overigens is de voorschoolse opvang in het schoolgebouw gevestigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen ervaring mee en dus ook geen tips, maar wel heel veel respect voor jou! Heel veel succes.
krulllenbol schreef:
22-09-2019 15:41
Ivm het vier-ogen beleid. Ik vind een kdv iets prettiger. Overigens is de voorschoolse opvang in het schoolgebouw gevestigd
De meeste incidenten waren o een KDV. Maar okay, dan wordt het gesleep inderdaad.

In het weekend vooruit koken en brood smeren en per kind per dag invriezen.
Sommige voorschoolse opvang biedt de mogelijkheid daar te ontbijten. Informeer erover en als het niet wil, gewoon het brood al klaar hebben voor je kind ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 kind en hoef niet naar school te brengen, maar voor kwart voor 7 uur heeft ze gegeten en gedronken, dus dat moet best lukken.

Een nu gepensioneerde collega maakte elke week hetzelfde. Beetje saai misschien, maar kinderen vonden het heel normaal. Dus maandag zuurkool, dinsdag soep, woensdag pannenkoeken etc. Dan hoefde ze over het eten in ieder geval niet na te denken.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 16:02
46.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij verdeelde de 32 uur over 5 dagen (4x 6 en 1x 8), zodat haar 2 schoolgaande kinderen alleen op woensdag naar de BSO hoefden en ze meer tijd had voor de kinderen/koken. Is wellicht een optie.

Heel veel succes met je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je het doen als 1 van de kinderen ziek wordt en opgehaald moet worden? En gastouder is dan flexibeler. Heb je je al verdiept in de uitvoering van het 4 ogen beleid? Ik heb nl bij een organisatie gewerkt waar je alleen op de vestiging stond. Het 4 ogen beleid hield niet meer in dan dat er op elk moment iemand binnen kon stappen ter controle. Was een collega die af en toe een aantal vestigingen afging waar iemand alleen aan het werk was.
En ook met 4 ogen beleid heb ik genoeg dingen gezien......
Ik denk dus dat je in jouw situatie beter een combi kunt maken. Zowel gastouder als kdv. Dan kan de gastouder achterwacht zijn bij ziekte en heeft je jongste het kdv voor het sociale.
Kijk ff bij food prepping op YouTube. Ik zou investeren in een grote diepvries en compute maaltijden van invriezen. Kijk ook ff bij freezer meals.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 15:42
De meeste incidenten waren o een KDV. Maar okay, dan wordt het gesleep inderdaad.

In het weekend vooruit koken en brood smeren en per kind per dag invriezen.
Ik denk maar zo dat incidenten bij een gastouder niet zo veel aandacht of publiciteit krijgen, juist door het 4-ogen principe. Ik snap TO wel.

Goed van je TO! Hoe oud zijn de oudste 2? Kunnen die iets betekenen ook? Pubers kunnen ook koken of alvast een ovenschotel in de oven gooien. Volgens mij was ontbijten op de voorschoolse hier wel normaal, maar ik heb zelf geen ervaring, dus gewoon vragen.

Kooktips:
Ovenschotels die je de avond tevoren voorbereidt.
1-pansgerechten.
Maaltijdsoep die je in grote hoeveelheid maakt en invriest, afbakbrood erbij en klaar.
Pizzadeeg (kant en klaar te koop) met heel veel groenten beleggen, leuk en lekker.
Stamppot voor 2 keer koken.
Bakaardappeltjes met diepvriesgroenten en appelmoes. Evt. vlees of gekookt ei erbij.
En: als je echt een keer stress hebt: broodjes met knakworst (of gewoon boterhammen) en snoeptomaten en plakken komkommer. Fruit toe.

Succes TO! die eerste maanden zullen vast even zwaar zijn, daarna went het vast wel.
krulllenbol schreef:
22-09-2019 15:41
Ivm het vier-ogen beleid. Ik vind een kdv iets prettiger. Overigens is de voorschoolse opvang in het schoolgebouw gevestigd

Dan iets eerder op om thuis te ontbijten.
Alle reacties Link kopieren
Met 4 kinderen is een gastouder aan huis snel goedkoper dan een kdv.

Ik ben co-ouder van een dochter van 4.
Zij is vaak al om 7 uur soms zelfs half 7 bij de gastouder of kdv. (Afhankelijk van de dag) Daar ontbijt ze ook. Aan de gastouder kan ik zelfs vragen of ze haar haar doet. Ik kan haar dus half slapend in haar kleren hijsen en gaan.

Met 4 zou ik de avond er voor broodsmeren en tassen klaarzetten..

Goed bezig TO. Topper :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
Respect voor je besluit!
Hoe zit het dan met de oudste 2?
Speelt hun vader geen enkele rol in de opvoeding?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 7:15 uur niet vroeg. Ik moest altijd om 7:00 uur beginnen, waardoor ik om 6:15 a 6:30 van huis vertrok. Ik ben alleen niet alleenstaand en man begint later, dus die bracht de kinderen. En hier ontbeten ze wel bij voorschoolse omvang of opa & oma ( en zij brachten ze dan. de dagen dat mijn man ook vroeg weg moest)
vgm1980 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 16:15
25.87% gewijzigd
Wat goed van je TO!

Hier een baby en peuter en op werkdagen altijd 715, uiterlijk 730 de deur uit. Dat betekent 6u opstaan en idd een gedegen voorbereiding in de avond, zodat je 's ochtends niet voor verrassingen komt te staan.

Qua eten staan hier al goede tips. Ook daar is voorbereiding de oplossing.
Boodschappen bestellen kan je misschien bij picnic doen? Dat is vrij goedkoop en gratis bezorgen.

Succes komt vast goed!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook 4 kinderen, inmiddels nog maar een op de basisschool.

Toen ze klein waren, kdv, vso, tso, bso.
Ik maakte elke week een weekmenu en kookt op zondag voor maandag en dinsdag.
Veelal een pasta, ovenschotel, stamppot, soep. Ik kookte ruim en vroor ook vaak nog een portie in.
Op woensdag was indertijd mijn vrije dag en deed ik hetzelfde voor de donderdag en de vrijdag.
Met in het weekend, vaak iets makkelijks als pannenkoeken, broodje knak of een pizza.

Het waren best tropenjaren, maar eenmaal gewend prima te doen.
Ik had overigens wel een netwerk in geval van nood of een ziek kind.
Twee buurvrouwen waar ik op terug kon vallen en waar ik incidenteel gebruik van gemaakt heb.

Ontbijten deden we thuis, hier zaten we ook om 7.15 in de auto naar vso/kdv ( een gebouw )

Toen de kinderen ouder werden zeg 10/11 liet ik ze oefenen met alleen naar huis gaan ( school is hier echt om de hoek evenals bso ) en dat ging goed en dat breidde ik steeds meer uit.

Heb ze heel zelfstandig opgevoed ( moet wel je bent immers alleen en werkend dus minder tijd) Die ovenschotel werd al snel door de oudste in de oven geschoven en ook was als ik om 17.45 thuis kwam de tafel gedekt. Een pasta of stamppot konden ze ook opwarmen en zo breidde ik ook hun verantwoording uit naar zelf koken van een simpele maaltijd en werden mijn zondagen ook weer wat relaxter ( niet de halve dag maaltijden bereiden )

Ook deden en doen ze regelmatig een was halen een stofzuiger door het huis oftewel de tropenjaren worden steeds eenvoudiger en nu ze 23,18,15 en 10 zijn ( de oudste is het huis uit de 2e gaat voor bijna een jaar op stage ) denk ik weleens terug naar hun vroege kindertijd en hoe ik het gedaan heb, mijn hemel denk ik nu, maar het went en je weet op een gegeven moment niet anders en je kinderen ook niet.

Wel moet ik zeggen dat ik alles heel precies deed en veel voorbereiden was het sleutelwoord.

Kleding klaarleggen, in de avond douchen, broodtrommels in de avond maken.
Alles doen wat vooraf kan ook echt doen om in de morgen stress te voorkomen.
En je kinderen ook mee laten helpen met ieder jaar erbij een klusje erbij en dat hoeft echt geen enorme klus te zijn maar zelf een broodje smeren was in de mand enz kunnen ze al vrij snel hoor.

Ik leefde op lijstjes zeg maar, en nog wel een beetje.

Ik vind je een kanjer en echt hoor dit ga je fiksen!
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn de andere twee kinderen? Je schrijft dat de jongste naar de crèche moet en die daarboven naar de voorschoolse opvang. De andere twee zijn al oud genoeg om zichzelf te redden? Kunnen die dan ook helpen met koken bijvoorbeeld 's avonds?
nimbus schreef:
22-09-2019 16:36
Hoe oud zijn de andere twee kinderen? Je schrijft dat de jongste naar de crèche moet en die daarboven naar de voorschoolse opvang. De andere twee zijn al oud genoeg om zichzelf te redden? Kunnen die dan ook helpen met koken bijvoorbeeld 's avonds?
Lijkt me niet de taak van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 16:41
Lijkt me niet de taak van het kind.
Ligt toch ook aan de leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 16:41
Lijkt me niet de taak van het kind.
Niet als ze 6 zijn maar een 11 12 jarige kan best helpen hoor.
Zelfstandigheid aanleren worden ze echt niet slechter van.

Die van mij hebben het heel normaal gevonden de handjes te laten wapperen en zijn me dankbaar dat ze zoveel geleerd hebben en nu ze ouder zijn er alleen maar profijt van hebben, naast het voorbeeld wat ze gekregen hebben van een moeder die werkt maar ook niet alles maar in haar uppie hoeft te doen.

Ook van dit soort opmerkingen evenals het advies in de bijstand te blijven moet je je niks van aantrekken TO.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 16:41
Lijkt me niet de taak van het kind.
Hangt erg van de leeftijd af. Van een kind van 16 kan prima één (soms 2) keer in de week een simpele maaltijd op tafel zetten verwacht worden.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven