Baby wil alleen op borst slapen

22-09-2019 15:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje ik heb een prachtig zoontje van 3 weken oud maar sinds kort wil hij alleen op de borst slapen is ook logisch na 9 maanden veilig geborgen bij mama, als ik hem weg leg in zijn ledikantje als hij slaapt word die wakker (ledikant staat bij ons op de slaapkamer) overdag maakt dit niet zo veel uit maar ik moet zelf natuurlijk ook kunnen slapen. Ik ben heel bang dat als hij op mijn borst ligt en ik in slaap val er iets gebeurd. Heeft iemand tips voor mij? Of meer moeders met deze ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat er niets gebeurd. Ik deed altijd een dikke trui aan zodat ik het zelf warm hi hield. Ging meer midden op bed zitten. Vrij van dekens en kussens om me heen maar wel zodat ik zelf comfortabel bleef zitten / onderuit liggen.

Ik sliep de eerste weken ook met dochter op mijn borst.
Langzaam kreeg ik haar naast me zolang mijn hand maar op haar bleef rusten.

Ging na een maand of 4 over en toen sliep ze in eigen bed, gewoon vanaf de laatste fles.

Inmiddels is ze dik 13 maanden en heeft ze mijn (of onze) aanwezigheid weer nodig en heeft ze de afgelopen nachten bij ons geslapen. Het liefst ook op ons, maar dat werd me iets te lastig ☺️
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zoon!

Mijn zoon wilde ook alleen zo slapen de eerste weken en ik vond het lastig, want niet kunnen plassen/eten etc. En soms kon ik er enorm van genieten. Gelukkig maar (denk ik nu), want nu wil hij niet meer zo slapen en mis ik dat best (hij is bijna 8 maanden).

Ik viel wel gewoon in slaap en dat kan prima, je instinct zorgt ervoor dat er niks gebeurt. Dus zover het kan: relax, ontspan en geniet van deze momenten. Probeer zelf echt ook in slaap te vallen.

En in de momenten dat je zelf iets wil doen is wellicht lekker je zoon op je buik in een draagzak of doek ook een oplossing.
yogayup wijzigde dit bericht op 22-09-2019 15:14
1.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wiegje warm maken van tevoren of een shirt van jullie in wiegje leggen?
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Och. Heel herkenbaar... 4 baby's, alle 4 op borst willen slapen... bij jongste had ik me vooraf dus al duidelijk bijgesteld hierin. Ik had een babynestje gekocht en heb die tussen ons in bed gelegd; aan ons hoofdeinde vrij van onze dekens en kussen uiteraard. Ze sliep op een shirt die ik 1 dag had gedragem en dat ging best prima (de 1e nachten gewoon wel bij mij op borst geslapen).

Een co- sleeper is er ook heel fijn voor. Het moet gewoon even wennen voor ze, langzaamaan, het komt best goed 😉
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de gerust stelling dames ik hoorde namelijk horror verhalen dat het heel gevaarlijk is om zo in slaap te vallen dus ik vecht telkens om niet in slaap te dommelen maar het kan dus geen kwaad zolang het vrij van kussens en dekens is.. ik heb al geprobeerd een shirt van mij er bij te leggen maar dit mannetje heeft het goed door dat die niet op de borst ligt haha. Genieten doe ik zeker🥰
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
22-09-2019 15:32
Och. Heel herkenbaar... 4 baby's, alle 4 op borst willen slapen... bij jongste had ik me vooraf dus al duidelijk bijgesteld hierin. Ik had een babynestje gekocht en heb die tussen ons in bed gelegd; aan ons hoofdeinde vrij van onze dekens en kussen uiteraard. Ze sliep op een shirt die ik 1 dag had gedragem en dat ging best prima (de 1e nachten gewoon wel bij mij op borst geslapen).

Een co- sleeper is er ook heel fijn voor. Het moet gewoon even wennen voor ze, langzaamaan, het komt best goed 😉
Wat lief he dat ze bij je willen liggen is ook wel weer heerlijk genieten maar dat baby nestje heb ik dus ook gekocht, de kraamzorg adviseerde me dit als je toch samen wilt slapen. Dit heb ik een paar keer gedaan en dat was zo fijn een hele uitkomst ik kon zelf heerlijk slapen met hem naast me en als zijn speentje uit viel doe je hem ook gemakkelijker weer in alleen nu las ik dat ze kunnen stikken als ze met het hoofdje tegen de rand van het baby nestje aan komen. Ik ben hier zo bang van geworden dat ik hem snachts niet meer in het nestje durf te leggen als ik zelf slaap😔
Alle reacties Link kopieren
Die kraamverzorgster is niet helemaal op de hoogte dan. Het babynestje mag helemaal niet worden aanbevolen als veilige slaapplek. Zelfs in de box is het eigenlijk niet veilig. Je moet er als je kindje er ligt de hele tijd bij blijven en dus zeker niet in slaap bij vallen ivm verstikkingsgevaar. Kraamverzorgsters zouden verdorie hun scholingen op dit gebied goed bij moeten houden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een dun geweven draagdoek iets voor je? Dan kun je met haar op je in slaap vallen en kan ze eigenlijk niet van je af rollen. De draagdoek dan fwcc knopen (zie YouTube).
Alle reacties Link kopieren
Ooh, vermoeiend hè?!

Hier ook zo'n klein hummeltje in huis. Vandaag 7 weken. De eerste twee weken heeft ze ook (deels) op mij geskaoen. En ik heb ook gewoon half zitten geslapen hoor... Daarna heeft ze nog twee weken tegen me aan geplakt in bed gelegen (ik op mijn zij, hoofd op mij arm, zij in het 'holletje', dan kon ik verder niet op haar rollen want daarvoor lag mijn arm in de weg). Nu slaapt ze alweer een week of drie (bijna) de hele nacht in de co-sleeper. Ik legde haar gewoon regelmatig weg en na vier weken snapte ze het ineens.

Bij ons in huis geldt de regel: "we doen het op de manier dat iedereen de meeste slaapt krijgt...". Maar dan is een co-sleeper wel heel fijn. Ik hoef maar half wakker te worden, niet actief te zijn en schuif haar in een half uur makkelijk een paar keer op en neer. Dan is het ook makkelijker 'proberen'.

Vannacht heeft hummel hier van 21:00 tot 06:00 geslapen. Echt, het wordt beter TO!
Alle reacties Link kopieren
Dit had ik ook bij allebij mijn kinderen.
Ze sliepen in slaapzak op mij eerste weken. Ik ken idd mensen die hun kind laten slapen in Nestje ik heb t nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
darksideofthemoon- schreef:
22-09-2019 16:22
Die kraamverzorgster is niet helemaal op de hoogte dan. Het babynestje mag helemaal niet worden aanbevolen als veilige slaapplek. Zelfs in de box is het eigenlijk niet veilig. Je moet er als je kindje er ligt de hele tijd bij blijven en dus zeker niet in slaap bij vallen ivm verstikkingsgevaar. Kraamverzorgsters zouden verdorie hun scholingen op dit gebied goed bij moeten houden.
Nee inderdaad dit is mijn eerste kindje dus ik dacht daar zelf nog niet eens aan tot een vriendin van mij die ook net een kleine heeft gekregen zij dat ze kunnen stikken in de rand. Ben toen ook gelijk gestopt met het nestje zonder enige toezicht! Vind het zelf ook best apart dat ze me dat dan adviseerde ze zij " als je dan in slaap valt is het niet gevaarlijk want dan rol je er niet op"
Alle reacties Link kopieren
deijscoboer schreef:
22-09-2019 16:29
Misschien is een dun geweven draagdoek iets voor je? Dan kun je met haar op je in slaap vallen en kan ze eigenlijk niet van je af rollen. De draagdoek dan fwcc knopen (zie YouTube).
Dat is nog wel een goede want hij is namelijk erg beweeglijk kruipt als omhoog als het moet dus deze ga ik onthouden dankjewel voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
22-09-2019 16:45
Ooh, vermoeiend hè?!

Hier ook zo'n klein hummeltje in huis. Vandaag 7 weken. De eerste twee weken heeft ze ook (deels) op mij geskaoen. En ik heb ook gewoon half zitten geslapen hoor... Daarna heeft ze nog twee weken tegen me aan geplakt in bed gelegen (ik op mijn zij, hoofd op mij arm, zij in het 'holletje', dan kon ik verder niet op haar rollen want daarvoor lag mijn arm in de weg). Nu slaapt ze alweer een week of drie (bijna) de hele nacht in de co-sleeper. Ik legde haar gewoon regelmatig weg en na vier weken snapte ze het ineens.

Bij ons in huis geldt de regel: "we doen het op de manier dat iedereen de meeste slaapt krijgt...". Maar dan is een co-sleeper wel heel fijn. Ik hoef maar half wakker te worden, niet actief te zijn en schuif haar in een half uur makkelijk een paar keer op en neer. Dan is het ook makkelijker 'proberen'.

Vannacht heeft hummel hier van 21:00 tot 06:00 geslapen. Echt, het wordt beter TO!
Jaa echt best vermoeiend het is fijn dat ze bij je willen liggen maar op een gegeven moment hoop je maar dat ze in het eigen bedje willen zodat je zelf rustig kunt slapen. Ik ben vanochtend ook weer in slaap gevallen met hem op de borst ik was doodop. Gebeurde niks maar toch vind ik het heel eng. Een co sleeper heb ik ook naar gekeken is dat nog wat? Lijkt me wel beter om dat aan te schaffen alleen het afleren lijkt me weer lastig !
Alle reacties Link kopieren
staafmixer schreef:
22-09-2019 16:49
Dit had ik ook bij allebij mijn kinderen.
Ze sliepen in slaapzak op mij eerste weken. Ik ken idd mensen die hun kind laten slapen in Nestje ik heb t nooit gedaan.
Nee dat vind ik ook gevaarlijk nu ik heb gehoord dat ze kunnen stikken in de rand, het hoeft maar 1 keer fout te gaan! Vergeef je jezelf nooit weer. Ik heb wel een slaapzak maar die past hem niet en is alsnog maatje 50 😔
Alle reacties Link kopieren
excusemyself schreef:
22-09-2019 17:31
Nee dat vind ik ook gevaarlijk nu ik heb gehoord dat ze kunnen stikken in de rand, het hoeft maar 1 keer fout te gaan! Vergeef je jezelf nooit weer. Ik heb wel een slaapzak maar die past hem niet en is alsnog maatje 50 😔
Mmm mischien even in de droger doen? Daar krompen ze hier altijd van
Alle reacties Link kopieren
staafmixer schreef:
22-09-2019 17:34
Mmm mischien even in de droger doen? Daar krompen ze hier altijd van
Kan ik eens proberen... bij het hoofdje is die te groot dus hij kan er makkelijk in weg kruipen😅
Alle reacties Link kopieren
Mijn man had er toen 2 mee genomen van de Hema 50/62 en die heb ik ook nog in de droger gedaan.

Ik vond lakentjes weer eng terwijl veel mensen dat gebruiken. Zo heeft ieder ze ding
Alle reacties Link kopieren
staafmixer schreef:
22-09-2019 18:14
Mijn man had er toen 2 mee genomen van de Hema 50/62 en die heb ik ook nog in de droger gedaan.

Ik vond lakentjes weer eng terwijl veel mensen dat gebruiken. Zo heeft ieder ze ding
ik heb ook van de hema 50/62 ik gooi hem ff in de droger dan. Ik had hem net op mijn borst en de deken heel strak onder mijn lichaam maar zelfs dat vind ik nog eng!
Alle reacties Link kopieren
Je zou evt ook nog het hoofd gat wat kleiner kunnen maken paar naai steekjes aan de zijkanten
Alle reacties Link kopieren
excusemyself schreef:
22-09-2019 17:30
Jaa echt best vermoeiend het is fijn dat ze bij je willen liggen maar op een gegeven moment hoop je maar dat ze in het eigen bedje willen zodat je zelf rustig kunt slapen. Ik ben vanochtend ook weer in slaap gevallen met hem op de borst ik was doodop. Gebeurde niks maar toch vind ik het heel eng. Een co sleeper heb ik ook naar gekeken is dat nog wat? Lijkt me wel beter om dat aan te schaffen alleen het afleren lijkt me weer lastig !
Co-sleeper is hier echt een van de beste aankopen geweest! Scheelt mij zó veel slaap. Omdat je er niet uit hoeft, hoef je ook niet echt wakker te worden. Nu doe ik nog wel een lichtje aan en ga ik wat rechtop zitten (borstvoeding, tepelkloven, e.d.) maar na verloop van tijd kan ik gewoon in het donker blijven liggen, voeden en verder slapen. De eerste heeft er een half jaar in gelegen en toen groeide ze er uit, dus hup naar haar eigen bed. Is nooit een probleem geweest.

Maar ik ben een moeder die snel kiest voor 'wat werkt'. Buikslapen, bij elkaar slapen, op mij slapen, in een beetje slapen... Ik vind slaap voor iedereen gewoon heel belangrijk en ben nogal van het relativeren. Natuurlijk overlijd er wel eens een kindje in de slaap, maar hoeveel overlijden er aan de griep? En wat was de omstandigheden van die kindjes? Ik vertrouw eigenlijk best wel op mijn instinct en dan merk ik dus dat ik precies door heb wat ik en kind doen en ook als er iets niet klopt. Daar durf ik ook op te vertrouwen omdat ik dus best veel slaap uren heb en dus niet mega oververmoeid ben.
Alle reacties Link kopieren
hallekie schreef:
22-09-2019 15:13
Wiegje warm maken van tevoren of een shirt van jullie in wiegje leggen?
Dit zou ik ook eerst proberen. Wiegje/ledikant lekker voor verwarmen met een kruik.

En nog gefeliciteerd geniet er lekker van. Voor dat je het weet zijn ze alweer een stuk groter. Gaat mij veel te snel.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Ja dat hadden mijn baby's ook en ik liet ze op me slapen. De eerste in een draagdoek, die sliep niet anders, maar dan kon ik de draagdoek iets losser doen en hoofdje vrij maken. Ik vond dat op dat moment veilig genoeg, maar dat is een afweging die je zelf moet maken. De tweede sliep op me in een slaapzak. Ik had gelezen hier op het vivaforum van iemand die een voedingskussen om zich heen had gewikkeld en dan armen erop, zodat de baby niet van je af kon vallen. Werkte bij ons heel goed, maar uiteindelijk natuurlijk ook niet helemaal veilig. Je moet zelf een afweging maken en kijken wat je vertrouwd vindt. Ik was helemaal niet van het samen slapen etc, maar toen kreeg ik baby 1. Je moet toch wat ;) Met 3 maanden werd het beter en sliepen ze beiden 's nachts in een cosleeper.
Alle reacties Link kopieren
05-2019 schreef:
22-09-2019 20:47
Dit zou ik ook eerst proberen. Wiegje/ledikant lekker voor verwarmen met een kruik.

En nog gefeliciteerd geniet er lekker van. Voor dat je het weet zijn ze alweer een stuk groter. Gaat mij veel te snel.
Dankjewel ! Jaa ik geniet er ook echt van en dat geloof ik ook echt dat het snel gaat de dagen vliegen ook voorbij zo☺️
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me van die tijd ook herinneren dat dit soort dingen dan voor eeuwig leken en 'hoe kom ik daar nou weer vanaf?' En ineens een paar weken later was alles weer anders. Allemaal fases.

Kind heeft ook nooit de cosleeper moeten 'afwennen' ofzo. Ze leek ineens steeds wakker van ons te worden, dus cosleeper werkte niet meer. In haar eigen kamer gelegd. Klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven