Rome voor beginners

23-09-2019 01:05 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar Rome met een vriendin. Tickets en appartement zijn geboekt maar dan?
Wat zijn jullie tips en tricks?
We gaan een midweek.
Alle reacties Link kopieren
Rome heeft twee passen voor toeristen. De Romapass, en de Rome city pass. Ik heb zelf de Roma pass gekocht omdat deze toen ( 4 jaar geleden bekender was) http://www.romapass.it/

Je kunt ook even kijken op https://www.romevoorbeginners.nl/rome-kortingskaarten/
Daar worden beide kaarten besproken.

Ben je student, neem dan je studentenpas mee, hier kun je korting mee krijg. Staat aangeven bij de kassa en anders even naar vragen. Je kunt soms ook een combi ticket kopen. Dit heb ik gedaan voor het forum en het colosseum en voor het Vaticaanstad en de St. Pieterskerk.

Laat je niet verleiden tot het kopen van een kaartje door de vele die je een kaartje aan proberen te smeren bij de toeristische bezienswaardigheden. Dit is vaak duurder dan de reguliere prijzen. Mijn ervaring in elk geval.

Bij het betreden van de St. Pieterskerk en de Sixtijnse kapel moeten je benen in elk geval tot over de knie bedekt zijn. Zeker bij de Sixtijnse kapel zijn ze hier erg streng in.

Verder is Rome echt een heerlijke stad, je kunt er leuk eten voor weinig, er zitten ook overal zaakjes waar je verschillende pizza slices kan kopen, super lekker voor een snelle lunch. Er is namelijk genoeg te zien.
Mocht je naar Galleria Borghese willen (aanrader als je van kunst houdt), dan moet je van tevoren een kaartje kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ook voor het vaticaans museum van te voren online kaartje kopen. Zo vermijd je de lange rijen. Via het museum kom je in de sixtijnse kapel en kun je ook naar de Sint pieter.
Koop een momo reisgids, daar staan mooie stadswandelingen en tips in!
Dit is een interessante site van een echte Italie fan.

https://ciaotutti.nl/reizen-door-italie/rome/
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er 2x geweest ( met 8 jaar er tussen of zo) en heb beide keren een fietstocht met baja bikes gedaan. Heel leuk om te doen en je ziet veel.

Wil je naar het Colloseum koop dan je kaartje bij het Forum romanum aan de rustige kant. Dan kan je eerst forum bezoeken en de dag erna zo doorlopen bij het Colloseum. Tenminste dat was vorig jaar nog zo. Kost 12€ geloof ik.

Loop bij alle toeristische attracties vooral snel voorbij alle kaartjesverkopers en verkopers van selfiesticks etc. Die zijn niet allemaal betrouwbaar.

Trastevere is een leuke gezellige wijk om te borrelen en te eten sávonds.
Alle reacties Link kopieren
Let op je tas! Draag de sluiting aan de binnenkant. Laat niets op tafel liggen.
Ben zelf niet beroofd, maar heb het voor mijn ogen zien gebeuren in de bus en op straat. Ik vond Rome wat dat betreft heel onprettig en ik heb jaren in een toeristische stad gewoond, maar dit sloeg echt alles.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Je moet waakzaam zijn op je spullen, net als in Barcelona of welke andere grote drukke stad dan ook maar onveilig heb ik me er niet gevoeld. Vond het vorig jaar ten opzichte van 8 jaar geleden wel veel drukker en veel meer irritante straatverkopers.
Maar het is wel ontzettend mooi.
Eten in trastevere is echt aan te raden! Een beetje zijstraatjes in lopen en je komt heerlijke pizzerias tegen. Verder vond ik de villa farnese heel mooi, met fresco's van Rafael. En natuurlijk tijd inruimen voor het forum/palatijn met audiotour. Daar moet je toch wel iets van meekrijgen als je in Rome bent.
Alle reacties Link kopieren
Spruit86 schreef:
23-09-2019 07:36
Koop een momo reisgids, daar staan mooie stadswandelingen en tips in!
+1
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Tja, ticket en appartement geboekt, maar wat nu?
Ik zou wandelschoenen aandoen en het centrum van Rome in gaan, als ik jullie was. :hello:
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en reken er alvast op dat de stad best vuil en kapot is op veel plekken. Dan kan het alleen maar meevallen. ;-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Roma pas gekocht. En gaan verder veel wandelen, musea doen, en hier en daar met openbaarvervoer. Ik had al gehoord over straatroven. Ik ben daar best wel panisch over. Ooit eens in Barcelona beroofd in de metro, nog steeds last van in die zin dat ik echt bizar waakzaam ben. Maar een ongeluk zit letterlijk in een klein hoekje en ik wil het mijn plezier niet laten vergallen.

We gaan met die pas wel de grote highlighs doen. Maar was op zoek naar inside tips om te eten, koffie te drinken, goedkoop shoppen, mooie gebouwen en kerken, mooie pleinen, struinen. Dus behalve de hoogtepunten zoek ik ook inside pareltjes. En wat dingen die ik moet en juist niet moet doen. Want er zijn vast ook dingen die tegen vielen waarvan je zegt: mwa skip die maar.

Heel erg bedankt ik heb al een paar dingen opgeschreven. Nu nog inpakken en gaan! Hahaha.
Alle reacties Link kopieren
https://www.huisitalie.com/de-crypte-va ... jnen-rome/ Beetje luguber is het wel. De kerk hebben wij niet gezien want was net dicht toen wij daar aankwamen. Je moet eerst door een museum heen om in de crypte te komen.

https://www.bezienswaardighedenrome.com ... lateranen/ Ook mooi om te zien.
Alle reacties Link kopieren
Winkelen heb ik niet gedaan en eten en drinken moet je gewoon net buiten de toeristische hotspots om doen. Net een straatje verder lopen.
Alle reacties Link kopieren
darksideofthemoon- schreef:
23-09-2019 13:15
We gaan met die pas wel de grote highlighs doen. Maar was op zoek naar inside tips om te eten, koffie te drinken, goedkoop shoppen, mooie gebouwen en kerken, mooie pleinen, struinen. Dus behalve de hoogtepunten zoek ik ook inside pareltjes.
- Mooi park op een heuvel, en als je doorloopt tot aan de rand, heb je mooi uitzicht over Rome: Giardino degli Aranci. (In Google Maps zie je zelfs een fototoestelletje bij het uitkijkpunt.)
- Daar vlak om de hoek twee superoude kerken (nog van voor de middeleeuwen) waar je gratis naar binnen mag lopen: Chiesa di Santa Prisca, en Basilica dei santi Bonifacio ed Alessio.
- Bij mooi weer, eind van de middag / vroege avond naar Piazza Testaccio gaan. Daar zitten de locals op de bankjes op het plein, met bier en wijn die ze uit kroegen rondom het plein hebben meegenomen, daarna brengen ze de glazen gewoon terug. En op het plein spelen de kinderen. Heel gezellig en amper toeristen.
- Eten bij La Vecchia Lupiae.
- De tips uit een Momo gidsje, al kom je daar dan wel veel Nederlanders tegen. :-)
- Verder: scroll ver genoeg naar beneden op deze pagina: https://www.spottedbylocals.com/rome/
.
darksideofthemoon- schreef:
23-09-2019 13:15
En wat dingen die ik moet en juist niet moet doen. Want er zijn vast ook dingen die tegen vielen waarvan je zegt: mwa skip die maar.
Piazza Navona, ach het is mooi om te zien hoor, maar als je daar wat gaat drinken op een van de terrassen dan betaal je ook de hoofdprijs. En je komt er amper een Italiaan tegen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Met de metro naar "Ostia antica", de vroegere havenstad bij Rome.
Die is bijna helemaal opgegraven, en is groter dan het Forum in Rome.

Verder: de Mithras-tempel onder de San Clemente (kerk)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Cheshire-cat schreef:
23-09-2019 08:27
Let op je tas! Draag de sluiting aan de binnenkant. Laat niets op tafel liggen.
Ben zelf niet beroofd, maar heb het voor mijn ogen zien gebeuren in de bus en op straat. Ik vond Rome wat dat betreft heel onprettig en ik heb jaren in een toeristische stad gewoond, maar dit sloeg echt alles.
Ja, ik was vorig jaar in Rome en ik vond dit veel erger dan voorgaande jaren. Je ziet echt bendes opereren, van die zogenaamde kreupele bedelaressen die rondhangen bij mensen die op het station bij zo'n automaat een kaartje kopen. En heel erg veel vervelende straatverkopers. Ook heb ik meermaals gehoord: 'Miss, you lost something' (bekende zakkenrollerstruc, je staat dan stil, bent afgeleid en dan beroven ze je). Wees dus op je hoede. Verder is Rome fantastisch, wij hebben heel veel gehad aan de wandelingen in de Momo reisgids die hier eerder al is genoemd.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ga niet op een terras zitten op een bekend plein, maar loop net even dat zijstraatje in. Vaak zitten daar ook leuke tentjes en veeeel goedkoper. Ik had toen een boekje gehaald van de bibliotheek met een overzicht van de geschiedenis en tips om te eten en wat je echt moet bekijken. Ik vond het een leuke stad, maar idd wel veel straatverkopers die je alles proberen aan te smeren.
Alle reacties Link kopieren
Lees de boeken van Rosita Steenbeek. Ze is een Nederlandse die al jaren in Rome woont en verliefd is op de stad. En ze schrijft boeken over haar Romeinse leven. Echt een aanrader. En het is een platgetreden pad, maar je kunt best eens Het Bernini mysterie van Dan Brown lezen. Het verhaal is flinterdun maar als je weinig weet van de geschiedenis van Rome is het een boek waarin je terloops heel veel meekrijgt over de stad.
In een prachtige stad als Rome zou ik mijn tijd beter besteden dan er winkelen. Zoveel leuks te doen en moois te zien!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels al in Rome <3
Alle reacties Link kopieren
darksideofthemoon- schreef:
24-09-2019 23:16
Ik ben inmiddels al in Rome <3
Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven