Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond afvallen en proteïne

24-09-2019 03:35 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte versie: Ik ben op zoek naar ideeën voor meer variatie in proteïneproducten (zowel qua recepten als qua producten). Wat ik al eet: proteïneshakes, eieren, Griekse yoghurt, magere kip/kalkoen, vis.

Langere versie: Ik ben veel te zwaar (maar dan ook echt). Vier maanden geleden werden mijn ogen eindelijk geopend (ja, dat had ik eerder moeten doen, maar dat kan ik nu niet meer terugdraaien). Ik loop nu bij een diëtist en het doel is een andere leefwijze aanmeten. Ik heb mijn eetpatroon drastisch veranderd en val ook af (zo'n 20 kilo tot nu toe). Er moet nog minstens datzelfde vanaf en zelfs dan kan meer eigenlijk geen kwaad. Hoewel het op zich fijn is dat het afvallen nu lukt, ben ik bang terug te vallen. Mijn diëtist vond dat het misschien wel iets te snel gaat en toen hij m'n eetlijstje van de afgelopen weken bekeek, was het duidelijk dat er te weinig proteïne binnen komt. Qua caloriën zat ik trouwens wel ok (rond de 1400 nu, lager hoefde zeker niet, iets hoger mag wel), maar volgens hem is het waarschijnlijk dat ik niet alleen vet maar ook spieren afbreek. Dat wil hij (en ik) uiteraard voorkomen. Behalve meer (en beter) sporten dus ook meer proteïne. Ik dacht alleen dat ik dat al deed. Ik eet nu per dag ongeveer 90-100 gram proteïne en dat moet 150 gram worden. Wat ik elke dag sowieso eet qua proteïne: proteïne shakes (tot nu toe één uit de supermarkt, maar ga nu op zijn aanraden ook proteïnepoeder gebruiken), 2 gekookte eieren, een kip- of kalkoenfilet (of vis), Griekse yoghurt, soms amandelmelk (maar niet zo veel). Met biefstuk maak je me niet heel blij en van te veel lactose krijg ik buikpijn. Alles bij elkaar kom ik zelfs op een goede dag niet in de buurt van die 150 gram. Heeft iemand misschien tips voor recepten of andere producten die dit kunnen verhogen? Ik eet trouwens koolhydraatarm (zilvervliesrijst, zoete aardappelen, quinoa, granen, bonen, havermout eet ik bijvoorbeeld in beperkte mate).
Alle reacties Link kopieren
Linzen, bonen, erwten, noten, tahoe, kwark, hutenkase, seitan etc.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Kan de diëtist je dat niet vertellen?
.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt hele fijne lactose vrije producten tegenwoordig zodat je ook yoghurt en kwark kunt eten.
En Alpro achtige producten natuurlijk.

En kwark zit meer eiwit in dan in Griekse yoghurt bijvoorbeeld.
Je hebt zelfs producten in de schappen staan nu met extra toegevoegde eiwitten er in!
Loop eens kritisch door de supermarkt zou ik zeggen. Of kijk eens op Google naar voedinswaarden per product.

Qua vis zit er namelijk ook al veel verschil in het aantal eiwitten wat er in zit. De ene vis is de andere niet. Zelfde met groenten en bonen. Eiwitten zitten echt niet alleen in eieren, vlees en zuivel.

Qua eieren eten kun je bijvoorbeeld ook een omelet maken van drie of vier eiwitten (zonder het eigeel dus) en een grote hand spinazie en wat stukjes tofu.

Ik zal eens kijken of ik een linkje voor je kan vinden van eiwitrijke gerechten.
Alle reacties Link kopieren
150 gram eiwit is ook wel heel veel op een dag!

Mijn diëtist in het ziekenhuis raadt 0,75 - 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan, tenzij je erg veel sport.

Lactosevrije kwark, kikkererwtnootjes van de jumbo, kikkerewtenspaghetti bij de appie.
Alle reacties Link kopieren
https://www.eiwitrijkerecepten.nl/

https://krachttraining.info/eiwitrijke-recepten/

https://www.culy.nl/inspiratie/deze-5-g ... jk-lekker/

http://gezonder-afvallen.nl/voeding/afv ... jk-voedsel

Zo ik hoop dat je zo een beetje op weg bent geholpen. Nu kun je zelf ook verder gaan zoeken natuurlijk hè, het enige wat ik deed wat intypen proteïne rijke voeding op Google en er kwam een hele lijst al met websites en plaatjes van gerechten.

Succes en goed bezig hoor!!!
Alle reacties Link kopieren
Hier een lijstje met eiwitten:

https://www.puurfiguur.nl/afvallen-buik ... eteetlijst
winkelfanaat schreef:
24-09-2019 10:04
Hier een lijstje met eiwitten:

https://www.puurfiguur.nl/afvallen-buik ... eteetlijst


Wat een onzinartikel.

Je kunt niet zo gericht alleen je buikvet verbranden. Die drie studies die zouden bewijzen dat ja met koolhydraatarm eten meer buikvet verliest dan met andere diëten dateren uit 2002, 2004 en 2011 en zeggen allemaal dat er meer onderzoek voor nodig is om het hard te maken. Als onderzoek dat nog steeds niet hard heeft gemaakt kun je op basis van deze drie oude onderzoeken dus absoluut niet zo stellen.

Over de lijstjes met etensmiddelen:
Zoete aardappel bevat meer suikers en dus verkeerde koolhydraten dan gewone aardappel en hij zou dus beter gewone aardappel (met mate) kunnen aanraden als hij koolhydraatarm aanraadt.
Verder zijn het gewoon de standaard levensmiddelen die hij opschrijft, gewoon een lijst met groentes, een lijst met vis en zuivel, etc, wat algemeen bekend is. Hij vermeldt er niet bij hoeveel eiwitten of goede vetten die levensmiddelen dan bevatten en hoeveel je ervan zou moeten eten. Als je gewoon veel noten gaat eten omdat hij zegt dat die goed zijn, ga je echt niet afvallen.

Over het cortisol verlagen:
Tip 1 is verminder stress in je leven door te ontspannen. Ehm, hoe dan? Wat een loze opmerking.



TO, 150 gram eiwit is echt enorm veel. Vraag je diëtist hoe je daar aan zou kunnen komen, die heeft daar ongetwijfeld betere tips en overzichten voor dan wij.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor rare diëtist is dat? Wat een belachelijk hoog aantal eiwit!
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
24-09-2019 10:24
Wat voor rare diëtist is dat? Wat een belachelijk hoog aantal eiwit!
Nou inderdaad. Tenzij je heel groot bent en veel spieren hebt of nogal wat uren per dag sport is het volledige onzin. Eiwitten kunnen wel meer verzadigen, maar complexe koolhydraten doen dat ook best aardig, net als vet, maar in dat laatste zitten nogal snel veel calorieën natuurlijk. Overigens vind ik het ook vreemd dat je diëtist dit adviseert, maar niet meedenkt in het omzetten naar de praktijk.

Verder wil ik nog wel even zeggen dat je super knap bezig bent! :thumbsup: En een beetje meer eten kan zeker geen kwaad.

Ps: In amandelmelk zitten trouwens nauwelijks eiwitten.
150 gram eiwit per dag is ongezond veel. En 1400 kcal is bijna een crashdieet. Heeft je diëtist wel een goeie opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel heel zwaar. Niet gespierd, maar wel zwaar. Volgens hem moest ik denken aan 0.75 gram per pond gewicht (en dan is dit nog naar beneden afgerond) en was dat wat de norm hier is. Ik woon trouwens wel in het buitenland dus dan kan het zijn dat de normen iets anders zijn. Maar het dubbele is inderdaad raar.

En ja, 150 gram is inderdaad heel veel. Ik heb met die 90-100 gram al het idee dat ik bijna alleen maar eiwitten eet. Het is ook niet dat ik helemaal geen idee heb van waar eiwitten inzit (ik doe al 4 maanden niks anders dan googlen en naar voedingswaarden kijken), maar was een beetje uitgeïnspireerd. Vooral qua afwisseling.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
24-09-2019 09:00
Linzen, bonen, erwten, noten, tahoe, kwark, hutenkase, seitan etc.
De linzen en bonen staan in mijn lijstje als beperkt (vanwege koolhydraten) en de noten ook (vanwege vetten). Dus niet niet eten, maar wel beperkt, wat ik dus ook doe nu. Kwark hebben ze hier trouwens niet helaas.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-09-2019 10:21
Verder zijn het gewoon de standaard levensmiddelen die hij opschrijft, gewoon een lijst met groentes, een lijst met vis en zuivel, etc, wat algemeen bekend is. Hij vermeldt er niet bij hoeveel eiwitten of goede vetten die levensmiddelen dan bevatten en hoeveel je ervan zou moeten eten. Als je gewoon veel noten gaat eten omdat hij zegt dat die goed zijn, ga je echt niet afvallen.
Daar loop ik bij mijn diëtist ook tegenaan. Het blijft bij algemeenheden. En ik heb wel gegoogeld, maar om heel eerlijk te zijn zet ik dat in m'n hoofd niet zo gemakkelijk om in recepten. Of naar lijstjes van wat ik per dag kan eten. Ik heb mijn routine dan wel heel erg veranderd, maar het kan vast nog beter.

Mijn lijstje van gister bijvoorbeeld (grotendeels afgewogen):
O: proteïneshake + 2 eieren
T: bakje Griekse yohurt met bessen
L: salade met kip
T: handje amandelnoten
D: stuk kip, quinoa, groenten
T: bakje Griekse yoghurt met bessen

Dat kwam dus neer op 100 gram eiwit.
Alle reacties Link kopieren
Daar zitten interessante dingen tussen!

(Ik ben trouwens niet zo handig met voedingswaarden enzo, dus ik vind het lastig artikelen op internet te beoordelen. Vandaar ook mijn vraag dus. Ik ben heus niet te lui om te googlen, maar blijkbaar niet kundig genoeg het kaf van het koren te scheiden, zeg maar.)
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
24-09-2019 14:10
Daar zitten interessante dingen tussen!

(Ik ben trouwens niet zo handig met voedingswaarden enzo, dus ik vind het lastig artikelen op internet te beoordelen. Vandaar ook mijn vraag dus. Ik ben heus niet te lui om te googlen, maar blijkbaar niet kundig genoeg het kaf van het koren te scheiden, zeg maar.)
Oh ik bedoel ook absoluut niet dat je te lui bent om te googlen hoor! Anders zou ik je ook niet helpen ;) Wil alleen maar zeggen dat er echt een wereld aan recepten te vinden is daar en dat ik hoop dat dat je verder zal helpen, want deze lijstjes heb je op een gegeven moment ook “uit”.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is deze ook nog wel handig:

https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde

Kun je per product kijken hoeveel eiwit (onder andere) het levert per 100 gram.
Alle reacties Link kopieren
Chiazaad? Of is dat ook teveel vet?
Ik meng wel eens een eetlepel chiazaad met wat fruitsap, als je dat een paar uur in de koelkast laat staan krijg je een soort puddingachtige structuur, omdat het chiazaad vocht opneemt. Lekker als toetje. Ik ben helemaal niet van de superfoods, maar vind het gewoon lekker qua textuur en een makkelijke manier om meer eiwitten binnen te krijgen. Het is wel een calorierijk drankje dan.

Trap trouwens niet te makkelijk in al die verpakkingen in de supermarkt met heel groot 'extra protein' erop. Vaak zit in een pakje kwark meer eiwit dan in die overpriced producten. Altijd even de ingredienten checken dus.
Alle reacties Link kopieren
Is dit een diëtist die gestudeerd heeft of bijv een PT die er ook eetschema's bij maakt? Ik vind 150 gr proteïne echt belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Echt een diëtist. Hij werkt in de praktijk waarin ik ook mijn huisarts heb. Zijn diploma's hangen aan de muur en ik verwacht dat die echt zijn.

Ik heb dus, zoals ik al zei, weinig verstand van voedingswaarden, maar ik vond die 90-100 gram al behoorlijk (heel wat meer dan ik at voordat ik begon en ik eet me nu ook moe aan die proteïne). Maar hij was gister een beetje verontwaardigd en schudde meewarig zijn hoofd toen hij hoorde hoe "weinig" proteïne ik eet en blijft erop hameren dat een deel van mijn gewichtsverlies dus door het verlies van spieren komt.
Alle reacties Link kopieren
Chiazaad staat niet op m'n lijstje. Lijnzaad wel (en zonnebloem- en poempoenpitten), mag (volgens dat lijstje dan) in beperkte mate. Misschien is chiazaad dan ongeveer hetzelfde? Geloof niet dat ik het ooit gegeten heb.
Alle reacties Link kopieren
Naatje2000 schreef:
24-09-2019 14:18
Misschien is deze ook nog wel handig:

https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde

Kun je per product kijken hoeveel eiwit (onder andere) het levert per 100 gram.
Oh, dat is handig. Vooral het sorteren op eiwitten!
Alle reacties Link kopieren
Het eten van veel eiwitten tbv spieropbouw heeft voornamelijk nut als je ernaast ook aan krschttraining doet. Doe je daf?

150 gram is echt een idioot hoge hoeveelheid overigens.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
24-09-2019 13:52
Ik ben ook wel heel zwaar. Niet gespierd, maar wel zwaar. Volgens hem moest ik denken aan 0.75 gram per pond gewicht (en dan is dit nog naar beneden afgerond) en was dat wat de norm hier is. Ik woon trouwens wel in het buitenland dus dan kan het zijn dat de normen iets anders zijn. Maar het dubbele is inderdaad raar.

En ja, 150 gram is inderdaad heel veel. Ik heb met die 90-100 gram al het idee dat ik bijna alleen maar eiwitten eet. Het is ook niet dat ik helemaal geen idee heb van waar eiwitten inzit (ik doe al 4 maanden niks anders dan googlen en naar voedingswaarden kijken), maar was een beetje uitgeïnspireerd. Vooral qua afwisseling.
Dan weeg je dus rond de 200 kilo, dan snap ik 150 gram eiwitten wel. 1400 kcal daarentegen is weer echt te weinig, afhankelijk van je leeftijd en geslacht ligt je basaalmetabolisme waarschijnlijk (ver) boven de 3000 kcal.
Reiwa schreef:
25-09-2019 08:48
Dan weeg je dus rond de 200 kilo, dan snap ik 150 gram eiwitten wel. 1400 kcal daarentegen is weer echt te weinig, afhankelijk van je leeftijd en geslacht ligt je basaalmetabolisme waarschijnlijk (ver) boven de 3000 kcal.


Nee. Ze schrijft 0,75g per pond gewicht, dus ze weegt 200 pond. Als dat onze pond is dan is dat 100 kilo, als het om pounds gaat is het ongeveer 90 kilo (wat wel klopt met 'er moet nog eens 20 kilo af').

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven