Bijna school nog niet (poep)zindelijk

25-09-2019 10:58 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even kijken of jullie ideeen heb en waar we nog niet aan gedacht hebben. Onze middelste mag over 2 maanden naar school ze is er ook echt aan toe dus tot zover allemaal heel fijn.... alleen het poepen is dus drama.... eigenlijk sinds ik inmiddels al 7 maanden geleden bedacht had ik probeer het eens zonder luier. Dus we hebben het losgelaten, ze krijgt al maanden forlax en lopen inmiddels ook al bij bekkenbodemfysio. Ik zie 0 vooruitgang (eigenlijk eerder achteruitgang want het liefst plast ze ook in luier). Ik hoop natuurlijk dat die knop om gaat maar wat anders? Kdv stopt met 4 oplossing van school is evt kortere dagen maar iig geen luier aan.... nu snap ik echt volledig dat de juffen geen tijd hiervoor hebben maar Joe lossen andere mensen dit op ik kan toch moeilijk mijn baan op gaan zeggen? (Ja ik weet die is heel dramatisch maar zo voelt het af en toe wel).... ik ga het volgende week ook weer bij de fysio bespreken maar soms heeft iemand ideeen waar je niet aan gedacht hebt ;-)
Kun je haar aanwennen om eind van de middag te gaan poepen? Of juist vroeg in de ochtend? Dan voorkom je misschien dat ze dat op school moet doen. Is er geen idee waar het aan ligt?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
25-09-2019 11:00
Kun je haar aanwennen om eind van de middag te gaan poepen? Of juist vroeg in de ochtend? Dan voorkom je misschien dat ze dat op school moet doen. Is er geen idee waar het aan ligt?
Nee het probleem is dus dat ze niet poept of kleine beetjes.... en ik heb dus echt werkelijk geen idee waarom is begonnen met de zindelijkheidstraining maar het gaat dus niet over... (terwijl ze met 1,5 een paar weken lang dagelijks op het potje poepte)
Dus ze heeft steeds kleine ongelukjes in haar onderbroek? Dan zou ik misschien toch een inlegger proberen die ze zelf kan verschonen?
Alle reacties Link kopieren
Poept ze helemaal niet?? Dan zou ik namelijk eens beginnen met noteren wat ze eet op een dag.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Herkenbaar.
Hier ook drama met poepen bij oudste. Inmiddels zit ze in groep 2 en gaat t nu op school goed, maar ze poept nog steeds voornamelijk in haar luier. S avonds gaat ze in bad en daarna doen we haar een luier om.

Ze heeft snel last van verstopping en omdat poepen dan pijnlijk is, houdt ze het op, wat het probleem groter maakt. Dus op een gegeven moment kreg ze zoveel forlax ( in overleg met de kinderarts) dat ze helemaal leegliep en dus geen controle meer had. Toen had ze ook een luier aan naar school, en reserve luiers in haar tas. Wel kon en moest ze die zelf vervangen. Juf gaf wel aan dat zij niet uitgebreid kon gaan poetsen en verschonen, dus als het echt mis zou gaan, zou ze ons bellen en moest ik of vader komen om dat te doen.

Uiteindelijk is dat laatste nooit gebeurd, omdat ze prima zelf kon, al moest de juf haar wel af en toe er aan helpen herinneren.
Nu gaat ze dus zonder luier naar school, maar wel met extra onderbroek in haar tas voor ongelukjes (ze heeft soms last van overloopdiarree).

We hebben al van alles geprobeerd met beloning en stickers, zetten haar met een boekje op wc, lezen voor uit het poepboek, maar als een kind gewoon niet poepen wil, doe je daar vrij weinig aan. Maar ach, voordat ze het huis uit gaat is ze vast wel zindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan het goed zijn dat het op school helemaal geen probleem gaat opleveren. Als kind poepte ik liefst thuis, heb dat in al die schooljaren werkelijk nooit op school gedaan. Plassen alleen als het echt niet anders kon, maar ik kon tussen de middag wel naar huis. Vond de wc op school maar vies (en saai en kaal en lelijk).

Er zijn genoeg kinderen die nog niet helemaal zindelijk zijn als ze naar school gaan, maar dat daar wel heel snel worden onder invloed van de andere kinderen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ging het poepen voorheen (met luier) wel goed?
Ik herken het heel erg van onze jongste van ruim 3,5. Aantal dagen niet poepen, daarna dagenlang meerdere keren per dag kleine beetjes en uiteindelijk een keer een drol waar je u tegen zegt. Klagen over buikpijn en op poepdag hangerig zijn (en daarna opgelucht lekker gaan spelen). Via de huisarts al een tijd forlax gehad, maar dat deed ook weinig en uiteindelijk laten doorverwijzen naar een poeppoli (kinderarts).
En langzaamaan wordt het beter. De stap naar zindelijkheid heeft ze vrij redelijk gemaakt (wel een flinke terugval na de vakantie helaas), er komt regelmaat in haar poeppatroon en ze raakt niet meer zo verstopt.

Dus dat zou mijn tip zijn: ga in overleg met je huisarts of je kan worden doorverwezen.

Tips die wij kregen vanuit de poli:
- kleine beetjes poepen betekent vaak dat ze "de druk eraf" poept. Ik herken het als ze daar mee bezig is: ze staat of ligt met gekruiste benen, spieren aangespannen (en uit allemacht maar tegenhouden). We zeggen dan tegen haar: ik zie dat je moet poepen maar geen zin hebt om te poepen. Dan komt er poep in je onderbroek. Ik ga je nu op het potje/ wc zetten om een grote poep te doen. (Ze noemt het zelf grote poep, daarom gebruiken wij die term ook)

- zorg dat ze een goede poephouding heeft. Haar knieën moeten hoger zijn dan haar billen. Zet ze dus op het potje of een krukje bij de wc waarbij je die houding creëert.

- veeeeeeeeel aanmoedigen. Alles wat positief is toejuichen. Ook als ze zonder resultaat geprobeerd heeft, het feit dat ze gezeten heeft is al goed.

- wat ik zelf ga doen over een tijdje: bespreken op school. Ik denk dat het altijd een gevoelig punt zal blijven voor idee dochter, we doen ons best maar ik kan niks afdwingen (en ga ook niet stoppen met werken haha). Het is lastig voor de juffen, maar het is - voor onze dochter althans- ook een deel medisch probleem
Al bij de poeppoli geweest?
Alle reacties Link kopieren
Phoe lastig. Bij ons ging het pas goed toen ze zindelijk werd, daarvoor 2 jaar dagelijks drama. We hadden wel een verwijzing voor de poeppoli in het ziekenhuis, daar hebben ze lichamelijke oorzaken uitgesloten. Zijn jullie daar al geweest? Ze hebben speciale programma’s hiervoor.

Het gaat nu goed, poept eigenlijk altijd na het avondeten. Bij een ander thuis zal ze nooit gaan, en op vakantie is het ook opletten, maar goed.

Is er een mogelijkheid het even twee weken helemaal los te laten? Gewoon luier om, geen fysio, niets over zeggen?
caramelfudge wijzigde dit bericht op 25-09-2019 11:28
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
25-09-2019 11:20
Herkenbaar.
Hier ook drama met poepen bij oudste. Inmiddels zit ze in groep 2 en gaat t nu op school goed, maar ze poept nog steeds voornamelijk in haar luier. S avonds gaat ze in bad en daarna doen we haar een luier om.

Ze heeft snel last van verstopping en omdat poepen dan pijnlijk is, houdt ze het op, wat het probleem groter maakt. Dus op een gegeven moment kreg ze zoveel forlax ( in overleg met de kinderarts) dat ze helemaal leegliep en dus geen controle meer had. Toen had ze ook een luier aan naar school, en reserve luiers in haar tas. Wel kon en moest ze die zelf vervangen. Juf gaf wel aan dat zij niet uitgebreid kon gaan poetsen en verschonen, dus als het echt mis zou gaan, zou ze ons bellen en moest ik of vader komen om dat te doen.

Uiteindelijk is dat laatste nooit gebeurd, omdat ze prima zelf kon, al moest de juf haar wel af en toe er aan helpen herinneren.
Nu gaat ze dus zonder luier naar school, maar wel met extra onderbroek in haar tas voor ongelukjes (ze heeft soms last van overloopdiarree).

We hebben al van alles geprobeerd met beloning en stickers, zetten haar met een boekje op wc, lezen voor uit het poepboek, maar als een kind gewoon niet poepen wil, doe je daar vrij weinig aan. Maar ach, voordat ze het huis uit gaat is ze vast wel zindelijk.
Dat zegt de fysio idd ook :-D hier idd veel forlax maar nu lijkt de obstipatie weg maar ze blijft raar poepen van normaal naar kleine beetjes. En ik merk ook dat als ze niet verstopt zit ze beter eet. Alleen de juffen hier zeggen dat ze sowieso niet met luier mag.... nu weet ik vrij zeker dat als de luier af is plassen weer goed gaat maar ik ben dus bang dat als ze daar anders gemakzuchtig mee is. Ik ga in ieder geval maar ens beginnen denk ik met zelf schoon laten maken.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
25-09-2019 11:19
Poept ze helemaal niet?? Dan zou ik namelijk eens beginnen met noteren wat ze eet op een dag.
Heel wisselend ene dag zijn het heel veel kleine beetjes andere dag normaal... dus variërend van 0 tot 8 keer .
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
25-09-2019 11:25
Al bij de poeppoli geweest?
Bekkenbodemfysio is verbonden aan de poeppoli hier. (En daar kon ik zelf afspraak maken bij huisarts kreeg ik voornamelijk advies afwachten want normaal)
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
25-09-2019 11:25
Ging het poepen voorheen (met luier) wel goed?
Ik herken het heel erg van onze jongste van ruim 3,5. Aantal dagen niet poepen, daarna dagenlang meerdere keren per dag kleine beetjes en uiteindelijk een keer een drol waar je u tegen zegt. Klagen over buikpijn en op poepdag hangerig zijn (en daarna opgelucht lekker gaan spelen). Via de huisarts al een tijd forlax gehad, maar dat deed ook weinig en uiteindelijk laten doorverwijzen naar een poeppoli (kinderarts).
En langzaamaan wordt het beter. De stap naar zindelijkheid heeft ze vrij redelijk gemaakt (wel een flinke terugval na de vakantie helaas), er komt regelmaat in haar poeppatroon en ze raakt niet meer zo verstopt.

Dus dat zou mijn tip zijn: ga in overleg met je huisarts of je kan worden doorverwezen.

Tips die wij kregen vanuit de poli:
- kleine beetjes poepen betekent vaak dat ze "de druk eraf" poept. Ik herken het als ze daar mee bezig is: ze staat of ligt met gekruiste benen, spieren aangespannen (en uit allemacht maar tegenhouden). We zeggen dan tegen haar: ik zie dat je moet poepen maar geen zin hebt om te poepen. Dan komt er poep in je onderbroek. Ik ga je nu op het potje/ wc zetten om een grote poep te doen. (Ze noemt het zelf grote poep, daarom gebruiken wij die term ook)

- zorg dat ze een goede poephouding heeft. Haar knieën moeten hoger zijn dan haar billen. Zet ze dus op het potje of een krukje bij de wc waarbij je die houding creëert.

- veeeeeeeeel aanmoedigen. Alles wat positief is toejuichen. Ook als ze zonder resultaat geprobeerd heeft, het feit dat ze gezeten heeft is al goed.

- wat ik zelf ga doen over een tijdje: bespreken op school. Ik denk dat het altijd een gevoelig punt zal blijven voor idee dochter, we doen ons best maar ik kan niks afdwingen (en ga ook niet stoppen met werken haha). Het is lastig voor de juffen, maar het is - voor onze dochter althans- ook een deel medisch probleem
Wat had je nog extra aan de poli? Hier dus geen kinderarts gezien maar alleen de fysio... heb wel de forlax de krukjes de houding de poeppoli boekjes.... ellende is ik zie dus niet als ze poept/ophoudt ze laat het meer gewoon lopen ofzo waardoor ik niet kan sturen.
Alle reacties Link kopieren
Caramelfudge schreef:
25-09-2019 11:27
Phoe lastig. Bij ons ging het pas goed toen ze zindelijk werd, daarvoor 2 jaar dagelijks drama. We hadden wel een verwijzing voor de poeppoli in het ziekenhuis, daar hebben ze lichamelijke oorzaken uitgesloten. Zijn jullie daar al geweest? Ze hebben speciale programma’s hiervoor.

Het gaat nu goed, poept eigenlijk altijd na het avondeten. Bij een ander thuis zal ze nooit gaan, en op vakantie is het ook opletten, maar goed.

Is er een mogelijkheid het even twee weken helemaal los te laten? Gewoon luier om, geen fysio, niets over zeggen?
Ze heeft een luier (moet van fysio) meeste keren fysio gaat ze niet mee.... Dus eigenlijk doe ik alleen het fysio deel van de poli.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt als een flinke verstopping, of in ieder geval als iets wat je goed moet laten checken. Is ze lichamelijk al goed onderzocht?

Het klinkt me namelijk heel bekend in de oren. Mijn dochter had dit met 5 jaar nog steeds. Ze poepte wel, vaak kleine beetjes en soms normaal, maar "wilde" of "durfde" niet op de wc te poepen. Omdat ze de kinderarts niet aan haar buik wilde laten voelen, besloot hij dat het vast psychisch was en ze moest naar een pedagoog waardoor ze het na een tijdje wel zou durven. Laxeermiddelen kreeg ze ook al.
Uiteindelijk wilde ik haar toch echt nog eens lichamelijk laten onderzoeken en moest ze kleine ringetjes inslikken (in de vla, dan merkte ze het niet) en dan onder een rontgenapparaat om te kijken waar die ringetjes bleven. Ze bleek ernstig verstopt te zitten ondanks dat ze wel poepte. Forlax werkte hier zelfs in grote hoeveelheden niet meer tegen. Uiteindelijk werd ze opgenomen omdat zelfs klysma's niet hielpen en na een week ziekenhuis was alles eruit (ze kreeg een sonde met heel veel vloeistof) en moest ze nog 4x10mg forlax per dag nemen. Toen ging het snel en binnen een paar weken (ze had eerst na de opname luierbroekjes aan naar school) poepte ze gewoon op de wc! Terwijl het daarvoor dus een paar jaar lang niet lukte.

Inmiddels zijn we 5 jaar verder en heeft ze nog steeds 1 zakje Forlax per dag nodig, maar dat kan volgens de MDL arts geen kwaad.

Maar goed, vraag alsjeblieft een doorverwijzing naar een maag-darm-leverarts (eerst zal dat waarschijnlijk een afspraak met een kinderarts zijn) in het ziekenhuis, zodat je het zeker weet. Misschien dat het nu nog op een wat makkelijker manier op te lossen is dan bij mijn dochter, voor wie het hele gebeuren best wel traumatisch was. Succes!
pamelacourson wijzigde dit bericht op 25-09-2019 11:43
6.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pimpelmeesje123 schreef:
25-09-2019 11:36
Ze heeft een luier (moet van fysio) meeste keren fysio gaat ze niet mee.... Dus eigenlijk doe ik alleen het fysio deel van de poli.
Je dochter is niet gewoon niet zindelijk, het is een medisch verhaal en daar zou op school over te praten moeten zijn. Als die luier medisch advies is, is het niet de bedoeling dat school dat medische advies tegenwerkt.
De regel van zindelijk moeten zijn als je kind naar school gaat is er bij ons ook, maar ik weet dat er uitzonderingen zijn en dat zijn de medische gevallen.
Ga met school praten en ik zou het zelf niet meer hebben over niet zindelijk, er is een probleem met poepen en daar zijn jullie mee bezig.
Laat haar op vaste momenten proberen te poepen.
Een half uur na het eten is een goed moment, je ziet vaak dat mensen dan kunnen poepen.
Na een tijdje leert ze dan de aandrang herkennen.
En hou er rekening mee dat dit een hele lange weg gaat worden met terugval op spannende momenten (Sinterklaas, verjaardag etc.).

Maar een vast toiletritme is stap 1.
Iedere dag na iedere maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
25-09-2019 11:39
Dit klinkt als een flinke verstopping, of in ieder geval als iets wat je goed moet laten checken. Is ze lichamelijk al goed onderzocht?

Het klinkt me namelijk heel bekend in de oren. Mijn dochter had dit met 5 jaar nog steeds. Ze poepte wel, vaak kleine beetjes en soms normaal, maar "wilde" of "durfde" niet op de wc te poepen. Omdat ze de kinderarts niet aan haar buik wilde laten voelen, besloot hij dat het vast psychisch was en ze moest naar een pedagoog waardoor ze het na een tijdje wel zou durven. Laxeermiddelen kreeg ze ook al.
Uiteindelijk wilde ik haar toch echt nog eens lichamelijk laten onderzoeken en moest ze kleine ringetjes inslikken (in de vla, dan merkte ze het niet) en dan onder een rontgenapparaat om te kijken waar die ringetjes bleven. Ze bleek ernstig verstopt te zitten ondanks dat ze wel poepte. Forlax werkte hier zelfs in grote hoeveelheden niet meer tegen. Uiteindelijk na een week ziekenhuis was alles eruit en moest ze nog 4x10mg forlax per dag nemen. Toen ging het snel en binnen een paar weken (ze had eerst na de opname luierbroekjes aan naar school) poepte ze gewoon op de wc! Terwijl het daarvoor dus een paar jaar lang niet lukte.

Inmiddels zijn we 5 jaar verder en heeft ze nog steeds 1 zakje Forlax per dag nodig, maar dat kan volgens de MDL arts geen kwaad.

Maar goed, vraag alsjeblieft een doorverwijzing naar een maag-darm-leverarts (eerst zal dat waarschijnlijk een afspraak met een kinderarts zijn) in het ziekenhuis, zodat je het zeker weet. Misschien dat het nu nog op een wat makkelijker manier op te lossen is dan bij mijn dochter. Succes!
Hmmm ik dacht dat een evt verstopping nu wel weg was/zou zijn.... nu moet ik zeggen dat zelfs met 12mg forlax de ontlasting nooit vloeibaar geweest is brijig op zijn meest. Ik heb over week een afspraak met de fysio maar zal toch nog eens mailen alvast.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
25-09-2019 11:40
Je dochter is niet gewoon niet zindelijk, het is een medisch verhaal en daar zou op school over te praten moeten zijn. Als die luier medisch advies is, is het niet de bedoeling dat school dat medische advies tegenwerkt.
De regel van zindelijk moeten zijn als je kind naar school gaat is er bij ons ook, maar ik weet dat er uitzonderingen zijn en dat zijn de medische gevallen.
Ga met school praten en ik zou het zelf niet meer hebben over niet zindelijk, er is een probleem met poepen en daar zijn jullie mee bezig.
Dit idd.
Hier deelt de basisschool het gebouw met psz/kdv. Kinderen met zindelijkheidsproblemen kunnen daar verschoond worden, zodat de kleuterjuf er verder geen 'werk' aan heeft. Misschien is zoiets in jullie school ook mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
pimpelmeesje123 schreef:
25-09-2019 11:46
Hmmm ik dacht dat een evt verstopping nu wel weg was/zou zijn.... nu moet ik zeggen dat zelfs met 12mg forlax de ontlasting nooit vloeibaar geweest is brijig op zijn meest. Ik heb over week een afspraak met de fysio maar zal toch nog eens mailen alvast.
Mijn dochter krijgt nu 10mg per dag voor het onderhoud zeg maar, in het begin 40mg! Met 12 mg is het heel goed mogelijk dat er een grote prop ontlasting zit die echt niet weg kan. De ontlasting die eruit komt kan zelfs vloeibaar zijn, maar dan kan het verder nog keihard zijn wat er niet uit kan. Ik zou dit zeker niet via de fysio laten lopen, maar naar de huisarts gaan een verwijzing vragen voor een goede arts. Misschien is er niets aan de hand, maar de kans is er zeker wel en dan moet je er goed naar laten kijken door iemand die er alles van weet.

Oh ja, en met een klysma van de huisarts kwam er op een gegeven moment een harde prop uit en we dachten dat het dus weg was, maar zelfs toen zat er nog een flinke verstopping. Dus probeer er echt zeker van te zijn dat alles weg is.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 25-09-2019 12:02
11.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zullen ongetwijfeld meer kinderen in groep 1 en 2 ongelukjes hebben.
Mijn buurjongen had een medisch probleem en had ook regelmatig poepbroeken. Gelukkig werkte mijn buurvrouw vlakbij school. Zij verschoond dan zelf haar kind.

Jouw kind heeft ook een medisch probleem? De school zou kunnen meedenken? Of je zou kunnen overwegen om het kdv langer door te laten lopen? Het stopt niet bij vier jaar, maar is wel gangbaar. Je hebt recht op kdv tot de eerste van de maand na leerplichtleeftijd, wat in Nederland 5 jaar is.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
25-09-2019 11:53
Mijn dochter krijgt nu 10mg per dag voor het onderhoud zeg maar, in het begin 40mg! Met 12 mg is het heel goed mogelijk dat er een grote prop ontlasting zit die echt niet weg kan. De ontlasting die eruit komt kan zelfs vloeibaar zijn, maar dan kan het verder nog keihard zijn wat er niet uit kan. Ik zou dit zeker niet via de fysio laten lopen, maar naar de huisarts gaan een verwijzing vragen voor een goede arts. Misschien is er niets aan de hand, maar de kans is er zeker wel en dan moet je er goed naar laten kijken door iemand die er alles van weet.

Oh ja, en met een klysma van de huisarts kwam er op een gegeven moment een harde prop uit en we dachten dat het dus weg was, maar zelfs toen zat er nog een flinke verstopping. Dus probeer er echt zeker van te zijn dat alles weg is.
Dank voor je ervaringsverhalen hoop dat het hier meevalt. Heb eerst nu toch nog de bekkenbodemfysio gemaild omdat de poeppoli met kinderarts blijkbaar ook daar gedaan wordt (had de fysio gevonden via de website van de poli). Dus ga even haar reactie afwachten. Aangezien ik ook via een evt poeppoli weer bij haar terecht zou komen. En ik denk dat ik daarna eens even een gesprek met school aanga... merk dat het met name bij mezelf een enorme stressfactor. En ze is zo ontzettend toe aan school zie ik aan alles dat ik echt denk moet ik haar nu serieus thuis gaan houden....
Alle reacties Link kopieren
Kun je haar leren om om een luier te vragen als ze moet poepen? Want dan kun je in ieder geval de plaszindelijkheid blijven behouden.

Als er een prop ontlasting zit kan plaszindelijkheid ook een probleem zijn. Ik ken iemand die dat had. En ook eerst jaren aanmodderen met zindelijkheid enz. De prop ontlasting drukt dan op de blaas waardoor de aandrang voor het plassen niet goed gevoeld wordt.

Mijn jongste durfde niet meer te poepen op de WC nadat hij diarree had gehad. Ik heb hem toen met een stappenplan weer op de WC gekregen.

https://www.isala.nl/patientenfolders/5 ... of-poepen/
In de link kun je een dergelijk stappenplan vinden. Ik deed de plakkers van de luier steeds een beetje losser en zoon wilde op het potje, niet op de WC, dus een eiland bouwen was niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
pimpelmeesje123 schreef:
25-09-2019 12:10
Dank voor je ervaringsverhalen hoop dat het hier meevalt. Heb eerst nu toch nog de bekkenbodemfysio gemaild omdat de poeppoli met kinderarts blijkbaar ook daar gedaan wordt (had de fysio gevonden via de website van de poli). Dus ga even haar reactie afwachten. Aangezien ik ook via een evt poeppoli weer bij haar terecht zou komen. En ik denk dat ik daarna eens even een gesprek met school aanga... merk dat het met name bij mezelf een enorme stressfactor. En ze is zo ontzettend toe aan school zie ik aan alles dat ik echt denk moet ik haar nu serieus thuis gaan houden....
Heeft ze grote ongelukken of valt dat mee? Mijn dochter kon het meeste goed ophouden, daarom deed ik altijd een inlegkruisje in haar onderbroek. Had ze dan een klein ongelukje, dan kon ze dat zelf wel verschonen. Maar ik moet er wel bij zeggen dat dat eigenlijk pas speelde toen ze rond de 5 was, misschien dat dat voor jouw dochter nog te lastig is als ze een jaar jonger is.
Ben je zelf in de buurt van school? Dan zou je misschien ook voor een luierbroekje kunnen gaan en dan naar school komen als dat nodig is. Ik zie hier in de buurt bijvoorbeeld ook iemand die elke dag tussen de middag naar school gaat om zijn dochter te laten plassen. Maar dan moet dat wel mogelijk zijn natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven