Komt Dutroux ooit vrij???

26-09-2019 13:53 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/buitenland/marc-dutro ... ~a99993cb/

Als deze gek over 7 jaar weer rondloopt houd ik mijn hart vast. Is er in Belgie geen TBS of iets anders waardoor hij uit de maatschappij blijft?
Ik denk niet dat hij zijn vrijlating overleefd. Voorgevoel.

Ik denk dat hij een van de meest gehate mannen is uit België.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
27-09-2019 00:36
Kinderen/mensen voedsel en vocht onthouden resulteert in hun uiteindelijke dood, er is geen ander resultaat mogelijk.
Klopt maar daarom is haar straf minder. Ik ben pro doodstraf voor beiden maar ja.
Noia schreef:
27-09-2019 10:54
Ik denk niet dat hij zijn vrijlating overleefd. Voorgevoel.

Ik denk dat hij een van de meest gehate mannen is uit België.
Hij heeft nochtans ook fans.

Je hebt écht gekken - sorry, ik omschrijf ze zo - die hem zeer geregeld brieven schrijven.
Vooral single vrouwen.
En die hem rustig in huis nemen als hij ooit moest vrijkomen.

Als ze hem dan ook nog es niet door de voordeur naar buiten laten en verzwijgen waar ie woont ...


In de ideale wereld laten ze hem gewoon los in pakweg de ijsbergen van Canada, de Noordpool, een onbewoond Schots eilandje, ... en zoekt ie het daar maar uit.
Liefst een gebied waar dus niet teveel mensen en al helemaal geen kinderen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Gatver! Dat kan toch niet dat die engerd ooit vrijkomt? Het is toch niet zo dat je in België de meest vreselijke misdaden kan begaan en dat je altijd maar maximaal 30 jaar krijgt?
DariaMorgendorffer schreef:
27-09-2019 00:02
En gedwongen opname?
Weinig kans toe aangezien hij dan al geïnterneerd zou zijn ipv opgesloten (Dutroux is nooit ontoerekningsvatbaar verklaard). Tenzij hij uiteraard in de komende jaren één of andere psychose ontwikkeld, maar ook dat is dan niets dat hem jaren gaat vasthouden (daar spreek je over hoogstens enkele maanden).

Als ik me niet vergis kan hij ook ter beschikking gesteld worden voor 5 tot max 10 jaar, als dat uitgesproken is bij zijn vonnis (en dat was zo), maar dat heeft normaal enkel impact op niet levenslange straffen, of wanneer hij alsnog vervroegd vrij zou komen. Als levenslang (30 jaar dus) is uitgezeten, dan is hij normaal terug een vrij persoon.
minnimouse schreef:
27-09-2019 00:39
Natuurlijk laten ze die niet vrij.
Dat is bij hem al eerder mis gegaan.
Bovendien is hij zo ongeveer de bekendste en meest beruchte moordenaar van de Lage Landen en ik denk dat ze zijn veiligheid niet kunnen garanderen.
Ik vrees dat ze vooral de veiligheid van anderen niet kunnen garanderen mocht hij vrijkomen. Hij heeft al eerder vastgezeten en is alleen maar opnieuw de fout in gegaan.

Die handlanger van hem, hoe staat het daarmee trouwens? Die wilde toch ook telkens vrijkomen?
Alle reacties Link kopieren
Nehemah schreef:
27-09-2019 21:38
Ik vrees dat ze vooral de veiligheid van anderen niet kunnen garanderen mocht hij vrijkomen. Hij heeft al eerder vastgezeten en is alleen maar opnieuw de fout in gegaan.

Die handlanger van hem, hoe staat het daarmee trouwens? Die wilde toch ook telkens vrijkomen?
Dutroux zal ongetwijfeld ook de fout in gaan. Volgens mij heeft die vent nog nooit berouw getoond. Maar hij zelf zal ook niet veilig zijn. Hij is echt een gezicht van het kwaad geworden.

Zijn compaan is Lelievre: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ve ... gle.com%2F
Voor degenen die van mening zijn dat hij nooit vrijkomt, wat snappen jullie niet aan max. 30 jaar?

Iets met een rechtsstaat enzo. Jullie denken dat een rechter ineens kan zeggen: ach komaan, we maken er alsnog levenslang van?

Die vervroegde vrijlating kan hij denk ik (hoop ik) vergeten, maar hij komt gewoon vrij hoor (of hij moet voor die tijd om zeep worden geholpen). Ik ben serieus verbaasd dat mensen anders denken.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
27-09-2019 21:53
Voor degenen die van mening zijn dat hij nooit vrijkomt, wat snappen jullie niet aan max. 30 jaar?

Iets met een rechtsstaat enzo. Jullie denken dat een rechter ineens kan zeggen: ach komaan, we maken er alsnog levenslang van?

Die vervroegde vrijlating kan hij denk ik (hoop ik) vergeten, maar hij komt gewoon vrij hoor (of hij moet voor die tijd om zeep worden geholpen). Ik ben serieus verbaasd dat mensen anders denken.
Dutroux heeft ook 10 jaar TBR gekregen, dus ik neem aan dat die sowieso ingaan na die 30 jaar.

" Deze bijkomende straf beoogt de bescherming van de maatschappij tegen personen die bepaalde ernstige strafbare feiten plegen die de integriteit van personen aantasten. De terbeschikkingstelling komt erop neer dat de veroordeelde, nadat zijn hoofdvrijheidsstraf is afgelopen, onder toezicht komt te staan van de strafuitvoeringsrechtbank, en dit voor een duur die kan gaan van vijf jaar tot vijftien jaar. De strafuitvoeringsrechtbank beslist de terbeschikkingstelling uit te voeren hetzij onder de vorm van een vrijheidsbeneming, hetzij via een invrijheidstelling onder toezicht."
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... n_regering

Dus dan zou hij pas over zo'n 17 jaar vrijkomen. Dan is Dutroux 80. Misschien is 'ie voor die tijd al dood.
EHR schreef:
27-09-2019 21:53
Voor degenen die van mening zijn dat hij nooit vrijkomt, wat snappen jullie niet aan max. 30 jaar?

Iets met een rechtsstaat enzo. Jullie denken dat een rechter ineens kan zeggen: ach komaan, we maken er alsnog levenslang van?
Er zijn wel degelijk mensen die al langer dan 30 jaar vastzitten en die nooit meer zullen vrijkomen. Maar waarom zij wel dat weet ik eigenlijk niet. Mijn hoop is dat het voor Dutroux ook die kant uitgaat.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
26-09-2019 14:48
Ja, die komt over maximaal 7 jaar gewoon uit het gevang.

Zijn toenmalige vrouw die twee meisjes liet verhongeren toen hij vastzat is zelfs al lang vrij.

Mee eens.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-09-2019 00:39
Natuurlijk laten ze die niet vrij.
Dat is bij hem al eerder mis gegaan.
Bovendien is hij zo ongeveer de bekendste en meest beruchte moordenaar van de Lage Landen en ik denk dat ze zijn veiligheid niet kunnen garanderen.

Wat gaan ze over zeven jaar doen als hij zijn straf heeft uitgezeten dan?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
27-09-2019 21:53
Voor degenen die van mening zijn dat hij nooit vrijkomt, wat snappen jullie niet aan max. 30 jaar?

Iets met een rechtsstaat enzo. Jullie denken dat een rechter ineens kan zeggen: ach komaan, we maken er alsnog levenslang van?

Die vervroegde vrijlating kan hij denk ik (hoop ik) vergeten, maar hij komt gewoon vrij hoor (of hij moet voor die tijd om zeep worden geholpen). Ik ben serieus verbaasd dat mensen anders denken.

Hij heeft levenslang gekregen.
De 62-jarige Dutroux werd in 2004 tot levenslang veroordeeld voor ontvoering, verkrachting en moord. Hij sloot in totaal zes meisjes tussen de 9 en 19 op in zijn kelder, vier van hen overleefden dat niet. De zaak is nog altijd een van de grootste trauma's van België.

In de praktijk komt levenslang in België neer op 30 jaar cel. Veroordeelden mogen vervroegde vrijlating aanvragen na twee derde van hun straf uit te hebben gezeten.

https://nos.nl/artikel/2302663-dutroux- ... ating.html

Of zie ik iets over het hoofd?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-09-2019 12:35
Hij heeft levenslang gekregen.
De 62-jarige Dutroux werd in 2004 tot levenslang veroordeeld voor ontvoering, verkrachting en moord. Hij sloot in totaal zes meisjes tussen de 9 en 19 op in zijn kelder, vier van hen overleefden dat niet. De zaak is nog altijd een van de grootste trauma's van België.

In de praktijk komt levenslang in België neer op 30 jaar cel. Veroordeelden mogen vervroegde vrijlating aanvragen na twee derde van hun straf uit te hebben gezeten.

https://nos.nl/artikel/2302663-dutroux- ... ating.html

Of zie ik iets over het hoofd?

Ja: In de praktijk komt levenslang in België neer op 30 jaar cel.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
28-09-2019 12:36
Ja: In de praktijk komt levenslang in België neer op 30 jaar cel.

Ik reageerde op
Jullie denken dat een rechter ineens kan zeggen: ach komaan, we maken er alsnog levenslang van?
Daar is helemaal geen sprake van, die uitspraak is er al.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-09-2019 12:40
Ik reageerde op

Daar is helemaal geen sprake van, die uitspraak is er al.

Het lijkt me vrij duidelijk dat EHR letterlijk levenslang bedoelt en niet de strafmaat levenslang.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
28-09-2019 12:41
Het lijkt me vrij duidelijk dat EHR letterlijk levenslang bedoelt en niet de strafmaat levenslang.

Behoort dat niet tot de vrijheid van de rechter om vast te houden aan zo'n uitspraak in buitengewone gevallen?
Dit lijkt me wel degelijk zo'n geval.
nounou
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-09-2019 21:57
Dutroux heeft ook 10 jaar TBR gekregen, dus ik neem aan dat die sowieso ingaan na die 30 jaar.

" Deze bijkomende straf beoogt de bescherming van de maatschappij tegen personen die bepaalde ernstige strafbare feiten plegen die de integriteit van personen aantasten. De terbeschikkingstelling komt erop neer dat de veroordeelde, nadat zijn hoofdvrijheidsstraf is afgelopen, onder toezicht komt te staan van de strafuitvoeringsrechtbank, en dit voor een duur die kan gaan van vijf jaar tot vijftien jaar. De strafuitvoeringsrechtbank beslist de terbeschikkingstelling uit te voeren hetzij onder de vorm van een vrijheidsbeneming, hetzij via een invrijheidstelling onder toezicht."
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... n_regering

Dus dan zou hij pas over zo'n 17 jaar vrijkomen. Dan is Dutroux 80. Misschien is 'ie voor die tijd al dood.
Klopt dit? Dat zou mooi zijn, als er nog 10 jaar achteraan gaat.
4 meisjes he, 4! Plus de 2 die nog leven.
Eurus schreef:
28-09-2019 12:41
Het lijkt me vrij duidelijk dat EHR letterlijk levenslang bedoelt en niet de strafmaat levenslang.

Ik snap ook niet wat hier nu allemaal zo ingewikkeld aan is.

Dertig jaar is gewoon dertig jaar, eventueel komt daar nog een tbs of hoe men dat ook noemt in België bij.
Die dertig jaar blijft, kan eventueel zelfs korter zijn bij een voorwaardelijke vrijheidsstelling. Een rechter kan natuurlijk ook helemaal
niet bepalen dat de strafmaat van 30 jaar eens een keer niet geldt en er 60 jaar van maken omdat 'm dat beter uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-09-2019 12:43
Behoort dat niet tot de vrijheid van de rechter om vast te houden aan zo'n uitspraak in buitengewone gevallen?
Dit lijkt me wel degelijk zo'n geval.

Nee, daar zijn wetten voor. In de westerse wereld in ieder geval. Het zou wat zijn als een rechter op basis van degelijkheid er nog een decennia of wat bovenop doet.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Tijdje geleden een docu gezien over Dutroux, maar die vrouw van mij was ook walgelijk. Niet zelf moorden of verkrachten maar letterlijk elke dag naar het huis gaan van de meisjes en de honden wel voeren maar de meisjes niet bevrijden of eten en drinken geven. En die loopt weer gewoon vrij rond! Bah.

Ik vroeg mij af is er iets bekend over de meisjes die het hebben overleefd? Hoe het nu met ze gaat?
Naomir schreef:
28-09-2019 13:16
Tijdje geleden een docu gezien over Dutroux, maar die vrouw van mij was ook walgelijk. Niet zelf moorden of verkrachten maar letterlijk elke dag naar het huis gaan van de meisjes en de honden wel voeren maar de meisjes niet bevrijden of eten en drinken geven. En die loopt weer gewoon vrij rond! Bah.

Ik vroeg mij af is er iets bekend over de meisjes die het hebben overleefd? Hoe het nu met ze gaat?

Sabine Dardenne heeft later een boek geschreven las ik.
Ik weet verder niets over haar, maar vermoed dat het een sterke vrouw is: de brief die Dutroux aan de slachtoffers en dus ook aan haar schreef liet haar koud volgens haar advocaat.
Eurus schreef:
28-09-2019 13:00
Nee, daar zijn wetten voor. In de westerse wereld in ieder geval. Het zou wat zijn als een rechter op basis van degelijkheid er nog een decennia of wat bovenop doet.
Dit. Een rechter moet zich houden aan de wet die zegt dat levenslang max. 30 jaar is.
Eurus schreef:
28-09-2019 12:36
Ja: In de praktijk komt levenslang in België neer op 30 jaar cel.
klopt. Nederland is 1 van de weinige landen waar levenslang echt levenslang is.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-09-2019 09:23
klopt. Nederland is 1 van de weinige landen waar levenslang echt levenslang is.
Was daar vanuit het Europese Hof geen kritiek tegen... zo een 2-3 jaar geleden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven