Stijve spieren loskrijgen

30-09-2019 10:36 38 berichten
Wie heeft er goede tips?

Ik loop momenteel bij de fysio vanwege mijn nek, monnikskapspier en rug. Dat 2x per week momenteel want het zit muurvast. Dusdanig dat mijn arm en been links doofjes aanvoelen. Dit voelt al stukken beter na fysio en na beweging.

Nu ben ik wel al aan het wandelen en hardlopen (1x vooralsnog) geslagen, maar ik kreeg het advies om krachttraining te doen. Voornamelijk de rug, om die sterker te maken.

Ik heb een kantoorbaan en ik heb snel last van spanningen en stress en span dan alles aan. Ook doe ik aan kaakklemmen. Ik probeer hier overdag op te letten.

Wat ik zoek? Hoeveel krachttraining zou ik per week moeten doen? Welke oefeningen hebben ook baat? Ik probeer overdag meer te ontspannen maar met een gezin en werk niet altijd haalbaar. Ook ben ik momenteel goed uitgeblust, dus ben in de avond ook niet voor veel te porren behalve de TV. Moet ik mijn spieren warm houden en hoe doe ik dat het beste?
Let bijvoorbeeld op je dieet en eet veel zaken die geen of niet veel melkzuur en urinezuur aanmaken, bijv. veel groenten, geen varkensvlees, matig tot geen zuivel, dat scheelt al een berg
Alle reacties Link kopieren
Zoek een goede fysio met een sportruimte, waar je naast behandelingen meteen kunt trainen. Hij/zij kan je dan de oefeningen goed aanleren (zeker bij je rug/nek/schouders hoef je maar iets fout te doen of je maakt het alleen maar erger). Meestal begin je juist niet meteen met krachttraining, maar heel klein met oefeningen die niet zo intensief zijn, maar die werken om je kleine spieren sterker te maken. Daarna kun je dan eventueel naar de sportschool en de fysio kan je dan ook precies vertellen hoe vaak etc. Alleen maar losmaken en krachttraining zonder dat ze aangeven wat en hoe vaak...dat lijkt me eerlijk gezegd niet echt een goede fysiotherapeut.
Alle reacties Link kopieren
De fysio kan jou vertellen welke oefeningen goed zijn voor jou.

Verder kun je ook zo'n schouderwarmer kopen. En....ben ik zelf een paar maanden geleden bij een osteopaat geweest, die had in 1 beweging mijn al jaren vastzittende schouder los gemaakt (mijn schouders en nek zijn ook mijn zwakke plek), misschien ook iets voor jou?.
Hmmm, een kantoorbaan weet ik alles van. Op dat gebired kan ik zeggen, hoe raar het ook klinkt; lekker veel bewegen op die stoel. Niet dat je als een headbangende werknemer moet gaan zitten, maar ga lekker vaak verzitten, één been over de ander, dan weer op draaien, dan op het puntje van je stoel (zodat je rug automatisch rechter gaat staan), één been onder de kont, verzin het maar, lekker blijven bewegen. Zelf was ik me vrij vroeg bewust van 'de nadelen/gevaren' van een kantoorbaan, dus ben vrij vroeg begonnen met het constant 'verzitten', gelukkig dat nu een gewoonte van me.

Daarnaast is regelmatig rekken ook iets wat ik doe op werk. Gewoon even lekker de schoduers en armen rekken in verschillende houdingen. Het rekken is enkel voor de stimulatie van de doorblieding, eigenlijk hetzelfde als een massage (dat is ook de hoofdreden waarom een massage zo effectief is, het motiveert doorbloedingen waardoor 'afvalstoffen (beter) worden afgevoerd).

Welk deel van je rug heb je trowuens last van? Zijn het meer je schouders of is het je onderrug? Voorje donerrug is de 'cat camel (yoga) houding er goed en hoeft niet eens zo erg lang te duren... zo'n 5 minuten per dag is genoeg, en zelf kan ik er positief over zijn, ik had vaak last van mijn onderrug, welke met wat fitness en yogaoefeningen (vrijwel) weg zijn na een aantal maanden. Maargoed, als je aangeeft of het je onderrug of schouders zijn kan ik wel meer opnoemen, maar waarom vraag je het niet aan je fysio? Die is er bedreven in mag ik aannemen. Ikzelf heb mijn oefeningen ook van de fysio en die laat dan gelijk zien hoe ze moeten en hoe je ze goed uitvoert. :)
pamelacourson schreef:
30-09-2019 10:48
Zoek een goede fysio met een sportruimte, waar je naast behandelingen meteen kunt trainen. Hij/zij kan je dan de oefeningen goed aanleren (zeker bij je rug/nek/schouders hoef je maar iets fout te doen of je maakt het alleen maar erger). Meestal begin je juist niet meteen met krachttraining, maar heel klein met oefeningen die niet zo intensief zijn, maar die werken om je kleine spieren sterker te maken. Daarna kun je dan eventueel naar de sportschool en de fysio kan je dan ook precies vertellen hoe vaak etc. Alleen maar losmaken en krachttraining zonder dat ze aangeven wat en hoe vaak...dat lijkt me eerlijk gezegd niet echt een goede fysiotherapeut.
Hij heeft wel een aanwezige ruimte, ik kan er eens naar vragen. Hij heeft me wel kleine oefeningen meegegeven voor thuis.
Cateautje schreef:
30-09-2019 10:46
Let bijvoorbeeld op je dieet en eet veel zaken die geen of niet veel melkzuur en urinezuur aanmaken, bijv. veel groenten, geen varkensvlees, matig tot geen zuivel, dat scheelt al een berg
Bedankt voor de tip, ga er eens meer over lezen. Sowieso mag gezond eten weer wat hoger op de prioriteitenlijst hoor. :)
Gisselle schreef:
30-09-2019 10:51
De fysio kan jou vertellen welke oefeningen goed zijn voor jou.

Verder kun je ook zo'n schouderwarmer kopen. En....ben ik zelf een paar maanden geleden bij een osteopaat geweest, die had in 1 beweging mijn al jaren vastzittende schouder los gemaakt (mijn schouders en nek zijn ook mijn zwakke plek), misschien ook iets voor jou?.
Ostheopaat ben ik wat huiverig voor eerlijk gezegd. Ik heb wel het plan om eens acupunctuur op te pakken omdat het schijnt te helpen bij het kaakklemmen en meer te ontspannen.

Ik had nog nooit van een schouderwarmer gehoord maar speurend op het web, nu, klinkt dat echt als een zalige aanschaf. :)
Alle reacties Link kopieren
toch helpt juist wel een eind gaan wandelen heel goed tegen een uitgeblust gevoel

Vraag je fysio eens of yoga een goed idee is, dat kun je buiten de lessen ook eenvoudig thuis doen
Thlubbe schreef:
30-09-2019 10:54
Hmmm, een kantoorbaan weet ik alles van. Op dat gebired kan ik zeggen, hoe raar het ook klinkt; lekker veel bewegen op die stoel. Niet dat je als een headbangende werknemer moet gaan zitten, maar ga lekker vaak verzitten, één been over de ander, dan weer op draaien, dan op het puntje van je stoel (zodat je rug automatisch rechter gaat staan), één been onder de kont, verzin het maar, lekker blijven bewegen. Zelf was ik me vrij vroeg bewust van 'de nadelen/gevaren' van een kantoorbaan, dus ben vrij vroeg begonnen met het constant 'verzitten', gelukkig dat nu een gewoonte van me.

Daarnaast is regelmatig rekken ook iets wat ik doe op werk. Gewoon even lekker de schoduers en armen rekken in verschillende houdingen. Het rekken is enkel voor de stimulatie van de doorblieding, eigenlijk hetzelfde als een massage (dat is ook de hoofdreden waarom een massage zo effectief is, het motiveert doorbloedingen waardoor 'afvalstoffen (beter) worden afgevoerd).

Welk deel van je rug heb je trowuens last van? Zijn het meer je schouders of is het je onderrug? Voorje donerrug is de 'cat camel (yoga) houding er goed en hoeft niet eens zo erg lang te duren... zo'n 5 minuten per dag is genoeg, en zelf kan ik er positief over zijn, ik had vaak last van mijn onderrug, welke met wat fitness en yogaoefeningen (vrijwel) weg zijn na een aantal maanden. Maargoed, als je aangeeft of het je onderrug of schouders zijn kan ik wel meer opnoemen, maar waarom vraag je het niet aan je fysio? Die is er bedreven in mag ik aannemen. Ikzelf heb mijn oefeningen ook van de fysio en die laat dan gelijk zien hoe ze moeten en hoe je ze goed uitvoert. :)
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Thlubbe. :)
Ik heb sowieso, na 2 zwangerschappen, wat wankele bekken. Het gaat nu, 3,5 jaar na de laatste bevalling, wel al veel beter. Alleen een dag slenteren, dan voel ik het. Maar of het nou echt goed zit, daar twijfel ik wel aan en heb ik ook besproken met de fysio. Ik heb een tijdje een speciale video van Yoga With Adriene gedaan voor lagere rugpijn, ik zal die weer eens oppakken.

De schouders en nek is op advies van de HA gekomen vanwege dat dove gevoel in mijn arm en heb ik nog niet zo lang. Maar is wel degelijk iets waar ik al langer mee loop blijkbaar.
Het kan soms inderdaad aardig uitstralen inderdaad. Ik gad een tijd lang van mijn bilspieren tijdens het hardlopen... Bleek dat het vanuit mijn rug kwam, geloofde er eerst niks van, tot ze op een bepaalde plek op mijn rug drukte (een spiergroep/knoop) en ik voelde de bekende kramp in mijn bilspier. Dat was een vreemde gewaarwording.

Mijn punt? Het kan soms inderdaad uit een ander gebied komen omdat je lichaam het lijkt te compenseren/doorstralen door een verkeerde 'route'. :) Zoals jij met je nek en arm.
Alle reacties Link kopieren
Is het dove gevoel in je arm, de arm waarmee je de muis bedient? In dat geval herken ik het.

Verder misschien ook zorgen dat je prettige kleding draagt: niet te strak zoals een colbert bij je schouders kan doen en uiteraard lekker warm zodat je je kunt ontspannen.

Ik doe nu geen zittend werk meer maar vond dat ik daar toen der tijd meer klachten van had dan van het fysieke werk wat ik nu doe als verpleegkundige.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vergelijkbare klachten en ben op aanraden van de fysio yoga gaan doen, omdat dat zowel je spieren krachtiger maakt als langer. En het is erg goed voor je core, wat in mijn geval helpt om mijn houding beter te maken, en dan heb ik weer minder last van mijn rug en nek en bilspier. Maar dat heb je al gemerkt voor je lage rugpijn waarschijnlijk.

Ik was bang dat ik yoga vooral heel saai zou vinden, maar ik doe nu elke dag 10 minuten en dat is heel goed vol te houden. En wat ik totaal niet had verwacht, het heeft echt veel effect op mijn spierkracht. Ik gebruik de youtube filmpjes van Sarahbethyoga, zij heeft veel 10 en 15 minuten filmpjes voor zowel meer ontspannend als meer sportieve oefeningen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens naar je matras.
Tijdens onze vakantie heb ik van ellende op de grond geslapen op een self inflating matje, omdat het bed een soort van hangmat was waardoor mijn vastzittende schouder- en nek nog meer problemen gaven.
Ik houd het warm met een warme kruik, gebruik regelmatig magnesiumolie, 1 a 2 x per week krachttraining, regelmatig wandelen en draag geen zware, slechtzittende rugzakken meer.
En is je werkplek goed ingesteld?
Ik lees met je mee.
Ik heb ook een kantoorbaan, maar ook wel stress momenteel.
Hierdoor zit ook mijn rug, nek etc vast, maar heb ook last van mijn spieren op mijn borst (druk op borst).
Heel irritant.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een anti rsi programma op je computer waardoor je regelmatig even pauze moet houden? Dat helpt mij goed.

En ik probeer dan ook even echt te rekken en strekken. Op de wc doe ik dat ook altijd even. Hoeft maar even , maar het helpt wel echt.

Verder zit ik niet op de bank maar lig ik op de grond als ik tv kijk en probeer ik dan bewust rustig adem te halen.
Ik zou je ook yoga aanraden. Maar nog beter dan thuis met youtube yoga doen is om het een aantal keren ergens onder begeleiding te doen. Het is namelijk erg belangrijk dat je op de juiste manieren in de houdingen komt. Een instructeur kan je juist heel ver op weg helpen door je te laten voelen waar je moet aanspannen of juist ontspannen.
Ik masseer overigens mijn spieren ook wel eens los met een foam roller. Werkt ook heel goed.
Ik ga eens navraag doen over yoga. Er wordt yoga in mijn eigen dorp gehouden, misschien is een 10-rittenkaart dan een idee om de houdingen goed onder de knie te krijgen.

Lilalinda, daarom loop ik ook. Beste van twee werelden, even wat beweging en een leeg hoofd. :)

Dolfine, ja, een nieuw matras staat hier ook zeker op het verlanglijstje en praten man en ik al even over. Zeker een goed kussen verlang ik echt naar. Heb nu een Ikea kussen dat echt dringend aan vervanging toe is. Man dacht dat het niet zo'n haast had, maar als ik je zo lees is mijn gedachte hierover niet zo gek. Ik ga minimaal voor een goed kussen dit weekend, maar zal mijn vader woensdag vragen of hij een paar uurtjes op de kinderen kan letten zodat wij naar een beddenzaak kunnen.

Kaaaatje, die hebben we (nog) niet, maar ik zal eens een alarm op mijn telefoon instellen als zijnde herinnering. Ik doe ook HR taken en heb onlangs van de Arbodienst een template voor kantoorpersoneel gekregen. Hoe je dient te zitten en ook wat rekoefeningen. Die heb ik er vorige week als eens bijgepakt, maar zal het nu echt eigen maken.

Man heeft aangeboden om mee te gaan sporten. We hebben een ruimte aan huis. Hij heeft ook een beroepsverleden in de fitness dus hij gaat me op weg helpen. Vandaag beginnen we even kort en niet te zwaar, let hij op mijn houding.

Las vandaag ook nog dat die lamme lichaamsdelen ook door een gebrek aan sporten kunnen ontstaan. Ik schrok er even van - niet veel gesport de laatste maanden namelijk - maar wel een eye-opener het weer serieus te nemen.
laatbloeiertje schreef:
30-09-2019 18:11
Zeker een goed kussen verlang ik echt naar. Heb nu een Ikea kussen dat echt dringend aan vervanging toe is. Man dacht dat het niet zo'n haast had, maar als ik je zo lees is mijn gedachte hierover niet zo gek.
Wist je dat je zo ongeveer iedere 5 jaar je hoofdkussen moet vervangen?
Nee, dat wist ik niet! Nu is deze nog geen 5 jaar oud, maar wel een goedkoop kussen. Dus de vlokken zijn hun vorm verloren. Ik moet het kussen iedere ochtend weer goed opschudden en vaak in de nacht eens omdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Probeer ook eens een Pilatesles. Meer dan bij Yoga doe je bij Pilates ook veel training voor rug- en buikspieren en ook rekken en strekken,
neem eens een relaxt saunaatje.warmte is altijd goed voor je spieren,ik heb 26 jaar aan bodybuilding gedaan,weet wat stijve spieren doen,lekker de warmte in.
Alle reacties Link kopieren
Bekend probleem
Al heb ik geen kantoorbaan meer.
Ik slik extra magnesium, dit helpt tegwn kramp.
En ik stretch en train mm borstspieren sinds kort. Wat een verademing is dat.

Op je rug op een bankje, gewichtje van 1kg in iedere hand. En armen gestekt opzij laten hangen. Puur strech van mn borstspier.
Echt een goede ingeving van mn fysio na een paar maanden merk ik verschil en ben ik die spieren voorzichig aan het trainen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaren niet gesport. Ook een kantoorbaan. Veel last van nek en rug.
Veel fysio, osteopaat ed gehad. Hielp wel maar altijd tijdelijk.

Voor nu; ik zou naar een goede thaise masseur gaan. Helpt echt wel voor een aantal weken.

en verder; echt krachttraining gaan doen. Rugoefeningen, schouder oefeningen en buikspieroefeningen. Je 'core' zeg maar.

Ik doe vaak oefeningen via de blogilates app. Kan je gewoon thuis op een matje doen. Ideaal vind ik zelf. Kost je een half uurtje per dag en je wordt snel sterker.

Trainen is echt de enige oplossing. De rest is symptoombestrijding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven