Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek oversluiten

25-09-2019 09:16 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zoals iedereen weet staat de rente historisch laag. Onze looptijd met een hogere rente dan nu duurt nog een jaar of 10. Heeft iemand enig idee wat zo’n boete zou zijn als je hem oversluit? Zijn er hier mensen die dat onlangs gedaan hebben?

Ik ben benieuwd!
Dat kun je heel mooi zelf berekenen: https://www.berekenhet.nl/hypotheek/hyp ... osten.html
Wij hebben dat gedaan. De boete was rond de 11000 euro. Maar dat hangt natuurlijk af van de hoogte van de hypotheek, de rente waarmee je die hebt afgesloten en de resterende looptijd.
Je kan eventueel die boete weer opnemen in je hypotheek. Er komen ook kosten bij kijken als het opnieuw taxeren van je huis etc.
Wij hebben advies gevraagd aan een adviseur. Dat zou ik aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook rentemiddeling doen. Dat scheelde bij ons 1% en 80 euro in de maand. Daar moesten we 250 euro voor betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net afgelopen vrijdag gepasseerd.
Zijn van aflossingsvrij naar annuiteiten gegaan, en door de extreem lage rente gaan wij, met nagenoeg zelfde maandbedrag, in 20 jaar volledig aflossen.
Ja, hebben boeterente gehad, en deze kon meegefinancieerd worden net als alle andere kosten.
Alles is wel afhankelijk van de taxatiewaarde van je woning, maar in ons geval, zeker interessant gebleken.
Doordat veel kosten aftrekbaar zijn van de belasting, is nu ook ruimte ontstaan voor groot onderhoud en verbouwingen, dus alleen maar positief voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Vraag een pro forma aflosnota op bij je hypotheekverstrekker.

Bel of mail ze.
Kost je niks behalve wat tijd.
Alle reacties Link kopieren
ah31 schreef:
25-09-2019 09:58
Je kan ook rentemiddeling doen. Dat scheelde bij ons 1% en 80 euro in de maand. Daar moesten we 250 euro voor betalen.
Helaas bij steeds meer banken niet meer mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
25-09-2019 09:16
Heeft iemand enig idee wat zo’n boete zou zijn als je hem oversluit?
De geldverstrekker! (dat is de enige die het precies weet)
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
28-09-2019 21:37
Helaas bij steeds meer banken niet meer mogelijk.
Hier ook onlangs rentemiddeling gedaan. Bij de ING. Kostte 250EUR en scheelt ins 300 EUR pm.
Alle reacties Link kopieren
De verwachting is dat er het komende jaar nog meer verlagingen komen, waarom dan nu oversluiten?
Beter wachten tot volgend jaar. De kosten blijven gelijk, maar de opbrengsten zijn vele malen groter.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
28-09-2019 21:37
Helaas bij steeds meer banken niet meer mogelijk.
Of tijdelijk niet mogelijk. Van de Rabobank, maar ik kan me voorstellen dat dit voor meerdere banken geldt:
Rentemiddeling is momenteel niet mogelijk
Let op! Rentemiddeling is op dit moment niet mogelijk. Per 1 juli 2019 is wettelijk vastgelegd op welke manier rentemiddeling moet worden toegepast. We moeten onze systemen hierop aanpassen. Dat betekent dat we Rentemiddeling nu niet kunnen aanbieden. We kunnen helaas nog niet inschatten wanneer Rentemiddeling weer mogelijk is. Zodra dit wel mogelijk is, passen we dit berichtje aan.
Geduld hebben dus, en dan komt deze mogelijkheid vast weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze hypotheek recent overgesloten. Ik weet niet of ik het gedaan had, als ik had geweten wat een rompslomp het was. Althans, dat vond ik, een ander zal het wellicht niet zo ervaren.
Wij losten bij de vorige hypotheek niet af en gaan dat nu wel doen. (dat wil zeggen, we stopten maandelijks een bedrag in een beleggingspolis, die hebben we bij het oversluiten afgelost op de vorige hypotheek) Ook is onze rente nu lager, maar omdat we de hypotheek iets verhoogd hebben en nu wel gaan aflossen, komen we qua maandlasten wel wat hoger uit. Eigenlijk toch wel wat hoger dan aanvankelijk de bedoeling was, maar goed, het aflossen is toch wel een belangrijk iets vind ik. Bovendien hebben we nu ook NHG (zitten precies op de grens, die verhoogd is t.o.v. 15 jaar geleden toen wij de vorige hypotheek afsloten) en hebben we een bedrag ingecalculeerd voor duurzaamheid en wat aanpassingen aan ons huis. De boeterente weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar wel dat het mooi gunstig uitkwam, de hypotheekadviseur was helemaal trots, als hij het een dag later had gedaan voor ons, waren we duurder uit geweest omdat toen de rente net weer ging zakken (waardoor de boete hoger kan uitvallen). Ik geloof iets rond de 5.000 euro.
Al met al... Blij dat het nu geregeld is, maar ik vond het een crime, al dat geregel, al die stukken elke keer, taxatie, inkomens-check bij een bureau omdat ik zelfstandige ben, enzovoort, enzoverder. En de adviseur, de bank en de notaris zijn er vooral goed mee, is mijn afdronk. Wij ook wel, want dus aflossen, NHG, duurzaamheidsbudget voor zonnepanelen en aanpassing kozijn/oud glas dakkapel, ook nog een deel van een verbouwing meegefinancierd waardoor dat nu gemakkelijker wordt om eindelijk eens te doen, maar poeh poeh, nou nou, het was wel een heel traject.

Als je het serieus overweegt zou ik een afspraak maken bij een hypotheekadviseur en het een en ander laten berekenen. Dan weet je beter waar je aan toe bent (niet precies, want die boete kan dus fluctueren al naar gelang de rente op het moment van afwikkelen).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
29-09-2019 20:08
De verwachting is dat er het komende jaar nog meer verlagingen komen, waarom dan nu oversluiten?
Beter wachten tot volgend jaar. De kosten blijven gelijk, maar de opbrengsten zijn vele malen groter.
Dit is niet waar, hoe meer de rente zakt, hoe meer je boeterente stijgt (bij ons in ieder geval, het afgelopen jaar).

Sowieso zou ik een (onafhankelijk) adviseur zoeken, maar mijn twee centen. Rentemiddeling is duurder als je tussentijds extra aflost, dan is een keer je boeterente betalen voordeliger, ook als je het opnieuw financiert. Van je boeterente krijg je de volgende belastingaangifte nog een groot deel terug, wij bijna de helft.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Roosje,

Op deze website kan je berekenen hoeveel je bespaart met oversluiten: https://info.oversluiten.nl/hypotheek-o ... plete-gids
Er staat ook nog heel veel meer informatie op over oversluiten, ik heb er wel veel aan gehad!

Succes!

Groet Eva
Alle reacties Link kopieren
Voor wie niet wil of kan oversluiten: bij een aflossingsvrije hypotheek kun je vaak ook zelf tussentijds iets aflossen. Wel zit er vaak een maximum aan van 10% of 20%. Sommige hypotheekverstrekkers willen niet dat je vaker dan één keer per jaar aflost en ook nog na vooraankondiging (belachelijk trouwens). Het voordeel is dan dat als je nog een hogere rente betaalt, je bij tussentijdse aflossingen ook sneller omlaag gaat in het totaal dat je aan rente moet betalen per maand.
(Bij Munt hypotheken kun je zelfs elke dag aflossen en zoveel je maar wil. Daar zouden andere banken een voorbeeld aan moeten nemen).

Let er wel op dat de hypotheekrenteafrek dan ook omlaag gaat, maar dat is een sigaar uit eigen doos.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
01-10-2019 22:43
Dit is niet waar, hoe meer de rente zakt, hoe meer je boeterente stijgt (bij ons in ieder geval, het afgelopen jaar).

Sowieso zou ik een (onafhankelijk) adviseur zoeken, maar mijn twee centen. Rentemiddeling is duurder als je tussentijds extra aflost, dan is een keer je boeterente betalen voordeliger, ook als je het opnieuw financiert. Van je boeterente krijg je de volgende belastingaangifte nog een groot deel terug, wij bijna de helft.

Eens met Kastanjez. Hypotheken verschillen zoveel onderling, dat alleen een onafhankelijk adviseur precies kan berekenen wat voordeliger is. Wel is het misschien een mooie gelegenheid om van soort hypotheek te wisselen, door bijvoorbeeld een woekerpolis (beleggingsverzekeringshypotheek) om te wisselen in een combinatie van annuïtair en lineair.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels een gesprek gehad. Schrok me ongeluk van de boete. Helaas......
Alle reacties Link kopieren
als je bv een vaste rente hebt van 5% die nog 10 jaar loopt en je kunt nu afsluiten voor 2 % dan moet je inderdaad die 3% afkopen over 10 jaar, maar die moet je anders ook betalen. Het voordeel komt als je de 10 jaar vast naar naar een langere periode brengt.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog iets om over na te denken :-(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven