Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
15-09-2019 22:07
:hug:
Hoe heb je dat ‘een plekje gegeven’?
Ik had geen kinderwens, in ieder geval niet met mijn ex, en had destijds geen partner. Nu wel, maar hij is al 46 en wil nu geen kinderen meer. Dat helpt. En ik heb in 2017 rouw en verlies therapie gevolgd (er speelde nog wel meer mee hoor). Erover praten heeft mij geholpen en ik kan mijn aandacht richten op mijn dieren. En ik ben peettante van de kinderen van een vriendin. Wel is een andere vriendin van mij nu zwanger en heel soms ben ik wel een beetje jaloers. Dat zal ik nooit meemaken, maar er zijn gelukkig genoeg andere dingen om mijn leven mee te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Onregelmatige cyclus, pijnlijke borsten, opvliegers, hoofdpijn, allemaal herkenbaar. Helaas.

Maar de laatste weken/maanden heb ik ook regelmatig pijnlijke steekjes in mijn schaamlippen. En vaker last van een inwendig puistje. Komt dit jullie ook bekend voor? Ik heb de neiging om al mijn kwaaltjes maar toe te schrijven aan de overgang, maar dat is misschien niet zo'n goed idee...

Alvast bedankt!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
03-10-2019 12:30
Onregelmatige cyclus, pijnlijke borsten, opvliegers, hoofdpijn, allemaal herkenbaar. Helaas.

Maar de laatste weken/maanden heb ik ook regelmatig pijnlijke steekjes in mijn schaamlippen. En vaker last van een inwendig puistje. Komt dit jullie ook bekend voor? Ik heb de neiging om al mijn kwaaltjes maar toe te schrijven aan de overgang, maar dat is misschien niet zo'n goed idee...

Alvast bedankt!

Ja, dat heb ik ook weleens. Nooit zoveel achter gezocht, eerlijk gezegd.
Sommige dingen schaar ik zelf onder het ouder worden, pijntje hier pijntje daar. Vrolijk verder :clown:
Pas als iets echt heel hinderlijk wordt en niet weggaat is het voor mij tijd om naar de huisarts te gaan
nounou
Sinds een paar weken slik ik groenlipmosselcapsules en heb beduidend minder last van mijn gewrichten. Iemand anders ook ervaring mee?
redbulletje schreef:
12-10-2019 09:23
Sinds een paar weken slik ik groenlipmosselcapsules en heb beduidend minder last van mijn gewrichten. Iemand anders ook ervaring mee?
Nee, geen ervaring, maar misschien wel interesse. Kan je de last die je had van je gewrichten beschrijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat mn weerstand ook een stuk lager is..heb nu alweer een lelijk griepje te pakken, was vroeger veel minder snel. En ik eet gezond, rook niet en beweeg voldoende....
Desalniette- schreef:
13-10-2019 11:33
Nee, geen ervaring, maar misschien wel interesse. Kan je de last die je had van je gewrichten beschrijven?
Heel stram en stijf en pijnlijk. Kon ook nauwelijks meer op m'n knieen zitten, zo'n pijn deed dat. Terwijl ik nu weer wat soepeler door m'n knieen veer.
Alle reacties Link kopieren
Hebeen jullie ook zo vaak lichte buikpijn?Hele cyclus door?
Met en zonder pil?
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
13-10-2019 11:36
Ik heb het idee dat mn weerstand ook een stuk lager is..heb nu alweer een lelijk griepje te pakken, was vroeger veel minder snel. En ik eet gezond, rook niet en beweeg voldoende....
Dit dus, heb al een week een beroerde verkoudheid en veel hoofdpijn normaal was het drie dagen, soms denk ik dat ik koorts heb.. of veel opvliegers.. maar in ieder geval minder weerstand.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
13-10-2019 11:36
Ik heb het idee dat mn weerstand ook een stuk lager is..heb nu alweer een lelijk griepje te pakken, was vroeger veel minder snel. En ik eet gezond, rook niet en beweeg voldoende....
Dit dus, heb al een week een beroerde verkoudheid en veel hoofdpijn normaal was het drie dagen, soms denk ik dat ik koorts heb.. of veel opvliegers.. maar in ieder geval minder weerstand.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Normaal nam ik eenparacetamol en dan ging het wel weer maar nu...gewoon geen puf voor....ik heb dit voorjar ontstoken amandelen gehad. Die regelen je weerstand en als die het niet meer aan kunnen raken ze zelf ontstoken. En die lage weerstand komt volgens mij door het ijzertekort door het hevige vloeien. En extra ijzer helpt amper want van die pillen word ik enorm misselijk en krijg je vieze zwarte plakpoep. Kortom...heerlijke vicieuze cirkel.....
Ik slik sinds van de zomer 20mg ijzer bij (ik had ook 'n tekort, maar van 't vloeien kan het bij mij niet meer komen haha) Van deze dosis word ik niet missellijk gelukkig. En na 2 maanden slikken begon ik me eindelijk weer fitter te voelen.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
13-10-2019 14:05
Hebeen jullie ook zo vaak lichte buikpijn?Hele cyclus door?
Met en zonder pil?
Ja. De ene maand wel, de volgende weer niet.
En weerstand, ja ook. Ik heb 2 maanden terug 2 keer een fikse verkoudheid gehad pal na elkaar. Niets voor mij.

Eigenlijk vind ik het allerergste dat ik mezelf zo lelijk vind worden. Ineens zo'n slappe kaaklijn en diepe groeven van mijn neus naar mijn mondhoeken. Een ooglid dat begint te hangen. Dat soort dingen. Ik word zo snel oud ineens.
Ik was altijd wel aantrekkelijk, al zeg ik het zelf, en dat wordt echt minder. Ik word er een beetje onzeker van.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Dank je redbulletje! Ik slik nu gewoon supplementen van t Kruidvat. Helpt wel iets maar de weerstand blijft slecht. Dat snelle aftakelen herken ik ook enorm, ineens wallen onder mn ogen, idd diepe(re) groeven en nog drogere huid. Wordt er allemaal niet beter op.....
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames....hoe gaat het met jullie...hier nog steeds afzien. Heb weer een ijzerkleurig en sinds vorige maand traxaminezuur die het heftige vloeien moeten verminderen. Helaas heeft het de afgelopen keer maar Matig geholpen. Nu ben ik het na 12 dagen alweer......grrrrr zouden net morgen wat leuks gaan ondernemen. Heb huisarts al gebeld voor verwijzing gynaecoloog .
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
13-12-2019 11:44
Hallo dames....hoe gaat het met jullie...hier nog steeds afzien. Heb weer een ijzerkleurig en sinds vorige maand traxaminezuur die het heftige vloeien moeten verminderen. Helaas heeft het de afgelopen keer maar Matig geholpen. Nu ben ik het na 12 dagen alweer......grrrrr zouden net morgen wat leuks gaan ondernemen. Heb huisarts al gebeld voor verwijzing gynaecoloog .
Balen zeg.
Hopelijk valt het mee met het ongemak.

Bij mij was het 2 maanden rustig qua vloeien en eergisteren is het weer begonnen. Compleet met hoofdpijn en alles erbij.

Ik heb een verwijzing voor een academisch ziekenhuis waar ik door de mallemolen wordt gehaald vanwege de vervroegde overgang. Preventieve controle in verband met eventuele gezondheidsrisico's in de toekomst. Misschien gaan ze dan ook iets zeggen over anticonceptie.

Dat voelt wel goed.

Onlangs ook een opvlieger gehad waarvan ik me op dat moment pas besefte dat ik dat vaker gehad heb :facepalm:
Mijn rug die ineens zeiknat was, rood hoofd, trillen ...
Alle reacties Link kopieren
Ijzerkleurig- ijzerkuur

Goed voor je minniemouse, hoop dat ze je daar verder kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
03-10-2019 12:30
Onregelmatige cyclus, pijnlijke borsten, opvliegers, hoofdpijn, allemaal herkenbaar. Helaas.

Maar de laatste weken/maanden heb ik ook regelmatig pijnlijke steekjes in mijn schaamlippen. En vaker last van een inwendig puistje. Komt dit jullie ook bekend voor? Ik heb de neiging om al mijn kwaaltjes maar toe te schrijven aan de overgang, maar dat is misschien niet zo'n goed idee...

Alvast bedankt!
Die steekjes heb ik ook soms sinds ik in de overgang ben. Ze kunnen best venijnig zijn, vind ik! Heb het toen op internet opgezocht en las ergens dat het echt te maken kan hebben met je hormonen die veranderen. Weet niet meer waar ik het gelezen heb en wat het medische verhaal erachter was, is al even geleden dat ik dit las. Maar ik voelde me gerustgesteld. Heb jij dat niet dan zou je even naar de huisarts moeten gaan of naar een overgangsconsulent.
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
13-12-2019 12:47
Die steekjes heb ik ook soms sinds ik in de overgang ben. Ze kunnen best venijnig zijn, vind ik! Heb het toen op internet opgezocht en las ergens dat het echt te maken kan hebben met je hormonen die veranderen. Weet niet meer waar ik het gelezen heb en wat het medische verhaal erachter was, is al even geleden dat ik dit las. Maar ik voelde me gerustgesteld. Heb jij dat niet dan zou je even naar de huisarts moeten gaan of naar een overgangsconsulent.
Dank je wel! Ja, ik vermoed ook dat het iets hormonaals is. Nu al weer heel wat weken geen last gehad. Iets ernstigs zal het dus niet zijn.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
13-12-2019 11:51
Ijzerkleurig- ijzerkuur

Goed voor je minniemouse, hoop dat ze je daar verder kunnen helpen.
Dankje.

Hopelijk dat het bij jou helpt :rose:
Alle reacties Link kopieren
Angie10 schreef:
02-08-2019 14:08
Hier ook HST (hormoonsuppletie). Na maanden slecht slapen, soms maar 1 uur per nacht, slaap ik weer!! Ik ben zo blij. Mn slaappatroon is weer volledig normaal. En geen opvliegers meer plus minder pijnlijke stijve spieren.
Helpt die hormoonsupplement ook voor psychische klachten? Ik ben er zo naar van dat het soms voor mij allemaal niet hoeft. Somber, extreem moe, zo slecht slapen. dan weer een menstruatie overslaan, dan weer heel heftig, stramme spieren, pijnlijke knieën, ik kan echt niets hebben. En dat elke maand die ene week extra erg. Maar die vreselijke sombere buien. Ik neem alle lichamelijke klachten voor lief, als dat maar minder wordt...

Ik heb voor maandag een afspraak staan bij mijn (vrouwelijke) huisarts.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
13-12-2019 17:34
Helpt die hormoonsupplement ook voor psychische klachten? Ik ben er zo naar van dat het soms voor mij allemaal niet hoeft. Somber, extreem moe, zo slecht slapen. dan weer een menstruatie overslaan, dan weer heel heftig, stramme spieren, pijnlijke knieën, ik kan echt niets hebben. En dat elke maand die ene week extra erg. Maar die vreselijke sombere buien. Ik neem alle lichamelijke klachten voor lief, als dat maar minder wordt...

Ik heb voor maandag een afspraak staan bij mijn (vrouwelijke) huisarts.
Ik heb ook gehoord dat de pil helpt. Die slik ik al niet meer sinds mijn 26. en ik ben nu 49...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
13-12-2019 17:34
Helpt die hormoonsupplement ook voor psychische klachten? Ik ben er zo naar van dat het soms voor mij allemaal niet hoeft. Somber, extreem moe, zo slecht slapen. dan weer een menstruatie overslaan, dan weer heel heftig, stramme spieren, pijnlijke knieën, ik kan echt niets hebben. En dat elke maand die ene week extra erg. Maar die vreselijke sombere buien. Ik neem alle lichamelijke klachten voor lief, als dat maar minder wordt...

Ik heb voor maandag een afspraak staan bij mijn (vrouwelijke) huisarts.
Heftig!
Die psychische klachten herken ik wel.
Hopelijk kan de huisarts je verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hormoonsuppletie zijn dezelfde hormonen als in de anticonceptiepil. Alleen dan een veel lagere dosis, dus veiliger. Hoewel de kans op borstkanker ook bij HST iets hoger is. Stijgt van 5 op 1000 naar 7 op 1000. Iedereen moet zelf de afweging maken of je dat risico acceptabel vindt. Voor mij is het een uitkomst en de klachten verminderden al binnen 1 week.
Ik had zelf niet erg veel last van psychische klachten maar kan me voorstellen dat als deze veroorzaakt worden door hormoonschommelingen het wel kan werken.
HST wordt afgeraden als je on andere redenen al een vergrote kans op borstkanker hebt.
Alle reacties Link kopieren
Angie10 schreef:
13-12-2019 17:46
Hormoonsuppletie zijn dezelfde hormonen als in de anticonceptiepil. Alleen dan een veel lagere dosis, dus veiliger. Hoewel de kans op borstkanker ook bij HST iets hoger is. Stijgt van 5 op 1000 naar 7 op 1000. Iedereen moet zelf de afweging maken of je dat risico acceptabel vindt. Voor mij is het een uitkomst en de klachten verminderden al binnen 1 week.
Ik had zelf niet erg veel last van psychische klachten maar kan me voorstellen dat als deze veroorzaakt worden door hormoonschommelingen het wel kan werken.
HST wordt afgeraden als je on andere redenen al een vergrote kans op borstkanker hebt.
Weet je, dat ietwat verhoogde risico neem ik echt voor lief. Op deze manier nog minstens 10 jaar is ook geen optie. Het leven is voor mij echt zwaar nu.

Een vergrote kans is dan waarschijnlijk dat het in de familie voorkomt?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven