Verduistering dakraam

05-10-2019 13:07 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze logeerkamer is sinds kort ingewisseld voor een babykamer. Om wel ruimte te houden voor loges is het logeerbed nu op zolder gezet. Geen ideale plek, maar iig een bed om op te slapen voor vrienden die niet zo dichtbij wonen (ik heb vooral vriendinnen die niet om de hoek wonen en een man die snurkt).

Mijn grootste irritatie punt is echter dat er een klein dakraam zit wat ik wil kunnen verduisteren. Nu gaan we iedere keer aan de gang met vuilniszakken en punaises, maar ik wil gewoon iets wat open en dicht kan.

Het dakraam heeft echter geen standaard afmetingen, dus alle dakraam gordijnen passen niet.
Vroeger, lang lang geleden bestond er nog zoiets als luxaflex die bv ook beneden vastzaten zodat je ze kan spannen. Maar helaas kom ik al dit soort oplossingen niet tegen nu ik op zoek ben.

We willen er ook niet al te veel aan uitgeven omdat het uiteindelijk niet super vaak gebruikt zal worden.

Heeft iemand een super idee?
Alle reacties Link kopieren
Is misschien van Sunway, de Perfect Fit een optie?
Alle reacties Link kopieren
Een Ikea verduisterend rolgordijn (kun je op maat maken) die je aan de zijkanten door een u-profiel geleidt?
Alle reacties Link kopieren
motorbloemetje schreef:
05-10-2019 13:12
Is misschien van Sunway, de Perfect Fit een optie?
Ik ga even op de laptop kijken, zo op de mobiele site zie ik geen specifieke oplossingen.
Nummer*Zoveel schreef:
05-10-2019 13:14
Een Ikea verduisterend rolgordijn (kun je op maat maken) die je aan de zijkanten door een u-profiel geleidt?
Dat was ook mijn idee, maar die onderste balk past dus niet in zo'n profiel. Dan moet je een rolgordijn hebben zonder onderbalk (ik weet niet hoe je dat moet noemen).
Bij de ikea heb je ook die gordijnen die zichzelf spannen, maar die kan je in de breedte weer niet inkorten.

Wellicht maken mijn zwangerschaps hormonen ook gewoon dat ik heel moeilijk denk. :P
Google even op “spangordijn maken voor dakraam” en de afbeeldingen bekijken.

Als je een ietsie handig bent heb je het zo gefixt. Naaimachine is niet eens nodig. Ipv stikken kun je nl ook strijkbaar zoomband gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Weet je van welk merk het dakraam is? Misschien kun je daar informatie inwinnen of hebben ze ook raamdecoratie?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Veneta.com

Maken alles op maat, en de prijs/kwaliteit vind ik heel erg goed! Voor een klein dakraam ben je 50 a 60 euro kwijt.

Ze komen het (indien gewenst) vooraf gratis inmeten, dan weet je zeker dat het perfect past.

https://www.veneta.com/plisse-gordijnen ... ?FK_20=938

Ze hebben verduisterende plissé gordijnen waar in de binnenkant een soort folie in verwerkt zit, houdt licht goed tegen en isoleert ook nog eens goed in de zomer en de winter. Echt top.

(En nee, geen aandelen. Gewoon een heel tevreden klant.)
flipje2 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 14:54
51.35% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik heb er een stuk zwart papier tegenaan geplakt.
Bij Hema kun je dakraamgordijnen op maat laten maken. Die hebben ook een zijrails die de stof geleidt zodat je geen licht erlangs krijgt zoals bij rolgordijnen bijvoorbeeld. Elke maat is mogelijk en ze hebben verschillende verduisterende stoffen om uit te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
05-10-2019 14:49
Ik heb er een stuk zwart papier tegenaan geplakt.
Dit zou ik lekker doen. Eventueel karton. Vier van die posterprutjes er achter, en voila :)

Of als je het net iets aantoonbaarder wil: zowel boven als onder van die oogjes in de muur draaien met daar zo'n draad tussen en dat je dan zo'n (zonwerend) stofje mee open en dicht schuift?
Alle reacties Link kopieren
1. Schroef boven en onder het raam een balkje dat twee keer zo breed is als de breedte van het raam.
2. Hierop monteer je, zowel boven als onder, een gordijnrails met enkele runners.
3. Maak een luik van een paar planken en stuk multiplex of scoor een louvreluik op marktplaats.
4. Schroef aan de boven en onderkant van het luik een paar schroefhaken en haak die in de runners van de gordijnrails.
Ik vind hier dingen van.
Door er iets voor te hangen haal je wel wat licht weg, maar vooral 's morgens schijnt de zon er meestal vrolijk naast/ onderdoor.
Is het een raam waar je ook nog lichtinval van wil hebben overdag? Dan zou ik toch iets op maat laten maken wat echt tegen het raam aanzit. Zo niet, dan kun je er ook een stuk dik, zwart vilt opplakken met iets als mod podge. Heb ik zelf gedaan met het raampje boven mijn slaapkamerdeur. Zit er al jaren op en is redelijk makkelijk te verwijderen (van tevoren een testje gedaan: vilt trek je er zo vanaf en de restjes gaan weg met water en zeep).
Alle reacties Link kopieren
Iets erop plakken is niet helemaal haalt inderdaad al het licht weg. Persoonlijk vind ik het wel lekker als er toch wel wat daglicht binnenkomt.
De was wordt bijvoorbeeld ook op zolder gedaan, dan vind ik het wel lekker als er wat licht is.

Ik zal eens bij de Hema gaan kijken. Op maat laten maken is geen probleem, ik wil er allee geen 200 euro aan kwijt zijn.
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
05-10-2019 13:32
Weet je van welk merk het dakraam is? Misschien kun je daar informatie inwinnen of hebben ze ook raamdecoratie?
Geen merk of type op het raam te vinden helaas.
Alle reacties Link kopieren
Merk en type staat meestal op een plaatje op de bovenkant van het raam. Je moet hem dan even open doen en op de bovenkant kijken. Het deel dat normaal in het kozijn schuift.

Zoals bij deze instructie:
https://www.veneta.com/maten-vinden-dak ... page/1358/

En anders laat je een gordijn maken dat in het kozijn past (vind ik overigens sowieso handiger want als je alleen een gordijn op het raam hebt dan heb je alsnog veel licht als je zomers het raam open wil hebben en je houdt meteen beestjes tegen dus geen aparte hor nodig).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
05-10-2019 16:39
Iets erop plakken is niet helemaal haalt inderdaad al het licht weg. Persoonlijk vind ik het wel lekker als er toch wel wat daglicht binnenkomt.
De was wordt bijvoorbeeld ook op zolder gedaan, dan vind ik het wel lekker als er wat licht is.

Ik zal eens bij de Hema gaan kijken. Op maat laten maken is geen probleem, ik wil er allee geen 200 euro aan kwijt zijn.
Zoals gezegd kost het bij Veneta helemaal niet zoveel, maar dan krijg je wel wat meer service (zoals inmeten) en advies erbij.

Als je de afmetingen en voorkeuren op de website invoert zie je trouwens ook direct wat het zou gaan kosten.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik heb destijds,voor ons afwijkende dakraam, ook bij veneta besteld, was volgens mij 70 euro kwijt maar was perfect op maat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een verduisterend IKEA rolgordijn voorzien van metalen plaatjes op de onderste rand, die op magneetslotjes aan de onderkant van het venster vastgemaakt zijn komen.

Enige nadeel is dat je enkel 100% open of dicht fatsoenlijk kunt gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
05-10-2019 18:48
Merk en type staat meestal op een plaatje op de bovenkant van het raam. Je moet hem dan even open doen en op de bovenkant kijken. Het deel dat normaal in het kozijn schuift.
Ja zo'n raam is het dus niet. Je kan nergens op de rand kijken. Het kiept niet, je klapt het naar buiten open. Echt oiderwets zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gepuzzel met ouderwets dakraam in logeerkamertje, 's avonds verduistering en ook graag daglicht. Mijn oplossing: op de markt verduistering / zonwerende stof gekocht 5 Euro p/m, 150 cm breed, op maat knippen. Op iedere hoek een stukje (kleef) klittenband plakken, idem dito in de hoeken van het dakraam.

Het is zo opgehangen en weer opgevouwen. Al genoemd hier dezelfde stof met draadje en haakjes kan ook, alleen schuift de stof niet lekker bij ons klein dakraam.
Succes.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-10-2019 08:57
Reden: spam
87.88% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Die luxaflex met spandraden zijn er ook nog gewoon. En er zijn best wat websites waar je zo op maat iets kan bestellen voor weinig geld. Ook een plisségordijntje op spandraden is een prima oplossing.

bijvoorbeeld https://www.paxraamdecoratie.nl/plisse- ... lvEALw_wcB
Alle reacties Link kopieren
toen ik de titel las dacht ik: er is een dakraam gestolen of achtergehouden :)
Europe86 schreef:
21-10-2019 10:24
toen ik de titel las dacht ik: er is een dakraam gestolen of achtergehouden :)

Bij de bezichtiging zat hier nog een dakraam! Waar is mijn dakraam! :HA:
Ik wilde ‘m eigenlijk ook al gaan melden in het topic verkeerd begrepen topic titels, want daar is deze perfect voor!

(Snel even kijken of iemand dat al gedaan heeft...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven