Konijn naar buiten?

05-10-2019 18:13 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Één van mijn twee konijnen heeft last van urinebrand. Hij wordt dus elke ochtend en avond uitgebreid gewassen. Nu het winter wordt weet ik niet wat te doen.

Zal ik ze naar binnen halen en doe ik dat nu al?

Als ze dan binnen zitten, kunnen ze dan wel af en toe een uurtje een frisse neus halen?
Alle reacties Link kopieren
Als je ze naar binnenhaalt, moet dat denk ik nu al, voordat ze dik in hun vacht zitten. Denk niet dat ze dan van de winter nog naar buiten kunnen ivm hun dunne vacht.
Such a beautiful place to be with Friends.
Buitenkonijn niet naar binnen halen.
Heb je een bijkeuken? Of een deel in je huis waar geen kachel is?
Alle reacties Link kopieren
Konijnen ZIJN toch gewoon buitendieren? Ik heb tenminste hier in de omgeving nog nooit konijnen gezien die in een huisje met centrale verwarming wonen in het wild.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dit las ik op de site van een dierenkliniek:

Warmte ....
Het is belangrijk dat je konijn op temperatuur blijft om de infectie zo snel mogelijk te overwinnen. We zien te vaak dat konijnen niet opknappen omdat ze in de kou buiten blijven of binnen niet een warm hok hebben. Zorg voor een warme omgeving, je konijn is echt ziek! In onze kliniek liggen ze ook in de verwarmde opname. Thuis kun je het konijn in ieder geval naar binnen halen als het buiten koud is !


https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... brand.html
pejeka schreef:
05-10-2019 18:22
Konijnen ZIJN toch gewoon buitendieren? Ik heb tenminste hier in de omgeving nog nooit konijnen gezien die in een huisje met centrale verwarming wonen in het wild.

Je klinkt echt als heel deskundig op het gebied van konijnen.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
05-10-2019 18:24
Je klinkt echt als heel deskundig op het gebied van konijnen.
Herten leven buiten. Vossen leven buiten. Hazen leven buiten. En konijnen ook. Weet niet anders vanuit de natuur.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
05-10-2019 18:22
Konijnen ZIJN toch gewoon buitendieren? Ik heb tenminste hier in de omgeving nog nooit konijnen gezien die in een huisje met centrale verwarming wonen in het wild.
In het wild gaan die dieren dood als ze ziek zijn.
pejeka schreef:
05-10-2019 18:25
Herten leven buiten. Vossen leven buiten. Hazen leven buiten. En konijnen ook. Weet niet anders vanuit de natuur.

En zo is het. Heb je ook gelezen wat urinebrand inhoudt?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-10-2019 18:25
In het wild gaan die dieren dood als ze ziek zijn.
Klopt, en dat is heel goed. Zo selecteert de natuur de zwakkere exemplaren eruit zodat ze zich niet voort kunnen planten of anderszins de populatie schade aandoen. Dat is de natuur.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Niet naar binnen halen maar ren aanzienlijk verruimen. Dan kan hij beter de droge plaatsen selecteren waar hij kan gaan zitten en het blijft schoner. Liefst op zand (deze wel met gaas ondergraven).

Ik denk dat als je hem binnen haalt, in een kleinere ruimte, waar het warm is, de zaak verergert.
Alle reacties Link kopieren
Bel je dierenarts en vraag het daar.

Hier krijg je allemaal verschillende meningen. Normaliter blijven konijnen buiten, maar deze is ziek. Dus ik zou niet zomaar advies van forummers opvolgen.
chocolol schreef:
05-10-2019 18:33
Bel je dierenarts en vraag het daar.

Hier krijg je allemaal verschillende meningen. Normaliter blijven konijnen buiten, maar deze is ziek. Dus ik zou niet zomaar advies van forummers opvolgen.

Nee Pejeka zou 'm dood laten gaan.

Inderdaad beter de dierenarts vragen. Wat ik stuurde komt overigens van een dierenarts.
chocolol schreef:
05-10-2019 18:33
Bel je dierenarts en vraag het daar.

Hier krijg je allemaal verschillende meningen. Normaliter blijven konijnen buiten, maar deze is ziek. Dus ik zou niet zomaar advies van forummers opvolgen.

Heb je gelijk in. Ik reageer ook met ziek konijn in mijn achterhoofd, maar dat was geen urinebrand.
pejeka schreef:
05-10-2019 18:27
Klopt, en dat is heel goed. Zo selecteert de natuur de zwakkere exemplaren eruit zodat ze zich niet voort kunnen planten of anderszins de populatie schade aandoen. Dat is de natuur.
Ja, een huisdier is niet de natuur.

Ik geef niets om huisdieren, maar als ik er wel één had zou ik daar wel mijn best voor doen.
Alle reacties Link kopieren
De dierenarts heeft helaas geen idee. Het kan allebei volgens hun. Ik vind het een rot idee als ik straks het konijn moet wassen en het vriest. Dan gaat er een half nat konijn naar buiten. Als het slecht gaat knip ik hem ook kaal rondom zijn staart. Sowieso frisse billen dus.

De situatie is niet heel dramatisch. Maar wel slecht onder controle ondanks dagelijks twee keer wassen. Soms lijkt het ok en de dag erop is het opeens weer drama.

Hij is behandeld voor beestjes en schimmel en ik heb een antibiotica spray. Maar desondanks nog ellende.

Daarom neig ik naar binnen. Kan ik hem ook beter in de gaten houden en evt vaker wassen. Ze zijn ook beide al oud. Kwakkel is 8 en bijbehorende dame is 10.

Nu zitten ze buiten in een overdekt hok van 5m bij 2m. Binnen wordt het een 2 verdiepingen kooi en ‘s avonds/ als ik thuis ben los.

Het zijn twee oudjes dus veel bewegen doen ze nu al niet. Maar af en toe een frisse neus lijkt me wel lekker voor ze.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
05-10-2019 18:21
Heb je een bijkeuken? Of een deel in je huis waar geen kachel is?
Helaas alleen een donkere garage.
PoesinBoots schreef:
05-10-2019 18:36
Nee Pejeka zou 'm dood laten gaan.

Want anders doet 'ie de populatie nog schade aan. Dat huisdier van jou. In z'n hok.
Ik zou hem in de schuur/garage/bijkeuken zetten. Heb je dat niet dan naar binnen, maar pas in het voorjaar weer naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
05-10-2019 18:23
Dit las ik op de site van een dierenkliniek:

Warmte ....
Het is belangrijk dat je konijn op temperatuur blijft om de infectie zo snel mogelijk te overwinnen. We zien te vaak dat konijnen niet opknappen omdat ze in de kou buiten blijven of binnen niet een warm hok hebben. Zorg voor een warme omgeving, je konijn is echt ziek! In onze kliniek liggen ze ook in de verwarmde opname. Thuis kun je het konijn in ieder geval naar binnen halen als het buiten koud is !


https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... brand.html
Dank je. Ivm leeftijd en het gekwakkel neig ik naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-10-2019 18:27
Klopt, en dat is heel goed. Zo selecteert de natuur de zwakkere exemplaren eruit zodat ze zich niet voort kunnen planten of anderszins de populatie schade aandoen. Dat is de natuur.
Ik heb helaas twee vreselijk doorgefokte raskonijnen waar weinig natuurlijks meer aan is. Ik zou daar nu niet meer voor kiezen maar moet het nu toch even uitzingen met deze twee huppels. En ik vind dat ik dat dan wel op de best mogelijke manier moet doen.
ippy schreef:
05-10-2019 18:43
Helaas alleen een donkere garage.

In de gang anders? Dat de kachel niet volop staat te joelen.

Wat wat ik net las (link) en het idee dat je een ziek dier met natte vacht in kou zet krijg ik niet het idee dat dat goed gaat.
ippy schreef:
05-10-2019 18:13
Hij wordt dus elke ochtend en avond uitgebreid gewassen.


Ik zou dit konijn zeker niet buiten laten leven zonder eerst te overleggen met de (konijnkundige) dierenarts.
anoniem_389827 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 18:47
1.46% gewijzigd
ippy schreef:
05-10-2019 18:43
De dierenarts heeft helaas geen idee. Het kan allebei volgens hun. Ik vind het een rot idee als ik straks het konijn moet wassen en het vriest. Dan gaat er een half nat konijn naar buiten. Als het slecht gaat knip ik hem ook kaal rondom zijn staart. Sowieso frisse billen dus.

De situatie is niet heel dramatisch. Maar wel slecht onder controle ondanks dagelijks twee keer wassen. Soms lijkt het ok en de dag erop is het opeens weer drama.

Hij is behandeld voor beestjes en schimmel en ik heb een antibiotica spray. Maar desondanks nog ellende.

Daarom neig ik naar binnen. Kan ik hem ook beter in de gaten houden en evt vaker wassen. Ze zijn ook beide al oud. Kwakkel is 8 en bijbehorende dame is 10.

Nu zitten ze buiten in een overdekt hok van 5m bij 2m. Binnen wordt het een 2 verdiepingen kooi en ‘s avonds/ als ik thuis ben los.

Het zijn twee oudjes dus veel bewegen doen ze nu al niet. Maar af en toe een frisse neus lijkt me wel lekker voor ze.

Die overgang is groot hoor, van buiten naar binnen.

Konijnen hadden hier de hele tuin tot hun beschikking, maar bij erge kou/ziek konijn gingen ze in de schuur. Zoiets geen optie? Of een bijkeuken zoals iemand opperde?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven