Werk & Studie alle pijlers

Niet durven werken in winkel

06-10-2019 15:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Ik zit ergens mee en ik heb jullie hulp/mening nodig.

Vorig jaar, toen ik 15 was, begon ik met werken in de Big Bazar. Al snel kwam ik erachter dat het niks voor mij was. Ik vond het als voorbeeld erg moeilijk wanneer mensen op mij af kwamen en vragen waar een product lag. Daarom was ik al in mijn proeftijd ermee gestopt.
Nu ongeveer een jaar later heb ik sinds die keer niet meer gewerkt. Ik ben op zoek naar iets waar ik meer op de achtergrond ben (zoals magazijnhulp). Maar ik vroeg me toch af wat jullie mening is.

Zou ik toch beter kunnen kijken voor een baan in een winkel of iets waarbij ik meer op de achtergrond ben?
Ga kranten bezorgen oid. Verdient leuk, en je ziet verder niemand.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog zo jong ( ja ,dooddoener maar 15.. is ook jong ) . Het is misschien een kwestie van wennen ? In het dagelijkse leven heb je ook te maken met mensen die je wat kunnen vragen of aanspreken , gaat dat wel goed ?Is het de onzekerheid of je het wel goed doet op je werk of vindt je het echt vervelend als vreemden je aanspreken ?
byrma wijzigde dit bericht op 06-10-2019 15:08
0.29% gewijzigd
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Jôh, je bent 16, niet meteen opgeven als het niet direct lukt of niet direct leuk is. Niemand is in één keer van niks naar alles gegaan.
Love is the meaning of life
Niet aangenomen bij je vorige sollicitatie?

Inderdaad kranten of folders bezorgen.

En anders toch gewoon nog een keer proberen. Dat het de eerste keer niet gelukt is, betekent niet dat het een volgende keer niet beter kan gaan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Weet je al welke richting je wilt gaan doen in de toekomst ? Met 16 mag je volgens mij ook afwassen in restaurants etc . ,fietskoerier , maaltijdbezorgster .. hoe dan ook met andere mensen krijg je altijd wel te maken . Gewoon proberen !
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het toen ik 15 ook heel moeilijk om met vreemden te praten. Nu heb ik een baan waarbij ik regelmatig praat tegen grote groepen mensen. Je kunt er dus nog best aan wennen en er nog heel veel in leren, waarbij het wel belangrijk is dat je steeds blijft oefenen en soms ook wel eens iets doet wat je eigenlijk eng vindt.

Ik heb ook een tijdje in een winkel gewerkt, achter de kassa, waarbij het praten met de klanten juist heel overzichtelijk is. Je slaat het product aan, noemt het bedrag, vraagt of het ingepakt moet worden en geeft wisselgeld. Bij grotere vragen stuur je ze naar een collega :-) Op die manier heb je heel veel klantcontact waar je heel weinig over na hoeft te denken, waardoor het steeds makkelijker wordt.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet de enige die dat eng vind. Ik had dat ook op die leeftijd. In de toekomst zal het minder eng zijn en voel je je minder onzeker. Komt goed. Wel blijven oefenen!
Ik snap dat het moeilijk kan zijn om mensen te woord te staan. Zo'n baantje in een winkel is juist een goede kans om dat te oefenen.
Wat gebeurde er dan als een klant je vroeg waar een product lag?
Toen ik zo jong was vond ik het net als jij vreselijk en praatte ik ook nog erg zachtjes, omdat ik zo verlegen was.
Juist door de uitdaging telkens weer aan te gaan, overwin je dit en wordt het makkelijker. Dus ik zou er niet voor weglopen.

Zelf geef ik nu trainingen en presentaties, geen spoortje angst meer te herkennen op soms een beetje gezonde spanning na.
Daar was ik niet gekomen als ik me was gaan verstoppen.

En geloof mij, de meeste volwassenen die merken dat je het spannend vindt, vinden daar helemaal niks van. En begrijpen echt wel dat het lastig kan zijn!
Heb vertrouwen in jezelf! Over een jaar kijk je terug en ben je vast trots op jezelf dat je hebt doorgezet.
Alle reacties Link kopieren
Kan me voorstellen dat je het eng vindt dat alle mensen dingen komen vragen en jij moet antwoorden dat je het niet weet. En iedereen die langer ergens werkt weet dat hij of zij daar bij het eerste baantje ook mee zat. En eigenlijk niet alleen het eerste baantje, iedere keer dat je een nieuwe baan krijgt, moet je ingewerkt worden. Zelfs al heb je gestudeerd voor dat werk. Overal wordt weer net op een andere manier gewerkt, en dat moet je leren. Niet erg, maar wel eng soms.
Als jij een tijd langer bij de Big Bazar had gewerkt, had je ineens gemerkt dat je alles kon vinden, of in ieder geval wist in welke buurt je het moest zoeken.
Maar misschien vind jij het leuker om ergens te werken met een kleiner en overzichtelijker assortiment. Zoals bijvoorbeeld een bakker. Kijk gewoon eens rond of er ergens vraag naar personeel is en laat je niet te snel ontmoedigen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Kanten/folder bezorging
Afwashulp
Inpakker / orderpikker
magazijnwerk

Genoeg te verzinnen. Niet zo snel opgeven hoor!! Ook als je het spannend of niet leuk vind, daar leer je van en hoort er bij.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
06-10-2019 15:21
Ik snap dat het moeilijk kan zijn om mensen te woord te staan. Zo'n baantje in een winkel is juist een goede kans om dat te oefenen.
Wat gebeurde er dan als een klant je vroeg waar een product lag?

Eens.

En als je nog maar net ergens werkt, dan kun je nooit alles al weten. Dan vraag je een collega om je te helpen, dat is heel normaal. Wees wat dat betreft niet zo streng voor jezelf :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Misschien heeft iemand het al geschreven, maar kan je niet rekken bijvullen in een grote winkel?
Als ik bij Albert Heyn kom, dan zie ik allerlei jonge jongens en meisjes de rekken bijvullen. Dan zal je ook wel een keer aangesproken worden, maar niet hetzelfde als wanneer je echt winkelhulp bent.
Op die manier kan je het leren.
Is dat misschien een manier om 'er in te groeien'? Want het valt echt wel mee hoor.

Ga je nog naar school of ben je daar intussen mee gestopt?

Er bestaat - in België dan - ook een opleiding 'verkoop'. Is dat ook in Nederland een richting? Is dat dan niks voor jou?

Succes hoor!
Tja ik snap dus compleet niet waarom je het eng zou vinden als iemand vraagt waar iets staat.

Ik zou bij de ah solliciteren. Daar moet je dat continu doen en groei je over die idiote ‘angst’ heen.

En gewoon even leren waar alles staat is ook nog altijd een optie bij elke winkel.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-10-2019 20:50
Tja ik snap dus compleet niet waarom je het eng zou vinden als iemand vraagt waar iets staat.

Ik zou bij de ah solliciteren. Daar moet je dat continu doen en groei je over die idiote ‘angst’ heen.

En gewoon even leren waar alles staat is ook nog altijd een optie bij elke winkel.
O ik snap dat wel hoor, zou er als 15jarige ook moeite mee gehad hebben. Nu zou ik gewoon zeggen als ik het niet wist: Ik zoek even mee, of ik vraag het aan een collega. Die 1001 dingen van de Big Bazar, weet je niet in een week te liggen,
Alle kans dat TO over een jaar of wat ook denkt: waar heb ik me in hemelsnaam druk over gemaakt, maar daar heeft ze nu weinig aan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-10-2019 20:50
Tja ik snap dus compleet niet waarom je het eng zou vinden als iemand vraagt waar iets staat.

Ik zou bij de ah solliciteren. Daar moet je dat continu doen en groei je over die idiote ‘angst’ heen.

En gewoon even leren waar alles staat is ook nog altijd een optie bij elke winkel.

Kom op, ze is pas 16 en ik neem aan dat het haar eerste baan was. Bij mijn eerste baantje op mijn 15e was ik ook nog verrekte onzeker en bang om fouten te maken.

De meeste angsten zijn rationeel gezien "idioot", maar mensen zijn nou eenmaal bang voor spinnen, voor de tandarts, voor spreken voor een publiek of wat dan ook. Ik weet niet eens of het angst is bij TO of gewoon onzekerheid.

Ben het wel met je eens dat een baan bij de AH of andere winkel wellicht wel goed is voor TO.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
'idiote angst'? Een beetje minder zal ook wel gaan, zeker?

Het is nog een kind! Je eigen onzekerheden al vergeten waarschijnlijk?
Alle reacties Link kopieren
je bent nog maar 16, kom op, gewoon ervaring opdoen daarvan kun je twee dingen leren 1 dat het idd niks is voor u of 2 dat het wel iets is voor u.
Mss lag de winkel u niet en omdat je zelf als student niet goed weet waar alles ligt, iemand die er al jaren werkt, kent bij manier van spreken de hele winkel uit zijn hoofd.
Ik werkte op mijn vijftiende ook in een supermarkt en vond t alleen maar leuk om met een klant mee te zoeken. Dus zo normaal is deze ‘angst’ niet.

En nee, niet iedereen is hetzelfde. Maar dit is nou net iets om jezelf snel overheen te zetten. Omgaan met mensen hoort bij t leven.
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-10-2019 20:50
Tja ik snap dus compleet niet waarom je het eng zou vinden als iemand vraagt waar iets staat.
Je bent misschien nooit verlegen geweest, maar je inlevingsvermogen is nog steeds niet erg ontwikkeld.
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-10-2019 20:50
Ik zou bij de ah solliciteren. Daar moet je dat continu doen en groei je over die idiote ‘angst’ heen.
Goede tip, maar onaardig geformuleerd.
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-10-2019 20:50
En gewoon even leren waar alles staat is ook nog altijd een optie bij elke winkel.
Qua vriendelijkheid heeft TO misschien nog tips voor jou.
Oriander schreef:
07-10-2019 07:22
Je bent misschien nooit verlegen geweest, maar je inlevingsvermogen is nog steeds niet erg ontwikkeld.


Goede tip, maar onaardig geformuleerd.


Qua vriendelijkheid heeft TO misschien nog tips voor jou.
Ahhhh je denkt dat je mensenkennis hebt. Schattig. Maar nee. Van die verlegen hihi giechelmeisjes die allerlei normale dingen compleet eng vinden, zoals met onbekenden praten of bellen en in een winkel werken....., die zitten wel onwijs in mijn allergie, ja. Leuk als je 5 bent, compleet onpraktisch als je 15 bent.

Verder ben ik dus supervriendelijk en spontaan en inlevend. Daardoor was ik ook zo'n goede supermarktmedewerker.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-10-2019 20:50
Daar moet je dat continu doen en groei je over die idiote ‘angst’ heen
De enige die hier echt idioot reageert is TO zeker niet. Denegerend hoe je angst ook tussen haakjes zet....
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-10-2019 08:26
Van die verlegen hihi giechelmeisjes die allerlei normale dingen compleet eng vinden, zoals met onbekenden praten of bellen en in een winkel werken....., die zitten wel onwijs in mijn allergie, ja. Leuk als je 5 bent, compleet onpraktisch als je 15 bent.



Reageer dan niet, relschopper. Waarschijnlijk vanaf je geboorte al alle wijsheid 'in pacht'.


MarvelousMrsMaisel schreef:
07-10-2019 08:26

Verder ben ik dus supervriendelijk en spontaan en inlevend. Daardoor was ik ook zo'n goede supermarktmedewerker.

Ik geloof het eerste, het tweede, het derde niet en van het vierde is het ook zielig dat je het wel ZELF moet zeggen.
Eigen lof stinkt! (al van gehoord?)
1 keer is genoeg, dan begrijpt Maisel het wel. Sorry!
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 07-10-2019 18:06
95.69% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven