Idiot-proof Schaduwplantje.

06-10-2019 23:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een half jaar geleden hebben we het topic klussen/idiot-proof-bodembedekker/list_ ... #p29954483 geplaatst. Inmiddels staat de voortuin nog steeds behoorlijk in bloei, dus er is wat goeds uit gekomen :). Met wat horten en stoten krijgen we er zelfs langzaam lol in.

Zo kwamen we ook op het idee in de achtertuin iets te doen. Deze is pal op het oosten gericht en omgeven met muur en schutting. Links kunnen we aardig wat planten kwijt en die kant is wat verwilderd, maar vooral ook erg groen en bloeiend. Rechts moet het echter doen met plastic planten, een bolconifeer en wat overgroeiende klimplant van de buren. Onder de conifeer en in een van de plantenbakken willen we het iets levendiger maken.

De vraag is wie ons inspiratie kan geven voor leuke plantjes hiervoor. Ze moeten goed tegen de schaduw kunnen (en ook tegen de regenschaduw). Alles tussen de 20cm en de meter hoog is prima, maar dan wel een beetje compacte planten vanwege de beperkte ruimte. Bij- en vlindervriendelijke bloemen is een pre.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens of hier wat voor je tussen zit

https://www.directplant.nl/tuinplanten/ ... anten.html
https://www.directplant.nl/borderpakket ... t-3-m.html
Alle reacties Link kopieren
Bloeiers voor in de schaduw:

Astilbe (allerlei kleuren!)
Lelietjes van Dalen
Vinca
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Hortensia's, varens.(geen bloem wel mooi)
Alle reacties Link kopieren
varens, hosta's (mits je vrij slakvrij bent), maagdenpalm, astilbes, delphinium (wat hoog), campanula's , bosannemoontjes, longkruid
lilalinda schreef:
07-10-2019 08:22
varens, hosta's (mits je vrij slakvrij bent), maagdenpalm, astilbes, delphinium (wat hoog), campanula's , bosannemoontjes, longkruid

Ow die slakken ja :whip: . Ik had prachtige hosta's, wel 2 zomers lang en toen was alles opgevroten.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-10-2019 08:26
Ow die slakken ja :whip: . Ik had prachtige hosta's, wel 2 zomers lang en toen was alles opgevroten.
wij hebben een schaduwhoek, en daar hang ik hosta's nu in bakken aan de schutting, dat gaat wel goed
lilalinda schreef:
07-10-2019 08:32
wij hebben een schaduwhoek, en daar hang ik hosta's nu in bakken aan de schutting, dat gaat wel goed

Goeie tip, dankje!
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
07-10-2019 06:58
Bloeiers voor in de schaduw:

Astilbe (allerlei kleuren!)
Lelietjes van Dalen
Vinca
Astilbe vond ik van de zomer er mooi bijstaan in de tuincentra! Ik lees wel dat ze wat vochtige grond nodig hebben, dus ik vraag me af wat ze doen onder de kruin van de conifeer of in een plantenbak waar het vocht vrij snel doorloopt. Iemand daar ervaring mee?

De Vinca's doen het in de voortuin goed (nog steeds in bloei), maar die lijken toch meer van de zon te houden om echt mooi te worden, we zien duidelijk verschil van plek tot plek.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-10-2019 08:26
Ow die slakken ja :whip: . Ik had prachtige hosta's, wel 2 zomers lang en toen was alles opgevroten.
Mijn delphinium heeft hetzelfde lot ondergaan. Die heeft het welgeteld 3 weken volgehouden :cry:
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven