Angst over een ander laten rijden met je baby

08-10-2019 19:50 43 berichten
Mijn moeder past op woensdag op onze dochter (3 maanden oud).
Nu woont zij in een andere plaats dan wij en zou zij in plaats van bij ons thuis te zitten of in ons dorp erop uit te gaan, onze dochter graag meenemen naar haar dorp.

Ten eerste vind ik dit niet echt prettig omdat ik gewoon graag wil weten waar mijn dochter is, ik dichtbij ben en haar graag in haar eigen omgeving met haar spullen houd. Ten tweede vind ik dat mijn moeder heel onvoorzichtig rijd. Dit is al vaker tegen haar gezegd, door meerdere mensen, maar zij geeft aan goed te rijden en nog nooit een ongeluk veroorzaakt te hebben. Ik ben hier niet door overtuigd en krijg er al de kriebels bij dat zij haar meeneemt in de auto en rijdt.

Dit gevoel heb ik overigens niet perse bij anderen. Mijn vader rijdt bijvoorbeeld netjes en voorzichtig en met hem zou ik mijn dochter zo mee durven geven. Dit is alleen helaas niet mogelijk ivm werk.

Mijn moeder vindt dat ik mij aanstel en zegt dat ze anders wel niet meer oppast. Nu vraag ik mij af: stel ik mij aan?

Stel ik mij aan wat betreft het rijgedrag van mijn moeder met mijn dochter in de auto?

Totaal aantal stemmen: 106

Ja (36%)
Nee (64%)
ja, je vindt dat ze onvoorzichtig rijdt maar ze heeft nog nooit een ongeluk gehad. wat jij vindt klopt dus niet
Niet per se dat je je aanstelt, maar ik vind wel dat je moeder ook voorwaarden mag stellen aan het oppassen. Kun je de baby niet naar haar huis brengen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor een kdv in plaats van oma structureel laten oppassen.
Als je alles wil controleren breng je kind toch (een dag extra) naar een KDV ?
Alle reacties Link kopieren
Meenemen naar haar eigen huis zou ik geen probleem vinden. Dat niet veilig rijden zou ik wel een punt van maken. Ik stap zelf ook bij sommige mensen niet in.

Alternatieven: zelf dochter bij oma brengen op oppasdag of andere opvang zoeken als oma dat niet wil.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
08-10-2019 19:52
Niet per se dat je je aanstelt, maar ik vind wel dat je moeder ook voorwaarden mag stellen aan het oppassen. Kun je de baby niet naar haar huis brengen?
Dit. Ik kan niet inschatten of je je aanstelt, ik weet tenslotte niet hoe je moeder rijdt. Maar ik snap dat zij wil oppassen op een manier die voor haat prettig is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gaan niet bij mensen in de auto die ik niet vertrouw. Als je moeder niet bij jou thuis wil oppassen, past ze dus niet op. Dat lijkt me voor beide partijen de makkelijkste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Zij heeft nog nooit een ongeluk gemaakt, kan jij hetzelfde zeggen? Voor de rest: als je het voor de punten en komma’s geregeld wil hebben moet je betaalde opvang regelen.
Dat je het niet prettig vindt dat je dochter bij je moeder in de auto zit kan.
Maar als je toch graag wil dat ze oppast, dat kun je vast een andere oplossing bedenken. Haar zelf naar je moeder brengen bv,
Ik vind niet dat je kunt eisen dat je moeder bij jou thuis oppast omdat je je dochter in haar eigen huis wil houden. Dan regel je een gastouder aan huis, of jij of je man blijven thuis bij haar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder wilde graag met dochter fietsen, maar ziet niet goed, maakt rare inschattingsfouten en is zo op dochter gericht en afgeleid, dat ik het niet aandurfde. Rot voor mijn moeder, maar ik wilde het echt niet.
en als je altijd wilt weten waar je dochter is kan je beter zelf thuisblijven
Alle reacties Link kopieren
LindaRP schreef:
08-10-2019 19:50

Ten eerste vind ik dit niet echt prettig omdat ik gewoon graag wil weten waar mijn dochter is, ik dichtbij ben en haar graag in haar eigen omgeving met haar spullen houd.
Waarom wil je weten waar ze precies is? Ze is bij je moeder. Jij leeft ook nog. Ze zal dus toch wel weten wat ze doet. Dat komt echt wel goed hoor. Wordt ze alleen maar een leuker kind van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gestemd dat je je niet aanstelt. Je mag immers zelf bepalen of jij wilt dat je dochter bij oma in de auto stapt. Ik vind wel dat jij een oplossing moet zoeken als je het niet wilt. Dus of zelf brengen of kdv of gastouder of niet piepen... je kunt moeder niet verplicht bij jou laten oppassen.
Bedankt voor jullie reacties! En ik snap inderdaad dat ik zelf naar een andere oplossing kan kijken. Wilde gewoon even de mening van anderen hierover horen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het oppas aanbod van oma niet bevalt dan huur je een professionele opvang in.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik heb je moeder nooit zien rijden maar ik weet wel dat het familie is en dat je niet zoveel te eisen hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Marnamai schreef:
08-10-2019 19:54
Als je alles wil controleren breng je kind toch (een dag extra) naar een KDV ?
Ook daar gaan ze gewoon met de kinderen naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen je gevoelens ook komen omdat je baby nog maar 3 maanden is en jij weer moet beginnen met werken? Dat is altijd lastig. Even schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je je moeder niet vetrouwd met je kind, zou ik haar niet op laten passen. Maar ik ben dan ook groot voorstander van kdv boven oppasoma.
Suðri schreef:
08-10-2019 20:16
Ook daar gaan ze gewoon met de kinderen naar buiten.
en je weet niet of die leidster wel goed oplet
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je je aanstelt. ‘Ik wil weten waar mijn dochter is en in de buurt zijn’. Volgens mij zijn het smoesjes.

Als je je moeder (of haar rijstijl) niet vertrouwt, moet je haar niet op laten passen. En of dat dan terecht is of niet, geen idee.

Als je moeder oppast, vind ik dat zij toch zeker ook wel een beetje inbreng mag hebben. Lijkt me vreselijk om de hele dag aan huis gekluisterd te zitten. Groot gelijk dat ze zegt dat ze anders niet oppast.

Dus vertrouw je het niet? Regel het dan op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap beiden wel in dit verhaal. Zou het zelf ook niet fijn vinden als mijn kind met iemand in de auto zit waarvan ik vind dat die niet netjes rijdt. Ons kind gaat naar een KDV omdat ik de oma's (hoe lief ook) er ook niet vertrouw (ouderdom en verminderde gezondheid). De beste optie lijkt me dat je je dochter zelf naar oma brengt en haalt en dat daar thuis opgepast wordt. Dat verhaal over eigen spulletjes is voor zo'n jonge baby natuurlijk onzin. Zijn gewoon je hormonen. Als je dat niet ziet zitten is de enige optie professionele opvang bij jou lijkt me. Besef je wel dat loslaten hoort bij opvoeden, ook al vanaf 3 maanden. Succes met je keuze, het is niet makkelijk.
Keep on dreaming!
Alle reacties Link kopieren
En als je kind straks 6 is, mag ze dan ook niet bij oma in de auto?

Met andere woorden: zou je misschien een ietsiepietsie last kunnen hebben van overbeschermende moederhormonen?

Ik bedoel dat verder niet rot hoor. Ik kon mijn zoon op die leeftijd niet eens een dutje laten doen in z’n eigen bedje, vond ik al doodeng, zo alleen in z’n slaapkamer :whistle:

Verder zou ik betaalde opvang regelen. Wel zo rustig.
lux- wijzigde dit bericht op 08-10-2019 20:29
0.24% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
S-Meds schreef:
08-10-2019 20:20
en je weet niet of die leidster wel goed oplet
Of de vrachtwagenchauffeur die langsrijdt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is inmiddels 5 en gaan echt niet achterop bij zijn grootouder die is zoals die van Friezin. Leeftijd speelt daarin geen rol, slecht kunnen rijden blijft slecht kunnen rijden. Hoe jammer ook voor de betreffende grootouder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven