Halloween vieren?

09-10-2019 13:05 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halloween komt er weer aan en is stiekem in NL toch ook een groter gebeuren aan het worden.
Ik heb er een aantal jaren met toenmalige partner heel veel aan gedaan toen het ingevoerd werd in het dorp. Hij was verlichtings- en geluidstechnicus dus het was een fluitje van een cent -nou ja, wel uren werk- om het hele huis om te toveren in een sprookjes spookhuis, haha.
Ik schreef een script, verzorgde de outfits, hij deed dan alle geluidseffecten, speakers, lampen, rookmachine enz.
Altijd een succes en zó leuk om te doen!

Toen kwam ik hier. Gingen ze voor het eerst ook Halloween doen. Dus ik verkleed, geschinkt, scriptje. Best anders in je uppie!
Ouders vonden het geweldig, de kinderen stonden als zoutzakken te kijken. Zegt er één "Waarom geeft u niet gewoon snoep? Dat doen de anderen ook."
Nou, fijn dan! Even een heel ander publiek dan wat ik gewend was.
Daarna nooit meer meegedaan, maar ik hoor nu wel meer gillen en roepen enz. dus nu zijn er meer mensen die wél wat doen zoals ik/wij destijds.
Maar ik heb er geen zin meer in.

Doe jij er aan mee? Ofwel aan huis met snoep/fruit of lopen met de kids? Wordt er waar je woont wat aan gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er soms aan meegedaan. Wat ik wel altijd leuk vind is om in oktober aan speurtochten of zogenaamde spooktochten deel te nemen.

Verder doe ik niets aan versiering in of om het huis of zo. Met Kerst ook niet, want dat is onmogelijk met drie huistijgers.

Wel komen er veel groepjes kids hier aan de deur om snoep te claimen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, godzijdank is het geen ding in de wijk waar ik woon. Op school mogen de kinderen wel verkleed komen en dan zorg ik wel voor een passende outfit, maar verder vind ik dit echt een typisch overgewaaid fenomeen en zie ik helemaal niets leuks in kinderen die met een (geschminkt) bebloed hoofd rondlopen.
Qua snoep: we hebben nog genoeg over van de avondvierdaagse en de laatste verjaardag en de Sint komt binnenkort ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer van al het werk dat je er aan had ,ik vind het wel leuk .
Hier zijn wel wat halloweenfeestjes maar niet langs de deur ,vroeger had je met Sint Maarten echt de hele avond kinderen aan je deur met een lampion en een echt kaarsje ( oh wat gevaarlijk anno 2019 ..) ik vond het als kind geweldig maar snap dat mensen het niet fijn vinden als die bel constant gaat . Grote sint maartens vuren van meters hoog met alles wat weg moest werd er op gegooid tegenwoordig is het eigenlijk niet meer helaas , die hopen zijn een stapeltje pallets geworden met de brandweer ernaast en mensen gaan "niet schooien" aan de deur met hun kind en lampion ,zoals ze zelf zeggen . Weer een traditie weg ..Halloween komt er niet echt voor terug hier , alleen een enkele magere versiering .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Halloween doe ik niet aan, wel Sint Maarten. Dat vind ik veel leuker (en veel geschikter voor kinderen).
Nee. Ga ik ook niet doen. Hoeft ook niet, want waar ik woon vieren we Sint Maarten en dat vind ik een ongelooflijk lief, fijn en hartverwarmend feest.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
09-10-2019 13:13
Halloween doe ik niet aan, wel Sint Maarten. Dat vind ik veel leuker (en veel geschikter voor kinderen).
dat vinden de mijne maar saai, een cape, heksenneus en schmink moet het zijn... :rofl:
Don't cry, buy a bag and move on.
Nee, hier is St Maarten. Dat is kleinschalig en kneuterig en dat vind ik leuker dan een geïmporteerd feestje dat over-the-top gevierd moet worden.

Enerzijds vind ik het wel heel grappig hoor, mensen die hun huis helemaal aankleden en zo, maar alles bij elkaar (sinterklaas en kerst komen ook nog) vind ik het allemaal zó opgefokt worden.
Fluithaas schreef:
09-10-2019 13:17
Nee, hier is St Maarten. Dat is kleinschalig en kneuterig en dat vind ik leuker dan een geïmporteerd feestje dat over-the-top gevierd moet worden.

Enerzijds vind ik het wel heel grappig hoor, mensen die hun huis helemaal aankleden en zo, maar alles bij elkaar (sinterklaas en kerst komen ook nog) vind ik het allemaal zó opgefokt worden.
Ja, als ze Halloween nou eens naar februari zouden verplaatsen, dat zou leuk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rare, door commercie gedreven, importfestijnen....
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Nee. Raar gedoe.
Betty_Slocombe schreef:
09-10-2019 13:15
Nee. Ga ik ook niet doen. Hoeft ook niet, want waar ik woon vieren we Sint Maarten en dat vind ik een ongelooflijk lief, fijn en hartverwarmend feest.
Hier ook, al word steeds minder qua deuren die opengaan en daarom steeds minder lopende en zingende kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk, Halloween. Ik snap niet hoe dit geschikt kan zijn voor kinderen. Bebloede hoofden, doodskoppen etc. Echt zo'n raar feest. Gelukkig wordt er hier in het dorp en op school niks aan gedaan. Er is al zoveel moord en doodslag en ellende in de wereld. Waarom zoiets als Halloween?
Goed, ik ben christelijk (PKN) en vanuit de kerk is men ook erg tegen dit feest. Dus vandaar dat ik misschien extra fel erop tegen ben. Ieder moet weten wat ie viert, maar ik doe er niet aan mee en kan me ook niet voorstellen dat mijn (jonge) kinderen er vrolijk van worden.
St. Maarten ken ik niet echt, maar lijkt me een stuk leuker.
Alle reacties Link kopieren
Niet met langs de deuren gaan, dat is bij ons met Sint Maarten, maar er zijn volgens mij wel altijd Halloweenfeestjes in de speeltuin, vaak is dat in de herfstvakantie en dan zijn we meestal op vakantie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 13:29
Hier ook, al word steeds minder qua deuren die opengaan en daarom steeds minder lopende en zingende kinderen.
Wat jammer. Dat speelt hier niet. Hier alleen bij de 5 families die Jehovah's getuigen zijn geen Sint Maarten en bij wat mensen die heel slecht ter been zijn. Die doen gewoon het licht uit in de gang en dan is het ook prima. Mijn oude opa haalt nog allerlei lekkers in huis, ik ken veel juist oudere mensen die er echt naar uit kijken, Ik ben er echt gek op, Sint Maarten. Zingen en snoep en crêpepapier, wat een fantastische combinatie.
tulpje21 schreef:
09-10-2019 13:30
Vreselijk, Halloween. Ik snap niet hoe dit geschikt kan zijn voor kinderen. Bebloede hoofden, doodskoppen etc. Echt zo'n raar feest. Gelukkig wordt er hier in het dorp en op school niks aan gedaan. Er is al zoveel moord en doodslag en ellende in de wereld. Waarom zoiets als Halloween?
Goed, ik ben christelijk (PKN) en vanuit de kerk is men ook erg tegen dit feest. Dus vandaar dat ik misschien extra fel erop tegen ben. Ieder moet weten wat ie viert, maar ik doe er niet aan mee en kan me ook niet voorstellen dat mijn (jonge) kinderen er vrolijk van worden.
St. Maarten ken ik niet echt, maar lijkt me een stuk leuker.

Ik geloof niet en ik hou van enge dingen.

Maar ik vind het gewoon raar dat we feestjes blijven importeren en dan er steeds meer tijd en geld tegen aan moeten smijten.
Voor bijna alle feestjes vind ik dat onzin, geen enkele behoefte aan nog zo'n feest overgewaaid en aangesmeerd vanuit Amerika.
Betty_Slocombe schreef:
09-10-2019 13:32
Wat jammer. Dat speelt hier niet. Hier alleen bij de 5 families die Jehovah's getuigen zijn geen Sint Maarten en bij wat mensen die heel slecht ter been zijn. Die doen gewoon het licht uit in de gang en dan is het ook prima. Mijn oude opa haalt nog allerlei lekkers in huis, ik ken veel juist oudere mensen die er echt naar uit kijken, Ik ben er echt gek op, Sint Maarten. Zingen en snoep en crêpepapier, wat een fantastische combinatie.

Zeker de helft doet niet meer mee. Ook best veel oudere mensen niet meer. Nu wonen wij ook in een moeilijke buurt, niet zo fijn wonen en soms echt onveilig gevoel. Denk dat dat niet helpt.

Man doet met de jongste 1 rondje en dat is een flink rondje en de oudste en ik delen uit, die oudste vind dat ook heel erg leuk.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 13:36
8.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
09-10-2019 13:19
Ja, als ze Halloween nou eens naar februari zouden verplaatsen, dat zou leuk zijn.
Dan hebben we al carnaval :proud:

Vroeger hadden wij St Maarten maar Halloween heb ik nog nergens gezien.
Wel themafeestjes enz, maar niet langs de deuren.
Alle reacties Link kopieren
Byrma schreef:
09-10-2019 13:11
Wat jammer van al het werk dat je er aan had ,ik vind het wel leuk .
Hier zijn wel wat halloweenfeestjes maar niet langs de deur ,vroeger had je met Sint Maarten echt de hele avond kinderen aan je deur met een lampion en een echt kaarsje ( oh wat gevaarlijk anno 2019 ..) ik vond het als kind geweldig maar snap dat mensen het niet fijn vinden als die bel constant gaat . Grote sint maartens vuren van meters hoog met alles wat weg moest werd er op gegooid tegenwoordig is het eigenlijk niet meer helaas , die hopen zijn een stapeltje pallets geworden met de brandweer ernaast en mensen gaan "niet schooien" aan de deur met hun kind en lampion ,zoals ze zelf zeggen . Weer een traditie weg ..Halloween komt er niet echt voor terug hier , alleen een enkele magere versiering .
Doen ze nu niks meer met Sint Maarten?

Bij ons komen er nog altijd kinderen aan de deur, Sint Maarten is nog erg levendig in dit dorp. De vooravond van Sint Maarten kunnen ouders lampionnen kijken in de school, dan is het park hier versiert met potjes en kaarsjes erin, ziet ook zo leuk! Dat hadden we vroeger dan weer niet.

Aan Halloween doen ze hier volgens mij niet echt wat, althans niets wat opvallend is.
Helaas wordt er in mijn buurt geen Sint Maarten gevierd. Jammer, want het was vroeger mijn favoriete avond van het jaar.

Ook wordt hier in de buurt weinig aan Halloween gedaan en dat hou ik graag zo. Stom Amerikaans feest dat ineens hier moet worden gevierd. Al dat gegriezel, doodskoppen en bloed vind ik niet leuk en mijn kinderen gelukkig ook niet.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
09-10-2019 13:30
Vreselijk, Halloween. Ik snap niet hoe dit geschikt kan zijn voor kinderen. Bebloede hoofden, doodskoppen etc. Echt zo'n raar feest. Gelukkig wordt er hier in het dorp en op school niks aan gedaan. Er is al zoveel moord en doodslag en ellende in de wereld. Waarom zoiets als Halloween?
Goed, ik ben christelijk (PKN) en vanuit de kerk is men ook erg tegen dit feest. Dus vandaar dat ik misschien extra fel erop tegen ben. Ieder moet weten wat ie viert, maar ik doe er niet aan mee en kan me ook niet voorstellen dat mijn (jonge) kinderen er vrolijk van worden.
St. Maarten ken ik niet echt, maar lijkt me een stuk leuker.

Meteen veroordelen wat men niet kent.
Jammer dat je niet weet dat halloween een feest is met eeuwenoude ketische én christelijke invloeden.
St. Maarten is trouwens nog steeds een christelijk feest!
Als je pleit gelovig te zijn, zou het fijn zijn als je ook weet waar je het over hebt.

Bovendien: halloween komt niet uit amerika!
Daar hebben ze het feest wel groot gemaakt, maar het is echt van groot-brittanië.
Hier is het beter bekend als allerheiligen/allerzielen.
Oout door een paus naar 1 november verplaatst.

Bij ons in de buurt doen we er al jaren aan. Iedereen geniet er van!
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Mijn tieners gaan naar horrorfilms/fright nights
Of organiseren zelf een avondje horror kijken
(vreselijk)

ik lever daar een pompoen bij, die rare slungels vinden hem uithollen, gezichtje, kaarsje nog steeds leuk (O)
Hier wordt het groots gevierd en dat is voor mijn basisschoolkinderen helemaal geweldig. Hier in de buurt gaan sommige mensen ook helemaal los met het versieren van hun huis :)

In deze regio wordt van oudsher geen Sint-Maarten gevierd, dus kennelijk vult Halloween een gat.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-10-2019 13:49


In deze regio wordt van oudsher geen Sint-Maarten gevierd, dus kennelijk vult Halloween een gat.
hier beide niet
Op een enkele horror-clown-sighting na
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
09-10-2019 13:45
Meteen veroordelen wat men niet kent.
Jammer dat je niet weet dat halloween een feest is met eeuwenoude ketische én christelijke invloeden.
St. Maarten is trouwens nog steeds een christelijk feest!
Als je pleit gelovig te zijn, zou het fijn zijn als je ook weet waar je het over hebt.

Bovendien: halloween komt niet uit amerika!
Daar hebben ze het feest wel groot gemaakt, maar het is echt van groot-brittanië.
Hier is het beter bekend als allerheiligen/allerzielen.
Oout door een paus naar 1 november verplaatst.

Bij ons in de buurt doen we er al jaren aan. Iedereen geniet er van!
Wel katholiek, net als allerheiligen, en Tulpje is protestant.
Maar beiden zouden even done/notdone moeten zijn met die logica, dat klopt.
Ik neem aan dat tulpje dan ook geen kerstboom heeft, heidense praktijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven