Gezondheid alle pijlers

Wij leven met chronische pijn - kletstopic vervolg

20-09-2019 20:20 2962 berichten
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.

Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
@Moyrrie, de jurist duikt er nog even in voor me, aangezien hij zei dat ze in de eerst twaalf weken geen bedrijfsarts inschakelen. Maar goed, ik heb wederom al het bewijsmateriaal dus veel kunnen ze op dit moment toch niet doen. Ik vind het vooral irritant dat ik er weer een ochtend aan kwijt ben en het te belastend is.

Ik hoop voor je dat ze wat voor je kunnen doen :hug:
Alle reacties Link kopieren
goedemorgen :hello:

Ik heb een druk dagje gepland, nouja, in elk geval de morgen. Ik wil eindelijk eens naar de kapper gaan, de rolstoel gaat terug en ik breng m'n winterdekbed even naar de wasserette, zodat die schoon en vooral stofvrij het bed op kan. Gisteren geprobeerd het in een tas te proppen, zat gelijk te 'huilen' van de allergie en heb nu ook meer eczeem. Ik heb sowieso al meer eczeem, volgens mij krijg ik dat gewoon al van kleren dragen ofzo. Altijd aan de binnenkant onderarmen, waar truien en jasjes 'schuren'.
Hmmm allergisch voor kleren dragen.. misschien eens vragen bij de zorgverzekering of ik niet in een warm land moet gaan wonen en of zij dat kunnen financieren :rofl:

Sterkte vandaag Kohaku.

Lientje ook!

En iedereen verder, natuurlijk.

Myorrie, lastig die diarree. Mijn man moet gewoon heel vaak naar de wc. Dokter wil 'm niet doorverwijzen naar de mdl, wat mij enorm ergert/irriteert. Zijn idee "ja, sommige mensen moeten nou eenmaal vaker dan anderen" geloof ik wel, maar ook mijn man moet eigenlijk altijd plannen, want als hij moet, dan moet hij. Ik had volgens mij alláng bij de mdl gezeten, maar man houdt zich vast aan wat de huisarts zegt.
(misschien is hij bang voor een dieet, want hij is een moeilijke eter)
Maar goed, ik hoop dat het bij jou snel over is!

En bij Nartjie ook

Toedels iedereen :sun:
Later is nu
Geen last van bepaalde wasmiddelen Dreamer?
Alle reacties Link kopieren
Moyrrie, sterkte. Diarree is echt heel vervelend. Ik hoop dat ze er iets aan kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-10-2019 09:47
Geen last van bepaalde wasmiddelen Dreamer?

Ik was alleen met neutral. Geen idee wat ik anders zou kunnen gebruiken nog.
Vanwege m'n krullende haar probeer ik momenteel wat 'curly girl' methode shampoo te gebruiken. Dat is voor het haar een succes, voor m'n hoofdhuid helaas niet. En m'n nek. :(
Later is nu
Dreamer schreef:
09-10-2019 09:49
Ik was alleen met neutral. Geen idee wat ik anders zou kunnen gebruiken nog.
Vanwege m'n krullende haar probeer ik momenteel wat 'curly girl' methode shampoo te gebruiken. Dat is voor het haar een succes, voor m'n hoofdhuid helaas niet. En m'n nek. :(
Werkt zo'n shampoo zoveel beter dan?
Ik heb ook krullen, maar van producten voor krullend haar zit mijn haar veel minder lekker.
Kohaku schreef:
08-10-2019 22:19
Oh god dat UWV ook altijd. Heb vorige week vrijdag telefoon gehad dat ik een tegemoetkoming kreeg, omdat ik een uitkering heb? Vanochtend 180,- op mijn rekening er bij, eerste keer in 4 jaar ziektewet dat er iets positiefs vandaan komt :')

Ik moet binnenkort ook weer herkeurd, ben benieuwd hoe lang dat nog op zich laat wachten.

Ik ga maar eens naar m'n bed, morgen psycho-educatie en eetstoornissen, dus druk dagje.

Weltrusten!
Dat is mooi meegenomen. Ik weet nog van mijn vorige buurvrouw, zij zat geloof ik ook in een uitkering van UWV, zij kreeg elk jaatlr in december 300 euro. Zomaar. Zou ik ok wel willen, kan het goed gebruiken, hier is alles wegbezuinigd, ik geloof alleen nog een potje voor de jeugd om te kunnen sporten.
Ik ben wel benieuwd waar die extra bedragen op gebaseerd zijn dan. Want UWV uitkeringen zijn altijd inclusief vakantiegeld, dus in principe krijg je nooit een betaling bovenop je reguliere uitkering van het UWV, tenzij het reiskostenvergoeding is. Maar dat wordt niet opgespaard tot het einde van het jaar.

Niet dat ik het je niet gun hoor Kohaku ;-)
Alle reacties Link kopieren
Lise, volgens mij moet je nu weer dezelfde stappen doen van de wet poortwachter (toen je ziek werd bij een werkgever) . Deze staan op uwv.
Als je kijkt bij ziek tijdens ww, kom je ook weer op dat stappenplan.

Dat is binnen 6 weken gesprek voor het maken probleemanalyse.

8 weken maken plan van aanpak.

En om de 6 weken bedrijfsarts.

Het uwv moet deze stappen ook volgen als iemand ziek is.

Bij ziek tijdens ww staat dat uwv binnen 4 weken een besluit geeft. (kunnen ze vaak iets verlengen als ze meer onderzoek/informatie nodig hebben)

Dus allemaal wat sneller als de 12 weken van de jurist.

Kijk anders zelf even bij uwv, ziekmelden tijdens ww. En dan staat alles in kopjes eronder. Wat je kunt verwachten.

Erg vervelend al dat 'gezeik'. Ik dacht ik deel het toch, dan weet je waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-10-2019 10:09
Ik ben wel benieuwd waar die extra bedragen op gebaseerd zijn dan. Want UWV uitkeringen zijn altijd inclusief vakantiegeld, dus in principe krijg je nooit een betaling bovenop je reguliere uitkering van het UWV, tenzij het reiskostenvergoeding is. Maar dat wordt niet opgespaard tot het einde van het jaar.

Niet dat ik het je niet gun hoor Kohaku ;-)
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... index.aspx

Ik krijg het ook elk jaar. Vroeger ging dit geloof ik via het CAK.

"Voor de extra kosten door uw ziekte of beperking krijgt u elk jaar automatisch van UWV een vergoeding. U moet dan:

Een WIA-, Wajong-, WAO- of WAZ-uitkering van UWV hebben.
Ten minste 35% arbeidsongeschikt zijn.
Recht hebben op hulp om werk te vinden, te behouden of om te studeren."

Ook als je bijstand hebt en chronische ziek bent krijg je hem, maar dan via de gemeente. Tenminste in mijn gemeente wel.

Wellicht was het vroeger 300 euro, nu is hij afgerond 180 euro.
Gele_Suikerspin schreef:
09-10-2019 10:19
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... index.aspx

Ik krijg het ook elk jaar. Vroeger ging dit geloof ik via het CAK.

"Voor de extra kosten door uw ziekte of beperking krijgt u elk jaar automatisch van UWV een vergoeding. U moet dan:

Een WIA-, Wajong-, WAO- of WAZ-uitkering van UWV hebben.
Ten minste 35% arbeidsongeschikt zijn.
Recht hebben op hulp om werk te vinden, te behouden of om te studeren."

Ook als je bijstand hebt en chronische ziek bent krijg je hem, maar dan via de gemeente. Tenminste in mijn gemeente wel.

Wellicht was het vroeger 300 euro, nu is hij afgerond 180 euro.
Weer wat geleerd, dank je wel :)
Ik ben, sinds het besluit genomen is om te opereren, bezig met nadenken over wat ik wil als ik voldoende gerevalideerd ben van de operatie. Zoals het nu lijkt is de kans op volledig herstel klein, maar ik ga er wel vanuit dat ik er beter uit kom dan hoe het nu is.
Die rugpijn gaat echter niet verholpen worden met de operatie en dat is juist iets wat me best beperkt. Van het UWV verwacht ik ook niet veel.

Nu denk ik erover om dan maar als freelancer aan de slag te gaan en aan te haken bij mijn mans bedrijf. Dan kan ik gedeeltelijk voor hem aan het werk maar ook wat eigen opdrachten doen. Grootste voordeel is dan dat ik mijn eigen tijd in kan delen en rust kan nemen wanneer ik dat nodig heb. We hebben ons er al bij neergelegd dat man hoofdkostwinner blijft, maar ik zal toch mijn eigen rekeningen moeten kunnen blijven betalen.
Ik ben in het verleden al zelfstandige geweest en ik vond juist de vastigheid van een baan wel fijn, maar ik zie niet zo snel gebeuren dat ik weer een baan kan vinden die mij ook de rust biedt als ik dat nodig heb.
Nadeel is wel dat als ik weer uitval, ik nergens recht meer op heb als het gaat om sociale vangnetten.

Ik vind het wel positief van mezelf dat ik weer vooruit durf te kijken :P
Gele_Suikerspin schreef:
09-10-2019 10:19
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... index.aspx

Ik krijg het ook elk jaar. Vroeger ging dit geloof ik via het CAK.

"Voor de extra kosten door uw ziekte of beperking krijgt u elk jaar automatisch van UWV een vergoeding. U moet dan:

Een WIA-, Wajong-, WAO- of WAZ-uitkering van UWV hebben.
Ten minste 35% arbeidsongeschikt zijn.
Recht hebben op hulp om werk te vinden, te behouden of om te studeren."

Ook als je bijstand hebt en chronische ziek bent krijg je hem, maar dan via de gemeente. Tenminste in mijn gemeente wel.

Wellicht was het vroeger 300 euro, nu is hij afgerond 180 euro.
Net gekeken bij bijstand. Hier heet het individuele inkomstentoeslag. Voor alleenstaande is het maar 80 euro.
In begin kreeg ik wel van het CAK, dat was nooit meer dan 90 euro. En eens in de zoveel tijd was er een andere toeslag van CAK, toen kreeg wel iets van 300 euro. Maar dat is weg. Beide van CAK
Alle reacties Link kopieren
nartjie schreef:
09-10-2019 11:00
Net gekeken bij bijstand. Hier heet het individuele inkomstentoeslag. Voor alleenstaande is het maar 80 euro.
In begin kreeg ik wel van het CAK, dat was nooit meer dan 90 euro. En eens in de zoveel tijd was er een andere toeslag van CAK, toen kreeg wel iets van 300 euro. Maar dat is weg. Beide van CAK
Goed uitgezocht.

Daarom dus ook mede belangrijk waarop je stemt. Omdat welke partijen het grootst zijn, bepalen in je gemeente hoe de sociale voorzieningen zijn.

Vroeger was dit minder. Maar nu het bij gemeenten ligt, is waarop je plaatselijk stemt ineens veel belangrijker / heeft meer invloed.

Iets wat mij de laatste jaren.meer opvalt.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-10-2019 09:50
Werkt zo'n shampoo zoveel beter dan?
Ik heb ook krullen, maar van producten voor krullend haar zit mijn haar veel minder lekker.
Het zijn niet zozeer producten voor krullend haar, maar bepaalde stoffen mogen er niet inzitten én dan heb je nog een bepaalde manier van hoe en wat. In het betreffende topic staat eea. Ik gebruik al geen producten die je op droog haar gebruikt en erin laat zitten, maar nu ik een bepaald haarmasker van het kruitvat gebruik, voelt en lijkt m'n haar iets minder droog. Dat scheelt alweer. Ik heb anders altijd bovenop dat het enorm pluist.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je vooruit durft te kijken, Lise! En fijn dat je aan kunt haken bij man. Het blijft frustrerend, natuurlijk, alles.
Later is nu
Dreamer schreef:
09-10-2019 12:03
Het zijn niet zozeer producten voor krullend haar, maar bepaalde stoffen mogen er niet inzitten én dan heb je nog een bepaalde manier van hoe en wat. In het betreffende topic staat eea. Ik gebruik al geen producten die je op droog haar gebruikt en erin laat zitten, maar nu ik een bepaald haarmasker van het kruitvat gebruik, voelt en lijkt m'n haar iets minder droog. Dat scheelt alweer. Ik heb anders altijd bovenop dat het enorm pluist.
Ik doe wat mousse in mijn natte haar en föhn het of laat het aan de lucht drogen. Dat bevalt mij stukken beter dan producten voor krullend haar die altijd een tikje vettig zijn. Ik vind dat niet fijn.
Dreamer schreef:
09-10-2019 12:05
Wat goed dat je vooruit durft te kijken, Lise! En fijn dat je aan kunt haken bij man. Het blijft frustrerend, natuurlijk, alles.
Jup, maar ik heb me er wel bij neergelegd dat ik nooit weer de oude wordt.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-10-2019 12:10
Ik doe wat mousse in mijn natte haar en föhn het of laat het aan de lucht drogen. Dat bevalt mij stukken beter dan producten voor krullend haar die altijd een tikje vettig zijn. Ik vind dat niet fijn.
Maar het gaat dus niet per se over producten speciaal voor krullend haar. Het gaat met name over producten zonder sls en ..e h.. dingen. Wat ik nu gebruik is juist niet vettig en m'n haar is lekker zacht :)
Eén van die producten is conditioner met rozemarijn en mint, dat rúikt lekker! Alleen volgens mij krijg ik juist daar jeuk van, wel jammer.

Maar als jij verder tevreden met je haar bent is het natuurlijk ook goed. Ik gebuikte op den duur alleen nog sanex douchegel en dat bleek het beste voor m'n hoofdhuid. Jeuk, waar ik ondanks shampoo van de dokter, last van hield, ging weg. En dat gebruik ik dus nog steeds gewoon als shampoo, alleen nu bepaalde conditioners en een masker 1x per week. Vooral die laatste lijkt te helpen.
Later is nu
Dreamer schreef:
09-10-2019 12:16
Maar het gaat dus niet per se over producten speciaal voor krullend haar. Het gaat met name over producten zonder sls en ..e h.. dingen. Wat ik nu gebruik is juist niet vettig en m'n haar is lekker zacht :)
Eén van die producten is conditioner met rozemarijn en mint, dat rúikt lekker! Alleen volgens mij krijg ik juist daar jeuk van, wel jammer.

Maar als jij verder tevreden met je haar bent is het natuurlijk ook goed. Ik gebuikte op den duur alleen nog sanex douchegel en dat bleek het beste voor m'n hoofdhuid. Jeuk, waar ik ondanks shampoo van de dokter, last van hield, ging weg. En dat gebruik ik dus nog steeds gewoon als shampoo, alleen nu bepaalde conditioners en een masker 1x per week. Vooral die laatste lijkt te helpen.
Parabenen?

Als je huid gevoelig is voor dergelijke dingen is dat wel lastig ja, daar heb ik geen last van gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat bedrag ook gehad van UWV, vorige maand. Je kan het googelen, iedereen met een WIA krijgt het. Het een soort van tegemoetkoming omdat wij altijd aan de max zitten van eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-10-2019 12:18
Parabenen?

Als je huid gevoelig is voor dergelijke dingen is dat wel lastig ja, daar heb ik geen last van gelukkig.


Ja, en siliconen, geloof ik. En dan heb je ook nog verschillende producten want je hebt droge krullen en slappe krullen, ofzoiets. Geen idee ;-))
In elk geval worden een aantal producten speciaal voor krullend haar juist afgeraden.
Later is nu
VGM1980 schreef:
09-10-2019 13:27
Ik heb dat bedrag ook gehad van UWV, vorige maand. Je kan het googelen, iedereen met een WIA krijgt het. Het een soort van tegemoetkoming omdat wij altijd aan de max zitten van eigen risico.
Oh daar ben ik wel even jaloers op. Dat zit ik ook maar mijn recht op Wajong is er niet meer want dan moet ik volledig afgekeurd worden en de kans op de route ww UWV heb ik niet gehad aangezien ik als student met een niets voorstellend bijbaantje ben uitgevallen.

Maar ik heb dan wel weer meer geluk dan Nartjie want ik heb een bedrag wat ik uit kan geven aan een busabbonement of bepaalde sportscholen, karakte, etc. Alleen vorig jaar kon je nog zelf kiezen voor uitjes, nu is het de Efteling of de dierentuin in Antwerpen of Rotterdam. Ik baal daar best van want dan is het alsnog een dag die best wat geld zou kosten aan alleen het OV al. Vorig jaar ging ik naar een slaapkamer concert in Breda. Dat kon met mijn busabbonement en je drinkt dan 1 drankje.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, ik kan überhaupt niet met het OV en uitstapjes zoals Efteling, dierentuin, concert, sportschool etc. :-) Geniet er lekker van. :-)
Fijn te weten waarom ik meer kreeg deze maand :) Ik wilde dat nog uitzoeken maar dat hoeft dus niet meer.

Yellow, wel een beetje lomp dat ze niet de reis er ook bijdoen bij die uitjes. Juist dat is ook heel duur!

Lise, het klinkt als een goed plan te beginnen als ZZP’er. Als je zelf je tijd kunt indelen, is zo veel meer mogelijk!

Je kunt je overigens nog wel verzekeren voor arbeidsongeschiktheid. Het UWV heeft een betaalbare vangnetregeling voor zelfstandigen die zich nergens anders kunnen verzekeren. Nadeel is dat het karig is én dat je toch weer met het UWV te maken krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven