Gaan praten met iemand?

09-10-2019 20:15 34 berichten
Ik ben erg introvert en vind het heel erg moeilijk om me open te stellen naar mensen en tegelijkertijd voel ik me best eenzaam.

Ik heb laatst een competentietest gedaan en daar kwam ook uit naar voren dat ik op sociaal vlak best wat onder het gemiddelde scoor omdat ik me dus zo moeilijk open stel naar anderen en moeite heb met het vertrouwen van mensen. Bang omdat ik weer gekwetst ga worden, wat ik vroeger best vaak heb mee gemaakt in vriendschappen. Ben nooit echt gepest maar ik hoorde ook nooit echt ergens bij. Of dat ik fouten maak en mensen me niet aardig of stom vinden. Zeg bij mensen die ik net ken ook niet zo veel omdat ik liever eerst de kat uit de boom kijk.

Anyway mij is aangeraden om daar hulp voor te gaan zoeken d.m.v. een coach, psycholoog of in ieder geval iemand waarmee ik goed kan praten en die mij zou kunnen helpen hiermee. In mijn vriendenkring of familie heb ik niet zo iemand maar naar de huisarts stappen… maak ik het dan niet groter dan dat het is? Ik schrok wel dat mijn score blijkbaar zo laag was en ik wil er ook best aan werken maar aan de andere kant wil ik er ook weer niet een heel ding van maken. (Misschien omdat ik dan weer een gevoel van falen krijg?)

Ik weet ook niet wat ik eigenlijk met dit topic wil maar herkent iemand dit toevallig? Ben je uiteindelijk met iemand gaan praten?
Je kan het altijd gewoon eens bespreken met je huisarts. dan hoef je nog niks maar kan er wel even iemand met je meedenken.
Dat hoeft toch ook niet via je huisarts? Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven, je bent niet ziek en je mankeert niet echt iets. Ik snap dat je hulp wil maar dat kan op andere manieren. Google naar coach oid en degene die je aanspreken kan je bellen of mailen, je legt uit waar je hulp voor zoekt en waar je je het best bij voelt maak je een afspraak bij.
Succes!
Zo'n competentietest wordt toch meestal afgenomen door het UWV of een overijverige HR-afdeling van een callcenterbedrijf? Ik zou me door dergelijke instanties nou niet meteen een stoornis aan laten praten hoor.
stellar schreef:
09-10-2019 20:24
Dat hoeft toch ook niet via je huisarts? Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven, je bent niet ziek en je mankeert niet echt iets. Ik snap dat je hulp wil maar dat kan op andere manieren. Google naar coach oid en degene die je aanspreken kan je bellen of mailen, je legt uit waar je hulp voor zoekt en waar je je het best bij voelt maak je een afspraak bij.
Succes!
Soms kan een onafhankelijke meedenker als een huisarts juist heel fijn zijn. Hoef je niet ziek voor te zijn.
gizzmo-returns schreef:
09-10-2019 20:30
Soms kan een onafhankelijke meedenker als een huidarts juist heel fijn zijn. Hoef je niet ziek voor te zijn.
:O

Wel lekker onafhankelijk, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Moet je echt via de huisarts? Of kan je gewoon een afspraak maken bij een psycholoog?
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
09-10-2019 20:24
Dat hoeft toch ook niet via je huisarts? Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven, je bent niet ziek en je mankeert niet echt iets. Ik snap dat je hulp wil maar dat kan op andere manieren. Google naar coach oid en degene die je aanspreken kan je bellen of mailen, je legt uit waar je hulp voor zoekt en waar je je het best bij voelt maak je een afspraak bij.
Succes!
Beter via je huisarts en evt psycholoog dan via een of andere zelfbenoemde coach.

OT, ik herken het wel. Ook introvert en erg op mezelf en heb daardoor lang gevoeld alsof ik geen vrienden had omdat ik vriendschappen niet goed leek te kunnen onderhouden. Inmiddels al lang een relatie en een handjevol goede vriendinnen die me allen respecteren hoe ik ben. Het zijn namelijk allemaal introverten. En vinden het niet erg als je een tijdje niks laat horen, niemand heeft behoefte aan continu contact. Voor werkgever idem dito, heb nu een werkgever waar mijn karakter goed past bij de omgeving en type werk.

We moeten zien te overleven in een wereld waar extravert de norm is. Is bij mij ook paar keer misgegaan in vriendschappen. Is niks mis met me, maar dat extraverte gedoe is niks voor mij. Voelt als verplicht sociaal doen.
gizzmo-returns schreef:
09-10-2019 20:30
Soms kan een onafhankelijke meedenker als een huisarts juist heel fijn zijn. Hoef je niet ziek voor te zijn.
Dat hoeft toch niet via een huisarts? Ik heb mijn therapeut ook op eigen houtje gezocht en gevonden, zie ook werkelijk niet waarom dat niet kan.
Toevoeging: ik heb zeker geen zelfbenoemde coach, wel een hele kundige dame incl de benodigde studies maar ze vind de samenwerking met de verzekeringen heel onplezierig en werkt dus niet samen met huisartsen.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 20:48
Reden: Toevoeging.
23.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
09-10-2019 20:39
Dat hoeft toch niet via een huisarts? Ik heb mijn therapeut ook op eigen houtje gezocht en gevonden, zie ook werkelijk niet waarom dat niet kan.
Voor een vergoeding van je zorgverzekeraar heb je vaak een verwijzing van je huisarts nodig
Alle reacties Link kopieren
Je opent niet voor niks dit topic. Ik denk dat je wel iets wil maar niet goed durft. Dus ik zeg: ga ervoor. Niet geschoten is altijd mis (spreekwoordelijk.)
Ik zou op zoek gaan naar een psycholoog
Ga eerst eens een praatje maken met de praktijkondersteuner bij de huisarts, die kan met je meedenken en dan kunnen jullie samen bepalen of er meer nodig is dan alleen maar bij hem/haar wekelijks te komen. Een praktijkondersteuner kan zelf ook een psycholoog zijn, hoeft niet, maar kan wel.
ch86 schreef:
09-10-2019 20:46
Voor een vergoeding van je zorgverzekeraar heb je vaak een verwijzing van je huisarts nodig
Waarom moet dat via de verzekering dan, wat is er mis met zelf betalen voor zelfontwikkeling? Precies hierom zijn de wachtlijsten zo idioot lang en betaalt iedereen zich scheel aan de verzekering.
Lady*Voldemort schreef:
09-10-2019 20:32
:O

Wel lekker onafhankelijk, dat wel.
:whip: ik had het gelijk al verbeterd, je was te snel
:rofl: Oh geld, oh God, wat is het verschil?
stellar schreef:
09-10-2019 20:50
Waarom moet dat via de verzekering dan, wat is er mis met zelf betalen voor zelfontwikkeling? Precies hierom zijn de wachtlijsten zo idioot lang en betaalt iedereen zich scheel aan de verzekering.
Niet iedereen heeft een dikke portemonnee ..
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 20:48
Ga eerst eens een praatje maken met de praktijkondersteuner bij de huisarts, die kan met je meedenken en dan kunnen jullie samen bepalen of er meer nodig is dan alleen maar bij hem/haar wekelijks te komen. Een praktijkondersteuner kan zelf ook een psycholoog zijn, hoeft niet, maar kan wel.

Eens. En dit is misschien ook wat laagdrempeliger? Kan me voorstellen dat dat ook wel fijn is.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
gizzmo-returns schreef:
09-10-2019 20:54
Niet iedereen heeft een dikke portemonnee ..
En ze is niet voor de katze lange staart verzekerd.
gizzmo-returns schreef:
09-10-2019 20:54
Niet iedereen heeft een dikke portemonnee ..
Klopt, ik ook niet
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
09-10-2019 20:50
Waarom moet dat via de verzekering dan, wat is er mis met zelf betalen voor zelfontwikkeling? Precies hierom zijn de wachtlijsten zo idioot lang en betaalt iedereen zich scheel aan de verzekering.
Ach gos, wat een aversie zeg tegen de reguliere gang van zaken

To betaalt toch ook voor haar verzekering , mag ze daar best gebruik van maken. Wachttijden en gezondheidszorg kosten los je hier echt niet zomaar mee op.
Hi TsumTsum,

Ik herken wat je schrijft. Ik ben uiteindelijk met iemand gaan praten, grotendeels op eigen kosten en deels aanvullende verzekering.

Het liep spaak want ik moest maar dingen gaan doen om mensen te ontmoeten, om een sociale groep te vinden waar ik me thuis zou voelen et cetera. Ik wilde ook iemand om gewoon mee te praten en niet alles te moeten.

Ik heb het niet weer geprobeerd. Ik kan er niet erg goed tegen als alles lineair moet verlopen en een begin en een einde binnen tijdspanne x moet hebben.

Ik heb geen bezwaar tegen zelf betalen, maar het moet wel iets op leveren. Ik heb wel eens per pfff jaar of zo een evaluatie met mijn huisarts die mij dan AD voor schrijft. Ze wilde me ook naar een centrum sturen om te testen op autisme maar ik voel daar nu niet erg veel voor.

Ik begrijp hun kant ook wel. Echt. Maar het voelde voor mij als falen en weer een masker moeten op zetten en dan haal je er echt enkel negativiteit uit.

Maar misschien is mijn situatie wel anders want ik heb echt weinig tot geen sociale omgang. Kun je eens in de buurt kijken wat er zo al te vinden is aan begeleiding? Soms vind je het op de gekste plekken. Ik heb ooit een coach gehad via werk en die man was mega spiritueel en ik dus totaal niet maar ik had er zo veel aan. Om dat die man mij echt zag, ook al verwoordde hij het spiritueel en ik rationeel.

Soms denk ik er zelf aan om zo iemand privé te zoeken, nog steeds niet spiritueel maar gewoon, om dat ik dan misschien wel gewoon me zelf durf te zijn en misschien zelfs gewoon eens echt emoties kan laten zien.

Verder zeggen tests mij ook heel weinig hoor...elk management heeft weer z'n eigen vorm daar van of vast extern bureau dat met veel gelul een zogenaamd echt werkend model heeft om te bepalen wie jij bent en hoe jij functioneert in je team blablabla.
Is het iets wat je zelf als een belemmering voelt? Zou je zelf sociaal vaardiger willen zijn of meer vertrouwen in jezelf en je meer openstellen? In dat geval zou ik het doen. Een psycholoog is niet iemand die alleen maar "grote" dingen doet maar ook mensen helpt ook om onverwachte kanten van jezelf meer naar voren te halen en de pijnpunten te verzachten.
Geronimo2 schreef:
09-10-2019 21:02
Is het iets wat je zelf als een belemmering voelt? Zou je zelf sociaal vaardiger willen zijn of meer vertrouwen in jezelf en je meer openstellen? In dat geval zou ik het doen. Een psycholoog is niet iemand die alleen maar "grote" dingen doet maar ook mensen helpt ook om onverwachte kanten van jezelf meer naar voren te halen en de pijnpunten te verzachten.
Klopt! Mooi gezegd!

Ben ik sinds kort ook mee bezig en het is heel verhelderend.
ch86 schreef:
09-10-2019 20:59
Ach gos, wat een aversie zeg tegen de reguliere gang van zaken

To betaalt toch ook voor haar verzekering , mag ze daar best gebruik van maken. Wachttijden en gezondheidszorg kosten los je hier echt niet zomaar mee op.
Vreemde aanname doe je.

Wat ik aandraag is wel degelijk een oplossing. Maar goed, soms is het moeilijk om het grotere plaatje te zien.
gizzmo-returns schreef:
09-10-2019 21:05
Klopt! Mooi gezegd!

Ben ik sinds kort ook mee bezig en het is heel verhelderend.
moest je dan met een diagnose worden door verwezen? Want dat idee heb ik er van, dat je eerst dus vermoedelijke diagnose krijgt want verzekering en dan pas hulp.

daar om bekostigde ik het grotendeels zelfs toen want ik had daar geen zin in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven