Geld & Recht alle pijlers

Wie is de opportunist?

09-10-2019 19:06 71 berichten
Hoi allemaal,

Graag hoor ik jullie mening!

Van de week had een kameraad een bekertje water naast zijn gloednieuwe, dure (€100) draadloze oortjes staan. In een of andere onhandige beweging heb ik per ongeluk het bekertje om laten vallen, ik voelde me er superrot over en heb gelijk aangegeven dat ik dat via mijn WA verzekering zou regelen (en desnoods vergoed ik de schade zelf)

Vervolgens gaf iemand anders aan dat de oortjes misschien wel konden drogen en herstellen.

Helaas klonken de oortjes, ook na een dag drogen, volgens kameraad niet meer zoals het was, uiteraard heb ik gezegd dat ik het dan regel via de verzekering.
Ik heb ook gevraagd of ik de oude oortjes misschien zou mogen.

Dat kon niet, want de partner van kameraad had al belang bij de oude oortjes..

Ben ik een opportunist dat ik de oude oortjes graag zou willen? Of is het terecht dat ik er ergens een beetje een gek gevoel ervan krijg?

Heel graag jullie ongezouten mening☺️

Update: Dat ik de oude oortjes zou willen is niet meer ter sprake, bedankt voor jullie reacties! Oortjes zouden voor €150 via MP gekocht zijn, maar kan er geen betalingsbewijs van laten zien. Dit geeft de verzekering aan dat dat nodig is, ook al is het marktplaats. Kameraad denkt via een update dat de oortjes toch weer helemaal hersteld kunnen worden.
Dat vind ik erg fijn😉 en bij deze is de kwestie afgerond!
anoniem_64458991dc931 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 18:01
Reden: Update
18.28% gewijzigd
Misschien heb jij er geen recht op, want je betaalt het niet echt, alhoewel, rekening van verzekering betalen is ook betalen.
Maar ik vind dat hij er nog véééééééééééél minder recht op heeft, en ik noem hem inderdaad een grote opportunist.
Als jij geen interesse had, dan was het een verschil maar nu vind ik dat jij er meer recht op hebt dan hij.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 10-10-2019 10:32
72.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdeoptimist schreef:
09-10-2019 21:07
WA is toch je wettelijke aansprakelijkheidsverzekering?
Een WA-verzekering is een verzekering voor auto's en motoren. Een avp is een aansprakelijkheidsverzekering voor personen.
Mevrouwdeoptimist schreef:
09-10-2019 21:04
We waren niet bij hem thuis, maakt dat dan nog verschil?
Ja inboedel is enkel voor binnenshuis. Dus dan val je terug op jouw wa/avp.
Mevrouwdeoptimist schreef:
09-10-2019 21:07
WA is toch je wettelijke aansprakelijkheidsverzekering?

Ja zeker, maar voor schade ihkv je autoverzekering.
Als t gaat om aansprakelijkheid die niet met je auto samenhangt, gaat het volgens mij om een AVP.
En natuurlijk gaat het hier om wettelijke aansprakelijkheid bij een schadezaak, maar dan wel claimen op de juiste verzekering dus..
Over het algemeen zeggen de meeste mensen trouwens WA-verzekering i.p.v. AVP.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
09-10-2019 21:22
Ja inboedel is enkel voor binnenshuis. Dus dan val je terug op jouw wa/avp.
WA heeft er echt niks mee te maken.
In principe heb je geen recht op de oortjes omdat je in NL geen reparatieplicht hebt. Een benadeelde dient gecompenseerd te worden voor se schade die men lijdt. De schadelijdende partij heeft wel een schadebeperkingsplicht dus hij zal zich in moeten spannen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Daarbij wordt er onder een avp naar dagwaarde uitgekeerd en niet naar nieuwwaarde.

Als hij stelt dat de oortjes onherstelbaar beschadigd is en jij twijfelt eraan dan kan je aan jouw verzekering vragen om ze op te vragen.
m-april schreef:
09-10-2019 21:24
WA heeft er echt niks mee te maken.
WA is de vroegere benaming. Tegenwoordig is het avp.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdeoptimist schreef:
09-10-2019 20:42
Ik heb nog nooit iets opgegeven bij de verzekering, dus ik ga er vanuit dat ik geen eigen risico of eigen bijdrage heb.. Maar mocht ik dat wel hebben, en dus deels of volledig uit eigen zak betaal, zou me dat wel een nare bijsmaak geven..
Maar hoezo? Jij hebt toch schade aan andermans eigendom veroorzaakt? Ik weet niet wat de voorwaarden van jouw polis zijn maar ja, er is zeker een kans dat je eigen risico hebt.
Ik heb zo het gevoel dat je genept wordt aangezien je niet eens mag luisteren naar het geluid.
Zeg gewoon dat jij ze moet laten repareren en daar de nota van moet indienen bij je verzekering. En anders gaat het niet door.
En anders vind ik dat jij die oortjes mag hebben, maar daar ga ik helaas niet over.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 09-10-2019 21:32
0.66% gewijzigd
En het mag misschien niet, maar hij kan toch gewoon zeggen dat het bij hem thuis gebeurde. Dan kan zijn verzekering hem betalen.
Niq schreef:
09-10-2019 21:31
Ik heb zo het gevoel dat je genept wordt aangezien je niet eens mag luisteren naar het geluid.
Zeg gewoon dat jij ze moet laten repareren en daar de nota van moet indienen bij je verzekering. En anders gata het noet door.
En anders vind ik dat jij die oortjes mag hebben, maar daar ga ik helaas niet over.
Alsof niet iedereen weet dat de verzekeringen helemaal niet zo te werk gaan bij zulke kleine bedragen. Het kost meer om te laten nakijken en repareren en beoordelen van de factuur ect dan 100 euro uit te keren.
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 21:33
Alsof niet iedereen weet dat de verzekeringen helemaal niet zo te werk gaan.
Zo werkt dat met bepaalde zaken toch wel. Ik moest ook onlangs een rekening overhandigen van een reparatie.
En dat ging over een bedrag onder de 100 euro.
Niq schreef:
09-10-2019 21:34
Zo werkt dat met bepaalde zaken toch wel. Ik moest ook onlangs een rekening overhandigen van een reparatie.
Niet voor oortjes van 100 euro.
Ok.
Alle reacties Link kopieren
Als die oortjes nog goed zijn is het verzekeringsfraude om nieuwe te laten vergoeden. Wil je daar echt aan meewerken?
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
09-10-2019 20:58
als jouw kameraad een inboedelverzekering heeft dan zal hij deze schade eerst op zijn inboedelpolis moeten claimen. Een WA polis is secundaire dekking. De eigen polis gaat voor op de wa polis. Zijn verzekeraar regelt de schade met hem en zal jouw verzekering verzoeken om de schade terug te betalen.

Is er geen dekking onder zijn eigen polis dan zal hij zijn schade moeten aantonen dmv een herstelofferte. Daarbij als ze gloed nieuw zijn dan heeft hij waarschijnlijk nog garantie. Hij zal zich dan met aankoopnota moeten melden bij de fabrikant.
Niet waar. Schade veroorzaakt door derden moet verhaald worden op de AVP van die derde. AVP inderdaad. Geen WA. Dat is voor motorvoertuigen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
09-10-2019 21:27
Maar hoezo? Jij hebt toch schade aan andermans eigendom veroorzaakt? Ik weet niet wat de voorwaarden van jouw polis zijn maar ja, er is zeker een kans dat je eigen risico hebt.
AVP heeft geen eigen risico. Juist om te voorkomen dat banden tussen personen verstoord worden.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
09-10-2019 21:32
En het mag misschien niet, maar hij kan toch gewoon zeggen dat het bij hem thuis gebeurde. Dan kan zijn verzekering hem betalen.
Dat is fraude. Wanneer dat ontdekt wordt, kan hem de verzekering opgezegd worden. Ergens anders verzekeren wordt dan een probleem. Daarbij is het stom, omdat een inboedelvz wel een eigen risico heeft.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
09-10-2019 21:22
Ja inboedel is enkel voor binnenshuis. Dus dan val je terug op jouw wa/avp.
Tenzij er een buitenshuisdekking is. Hoe dan ook is de eigenaar niet de veroorzaker van de schade en kan het niet op een inboedelvz geclaimd worden.
Heel erg bedankt voor alle reacties, het doet me wel goed dat veel mensen zich herkennen in het gevoel dat ik kreeg.

Ik ga het gewoon regelen met de verzekering en er verder geen heisa van maken.. Het is fijn dat ik dat nu kan doen omdat ik er voor kies, omdat jullie me hebben geholpen mijn standpunt/mening te vormen. En niet dat ik het er maar bij laat omdat ik het niet zo goed weet allemaal,
maar er wel een raar gevoel over heb..

Nogmaals bedankt iedereen☺️
SjaanRoeispaan schreef:
09-10-2019 22:38
Niet waar. Schade veroorzaakt door derden moet verhaald worden op de AVP van die derde. AVP inderdaad. Geen WA. Dat is voor motorvoertuigen.
Of je leest even verder voordat je begint te blaten.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
09-10-2019 21:21
Misschien heb jij er geen recht op, want je betaalt het niet echt, alhoewel, rekening van verzekering betalen is ook betalen.
Maar ik vind dat hij er nog véééééééééééél minder recht op heeft, en ik noem hem inderdaad een grote opportunist.
Als jij geen interesse had, dan was het een verschil maar nu vind ik dat jij er meer recht op hebt dan hij.

Dit doet me denken aan een anekdote uit een vorige job. Gaat ook over een opportunist.
Jef ging op ons bedrijf weg. Naar een firma waar héél stevige lonen werden betaald. Toen hij nog mijn collega was, had hij een keer laten horen dat een tijdschrift waar ik op geabonneerd was, toch zo interessant was. Want hij las mijn tijdschrift altijd en nam het zelfs mee naar huis om te lezen. Dus, toen er over een afscheidscadeau moest nagedacht worden, werd door mij en andere collega's gesuggereerd dat een jaarabonnement op dat tijdschrift wel een leuk geschenk zou zijn voor hem. Dus, er werd gestort naar de uitgeverij en wij gaven een tegoedbon. De dag nadat Jef was weggegaan kreeg onze firma telefoon van de uitgeverij: Jef had hen om 9 uur 's morgens al gebeld over het abonnement en gevraagd of dat geld naar hem kon gestort worden, want hij was helemaal niet geïnteresseerd in dat tijdschrift, hij wilde met dat geld een nieuwe bril kopen. Ik zeg nog even voor de duidelijkheid: iemand met geld genoeg! Nochtans toen hij de dag voordien het cadeau kreeg, waren geen woorden genoeg om te zeggen hoe blij hij ermee was en hoe origineel hij het wel niet vond dat wij aan dàt tijdschrift hadden gedacht.
De uitgeverij wilde (ongelofelijk maar waar) dat geld effectief terugstorten aan onze firma, zodat wij het aan Jef konden geven. Daar is toen bij de verschillende personeelsleden over rondgevraagd wat ze ervan vonden: gingen we dat geld echt aan Jef geven of niet. De meerderheid zegde: daar hebben wij niet voor samengelegd. Een nieuwe bril krijg je niet van collega's maar die koop je van je eigen geld. En het geld is teruggestort geworden en is bijgelegd (telkens 1/5) bij het opgehaalde bedrag van de volgende 5 collega's die een kind kregen of ook de firma verlieten.
En Jef …. die heeft het tijdschrift niet meer gekregen en of hij een nieuwe bril heeft gekocht? Niemand weet het want niemand zag hem nog.
Dus ook een opportunist. Maar niet gelukt, die keer!
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
09-10-2019 22:44
Of je leest even verder voordat je begint te blaten.
Ik zie jou alleen maar onzin schrijven blaten....
mammezel schreef:
09-10-2019 21:21
Misschien heb jij er geen recht op, want je betaalt het niet echt, alhoewel, rekening van verzekering betalen is ook betalen.
Maar ik vind dat hij er nog véééééééééééél minder recht op heeft, en ik noem hem inderdaad een grote opportunist.
Als jij geen interesse had, dan was het een verschil maar nu vind ik dat jij er meer recht op hebt dan hij.

Dit doet me denken aan een anekdote uit een vorige job. Gaat ook over een opportunist.
Jef ging op ons bedrijf weg. Naar een firma waar héél stevige lonen werden betaald. Toen hij nog mijn collega was, had hij een keer laten horen dat een tijdschrift waar ik op geabonneerd was, toch zo interessant was. Want hij las mijn tijdschrift altijd en nam het zelfs mee naar huis om te lezen. Dus, toen er over een afscheidscadeau moest nagedacht worden, werd door mij en andere collega's gesuggereerd dat een jaarabonnement op dat tijdschrift wel een leuk geschenk zou zijn voor hem. Dus, er werd gestort naar de uitgeverij en wij gaven een tegoedbon. De dag nadat Jef was weggegaan kreeg onze firma telefoon van de uitgeverij: Jef had hen om 9 uur 's morgens al gebeld over het abonnement en gevraagd of dat geld naar hem kon gestort worden, want hij was helemaal niet geïnteresseerd in dat tijdschrift, hij wilde met dat geld een nieuwe bril kopen. Ik zeg nog even voor de duidelijkheid: iemand met geld genoeg! Nochtans toen hij de dag voordien het cadeau kreeg, waren geen woorden genoeg om te zeggen hoe blij hij ermee was en hoe origineel hij het wel niet vond dat wij aan dàt tijdschrift hadden gedacht.
De uitgeverij wilde (ongelofelijk maar waar) dat geld effectief terugstorten aan onze firma, zodat wij het aan Jef konden geven. Daar is toen bij de verschillende personeelsleden over rondgevraagd wat ze ervan vonden: gingen we dat geld echt aan Jef geven of niet. De meerderheid zegde: daar hebben wij niet voor samengelegd. Een nieuwe bril krijg je niet van collega's maar die koop je van je eigen geld. En het geld is teruggestort geworden en is bijgelegd (telkens 1/5) bij het opgehaalde bedrag van de volgende 5 collega's die een kind kregen of ook de firma verlieten.
En Jef …. die heeft het tijdschrift niet meer gekregen en of hij een nieuwe bril heeft gekocht? Niemand weet het want niemand zag hem nog.
Dus ook een opportunist. Maar niet gelukt, die keer!
Haha, dat is wel een goed verhaal!

Ik moet er wel bij zeggen dat kameraad echt wel een lieverd is en er zelf denk ik ook gewoon heel stevig van baalde dat het water over de oortjes ging..
Het is zeker niet iemand die ik een opportunist zou noemen, maar om de situatie voor mezelf scherp te krijgen via een forum is het wel handig om dingen wat gechargeerd te benoemen zoals "opportunist"😉

En ik lees al heel lang stilletjes mee, maar ik lees je altijd graag mammezel☺️
SjaanRoeispaan schreef:
09-10-2019 22:42
Tenzij er een buitenshuisdekking is. Hoe dan ook is de eigenaar niet de veroorzaker van de schade en kan het niet op een inboedelvz geclaimd worden.
Ik ben schadebehandelaar, ik behandel avp schades. De eigen polis gaat altijd voor op de aansprakelijkheidsverzekering. Onder een eigen polis wordt er uitgekeerd naar nieuwwaarde onder de aansprakelijkheidspolis naar dagwaarde. Op het moment dat de verzekeraar heeft uitgekeerd treedt de verzekeraar in subrogatie en gaat de uitgekeerde schade verhalen op de veroorzakende partij. De eigen polis wordt zo niet belast en de schadelijdende partij heeft een betere uitkering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven