Autisme vader uitleggen aan kind (2jaar)

10-10-2019 11:19 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 5 jaar gelukkig getrouwd met mijn man. Samen hebben we een dochter van net 2. Tijdens mijn zwangerschap heeft mijn man de diagnose autisme gekregen. Het vermoeden was er natuurlijk al langer. Mijn man functioneert prima in de maatschappij. Hij heeft een fulltime baan waar hij het maar z’n zin heeft. Heeft wat hobby’s wat hij mee kan ontspannen en kan zich op sociaal gebied prima redden al kost dit hem moeite.

We hebben beide bewust de keuze gemaakt om te gaan voor kinderen. Mijn man heeft doordeweeks een dag vrij ( hij werkt een dag in het weekend) en spendeerd deze dag samen met onze dochter.

Nu raakt mijn man heel af en toe overprikkeld. Dit gebeurt 3 a 4 keer per jaar. Dit wordt meestal veroorzaakt door een geforceerde sociale gebeurtenis, zoals een familie feest en sociaal evenement. We weten dat dit een zwakke plek is, maar helaas zijn ze niet altijd te vermijden. Als mijn man over prikkelt raakt voelt hij dit helaas niet altijd van te voren aan. Als hij overprikkeld is, is hij even boos op alles (geen fysiek geweld, alleen boze reacties op alles, al ontziet hij onze dochter hier in) en heeft hij rust nodig en kan het niet aan dat onze dochter op zn moment aandacht vraagt.

Doordat hij zijn dagen met onze dochter zelf in kan delen (hij zal bijvoorbeeld nooit naar een familiefeest gaan alleen met onze dochter) zal het overprikkeld raken nooit gebeuren op een dag waarop ze met z’n tweeën zijn. Maar hoe leg ik het haar uit wat er aan de hand is als het wel een keer gebeurt en zij het mee krijgt? Ik heb de vorige keer gezegd: pap is boos op zich zelf, maar is dit de juiste manier?

Onze dochter vertoont zelf geen tekenen van autisme en is uiterst sociaal. Ik heb gezocht op internet. Maar daar vind ik enkel info over uitleg geven aan kinderen die zelf autisme hebben. Mijn man ontvangt op dit moment geen actieve behandeling en er is op dit moment ook geen behoefte meer aan.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Ja joh, leg dan ook meteen ons politieke systeem aan je dochter uit. Ze al twee jaar, dat moet ze toch echt wel begrijpen allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom wil je dat aan een jong kind uitleggen?
Kun je niet beter zorgen, dat de omstandigheden zijn, dat kind er geen last van heeft??

als papa 'boos' is, gaat papa gewoon even de kamer uit oid
Niet. Hij trekt zich maar gewoon even terug als hij boos wordt.
Alle reacties Link kopieren
Dat valt nog niet uit te leggen aan een kind van 2. Dat kan ze gewoon nog niet begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Het boos worden gebeurt niet in een rustige slaap kamer, het gebeurt ergens waar hij op dat moment is. Ja, hij loopt we weg, maar het eerste boos zijn krijgt ze wel mee.

Ik ben niet van plan het helemaal uit te leggen. Maar wil dr wel graag een verklaring geven waarom de plannen wijzigen en papa nu even niet leuk met dr kan spelen.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Stuur je man weg als hij boos doet en laat je kind lekker kind zijn ipv begrip op te moeten brengen voor een volwassene.
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
10-10-2019 11:26
Het boos worden gebeurt niet in een rustige slaap kamer, het gebeurt ergens waar hij op dat moment is. Ja, hij loopt we weg, maar het eerste boos zijn krijgt ze wel mee.

Ik ben niet van plan het helemaal uit te leggen. Maar wil dr wel graag een verklaring geven waarom de plannen wijzigen en papa nu even niet leuk met dr kan spelen.
ai
ik zou toch echt de oplossing bij je man zoeken
en als daar geen oplossing is, is hij ongeschikt als vaderfiguur

een kind van 12 kun je zoiets een beetje uitleggen, een kind van 2, doe je dat niet aan

Papa gedraagt zich, of papa gaat elders wonen. Veiligheid van kind staat voorop.

(en ja, ben bekend met autisme)
00suus00 schreef:
10-10-2019 11:26
Het boos worden gebeurt niet in een rustige slaap kamer, het gebeurt ergens waar hij op dat moment is. Ja, hij loopt we weg, maar het eerste boos zijn krijgt ze wel mee.

Ik ben niet van plan het helemaal uit te leggen. Maar wil dr wel graag een verklaring geven waarom de plannen wijzigen en papa nu even niet leuk met dr kan spelen.
Papa is even afkoelen. Daarna kan hij spelen.
00suus00 schreef:
10-10-2019 11:26
Het boos worden gebeurt niet in een rustige slaap kamer, het gebeurt ergens waar hij op dat moment is. Ja, hij loopt we weg, maar het eerste boos zijn krijgt ze wel mee.

Ik ben niet van plan het helemaal uit te leggen. Maar wil dr wel graag een verklaring geven waarom de plannen wijzigen en papa nu even niet leuk met dr kan spelen.

Dan neem jij dat spelen over op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
Heuh? Waarom heb je dat niet direct bij haar geboorte uitgelegd aan haar.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Annapicobella schreef:
10-10-2019 11:30
Heuh? Waarom heb je dat niet direct bij haar geboorte uitgelegd aan haar.
:HA:
(letterlijk, daar ging de koffie)
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet aangeven dat het even teveel is voor papa, dat hij erg moe is en even rust nodig heeft? Kinderen hebben vaak dezelfde reactie als ze moe en overprikkeld zijn. Ik denk dat ze het snel zat weer vergeet en dat een uitgebreide uitleg niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen niet lastig vallen met volwassen problemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
10-10-2019 11:31
Kun je niet aangeven dat het even teveel is voor papa, dat hij erg moe is en even rust nodig heeft? Kinderen hebben vaak dezelfde reactie als ze moe en overprikkeld zijn. Ik denk dat ze het snel zat weer vergeet en dat een uitgebreide uitleg niet nodig is.
het Kind is 2!!
het likt nog aan stopcontacten als het de kans krijgt
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen. Bijvoorbeeld door te vertellen dat papa’s hoofd een beetje anders werkt dan dat van haarzelf en dat van jou. Dat er soms zoveel gebeurt dat zijn hoofd het niet zo goed bij kan houden. En dat papa dan even rusttijd nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
10-10-2019 11:29
Papa is even afkoelen. Daarna kan hij spelen.
Dit is inderdaad de route die ik nu neem. En het werkt ook goed. Ik vraag vooral advies om er later niet achter te komen dat het toch anders beter had gekund.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
00suus00 schreef:
10-10-2019 11:33
Dit is inderdaad de route die ik nu neem. En het werkt ook goed. Ik vraag vooral advies om er later niet achter te komen dat het toch anders beter had gekund.
Tsja, dat merk je altijd later pas. Equivalent van opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
http://www.kindvanauti.nl/forum/

Forum waarin je meer kan vinden over het effect van het hebben van autistische ouders en de problemen waar de kinderen van tegen op lopen.

Ik heb er als kind-van veel aan gehad, al kom ik er nu eigenlijk niet meer.

http://www.kindvanauti.nl/ is trouwens ook een goede bron van info. De website dus, niet alleen het forum :D
anoniem_329211 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 11:35
18.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een mooie manier hoe je het uitlegt!

Boosheid mag er zijn. En als je zegt dat hij boos op zichzelf is, denk ik dat je haar laat weten dat het dus niet aan haar ligt. Als ze ouder wordt kan je misschien iets meer uitleggen, maar voor een meisje van 2 lijkt me het een goede manier.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
10-10-2019 11:31
Kun je niet aangeven dat het even teveel is voor papa, dat hij erg moe is en even rust nodig heeft? Kinderen hebben vaak dezelfde reactie als ze moe en overprikkeld zijn. Ik denk dat ze het snel zat weer vergeet en dat een uitgebreide uitleg niet nodig is.
Dat is denk ik het beste wat to kan doen. Dan nog is het maar de vraag wat het kind er van begrijpt maar een verklaring kan nooit geen kwaad.

Maar uitleggen wat aitie is dat is heel veel bruggen te ver.
Alle reacties Link kopieren
Nog even voor de duidelijkheid. Mijn man is zeker niet zwaar autistisch, echt geen type wat dagen naar de wasmachine zit te kijken. Als je het niet weet, merk je niet dat hij autistisch is.

Nee, ik wil niet dat mijn dochter, het helemaal begrijpt en ik wil ook zeer zeker niet belasten met volwassenen problemen. Echter is de situatie zoals hij is. Mijn man raakt heel af en toe overprikkeld. En ik ben van mening dat het goed is om er over te praten, wat er gebeurt en het niet in de doofpot te stoppen.

Ik denk dat ik in de toekomst richt het idee van @Pandax ga werken.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Jij neemt het in zo´n geval van hem over neem ik aan. Moet je het waarom werkelijk aan je kind uitleggen? Ze is pas twee!
Ik neem aan dat jullie thuis ook niet altijd met z´n tweeën met haar bezig zijn? Soms is papa bij haar, soms mama. Dat is gewoon een feit.
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
10-10-2019 11:40
Nog even voor de duidelijkheid. Mijn man is zeker niet zwaar autistisch, echt geen type wat dagen naar de wasmachine zit te kijken. Als je het niet weet, merk je niet dat hij autistisch is.

Nee, ik wil niet dat mijn dochter, het helemaal begrijpt en ik wil ook zeer zeker niet belasten met volwassenen problemen. Echter is de situatie zoals hij is. Mijn man raakt heel af en toe overprikkeld. En ik ben van mening dat het goed is om er over te praten, wat er gebeurt en het niet in de doofpot te stoppen.
houd altijd in je achterhoofd, dat veiligheid van kind bovenaan staat
een kind (of het nou 2 is of 12) kan niet omgaan met onverklaarbare boosheid
Onverklaarbare boosheid = Onveiligheid
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf ook een draadje los TO?
Een kind van twee snapt een diagnose niet en als jij dat niet snapt dan kun je zelf ook wel wat hulp gebruiken.
Je kunt toch zeggen, papa is boos als ontploft in je gezichtsveld?!
Lijkt me dat je eerst emoties leert benoemen aan een kind en geen diagnose, koe leer je toch ook eerst dat is een koe en hij zegt boe en niet, wat staat daar in de wei, hij heeft vier magen en die ga ik je vandaag leren..
En vier keer boos in een jaar is vrij weinig, als het vier keer per week wordt moet ie ergens anders wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven