Gezondheid alle pijlers

Wel of niet gaan?

17-10-2019 15:27 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen!

Ik zit met een behoorlijk dilemma...
Ik ben 20 en sinds kort studeer ik op het HBO. Hoewel ik de studie erg leuk vind, merk ik wel dat het behoorlijk wat bij me los maakt. De eerste weken waren gewoon heftig. Een nieuwe klas (waar ik vooralsnog niet echt een klik mee heb), op kamers, nieuwe sport, werken, het zelfstandig worden, vriendschappen die verwateren... Het is allemaal gewoon behoorlijk veel. Daarnaast begint over 2,5 mijn tentameweek en heb ik maar liefst 4 tentamens!

Ik ben behoorlijk stressgevoelig. 2 jaar geleden kwam ik in een burn-out terecht.. Hoewel het nu over het algemeen beter met me gaat dan toen, merk ik wel dat ik er nog behoorlijk wat 'restverschijnselen' van heb. Concentratieproblemen, vergeetachtiger, lichte angstproblematiek, sneller het gevoel hebben nergens zin in te hebben en vooral heel erg snel overprikkeld.
Morgen begint gelukkig mijn herfstvakantie en hoef ik in ieder geval bijna 2 weken niet naar school toe!

Maar nu dus mijn dilemma.
Aankomend weekend (vanaf morgenmiddag tot en met zondag) is het de bedoeling dat ik vrijwilligerswerk ga doen. Dit vrijwilligerswerk zit in heel Nederland en doe ik sinds afgelopen zomer zo nu en dan. Het vrijwilligerswerk (logeerweekenden voor mensen met een beperking) vind ik altijd super leuk om te doen en sluit ook perfect aan op mijn opleiding!

Alleen nu zit ik de afgelopen week gewoon weer niet lekker in mijn vel. Ik slaap slecht, voel me veel eenzaam, ga piekeren en voel me vervolgens nog slechter. Ik heb gewoon nergens zin in en moet om het kleinste dingetje janken. Ik ben echt weer goed overprikkeld. Maarja, waardoor? Tis nou niet dat ik de afgelopen dagen ontzettend veel heb gedaan...

Dit weekend ben ik geplaatst op een locatie aan de andere kant van Nederland in the middle of nowhere.. en hiervoor moet ik 3 uur reizen (enkele reis). Deze locatie ken ik zelf nog niet.
Door mijn angstproblemen vind ik het nog een beetje lastig om met het openbaar vervoer te reizen. Ik doe het allemaal wel, maar het levert wel nog een boel stress en onrust op. Helemaal omdat ik deze locatie niet ken.

Aan de ene kant heb ik er nu gewoon echt geen zin in. Ik ben moe en mijn gevoel zegt nee. Daarnaast zie ik gigantisch tegen het reizen op (terwijl ik het eerder, lees 3 jaar geleden, heerlijk vond om trein te reizen). Zondagavond is het weer afgelopen en dan moet ik weer 3 uur terug.. En dan ook nog eens in het donker. Als ik geluk heb ben ik voor 12 uur thuis... Maar dan ben ik nu al bang dat bepaalde treinen uit gaan vallen en ik die avond niet meer thuis kom...

Ik weet gewoon echt even niet wat ik moet doen. Ze rekenen daar natuurlijk ook op mij. Ik heb beloofd dat ik kom. Maar op dit moment voel ik me oprecht gewoon beroerd.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot dat je je zo voelt! Ik zou in dit geval echt even aan jezelf (en je gezondheid) denken.

Meld je ziek oid, daar is in principe niks aan gelogen, want je bent ook niet helemaal in orde.
Vooral niet schuldig voelen ook! Het is heus niet zo dat het hele weekend nu in de soep loopt omdat jij er niet bij bent ;)

Rustig aan en veel sterkte!
Ik zou niet gaan. Ik herken mezelf wel een beetje in je verhaal, maar denk nu echt even aan jezelf. :hug: Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ziek melden. Wees zuinig op jezelf.
Jeetje wat ben je nog jong en dan al een burn out achter de rug :hug: . Meldt je ziek dit weekend en doe rustig aan. Even weer tot rust komen. Het is pittig, een nieuwe opleiding, en als je dan al stressgvoelig bent komt het extra hard binnen. Sterkte TO!
Soms kan een weekendje toegeven aan je gevoel en lekker alleen maar romcoms kijken met een doos chocolade je weer helemaal opladen.
Maar soms moet je juist de deur uit en dingen ondernemen om weer in een goede flow te komen.
Welke voor jou nu het beste is kan niemand je zeggen, vrees ik.

Als je wel gaat, ga dan echt omdat je dat zelf wilt. Niet uit plichtsgevoel terwijl je eigenlijk geen zin hebt, want dan hebben die mensen (zowel collega's, als cliënten) niets aan je. Liever een man minder, dan een ongemotiveerd iemand, is mijn ervaring.
Laat het ze dan wel nu weten, dan hebben ze nog een dag om iets te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Zeg Ja tegen jezelf en Nee tegen over je eigen grenzen heengaan. Anders komt de volgende burnout er aan...
Love is the meaning of life
Je hebt geen zin. Het is te ver. Doe het niet. Bewaar die energie voor je studie. En geef je voorlopig niet op voor vrijwilligerswerk als je niet genoeg reserves hebt hiervoor. En geef voortaan ook aan dat je niet drie uur enkele reis voor eventueel vrijwilligerswerk wilt en kunt reizen. Dat is gewoon te ver.
Alle reacties Link kopieren
XTheeleutX schreef:
17-10-2019 15:27

Alleen nu zit ik de afgelopen week gewoon weer niet lekker in mijn vel. Ik slaap slecht, voel me veel eenzaam, ga piekeren en voel me vervolgens nog slechter. Ik heb gewoon nergens zin in en moet om het kleinste dingetje janken. Ik ben echt weer goed overprikkeld. Maarja, waardoor? Tis nou niet dat ik de afgelopen dagen ontzettend veel heb gedaan...

Denk je dat thuis blijven zal helpen? Of ga je je dan weer niet veel doen en je nog eenzamer voelen, nog meer piekeren en nog slechter voelen?
Je vindt het vrijwilligerswerk erg leuk zeg je. Misschien helpt het juist om iets leuks te doen, onder de mensen te zijn en waardering te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Deels eens met wat er al gezegd is.
Maar heb je al gekeken naar de mogelijkheden? Ik bedoel het niet gemeen hoor, ik probeer een beetje met je mee te denken. Bijvoorbeeld: met iemand mee rijden, wat andere taken op je nemen, dat je tussendoor even een rust moment kan pakken, zondagmiddag naar huis ipv zondagavond etc.

Ik weet niet of dat mogelijk is en of je dat durft te bespreken met hun en dat het jou minder stress geeft.

Zo niet, dan is het goed om naar je eigen gevoel te luisteren. En dan zou ik als ik jou was, ook een tijd stoppen met vrijwilligers werk doen en je te focussen op jezelf. Als het weer wat beter gaat en je aan alle grote veranderingen gewend bent geraakt, kan je altijd nog kiezen om het weer op te pakken.
Alle reacties Link kopieren
vrijwillig is niet altijd vrijblijvend.

Bespreek het met de organisatie of dat ze jou kunnen vervangen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Gewoon niet gaan dus. En je afmelden voor vrijwilligerswerk. Zo te lezen heb je het al druk genoeg zonder dit soort verplichtingen.
FunnyFace8 schreef:
17-10-2019 16:09
Je hebt geen zin. Het is te ver. Doe het niet. Bewaar die energie voor je studie. En geef je voorlopig niet op voor vrijwilligerswerk als je niet genoeg reserves hebt hiervoor. En geef voortaan ook aan dat je niet drie uur enkele reis voor eventueel vrijwilligerswerk wilt en kunt reizen. Dat is gewoon te ver.
Precies.

En zeker als je al 'n burnout hebt gehad zou ik m'n gemak maar houden ipv zoveel hooi op je vork te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel gaan.
Ik ken namelijk de andere kant.
2 van mijn kinderen gaan namelijk dit weekend ook een weekend naar de opvang.En ik weet wat voor problemen het geeft als je op laatste moment niet gaat.Ook voor de kinderen niet fijn,krijgen toch minder aandacht dan.
En misschien is de afleiding juist wel heel fijn
Coboce schreef:
17-10-2019 16:53
Ik zou wel gaan.
Ik ken namelijk de andere kant.
2 van mijn kinderen gaan namelijk dit weekend ook een weekend naar de opvang.En ik weet wat voor problemen het geeft als je op laatste moment niet gaat.Ook voor de kinderen niet fijn,krijgen toch minder aandacht dan.
En misschien is de afleiding juist wel heel fijn
Dat is niet TO's probleem. Althans dat zou zij niet haar probleem moeten laten zijn. Dáár krijgen mensen in de zorg nu burnouts van: het zich altijd verantwoordelijk voelen.

Ik zou de organisatie ook gelijk verwittigen alleen klussen aan te nemen in de buurt ipv aan de andere kant van het land, als ik TO was.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet haar probleem maar ken jij de andere kant?
Als ouder van 3 zorg intensieve kinderen? Die 1 weekend in de maand weg gaan waardoor ouders bij kunnen komen?
Coboce schreef:
17-10-2019 17:02
Nee niet haar probleem maar ken jij de andere kant?
Als ouder van 3 zorg intensieve kinderen? Die 1 weekend in de maand weg gaan waardoor ouders bij kunnen komen?
Nogmaals, dat is niet TO's probleem. Dan moeten ze daar maar betaalde krachten voor inhuren ipv mensen voor nop te laten werken.
Alle reacties Link kopieren
Ja joh de mensen liggen voor het oprapen met deze doelgroep! Echt je raapt ze zo van straat
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
17-10-2019 16:43
vrijwillig is niet altijd vrijblijvend.

Bespreek het met de organisatie of dat ze jou kunnen vervangen.
Eens.
Coboce schreef:
17-10-2019 17:06
Ja joh de mensen liggen voor het oprapen met deze doelgroep! Echt je raapt ze zo van straat
Maar daarom moet je nog niet op mensen hun 'schuldgevoel' proberen in te spelen die al een burnout hebben gehad.
Vind het niet gek dat er in de zorg zoveel burnouts zijn. Juist die mensen hebben vaak een te groot verantwoordelijkheidsgevoel en kunnen heel moeilijk nee zeggen.
Wellicht is de zorg niet zo'n handige keuze voor TO dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een burn out gehad dus dat weet ik..
Maar ik ben ook opgevoed met: afspraken kom je na....
Dan had ze eerder aan de bel moeten trekken
Alle reacties Link kopieren
Niet gaan en je gelijk afmelden voorlopig.
Dat krijg je nu als je met vrijwilligers werkt, dat er soms meer uitval is.
Coboce schreef:
17-10-2019 17:12
Ik heb zelf een burn out gehad dus dat weet ik..
Maar ik ben ook opgevoed met: afspraken kom je na....
Dan had ze eerder aan de bel moeten trekken
Zeker als je zelf een BO hebt gehad zou je moeten weten je dan niet zomaar wel of niet afspraken nakomt. Je gaat over grenzen tot je instort.
TO, is 20. Dat is nog een broekkie. Van haar kun je niet verwachten dat ze zichzelf al door.en door kent en ja, dan kun je weer eens gevaarlijk dicht bij die grens komen.
En om dan te zeggen; jammer, maar beloofd is beloofd en het maakt mij niet uit of je weer in stort, want ik heb 3 zorgintensieve kinderen (want dat is eigenlijk wat je in je berichten zegt) vind ik niet constructief voor TO

Helemaal een met redbulletje
redbulletje schreef:
17-10-2019 17:09
Maar daarom moet je nog niet op mensen hun 'schuldgevoel' proberen in te spelen die al een burnout hebben gehad.
Vind het niet gek dat er in de zorg zoveel burnouts zijn. Juist die mensen hebben vaak een te groot verantwoordelijkheidsgevoel en kunnen heel moeilijk nee zeggen.
Wellicht is de zorg niet zo'n handige keuze voor TO dus.
Echt precies dit.
Alle reacties Link kopieren
Over 2,5 tentamen. 2,5 wat? Weken? Denk geen maanden want dan is het kerstvakantie.
Tentamen/ studies zijn veel belangrijker, niet gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven