Geld & Recht alle pijlers

Sparen voor kind

19-10-2019 11:57 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
In februari verwachten wij ons eerste kindje. Nu wil ik vanaf dat moment al een rekening openen en maandelijks een bedrag opzij zetten wat rond zijn/haar 18e gebruikt kan worden voor rijbewijs/studie of dergelijke.

Ik dacht zelf aan een bedrag van €100,- per maand maar mijn man vind dat erg veel.
Hoe doen jullie dit?

Heb je een spaarrekening voor je kindje en hoeveel stort je daar op?
Wij hebben 2 spaarrekeningen voor mijn zoon: eentje staat vast tot vlak voor hij 18 wordt, reden hiervoor is dat als hij tegen die tijd van het padje af blijkt, hij dat geld niet gaat krijgen. Want stel hij is aan de drugs oid, dan wil ik niet dat hij opeens een groot bedrag heeft en dat aan drugs gaat uitgeven. Beetje ver doorgedacht misschien, maargoed, better safe than sorry.... Op die spaarrekening hebben we in het begin een groot bedrag op gestort en nu sparen we elke maand €10 + de helft van de kinderbijslag. Toen we hem startten was de rente nog vrij hoog (4%) inmiddels helaas niet meer.

De andere rekening is meer een reserveringsrekening, hierop sparen we voor zaken zoals een nieuwe fiets, een laptop als hij naar de middelbare gaat, ID-bewijs, cadeautjes enz. Hier sparen / reserveren we maandelijks €100 op + ook de helft van de kinderbijslag. Maar hier gaat dus ook weer regelmatig geld vanaf, bijvoorbeeld voor een fiets recent.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen 25 euro op naam kind. Op die rekening komen ook cadeautjes van opa's en oma's.
Daarnaast 50 euro voor kind op onze naam. Voor studie, rijbewijs, etc etc. Later in te vullen waarvoor precies.
Beide bedragen per maand.
Wij sparen niet voor de kinderen op hun naam. Wel hebben we een beleggingsrekening voor hun studie waar 250 euro p/m naartoe gaat. Sparen heeft niet heel veel zin met deze rente.

En nog een potje voor kleding, schoenen etc waar 50 euro p/m naartoe gaat.
Hier een spaarrekening op onze naam.
Sparen 75€ per maand en de kinderbijslag wordt daarop gestort.
Cadeautjes en kleding betalen we gewoon van de lopende rekening of halen we van onze spaarrekening af.

Waarvoor het geld bedoelt is weten we nog niet. Studie sowieso en hopelijk bijdrage aan huis/uitzet of dat soort dingen
puntillita schreef:
19-10-2019 12:17
Denk niet alleen aan dit ene kind. Misschien komt er nog wel een nummer twee of zelfs drie. Kun je dan ook nog 100 per kind per maand missen?

Heb je een bepaald streefbedrag in gedachten? 100 per maand = 1,200 per jaar = na 18 jaar 21,600 zonder rekening te houden met rente en rente-op-rente. Vind je dat een logisch bedrag? Wat doe je met opa en oma’s die willen bijdragen, jaarlijks of met verjaardag bijvoorbeeld. Komt dat er nog bovenop?

Wij hadden geld gespaard voor de oudste twee middels een soort spaarverzekering, voor de jongste gewoon op een spaarrekening. Toen oudste 18 was hebben we de drie bedragen opgeteld en gedeeld omdat het ene potje beter gerendeerd had dan het andere. Per kind was er toen 13.000 beschikbaar. Krap aan genoeg voor een niet al te dure opleiding van vier jaar, als ze thuis willen blijven wonen. De rest moeten ze zelf verdienen of lenen. Het is niet anders.

Ik zou proberen 100 per kind te sparen, dan heb je straks ruim 20.000.
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat een bedragen allemaal!
MinkeDeWit schreef:
19-10-2019 12:26
100 euro per maand vind ik ook vreselijk veel. Dan krijgt het kind ruim 20.000 euro op zijn 18e. Hier was het bij oudste minder dan de helft daarvan (gespaard door vader en grootouders). Voor mijn jongste spaar ik zelf, maar ook een stuk minder dan 100 euro.
Rijlessen en studie betaal ik, dus daar hebben ze het niet voor nodig.

Dat ligt er maar net aan hoe je het regelt. Bij ons staat het op onze naam en krijgen ze jaarlijks 3000 euro voor studiekosten. Komen ze daar niet mee uit dan krijgen ze nog wat.
Wij betalen zelf de studie voor kind. Wij wonen niet in Nederland ( dus geen recht op kinderbijslag) maar studie, is hier gelukkig niet zo belachelijk duur dus kunnen wij zelf betalen.


Wij sparen 480 per jaar. 40 p m Dus over 20 jaar heeft hij bijna 10.000 euro.
nadine1988 schreef:
19-10-2019 13:59
Jemig wat een bedragen allemaal!

Sparen hoeft natuurlijk niet, als je het nu niet kunt missen dan is dat maar zo. Wij konden het missen en onze twee jongsten vallen nu in het leenstelsel dus wij zijn heel blij dat we het gedaan hebben al moesten we er destijds wel eens iets voor laten. Nu zijn onze kinderen aan hun opleidingen bezig en sparen we niet meer waardoor we nu wat meer te besteden hebben waardoor we hen nu nog wel eens iets extra's kunnen toestoppen. Hadden we er nu financieel anders voorgestaan dan waren we nog blijer geweest met al dat spaargeld.
cranberryjuice schreef:
19-10-2019 14:04
Wij betalen zelf de studie voor kind. Wij wonen niet in Nederland ( dus geen recht op kinderbijslag) maar studie, is hier gelukkig niet zo belachelijk duur dus kunnen wij zelf betalen.


Wij sparen 480 per jaar. 40 p m Dus over 20 jaar heeft hij bijna 10.000 euro.
Kinderbijslag houd op met 18 he? Heeft niks met studiekosten te maken.
Wij verwachten zo rond de 15.000 uit te komen per kind op 18e. Dat is dan ons maandelijks sparen + extra's van opa en oma's.

Daarnaast zullen we ook nog veel betalen zoals laptops, rijbewijs en de studie als ze thuis blijven wonen. Hun spaarrekening is echt als extra bedoelt.
Voor zwemles enzo sparen wij niet, dat gaat gewoon in de maandelijkse lasten mee.
Alle reacties Link kopieren
18 jaar lang 100 per maand sparen voor een baby/kind is absurd en onnodig. Max 25 per maand is een redelijk bedrag.
Ik heb het dus vreselijk slecht gedaan zo te zien.
Ik spaarde slechts maandelijks 15 euro per kind.....
Toch zijn ze allemaal goed terecht gekomen; goede baan en koophuis.
Voor mijn kleinkinderen spaar ik 5 euro/maand.
Aspeciësist schreef:
19-10-2019 15:14
18 jaar lang 100 per maand sparen voor een baby/kind is absurd en onnodig. Max 25 per maand is een redelijk bedrag.
Heb je enig idee wat studeren kost?
nadine1988 schreef:
19-10-2019 13:59
Jemig wat een bedragen allemaal!
Daar moet je je niets van aantrekken.
pipootje schreef:
19-10-2019 15:24
Heb je enig idee wat studeren kost?
Jij kan in de portemonnee van de ouders kijken met wat ze kunnen missen?
dogunia schreef:
19-10-2019 12:09
Wij sparen voor onze kinderen de kinderbijslag. We zijn niet gewend aan 't geld en missen 't dus ook niet. Is iets van 450 per kwartaal geloof ik. (twee kinderen) misschien is dat een idee?

Even opgezocht : 220 per kind per kwartaal.
Dit doen wij ook. Plus bij eventuele onverwachte meevallers 10% ervan.
Lucifer2018 schreef:
19-10-2019 14:21
Kinderbijslag houd op met 18 he? Heeft niks met studiekosten te maken.
Nee, maar als je van 0-18 de kinderbijslag spaart heb je als het goed is zo 20.000 per kind aan het eind van de rit. Dat is tegen die tijd een mooie deuk in het eerste jaar studie.
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
19-10-2019 13:59
Jemig wat een bedragen allemaal!

Mijn ouders hadden 500 euro gespaard (in totaal na 18 jaar), dus ja ik vind de bedragen die hier genoemd worden ook veel, maar hoor het om mijn heen toch vaker dat er in deze tijd toch redelijk wat voor kind gespaard wordt. Ik vind het wel lief.
chocolol wijzigde dit bericht op 19-10-2019 15:34
0.28% gewijzigd
Aspeciësist schreef:
19-10-2019 15:14
18 jaar lang 100 per maand sparen voor een baby/kind is absurd en onnodig. Max 25 per maand is een redelijk bedrag.
Absurd en onnodig? Dat bepaal je toch lekker zelf als ouder?

Ik ben mijn ouders heel dankbaar dat ze veel gespaard hadden. Daardoor kon ik in het buitenland stage lopen en mijn hele studie betalen. Onder andere.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 15:36
1.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-10-2019 15:24
Ik heb het dus vreselijk slecht gedaan zo te zien.
Ik spaarde slechts maandelijks 15 euro per kind.....
Toch zijn ze allemaal goed terecht gekomen; goede baan en koophuis.
Voor mijn kleinkinderen spaar ik 5 euro/maand.

Mijn ouders hadden niets gespaard en ik ben ook goed terecht gekomen, een spaarrekening is niet noodzakelijk. Maar ik kan het nu missen, daarom spaar ik voor mijn kinderen. Er is kans dat mijn dochter jong gaat studeren; ik weet niet hoe dat nu zit, maar in mijn tijd was dat een financiële strop omdat je tot je 18e alles zelf moest bekostigen. Dat bespaar ik haar graag, als dat kan. En als het niet kan, omdat we het geld onderweg dringend zelf nodig blijken te hebben, dan is het zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
19-10-2019 15:33
Nee, maar als je van 0-18 de kinderbijslag spaart heb je als het goed is zo 20.000 per kind aan het eind van de rit. Dat is tegen die tijd een mooie deuk in het eerste jaar studie.

Studeren is toch maar 2100 euro per jaar? Of verwacht je dat over 18 jaar je 21.000 euro per jaar moet betalen? Anders haal je er met gemak de hele studie + boeken en materialen uit en een rijbewijs. (Alleen het op kamers gaan zit er dan niet bij in, maar dat doet niet iedereen. Studeren trouwens ook niet.) Dus "een deuk in het eerste jaar" klinkt wat dramatisch.
Alle reacties Link kopieren
Verder is een topic als dit natuurlijk zinloos. Kijk naar je inkomsten en uitgaven en bepaal samen hoeveel je nu kan missen. Over vijf jaar kan de situatie maar zo weer anders zijn.
Ik vind het fijn dat wij in de gelegenheid zijn om nu een aardig bedrag te sparen, maar zelf heb ik dit nooit gehad en met mij is het ook goedgekomen.
Jeetje wat valt iedereen hier nu over elkaar heen.

Er is geen goed of fout in deze. Kun je niet sparen of wil je niet sparen komt je kind ook heus wel goed terecht. Kun je veel sparen of juist weinig sparen allemaal prima. Zeggen dat 100 euro p/m absurd is, is best gek. Als je dat kunt missen is het toch heerlijk om je kinderen op weg te helpen. Toch?
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-10-2019 15:24
Ik heb het dus vreselijk slecht gedaan zo te zien.
Ik spaarde slechts maandelijks 15 euro per kind.....
Toch zijn ze allemaal goed terecht gekomen; goede baan en koophuis.
Voor mijn kleinkinderen spaar ik 5 euro/maand.
Dan hebben wij het nog slechter gedaan, mijn kinderen hebben geen speciale spaarrekening gevuld door ons. We helpen ze met de school betaling en die is erg duur waar wij wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven