Nederlandse tieners drinken veel...ouders.

19-10-2019 15:51 541 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse tieners drinken veel en dat komt waarschijnlijk door hun ouders.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230676 ... uders.html
Ik ben verbaasd. De grens dat je wel of geen alcohol mag drinken ligt toch op 18 jaar en die grens is er toch niet voor niets gekomen? Ik vind het zo'n lariekoek dat ouders zeggen dat ze thuis wel jonger alcohol mogen drinken omdat ze het beter thuis kunnen ontdekken. Daar kun je ook mee beginnen na je 18de.
Maar of we dat IJslande model hier in Nederland ook ooit doorgevoerd krijgen? Ik moet het nog zien...
mevrouwiglesias wijzigde dit bericht op 19-10-2019 15:53
Reden: Aanvulling
9.12% gewijzigd
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
2019 schreef:
19-10-2019 16:26
Ik denk dat ze eerder een pilletje slikken dan een biertje drinken.
Want?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist blij dat mijn ouders het ons thuis hebben laten ontdekken. Het onbekende, het spannende was er dan wel vanaf. Ik was toen 15.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik vind het "je kunt ze niets verbieden want dan doen ze het stiekem//ze zijn al bijna volwassen" altijd zo slap klinken. Bijna alsof die.mensen hun kinderen niet durven te corrigeren of op te voeden.
Nu drinken we hier eigenlijk niet, dus thuis wennen gaat er sowieso al niet bij zijn.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
19-10-2019 16:41
Ik vind het "je kunt ze niets verbieden want dan doen ze het stiekem//ze zijn al bijna volwassen" altijd zo slap klinken. Bijna alsof die.mensen hun kinderen niet durven te corrigeren of op te voeden.
Nu drinken we hier eigenlijk niet, dus thuis wennen gaat er sowieso al niet bij zijn.
Ik vind verbieden niet nodig, nergens voor. En dat gaat prima
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
19-10-2019 16:26
Ik denk dat ze eerder een pilletje slikken dan een biertje drinken.
Neu, dat is voor iets oudere tieners en voor de volwassen stappers. Ik zie het veel onder de 40ers
Ik vind het zorgwekkend dat pubers nu zo veel sterke drank drinken vanaf dat ze vanaf 18 pas alcohol mogen. Vroeger bestelden ze een pilsje. Nu bestellen ze cola waar ze zelf sterke drank in gooien.
Blondie456 schreef:
19-10-2019 16:57
Ik vind het zorgwekkend dat pubers nu zo veel sterke drank drinken vanaf dat ze vanaf 18 pas alcohol mogen. Vroeger bestelden ze een pilsje. Nu bestellen ze cola waar ze zelf sterke drank in gooien.
Ook vroeger werd er flink sterke drank gedronken.
Dat er een grens is wil niet zeggen dat die ook gerespecteerd wordt. Ik was in 2014 al 'te oud', maar toen ik 14 was kon ik ook prima aan alcohol komen. Nu wordt er wel beter op gecontroleerd, maar toch. Er zijn altijd wel oudere vrienden, broers etc. Het is denk ik een veel breder maatschappelijk probleem waarin inderdaad ook ouders een rol spelen.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
19-10-2019 16:57
Ik vind het zorgwekkend dat pubers nu zo veel sterke drank drinken vanaf dat ze vanaf 18 pas alcohol mogen. Vroeger bestelden ze een pilsje. Nu bestellen ze cola waar ze zelf sterke drank in gooien.

Vroeger bestelden ze cola met de sterke drank er al in. Cola tic :)
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
19-10-2019 16:57
Ik vind het zorgwekkend dat pubers nu zo veel sterke drank drinken vanaf dat ze vanaf 18 pas alcohol mogen. Vroeger bestelden ze een pilsje. Nu bestellen ze cola waar ze zelf sterke drank in gooien.
Nee joh, wij dronken ook wodka-jus, rum-cola en bessen etc
lilalinda schreef:
19-10-2019 16:45
Neu, dat is voor iets oudere tieners en voor de volwassen stappers. Ik zie het veel onder de 40ers
Nee hoor, wordt ook volop gebruikt door 14 en 15 jarigen.
Pandax schreef:
19-10-2019 17:02
Vroeger bestelden ze cola met de sterke drank er al in. Cola tic :)
Je mocht mij een appelsiensap doen. Met wodka of passoa :-D.
Suðri schreef:
19-10-2019 16:58
Ook vroeger werd er flink sterke drank gedronken.
Vroeger dronken tieners van 16 en 17 in een cafe vooral bier. Sterke drank in een cafe mochten ze niet drinken en veel kroegbazen hielden zich ook daaraan en sterke drank in een cafe is ook veel duurder.
lilalinda schreef:
19-10-2019 17:03
Nee joh, wij dronken ook wodka-jus, rum-cola en bessen etc
En vergeet de Baileys niet.
Alle reacties Link kopieren
Ah, passoa-jus! Safari-jus, ook zo’n klassieker ;-D En bessen inderdaad, smaakte allemaal naar limonade :) Het pre-breezer tijdperk.
Blondie456 schreef:
19-10-2019 17:05
Vroeger dronken tieners van 16 en 17 in een cafe vooral bier. Sterke drank in een cafe mochten ze niet drinken en veel kroegbazen hielden zich ook daaraan en sterke drank in een cafe is ook veel duurder.
Wij hadden geen café. En 14 jarigen zaten op feestje gewoon aan de baco, wodka-jus, bessen up of pisang jus.
2019 schreef:
19-10-2019 17:06
En vergeet de Baileys niet.
De tonic fabel :proud:
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
19-10-2019 17:05
Vroeger dronken tieners van 16 en 17 in een cafe vooral bier. Sterke drank in een cafe mochten ze niet drinken en veel kroegbazen hielden zich ook daaraan en sterke drank in een cafe is ook veel duurder.

In mijn vroeger dronk niemand bier, bier was vies.
En jongeren gebruiken nu lachgas..
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/jo ... ~b776010a/
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 17:09
67.92% gewijzigd
Blondie456 schreef:
19-10-2019 17:05
Vroeger dronken tieners van 16 en 17 in een cafe vooral bier. Sterke drank in een cafe mochten ze niet drinken en veel kroegbazen hielden zich ook daaraan en sterke drank in een cafe is ook veel duurder.
Altijd wel iemand die wat ouder was en die in de winter een fles jenever mee had.
Die we dan buiten - naast het café / achter het café / voor het café / op de dichtst bijzijnde bank - opdronken.
Brrrr Blue Curacau met 7up en Pisang Ambon met Jus d'Orange.
Pandax schreef:
19-10-2019 17:07
In mijn vroeger dronk niemand bier, bier was vies.
Jongens dronken bier, meisjes dronken passoa, breezers of smirnoff ice.

En gaandeweg gingen die meisjes over op (witte) wijn.


Maar af en toe deelden we dus een fles jenever.
Pandax schreef:
19-10-2019 17:07
In mijn vroeger dronk niemand bier, bier was vies.
Dit. Alleen de jongens van 18 dronken dat. Als meisje al helemaal niet.
Nou dronk ik sowieso niet, waardoor feestjes nog interessanter waren.
Niq schreef:
19-10-2019 17:03
Nee hoor, wordt ook volop gebruikt door 14 en 15 jarigen.
Klopt. Juist jongeren (en ik schaar daar mensen net over de 20 ook wel onder) gebruiken meer dingen als miauw, mdma, keta, lachgas dan alcohol. OK niet allemaal maar wel veel, zeker in bepaalde groepen (zo als mensen die naar festivals gaan en van bepaalde muziek houden).
lilalinda schreef:
19-10-2019 17:03
Nee joh, wij dronken ook wodka-jus, rum-cola en bessen etc
Dat klopt maar dan drink je bv een rum cola met de goede verhoudingen. Nu kappen ze er zelf een deel alcohol in en is dus vaak sterker dan een rum cola bedoeld is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven