Geld & Recht alle pijlers

Garantie op spullen die snel kapot kunnen gaan.

19-10-2019 16:26 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
ceylon wijzigde dit bericht op 03-02-2020 11:49
99.47% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 18:01
Ik ben het met je eens maar het is niet aan ons. Ik werk niet voor dat bedrijf, ik werk gedetacheerd voor een bedrijf dat vanalles verkoopt, waaronder dit. Wat ik vind is niet relevant in deze.

Vergelijk het met brood kopen in de supermarkt. Als dat oud blijkt te zijn spreek je weliswaar de caissiere aan, maar die kan daar niks mee, ze verwijst je door naar de manager, die vervolgens de bakker zal aanspreken.

Ik wil gewoon graag weten hoe het nou precies zit. Op de allereerste plaats voor mezelf. Het ergert me dat ik nergens vind wat ik zoek.

Stel voor dat een medewerker van het bedrijf de schade gaat beoordelen. Als er 40 schademeldingen per jaar zijn, gaat het om gemiddeld 3-4 bezoeken per maand. Dus hooguit 1 werkweek per maand van een technisch medewerker. Gewoon, als service.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:57
Akkoord. Volgens jou. Dat is nou net het punt. Ik zoek dus een juridische site waaruit blijkt dat jij gelijk hebt. Of niet.
https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 18:06
Ik had mijn post verrijkt met een schadepost van 0,005%. Heb het daar eens over, wie weet wat je ermee bereiken kunt.
Dit bedrijf gedraagt zich wat mij betreft met een garantie tot aan de deurbeleid. Geld binnen, wegwezen.

Nogmaals, het is niet aan ons. Dit produkt koop je ook bij de blokker, de aldi en de action, op marktplaats, ebay en amazon. De garantiebepalingen komen van het bedrijf zélf, daar staan wij los van. De garantiebepalingen zijn voor elke verkopende partij hetzelfde.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
19-10-2019 18:21
Nogmaals, het is niet aan ons. Dit produkt koop je ook bij de blokker, de aldi en de action, op marktplaats, ebay en amazon. De garantiebepalingen komen van het bedrijf zélf, daar staan wij los van. De garantiebepalingen zijn voor elke verkopende partij hetzelfde.
En het is niet mogelijk om daar eens over om de tafel te gaan zitten? Het kan toch niet zo zijn dat de fabrikant de verantwoordelijkheid bij jou legt om al die klanten maar met een kluitje in het riet te sturen. Er is iets gaande en daar kan de fabrikant alleen iets aan doen als het besproken wordt. Het kan zijn dat ze daarover in het duister tasten.
Alle reacties Link kopieren

Hier gaat het weer over die twee jaar en over verlengde garantie. Ik zoek de ´verkorte garantie´ variant. Ik ga er vanuit dat het bedrijf in zijn recht staat door een garantieperiode van 3 maanden aan te houden (voor het plastic deel, op de metalen onderdelen is wel meer garantie).

Het punt is nou net dat je op een plastic vergiet van de action ook geen twee jaar garantie krijgt. En ik gok erop dat ze die ook niet hoeven te geven. Het hele topic was nou net bedoeld om die gok om te kunnen zetten naar zeker weten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:17
Ik waardeer jullie meedenken, echt waar.

Maar het gaat om een artikel met een garantie van 3 maanden. In elk artikel gaat het over apparaten, de termijn van 2 jaar en de bewijslast voor en na zes maanden.
Ik zoek dus een wettelijke verwijzing naar een garantietermijn voor een stevig maar plastic artikel (geen apparaat), waarvan de fabrieksgarantie korter is dan de algemene wettelijke bepalingen.
Hebben ze daar op je werk geen informatie over?

Je verwacht nogal veel van 'ons forummers'. En dan nog een beetje gaan zitten badineren ook, met je 'meedenken'.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 18:29
Hier gaat het weer over die twee jaar en over verlengde garantie. Ik zoek de ´verkorte garantie´ variant. Ik ga er vanuit dat het bedrijf in zijn recht staat door een garantieperiode van 3 maanden aan te houden (voor het plastic deel, op de metalen onderdelen is wel meer garantie).

Het punt is nou net dat je op een plastic vergiet van de action ook geen twee jaar garantie krijgt. En ik gok erop dat ze die ook niet hoeven te geven. Het hele topic was nou net bedoeld om die gok om te kunnen zetten naar zeker weten.
De EU-wetgeving stelt een minimum van 2 jaar. Dat zal dus ook gelden voor Action-meuk.

“Op grond van het EU-consumentenrecht heeft u altijd recht op een gratis garantie van 2 jaar, ongeacht of u het artikel in een winkel, online op of afstand (telefonisch of uit een catalogus) heeft gekocht. Dat is een minimum, misschien gelden er in uw land regels die u extra bescherming geven.”
Ik heb dit gevonden en, volgens mij, is dat de hele wetgeving in dit land.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 18:40
Ik heb dit gevonden en, volgens mij, is dat de hele wetgeving in dit land.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product
De Nederlandse wet staat niet boven de EU-wetgeving. Het wettelijk minimum van de EU is dus sowiesovan toepassing, en daar bovenop mag elk land nog extra beschermende regels invoeren.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 18:29
Hier gaat het weer over die twee jaar en over verlengde garantie. Ik zoek de ´verkorte garantie´ variant. Ik ga er vanuit dat het bedrijf in zijn recht staat door een garantieperiode van 3 maanden aan te houden (voor het plastic deel, op de metalen onderdelen is wel meer garantie).

Het punt is nou net dat je op een plastic vergiet van de action ook geen twee jaar garantie krijgt. En ik gok erop dat ze die ook niet hoeven te geven. Het hele topic was nou net bedoeld om die gok om te kunnen zetten naar zeker weten.
En dan? Wou je mensen die bellen over hun kapotte zwembad dat onder de neus wrijven? En hoe ga je dan beoordelen of hun klachten/de schade te wijten zijn aan onoordeelkundig gebruik of aan fabricagefouten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nummer*Zoveel schreef:
19-10-2019 18:47
De Nederlandse wet staat niet boven de EU-wetgeving. Het wettelijk minimum van de EU is dus sowiesovan toepassing, en daar bovenop mag elk land nog extra beschermende regels invoeren.
Ik neem aan dat de Nederlandse wetgevers de Europese wetten in consideratie hebben genomen en dat het elkaar dus aanvult.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef het op. Ik hoopte op een google wonder. Alles wat jullie vinden had ik ook al gezien. Het is helaas niet wat ik zocht.

Ik ga koken. Fijne avond nog allemaal.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Misschien kan niemand het vinden omdat er geen andere wetgeving is en er wettelijk dus geen mogelijkheid is om onder die termijn van 2 jaar fabrieksgarantie kan gaan zitten. Slijtage door gebruik valt buiten garantie, dus bij producten die niet zo lang meegaan, zal makkelijk aangetoond kunnen worden dat dat het gevolg is van gebruik.


Wil je dat niet geloven, denk ik dat je of een echte jurist op het gebied van consumentenrecht moet gaan zoeken, maar die wil misschien betaald worden of zijn kennis te delen, of het wachten is op een klant met een goede rechtsbijstandsverzekering of een advocaat die dit een leuke uitdaging vindt, die her niet bij dreigen houdt en echt naar de rechter stapt.
Persoonlijk denk ik dat deze termijn idd onwettig is, maar dat tot nu toe niemand het het procederen waard vond, of stiekem wel weet dat hond, kat of kind met metalen schep en zwembad geen handige combinatie is.

En dat een bedrijf groot is zegt niet zoveel. Genoeg grote bedrijven die in de afgelopen jaren door de rechter zijn teruggefloten wegens het aan hun laars lappen wan wettelijke garantie.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
19-10-2019 19:57
Misschien kan niemand het vinden omdat er geen andere wetgeving is en er wettelijk dus geen mogelijkheid is om onder die termijn van 2 jaar fabrieksgarantie kan gaan zitten. Slijtage door gebruik valt buiten garantie, dus bij producten die niet zo lang meegaan, zal makkelijk aangetoond kunnen worden dat dat het gevolg is van gebruik.

Dit, en niet anders. Dus je kunt door blijven drammen tot je een ons weegt maar dit is gewoon wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Nou, toch wel dus. Maar ik moet toegeven dat het behoorlijk wat van mijn bevattingsvermogen vergt, zeker op dit tijdstip.

Simpel uitgelegd houdt die wettelijke garantie in dat je als verkoper moet leveren wat je belooft en dat het geleverde daar geschikt voor moet zijn. Daarnaast geldt een prijs-kwaliteitverhouding.
Die twee jaar wettelijke garantie is een conformiteitswet. Dus als je limonadeglazen koopt hoor je geen bekers te krijgen. En je moet je houden aan de regels die bij het produkt horen. Als je een leren stoel niet volgens voorschrift onderhoudt, vervalt elke garantie.

De moeilijke versie is te vinden in het burgerlijk wetboek 7. De simpeler uitleg op diverse fora, o.a. higher level.

Op een duitse site vond ik nog een regeltje over het feit dat er geen regels zijn vastgelegd voor delen die aan slijtage onderhevig zijn.

Door zo te zoeken heb ik ook wel andere dingen gevonden. Als je online koopt heb je 14 dagen bedenktijd en zodra je de verkoper hebt gemeld dat je het terug wilt sturen, moet je dat weer binnen 14 dagen doen. In de tussentijd hoor je de spullen netjes en voorzichtig te behandelen, anders kan er een waardevermindering in rekening gebracht worden. Had ik nog nooit van gehoord en hoewel het logisch klinkt krijg ik toch regelmatig mensen aan de lijn die iets bestellen en iets ouds krijgen. Er bestaan mensen die bijvoorbeeld een partytent bestellen en de oude inpakken en die retour sturen.
Geen probleem om dat op te lossen maar natuurlijk wel razend irritant voor de koper als die tent vandaag binnenkomt en je hem vanavond nodig hebt...

Veel sites benoemen vooral de rechten van de consument. Dat er bij die rechten ook nog kleine lettertjes staan, daar kom je vaak pas achter als je denkt ergens recht op te hebben.

De volgende keer dat ik een woedende klant aan de lijn heb die me vertelt dat ie een advocaat gaat bellen zal ik eens diep ademhalen en hem heel oprecht veel succes wensen.

Welterusten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
19-10-2019 22:50
Nou, toch wel dus. Maar ik moet toegeven dat het behoorlijk wat van mijn bevattingsvermogen vergt, zeker op dit tijdstip.

Simpel uitgelegd houdt die wettelijke garantie in dat je als verkoper moet leveren wat je belooft en dat het geleverde daar geschikt voor moet zijn. Daarnaast geldt een prijs-kwaliteitverhouding.
Die twee jaar wettelijke garantie is een conformiteitswet. Dus als je limonadeglazen koopt hoor je geen bekers te krijgen. En je moet je houden aan de regels die bij het produkt horen. Als je een leren stoel niet volgens voorschrift onderhoudt, vervalt elke garantie.
Ook on die simpele artikelen staat dat slijtage door normaal gebruik buiten de garantie valt, evenals schade als gevolg van verkeerd gebruik of gebrekkig onderhoud.

Door zo te zoeken heb ik ook wel andere dingen gevonden. Als je online koopt heb je 14 dagen bedenktijd en zodra je de verkoper hebt gemeld dat je het terug wilt sturen, moet je dat weer binnen 14 dagen doen. In de tussentijd hoor je de spullen netjes en voorzichtig te behandelen, anders kan er een waardevermindering in rekening gebracht worden. Had ik nog nooit van gehoord en hoewel het logisch klinkt krijg ik toch regelmatig mensen aan de lijn die iets bestellen en iets ouds krijgen.
Dus feitelijk controleren jullie retourgekomen pakketjes niet voordat je ze weer naar een nieuwe klant stuurt. Slordig van jullie bedrijf.
Veel sites benoemen vooral de rechten van de consument. Dat er bij die rechten ook nog kleine lettertjes staan, daar kom je vaak pas achter als je denkt ergens recht op te hebben.

De volgende keer dat ik een woedende klant aan de lijn heb die me vertelt dat ie een advocaat gaat bellen zal ik eens diep ademhalen en hem heel oprecht veel succes wensen.

Welterusten.
Zou ik alleen doen als ie na 6 maanden komt. Binnen die 6 maanden ligt de bewijslast dat het probleem niet wordt veroorzaakt door gebruik bij jullie. En dan is het een kosten-baten afweging of gewoon een nieuwe geven je uiteindelijk niet minder kost dan onderzoeken waar de schade vandaan is gekomen + alle negatieve recensies op internet die deze klant je gaat geven. Soms levert coulance je meer op.

En mensen snappen heus wel dat ze niet in hun recht staan als ze in plaats van het ontvangen product oude meuk terugsturen, of iets dat gedragen/gebruikt is. Sommige proberen dat en hopen ermee weg te komen, omdat t idd duur is voor het bedrijf om alle retourzendingen te controleren en schade te verhalen, maar bij dure producten gebeurt dat echt wel. Dus die oude partytenten, daar zou ik wel actie op nemen, maar mensen die tussen 3 en 6 maanden terugkomen met hun kapotte zwembad, zou ik gewoon zonder al teveel discussie een nieuwe geven. Want bij normaal gebruik zou ik niet verwachten dat t plastic versleten is binnen 6 maanden bij normaal gebruik.

Nu ben ik zo iemand die algemene voorwaarden meestal wel een keer leest voor ik op ok klik, en ik weet dat ik de uitzondering ben.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
20-10-2019 09:15
Zou ik alleen doen als ie na 6 maanden komt. Binnen die 6 maanden ligt de bewijslast dat het probleem niet wordt veroorzaakt door gebruik bij jullie. En dan is het een kosten-baten afweging of gewoon een nieuwe geven je uiteindelijk niet minder kost dan onderzoeken waar de schade vandaan is gekomen + alle negatieve recensies op internet die deze klant je gaat geven. Soms levert coulance je meer op.
Dit! Laten er 500 mensen garantie claimen op een verkoop van 80k... Ik neem aan dat je dat als bedrijf incalculeert. En ik vind dan ook dat je best mag vermelden dat het een coulance kwestie is. Dus: de garantie op dit artikel is xxx, maar uit coulance hebben we besloten een nieuw artikel te leveren.
Eventueel kun je vragen om een essentieel onderdeel op te sturen (bv ventiel of dop) zodat je zeker weet dat consumenten het oude artikel niet meer kunnen gebruiken en er geen misbruik van je coulance wordt gemaakt.

Al met al ik denk dat de positieve naam van het artikel en de positieve instelling naar de consument toe meer waard is dan het aantal te vergoeden artikelen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-10-2019 18:33
De EU-wetgeving stelt een minimum van 2 jaar. Dat zal dus ook gelden voor Action-meuk.

a) er bestaat geen EU wetgeving, slecht directives.
b) de Nederlandse overheid heeft een afgezwakte variant van de EU directive omgezet in wetgeving. In Nederland hebben we geen wettelijke garantie, maar in onze wet staat dat een product moet bieden wat we er van kunnen verwachten. Lekker vaag dus en het hangt dus helemaal van het soort product af hoe lang je garantie zou kunnen krijgen. Aan de andere kant ook wel weer goed, want je kunt moeilijk 2 jaar garantie geven op bijvoorbeeld een fietsband.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 10:24
a) er bestaat geen EU wetgeving, slecht directives.
b) de Nederlandse overheid heeft een afgezwakte variant van de EU directive omgezet in wetgeving. In Nederland hebben we geen wettelijke garantie, maar in onze wet staat dat een product moet bieden wat we er van kunnen verwachten. Lekker vaag dus en het hangt dus helemaal van het soort product af hoe lang je garantie zou kunnen krijgen. Aan de andere kant ook wel weer goed, want je kunt moeilijk 2 jaar garantie geven op bijvoorbeeld een fietsband.
Dit heb ik ook zo begrepen idd op https://rechtsvordering.nl/wettelijke-garantie. Er is in Nederland geen wettelijke garantie , wat jij zoekt bestaat helaas dus niet.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 10:24
a) er bestaat geen EU wetgeving, slecht directives.
b) de Nederlandse overheid heeft een afgezwakte variant van de EU directive omgezet in wetgeving. In Nederland hebben we geen wettelijke garantie, maar in onze wet staat dat een product moet bieden wat we er van kunnen verwachten. Lekker vaag dus en het hangt dus helemaal van het soort product af hoe lang je garantie zou kunnen krijgen. Aan de andere kant ook wel weer goed, want je kunt moeilijk 2 jaar garantie geven op bijvoorbeeld een fietsband.
Exact. Op verbruiksartikelen (lees, artikelen die beginnen te verminderen in staat door gebruik of die gemaakt zijn te verslijten, zoals inderdaad een fietsband) kan je onmogelijk 2 jaar garantie verlenen. Een schaar die je elke dag gebruikt kan na 2 jaar bot zijn. Of na een maand kapot, als het een papierschaar is en je gebruikt hem om blik te knippen (oneigenlijk gebruik). En ga zo maar door.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nederland kent geen wettelijke garantietermijn, maar wel een wettelijke garantie (non-conformiteit artikel 7:17 en 7:18 BW). In lid 2 van dit laatste artikel (in geval van consumentenkoop dus) staat dat vermoed wordt dat een artikel 'bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord (dus niet deugdelijk was), als binnen zes maanden een afwijking openbaart. Dit is een soort verlichting van de bewijslast voor de koper. Dit geldt weer niet ' tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daar tegen verzet'. Denk bijvoorbeeld aan een vlek in een jurk of plastic bekertje.

zie ook :
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product


De Europese richtlijn geeft geen aanspraak op twee jaar garantie volgens mij, maar beschermt juist de verkoper, in die zin dat je de verkoper na 2 jaar niet meer kan aanspreken.

De garantie die een verkoper geeft, heeft een fabrikant verder niets mee te maken, maar is een overeenkomst tussen koper en verkoper. De verkoper mag bepalen hoe deze garantie er uitziet qua duur en omvang, maar mag niet minder bescherming bieden dan de wet geeft.

Je hebt het over Duitse klanten, dit geldt dus in Nederland, wat in Duitsland geldt weet ik niet.
pejeka schreef:
20-10-2019 10:32
Exact. Op verbruiksartikelen (lees, artikelen die beginnen te verminderen in staat door gebruik of die gemaakt zijn te verslijten, zoals inderdaad een fietsband) kan je onmogelijk 2 jaar garantie verlenen. Een schaar die je elke dag gebruikt kan na 2 jaar bot zijn. Of na een maand kapot, als het een papierschaar is en je gebruikt hem om blik te knippen (oneigenlijk gebruik). En ga zo maar door.
In het wetsartikel staat heel duidelijk dat slijtage door normaal gebruik en schade door verkeerd gebruik sowieso buiten de garantie vallen. Dus in theorie heb je ook twee jaar garantie op die fietsband, alleen na 6 maanden miet jij bewijzen dat de schade NIET het gevolg is van slijtage of oneigenlijk gebruik. Een schaar die bot is, dat is slijtage. Maar een schaar die spontaan in twee delen uiteenvalt zodra je m uit de verpakking haalt omdat het schroefje ontbreekt, valt ook nog onder garantie als je de verpakking na aankoop een jaar lang ongeopend hebt gelaten.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 10:24
a) er bestaat geen EU wetgeving, slecht directives.
b) de Nederlandse overheid heeft een afgezwakte variant van de EU directive omgezet in wetgeving. In Nederland hebben we geen wettelijke garantie, maar in onze wet staat dat een product moet bieden wat we er van kunnen verwachten. Lekker vaag dus en het hangt dus helemaal van het soort product af hoe lang je garantie zou kunnen krijgen. Aan de andere kant ook wel weer goed, want je kunt moeilijk 2 jaar garantie geven op bijvoorbeeld een fietsband.
a) is niet waar, voor meer info zie bijv https://ec.europa.eu/info/law/law-makin ... -eu-law_en

In dit geval is er idd sprake van een “directive”, waarbij NL net als de andere lidstaten verplicht is om nationale wetgeving te formuleren om minimaal het doel van de directive te behalen (oftewel, minimaal 2 jaar garantie).
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
20-10-2019 11:02
In het wetsartikel staat heel duidelijk dat slijtage door normaal gebruik en schade door verkeerd gebruik sowieso buiten de garantie vallen. Dus in theorie heb je ook twee jaar garantie op die fietsband, alleen na 6 maanden miet jij bewijzen dat de schade NIET het gevolg is van slijtage of oneigenlijk gebruik. Een schaar die bot is, dat is slijtage. Maar een schaar die spontaan in twee delen uiteenvalt zodra je m uit de verpakking haalt omdat het schroefje ontbreekt, valt ook nog onder garantie als je de verpakking na aankoop een jaar lang ongeopend hebt gelaten.
Klopt. En ook van een fietsband mag je verwachten dat hij toch wel 2 jaar mee gaat, zolang je niet over glas of spijkers rijdt.
Volgens mij klopt het niet dat je twee jaar garantie hebt.

Dit is de richtlijn https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 44&from=NL

Daar in staat dus niet dat er twee jaar garantie is, maar dat de verkoper tot twee jaar na aankoop kan worden aangesproken in geval van non-conformiteit, dus (simpel samengevat) het produkt niet voldoet aan de eisen die je er aan mag stellen. (Artikel 3 en en 5). Dat is iets anders. Als je van een produkt mag verwachten dat dat (op essentiele onderdelen) langer mee gaat dan 2 jaar, heb je dus nog steeds garantie, ongeacht wat je met de verkoper bent overeengekomen, maar kan je de verkoper niet meer aanspreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven