Nog lang rare ontlasting na Giardia-infectie (darmparasiet)?

21-10-2019 11:10 12 berichten
Hoi allemaal,

Mijn dochter (4) had sinds afgelopen lente regelmatig last van buikpijn. Daarnaast had ze soms ook een beetje rare ontlasting, hoewel niet altijd; beetje dun, met slijm. In de zomer bleek dat ze een Giardia lamblia-infectie had: een darmparasiet die vooral kinderen kunnen oplopen via kdv/school/buitenspelen, etcetera. Deze infectie had/heeft ook een tijdelijke lactose-intolerantie tot gevolg, waar we uiteraard rekening mee houden.

Na een antibioticakuur is de buikpijn is inderdaad praktisch verdwenen, maar nog steeds heeft ze regelmatig last van slijmerige ontlasting, waar soms ook een soort witte vezeldraadjes of witte 'plakkaatjes' in zitten (sorry voor de gore details). Ik heb natuurlijk gedubbelcheckt of dit geen wormen zijn, maar nee; het is echt een soort vezel, qua structuur vergelijkbaar met een nat pluisje.

Afgezien van die rare poep (vaak 's avonds na het eten, kan redelijk 'explosief' zijn :O ), is mijn dochtertje verder vrolijk, groeit ze goed en heeft ze dus ook geen buikpijn van betekenis meer.

Weten jullie hoe lang de gevolgen van zo'n Giardia-infectie nog kunnen nasudderen? Die lactose-intolerantie (veroorzaakt door de parasiet) blijft gemiddeld een halfjaar, maar geldt dat ook voor rare ontlasting? (Ik spreek straks de huisarts er nog even over, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.)

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Toch even zeuren hoor: Weet je zeker dat alle verzorgers goed rekening houden met die lactose-intolerantie? Ergens lijkt het mij het meest logisch dat het daar toch nog mee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje had na een buikgriep lang last van vreemde ontlasting, soms wel 8x per dag. Hij bleek last te hebben van “peuterdiarree” en dit kan verholpen worden door over te schakelen naar volle producten (uiteraard wel eerst via de huisarts andere oorzaken uitgesloten).
Dit heeft bij ons goed geholpen, dus volle melk en volvette boter. Hij was toen wel jonger, 1,5 jaar maar ik merk een jaar later nog steeds dat als hij te weinig vet binnenkrijgt zijn ontlasting weer veranderd.
Nee hoor, is geen zeuren! :) Ja, we hebben aan alle verzorgers (juffen, opa's en oma's) duidelijk gemaakt hoe het zit. Daarnaast krijgt ze toch wel echt buikpijn als ze per ongeluk toch iets met lactose eet/drinkt, en dat heeft ze verder juist niet meer echt.
Hmphfs schreef:
21-10-2019 11:27
Mijn zoontje had na een buikgriep lang last van vreemde ontlasting, soms wel 8x per dag. Hij bleek last te hebben van “peuterdiarree” en dit kan verholpen worden door over te schakelen naar volle producten (uiteraard wel eerst via de huisarts andere oorzaken uitgesloten).
Dit heeft bij ons goed geholpen, dus volle melk en volvette boter. Hij was toen wel jonger, 1,5 jaar maar ik merk een jaar later nog steeds dat als hij te weinig vet binnenkrijgt zijn ontlasting weer veranderd.
O ja, vetopname, daar heb ik inderdaad ook weleens iets over gelezen... zal dat ook even met de huisarts bespreken, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Is er wel eens gekeken naar coeliakie?
Gatinmijnsok schreef:
21-10-2019 12:47
Is er wel eens gekeken naar coeliakie?
Ja, bloedonderzoekje gedaan: ze heeft geen coeliakie.
Alle reacties Link kopieren
StrawberryCupCake schreef:
21-10-2019 12:48
Ja, bloedonderzoekje gedaan: ze heeft geen coeliakie.
Dat is fijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je huisarts bellen en het vragen.
Het slijm kan wel duiden op prikkeling van de darmen.

Bak je toevallig met olijfolie? Dat kan er ook voor zorgen dat de ontlasting er wat explosief uitkomt.
Joyce78 schreef:
21-10-2019 19:15
Het slijm kan wel duiden op prikkeling van de darmen.

Bak je toevallig met olijfolie? Dat kan er ook voor zorgen dat de ontlasting er wat explosief uitkomt.
Oh ja, echt? We bakken inderdaad met olijfolie, maar gebruiken het niet overmatig... Toch goed om in de gaten te houden, dankje!
StrawberryCupCake schreef:
22-10-2019 10:41
Oh ja, echt? We bakken inderdaad met olijfolie, maar gebruiken het niet overmatig... Toch goed om in de gaten te houden, dankje!
Wellicht anders een tijdje met Wajang boter proberen te koken? Dat is lactosevrij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven