Temazepam tegen zenuwen?

22-10-2019 20:28 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Binnenkort verdedig ik mijn masterscriptie aan de universiteit. Ik word al zenuwachtig als ik eraan denk. Omdat ik niet het risico wil lopen dat ik onder mijn zenuwen bezwijk (en mijn cijfer daardoor in het geding komt), zit ik eraan te denken om iets kalmerends te nemen. Natuurlijke middeltjes als valeriaan heb ik al eens geprobeerd tegen zenuwen, maar dat werkte voor mijn gevoel niet echt. Nu heb ik thuis wel nog een paar temazepammetjes (5mg) liggen die ik heel af en toe gebruik als ik niet kan slapen. Zou één zo'n pilletje misschien uitkomst bieden tijdens mijn presentatie? Waar ik eigenlijk bang voor ben, is dat ik door de temazepam zo slap en zwaar word dat ik me al helemaal niet meer goed kan concentreren op mijn tekst.

Ik hoor het wel. Andere tips zijn ook welkom.

Groetjes A
Leer gewoon omgaan met je zenuwen. Doe wat ademhalingsoefeningen ed.
Je komt in je leven nog vaker situaties tegen waar je zenuwachtig voor bent, wil je dan telkens pillen gaan slikken?
Ik zou het niet doen, je wordt er minder scherp van.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me nou écht een slecht idee.

Indicatie voor temazepam is: kortdurende behandeling van slapeloosheid, die ernstig is, die het normale functioneren verstoort, óf ernstig leed veroorzaakt.

Medisch advies vragen mag hier trouwens niet, ga naar je huisarts als je iets wil met pillen.
.
dat lijkt me echt ontzettend dom.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me een heel slecht idee. Sta je half stoned je scriptie te verdedigen. Zenuwen zijn normaal en als je eenmaal bezig bent zal het wel goed komen. En als je mag verdedigen heb je al een voldoende toch?
dat je dan in slaap valt terwijl je op de gang wacht
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-10-2019 20:33
dat je dan in slaap valt terwijl je op de gang wacht
In ieder geval heeeeel relaxed.
Alle reacties Link kopieren
Haha oke, geen goed idee dus. Dank voor de snelle reacties!
Geef mij een temazepam en ik val binnen 10 minuten in slaap. Is een echte inslaper, niet iets tegen de zenuwen.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
22-10-2019 20:33
Dat lijkt me een heel slecht idee. Sta je half stoned je scriptie te verdedigen. Zenuwen zijn normaal en als je eenmaal bezig bent zal het wel goed komen. En als je mag verdedigen heb je al een voldoende toch?
Heb inderdaad op dit moment een voldoende, maar de presentatie kan m'n cijfer wel beïnvloeden.
je kon dit zelf niet bedenken? het is een slaapmiddel he?
Het is een slaapmiddel en dat wil je nemen als je scherp en alert moet zijn. Waarom zou je dat niet doen.

Begin met dat je erg zenuwachtig bent, meestal is de druk er dan gelijk af.
Nee joh dan vergeet je de helft. Ik ga geen medisch advies geven maar mensen die nerveus zijn voor publiek te spreken of rij examen nemen wel eens medicatie je je hartslag en bloeddruk verlaagt.

Bespreek het eens met je arts maar neem geen benzodiazepine want je bent gegarandeerd de helft kwijt en als je geen tolerantie of zo hebt lig je misschien inderdaad in de hal op de vloer te slapen.
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
22-10-2019 20:35
Geef mij een temazepam en ik val binnen 10 minuten in slaap. Is een echte inslaper, niet iets tegen de zenuwen.
Dit is ook mijn ervaring. Tegen zenuwen heb je andere middelen.
Heb je halve tabletjes, of zijn het andere pillen, want in Nederland heb je zover ik weet alleen maar 10 en 20 mg.
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
22-10-2019 20:40
Dit is ook mijn ervaring. Tegen zenuwen heb je andere middelen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-10-2019 21:22
Reden: verzoek om medisch advies
8.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
22-10-2019 20:42
Heb je halve tabletjes, of zijn het andere pillen, want in Nederland heb je zover ik weet alleen maar 10 en 20 mg.
Oh, dan is het misschien 10mg. Heb geen idee eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts schreef Propranolol voor mijn inmiddels overwonnen 'presentatieangst'. Hielp mij prima.
Een huisarts schrijft weleens propranolol voor bij examenstress. Wordt je niet duf van, maar je hartslag blijft wat lager waardoor je je lichaemlijk minder gestresst kan voelen. Maar dingen als bach rescue spray kan je ook helpen.
En ontsapnningsoefeningen ook. Ga dus naar je huisarts, evt een gesprek met praktijkondersteuner als je stress hierover erg hoog is

Temazepam en ander benzos is alsof je een paar glazen alcohol op hebt, zou ik je niet aanraden bij iets waar je alert en slim bij moet zijn.
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 20:51
15.17% gewijzigd
aagjeheefteenvraagje schreef:
22-10-2019 20:44
Wat voor middelen o.a.? :)
Google maar. Voor je het weet krijgt er iemand hier een ban vanwege medisch advies. Dat mag namelijk niet op Viva.
Rook een blowtje van te voren. Helpt ook.
Of neem een schnapps.
Niq schreef:
22-10-2019 21:12
Of neem een schnapps.
Bestaat dat nog?
Zijn eigenlijk toch gewoon likeurtjes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven