Gezondheid alle pijlers

Ik kan steeds minder eten

22-10-2019 20:31 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ten eerste, de forummers hier die mij een beetje 'kennen' weten dat ik van lekker eten houd. Ik houd enorm van koken, gezellig uit eten gaan, verder heb ik ook absoluut geen eetstoornis. Ik heb geen verstoorde verhouding met eten naar mijn idee (BMI = 22,5). Maar toch is er de laatste tijd wat aan de hand.

Ik ga een redelijk stressvolle periode door op dit moment. Eigenlijk al sinds juli. Baan kwijt, nog geen nieuwe baan. Geen recht op WW meer. Dure huisvesting, etc. etc. Behoorlijke blessure aan m'n vinger opgelopen die nog steeds niet over is (en moet waarschijnlijk een operatie).

Ik merk dat ik sinds de laatste 2 maanden steeds minder eet. Stress heeft eerder nooit invloed gehad op mijn eetgewoonten (dus ik weet ook niet of dat het is). Maar het wordt steeds erger. Dat ik nu hier een topic over open is omdat ik er eigenlijk helemaal klaar mee ben. Dit weekend ben ik beide dagen naar redelijk dure restaurants geweest, en als ik 5 happen heb gegeten van wat ik besteld heb is het veel, dus zonde van m'n geld. Zaterdag ging ik met vrienden gezellig brunchen in een top tentje toen ook liet ik meer dan de helft staan. Het gaat me tegen staan. Gisteren heerlijk gekookt voor mezelf, en had hier ook echt zin in. Na 2 happen heb ik het weer in de pan teruggeschoven. Voor de lunch kan ik een bolletje kaas niet eens meer op, en de verse groentesoep die ik voor het weekend heb gemaakt voor lunch is al helemaal niet aangeraakt.

Vanavond kon ik weer niet eten, en ik word er verdrietig van nu. Ik gooi ook zoveel weg de laatste tijd. Ik heb bloedtesten laten doen bij de huisarts en behalve vitamine B12 tekort is er niks mis met me. Ik slik Multi Amino Complex en Bio Salmon Fresh tabletten van een bepaald merk, dus krijg m'n voedingstoffen enigszins binnen. Heb een spuit gehad voor de vitamine B12. aanvulling.

Wie heeft dit ook gehad? En hoe zet je je er weer toe om te eten? Ik ben niet perse moe of wat dan ook, voel me niet slecht. Maar ik werk niet dus heel druk ben ik ook niet. Ik houd gewoon zo van eten en ik vind het zo jammer dat dit niet meer lukt zoals ik het wil.

Wie herkent dit en heeft advies?

Alvast bedankt,

Bladora
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik kan me wel goed voorstellen dat dit echt heel frustrerend is.

Als je eerst zoveel bewoog, is dat misschien wat je eetlust weer op kan wekken. Misschien is je lijf gewoon heel goed in aangeven dat het niet meer nodig heeft als je veel minder doet
Het geen trek hebben in eten kan ook horen bij een depressie of gewoon bij stress. Misschien kun je met wat professionele hulp kijken hoe je minder gespannen kunt voelen en hopen dat eten ook beter gaat hiermee.
Alle reacties Link kopieren
Misschien reageert je lichaam heel natuurlijk, op de minder beweging die je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik geen drugs, dus een joint zou ik nooit doen. Heb een tijdje terug thuisbezorgd laten komen. Ook gewoon twee happen.

Ik heb dus wel een stressvolle periode, maar voel me niet gestrest (dat klinkt vast raar). Ik ben ooit 2 jaar depressief geweest, en die gevoelens waren heel anders.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
En ieder uur twee happen, zou dat een idee zijn?
Velma*Dinkley schreef:
22-10-2019 20:51
Herkenbaar. Ik kan bij stress helemaal stoppen met eten, krijg het gewoon niet weg. Het is echt heel vervelend. Vooral omdat niemand het begrijpt en sociale eetmomenten zo nog meer beladen worden, waardoor ik nog minder eet.

Als het te erg wordt, rook ik een joint en vlieg ik naar thuisbezorgd. Als ik eenmaal weer gegeten heb, gaat het vaak wel weer voor even wat beter.
Je begrijpt t concept van thuisbezorgd verkeerd :lol:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2019 20:59
Misschien reageert je lichaam heel natuurlijk, op de minder beweging die je krijgt.
Dit vind ik op zich een heel plausibele verklaring! Maar ik zou net zo lief 75 kilo willen wegen als ik maar kon genieten van mijn eten :). Dat mijn lijf dat dan weer niet snapt vind ik jammer. Maar aan de andere kant zou het dus betekenen dat mijn lijf gezond reageert.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-10-2019 21:00
En ieder uur twee happen, zou dat een idee zijn?
Wellicht, maar daar gaat het voor mij niet om. Ik ben niet ondervoed en ik krijg ook niet te weinig voedingsstoffen binnen (denk ik). Ik wil gewoon weer kunnen genieten van een volledige maaltijd.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
22-10-2019 21:04
Dit vind ik op zich een heel plausibele verklaring! Maar ik zou net zo lief 75 kilo willen wegen als ik maar kon genieten van mijn eten :). Dat mijn lijf dat dan weer niet snapt vind ik jammer. Maar aan de andere kant zou het dus betekenen dat mijn lijf gezond reageert.
probeer het eens: ga bewegen
4x per week sportschool en dagelijks een eind wandelen
-Bladora- schreef:
22-10-2019 21:06
Wellicht, maar daar gaat het voor mij niet om. Ik ben niet ondervoed en ik krijg ook niet te weinig voedingsstoffen binnen (denk ik). Ik wil gewoon weer kunnen genieten van een volledige maaltijd.
Dat komt dan vanzelf. Hoe vaker je je twee happen neemt, hoe meer je lichaam weer gaat wennen aan meer eten en hoe vaker en hoe meer je gaat eten. Bij de pakken neerzitten veranderd niets.
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien verwacht je er teveel van; jouw plezier was koken en eten en misschien heb je de spannendste kookavonturen voorlopig wel gehad voel je je teleurgesteld dat het je niet meer zoveel geeft als vroeger.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
22-10-2019 21:04
Dit vind ik op zich een heel plausibele verklaring! Maar ik zou net zo lief 75 kilo willen wegen als ik maar kon genieten van mijn eten :). Dat mijn lijf dat dan weer niet snapt vind ik jammer. Maar aan de andere kant zou het dus betekenen dat mijn lijf gezond reageert.

Maar je sport nog steeds. Dus je loopt misschien (veel) minder, maar dat zou niet moeten betekenen dat je van 'een flinke eetlust' naar 'maximaal 2 happen per maaltijd kunnen eten' gaat. Ik vind het wel zorgwekkend. Zelfs met de hele dag stilzitten zou je twee boterhammen of een normale portie vegetarische moussaka moeten kunnen eten. Ik zou teruggaan naar de huisarts, desnoods eens een gesprek met de praktijkondersteuner inplannen. Je voelt je misschien niet heel gestresst, maar je bent het wel, en je lijf reageert er behoorlijk op. Tijd om iets dieper te graven naar de oorzaak.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik herken het, maar bij mij gebeurd dit altijd onder stress of een virusje oid. Bij mij speelt dan vaak een maagontsteking op.

Maar als dit een ongewone reactie van jouw lichaam is zou ik aandringen op verder onderzoek. Gewoon om te weten of het echt alleen stress is en niet dat er meer speelt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2019 21:07
probeer het eens: ga bewegen
4x per week sportschool en dagelijks een eind wandelen
Ik sport drie keer per week, en ik wandel veel, luisterboek en gaan, moet toch de dag doorkomen. Ik kom dus wel aan minimaal 10.000 stappen per dag, maar de bewegingen zijn waarschijnlijk anders dan toen ik nog werkte.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit heb, is het (bij mij!) stressgerelateerd. Wat dan bij mij werkt:
- niet een weekmenu maken, maar per dag kijken waar ik trek in heb.
- soep en smoothies, die kun je drinken. Vaak gaat dat bij mij makkelijker dan eten.
- niet te ingewikkelde smaken kiezen, juist de wat eenvoudiger smaken gaan dan goed.
- dingen maken die ik als kind ook al graag at.
- wat zoeter of zouter eten dan ik normaal doe.
- een glas aanmaaklimonade wil wel eens helpen om m’n eetlust op te wekken.
- afleiding tijdens het eten. Afleiding zorgt ervoor dat ik meer naar binnen krijg.

En werken om de oorzaak van m’n stress weg te nemen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-10-2019 21:09
TO, misschien verwacht je er teveel van; jouw plezier was koken en eten en misschien heb je de spannendste kookavonturen voorlopig wel gehad voel je je teleurgesteld dat het je niet meer zoveel geeft als vroeger.
Wat een rare reactie, ik weet toch dat ik nog van koken en eten houd? Ik heb er echt plezier van en het ontspant. Snijden met mooie messen, smaakbalansen vinden. zo leuk! Alleen kan ik het resultaat ineens niet meer eten. Dat maak me radeloos. Echt. Vandaag heb ik minder dan 900 calorieën op heb ik net uitgerekend. Dat vind ik werkelijk ongezond. Ik heb een pak drinkontbijt gekocht omdat daar toch nog wat calorieën in zitten en dat krijg ik op de een of andere manier wel weg. Maar zo wil ik niet leven.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Wat rot, Bladora.
Ik herken me heel erg in wat Oudblond hier schreef. Bij mij gaat ook bij stress mijn keel 'op slot' en kan ik nog amper eten. In hele slechte periodes 'leefde' ik op een pakje Sultana per dag, ik kon wel janken maar meer ging er gewoon niet in, het lukte niet en het smaakte niet. Ook voor mij was de oplossing ook overal iets neerzetten en daarvan eten zonder nadenken. Ik at vooral veel noten want zat op de grens van ondergewicht. In het begin vaak tegen heug en meug maar het ging zo snel bergafwaarts dat ik wel moest. Het blijft een valkuil bij stress. Ik ben destijds ook naar een diëtiste geweest om een eetplan te maken, ik vond het heel moeilijk om me daaraan te houden in het begin maar merkte na een tijdje dat ik weer meer een eetprikkel kreeg en alles ook weer beter ging smaken.
...
Alle reacties Link kopieren
Laat je maag even checken.
retrostar schreef:
22-10-2019 20:48
Ik heb geen enge ziekte.
nou
Alle reacties Link kopieren
Ik zal morgen wat noten kopen, en die zonder nadenken proberen op te eten. Al heb ik hier nu een zakje gezouten amandelen naast me liggen en het lukt me gewoon niet. Ik heb wat reserves aangezien ik niet zo dun ben, maar dit voelt zo niet goed. Tegen heug en meug kan ik echt niet eten. Wonderlijk is, als ik normaal eet heb ik gewoon een hongergevoel, en eet ik dus. Nu heb bestaat er geen hongergevoel dus ik eet gewoon niet blijkbaar. Ik snap niks van mijn lijf. Ik drink wel een glaasje wijn om 10 uur elke avond. Daar zitten ook wat calorieën in. Dan slaap ik in ieder geval.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2019 21:42
Laat je maag even checken.
Ik weet dat je geen medisch advies mag geven hier, maar wat zou er kunnen zijn met m'n maag? Eventueel via PB :)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Kan je wel goed ruiken? Ik heb ook veeeeeel minder honger als ik verkouden ben en door weinig te kunnen ruiken mijn eten niet goed kan proeven.

En met stress maar heel weinig eten herken ik ook heel erg. Dan zal je toch moeten proberen om anders met je stress te leren omgaan. Ik weet t, makkelijker gezegd dan gedaan.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
22-10-2019 21:51
Ik weet dat je geen medisch advies mag geven hier, maar wat zou er kunnen zijn met m'n maag? Eventueel via PB :)
Wat me opvalt is dat je de optie stress (die door meerdere mensen wordt aangedragen) afwijst/negeert, en je focust op lichamelijke oorzaken. Wil je de optie stress niet onderzoeken, durf je het niet of geloof je er gewoon niet in?
-Bladora- schreef:
22-10-2019 21:51
Ik weet dat je geen medisch advies mag geven hier, maar wat zou er kunnen zijn met m'n maag? Eventueel via PB :)
bijvoorbeeld teveel maagzuur, geirriteerde maagwand, maagzweer, galstenen, slokdarmirritatie, maagontsteking, slokdarmontsteking, vertraagde maaglediging enzovoorts, gevolg: geen trek

dit is geen medisch advies maar een meerkeuze quizvraag
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer Bladora dat je mijn post zo vreemd vind. Het was integer bedoeld maar het hoeft natuurlijk niet het juist blijkende antwoord op jouw probleem te zijn. Het beste en dat je maar snel het antwoord vindt op je probleem.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Celaena_Aelin schreef:
22-10-2019 21:55
Wat me opvalt is dat je de optie stress (die door meerdere mensen wordt aangedragen) afwijst/negeert, en je focust op lichamelijke oorzaken. Wil je de optie stress niet onderzoeken, durf je het niet of geloof je er gewoon niet in?
eerst uitsluiten dat er niks anders aan de hand is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven