IQ

22-10-2019 23:48 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn IQ testen relevant? of zijn het echt maar momento opnames?
Zelf ben ik geen krak in oplossen van vraagstukken dus ik faal sowieso in dat soort testen en doe dan zelf geen moeite van die op te lossen.
Iemand die meer wiskundig aangelegd is, zal in mijn ogen hoger scoren dan iemand anders denk ik.
Nee, dat is niet zo. Een goede IQ test test op meerdere gebieden.

IQ kan relevant zijn.
het zijn geen momentopnamen en redelijk valide
Suðri schreef:
22-10-2019 23:49
Nee, dat is niet zo. Een goede IQ test test op meerdere gebieden.

IQ kan relevant zijn.
en dit
Alle reacties Link kopieren
Veel IQ testen hebben wel een grote spreiding. Als je het half jaar later nog eens doet kun je 20 punten hoger of lager zitten.

Vanwaar je vraag?
luz schreef:
22-10-2019 23:51
Veel IQ testen hebben wel een grote spreiding. Als je het half jaar later nog eens doet kun je 20 punten hoger of lager zitten.

Vanwaar je vraag?
Mwah, als het goed afgenomen is niet. Bovendien mogen testen niet zo kort op elkaar afgenomen worden.
Alle reacties Link kopieren
luz schreef:
22-10-2019 23:51
Veel IQ testen hebben wel een grote spreiding. Als je het half jaar later nog eens doet kun je 20 punten hoger of lager zitten.

Vanwaar je vraag?
Gewoon interesse, heb al verschillende iq testen eens gedaan, en bij de een scoor ik dan hoog en bij de andere weeral laag.
Ik ben geen krak in oplossen van analytische vraagstukken maar in het gewone dagelijkse leven heb ik dat soort dingen niet nodig, dus wat zegt een IQ test dan.
Tinkerbell1988 schreef:
22-10-2019 23:53
Gewoon interesse, heb al verschillende iq testen eens gedaan, en bij de een scoor ik dan hoog en bij de andere weeral laag.
Ik ben geen krak in oplossen van analytische vraagstukken maar in het gewone dagelijkse leven heb ik dat soort dingen niet nodig, dus wat zegt een IQ test dan.
Maar echte of die internet testjes?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere gevalideerde IQ-testen gedaan op verschillende momenten in mijn leven, en die waren redelijk consistent qua uitslag.

Het zegt niet alles nee. Het zegt iets over je IQ, wat een onderdeel is van je mogelijkheden en vaardigheden.
Het zegt niks over je EQ of SQ, maar dat wordt dan ook niet getest met een IQ-test.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-10-2019 23:54
Maar echte of die internet testjes?
internet en soms ook vragen ze dat op een sollicitatie
Tinkerbell1988 schreef:
22-10-2019 23:56
internet en soms ook vragen ze dat op een sollicitatie
En dan doe je elke keer een uren durende test bij een officieel iemand?
Die internettesten zijn net zo betrouwbaar als de horoscoop in de Libelle.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-10-2019 23:56
En dan doe je elke keer een uren durende test bij een officieel iemand?
Die internettesten zijn net zo betrouwbaar als de horoscoop in de Libelle.
denk niet dat het betrouwbaar is, op een sollicitatie wordt dat gewoon afgenomen door de HR.
Tinkerbell1988 schreef:
22-10-2019 23:58
denk niet dat het betrouwbaar is, op een sollicitatie wordt dat gewoon afgenomen door de HR.
Dat is iig geen valide IQtest.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
22-10-2019 23:53
Gewoon interesse, heb al verschillende iq testen eens gedaan, en bij de een scoor ik dan hoog en bij de andere weeral laag.
Ik ben geen krak in oplossen van analytische vraagstukken maar in het gewone dagelijkse leven heb ik dat soort dingen niet nodig, dus wat zegt een IQ test dan.
Waren dat gevalideerde testen of online testen?
De uitslag van een IQ test zegt zeker ook iets over je dagelijks leven.
Hoe je om gaat met dingen, wat je vermogen is om om te gaan met dingen, of je oplossingen kan bedenken en toepassen.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je dan toevallig slecht scoort op zo'n test, ik neem aan dat dat geen goed gevoel geeft voor uw zelfvertrouwen. en dan blijkt alles wat je bereikt hebt in uw leven precies een leugen door dat resultaat.
Tinkerbell1988 schreef:
23-10-2019 00:01
Maar als je dan toevallig slecht scoort op zo'n test, ik neem aan dat dat geen goed gevoel geeft voor uw zelfvertrouwen. en dan blijkt alles wat je bereikt hebt in uw leven precies een leugen door dat resultaat.
Waar heb je het nu over dan?
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
22-10-2019 23:56
internet en soms ook vragen ze dat op een sollicitatie
Geen valide test dus.
Nee, IQ-testen zijn best wel omstreden en je hebt er wel voordeel bij als je uit een westerse achtergrond komt en in aanraking bent geweest met bepaalde dingen die hier normaal zijn. Ook hebben mensen die minder goed onderwijs hebben genoten ondanks een correctiefactor toch vaak een achterstand, terwijl valt te betwijfelen of dat echt puur vanwege een mindere intelligentie zou zijn.

Sommige landen scoren bijvoorbeeld vaak structureel beter op de cijfermatige dingen, maar minder op de taalkundige onderdelen, omdat de manier waarop dat uitgevraagd wordt toch nog steeds vanuit een westerse benadering van taal uitgaat (karakters zijn bijvoorbeeld een begrip en geen woord, en daarmee verandert de hele manier waarop je vragen kunt stellen). Analfabete herders in berggebieden scoren ook altijd goed op cijfermatige dingen, maar die tellen de hele dag door. Terwijl IQ eigenlijk niet aangeleerd zou moeten zijn. Als wij hier nu sommen voorgelegd kregen in het binaire stelsel in plaats van het decimale stelsel, dan zouden velen er een stuk slechter uitkomen, ook al pas je een correctiefactor toe.

IQ-tests voor assessments van gecertificeerde bureaus kun je ook zeker trainen. Vooral omdat er altijd een tijdsfactor bij zit. Als je veel tests hebt gedaan, weet je bij veel cijferreeksen, ruimtelijke figuren en logica-vraagstukken al een eerste aanpak. De manier waarop je een verhaaltjessom aanpakt kun je ook aanleren. Als je iets echt nog nooit eerder gezien hebt, moet je daar langer over nadenken. Maar assessments zijn ook geen volwaardige iq-test, het zijn eigenlijk meer capaciteitentests.

Maar voor iemand die hier in Nederland is opgegroeid en hier een IQ-test aflegt, is de “cultural bias” eigenlijk niet van toepassing en zijn de tests redelijk betrouwbaar en niet echt afhankelijk van het moment. Het is meer bij de grote wereldwijde statistieken waar men er vraagtekens bij zet.
Alle reacties Link kopieren
Laatste post vind ik getuigen van een hoog IQ.
Knap hoor (geen sarcasme)
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
23-10-2019 00:41
Nee, IQ-testen zijn best wel omstreden en je hebt er wel voordeel bij als je uit een westerse achtergrond komt en in aanraking bent geweest met bepaalde dingen die hier normaal zijn. Ook hebben mensen die minder goed onderwijs hebben genoten ondanks een correctiefactor toch vaak een achterstand, terwijl valt te betwijfelen of dat echt puur vanwege een mindere intelligentie zou zijn.

Sommige landen scoren bijvoorbeeld vaak structureel beter op de cijfermatige dingen, maar minder op de taalkundige onderdelen, omdat de manier waarop dat uitgevraagd wordt toch nog steeds vanuit een westerse benadering van taal uitgaat (karakters zijn bijvoorbeeld een begrip en geen woord, en daarmee verandert de hele manier waarop je vragen kunt stellen). Analfabete herders in berggebieden scoren ook altijd goed op cijfermatige dingen, maar die tellen de hele dag door. Terwijl IQ eigenlijk niet aangeleerd zou moeten zijn. Als wij hier nu sommen voorgelegd kregen in het binaire stelsel in plaats van het decimale stelsel, dan zouden velen er een stuk slechter uitkomen, ook al pas je een correctiefactor toe.

IQ-tests voor assessments van gecertificeerde bureaus kun je ook zeker trainen. Vooral omdat er altijd een tijdsfactor bij zit. Als je veel tests hebt gedaan, weet je bij veel cijferreeksen, ruimtelijke figuren en logica-vraagstukken al een eerste aanpak. De manier waarop je een verhaaltjessom aanpakt kun je ook aanleren. Als je iets echt nog nooit eerder gezien hebt, moet je daar langer over nadenken. Maar assessments zijn ook geen volwaardige iq-test, het zijn eigenlijk meer capaciteitentests.

Maar voor iemand die hier in Nederland is opgegroeid en hier een IQ-test aflegt, is de “cultural bias” eigenlijk niet van toepassing en zijn de tests redelijk betrouwbaar en niet echt afhankelijk van het moment. Het is meer bij de grote wereldwijde statistieken waar men er vraagtekens bij zet.
Dit.

En daarnaast kunnen uitslagen wel degelijk van elkaar verschillen. Als iemand bijvoorbeeld een burn-out heeft of de test maakt na een week slecht slapen, dan is de score vaak lager dan het niveau dat men eigenlijk heeft, doordat de hersenen onder dergelijke omstandigheden minder snel en helder werken.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
23-10-2019 00:01
Maar als je dan toevallig slecht scoort op zo'n test, ik neem aan dat dat geen goed gevoel geeft voor uw zelfvertrouwen. en dan blijkt alles wat je bereikt hebt in uw leven precies een leugen door dat resultaat.
Die testen op het internet en die zo'n HR-medewerker afneemt zijn geen officiële testen. Dus daar hangt mijn zelfvertrouwen al helemaal niet van af.
Daarnaast in het dagelijks leven zegt een hoog/laag IQ niet gelijk iets. Als je problemen hebt in het dagelijks leven, dan kan het vaststellen van iemands IQ (in combinatie met andere testen ed) helpen met het vinden van de oorzaak en een de mogelijke oplossing.
Het lijkt mij als je gewoon normaal mee kunt draaien in de maatschappij (werk/school/sociale omgeving), dat je IQ gewoon niet van belang is. Als alles goed gaat en uit één of andere vage test komt een laag IQ, maakt dat dan eigenlijk uit?

Maar ik gok dat jij wel onzeker wordt van dit soort testen TO?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Een goede IQ test wordt afgenomen door iemand die IQ-testen mag afnemen (psychiater, gz-psycholoog, orthopedagoog) en beoordelen en een HR-manager mag dat eigenlijk niet. Je kan dus ook geen waarde ontlenen aan zo’n test.

Een goede IQ-test leent zich ook voor lerende vaardigheden tijdens de test. Je komt een vraagstuk tegen die compleet nieuw voor je is, het kost je moeite om die goed te maken maar nadat je meerdere vraagstukken van dezelfde soort maakt maak je ze wel goed. Dat wordt ook gemeten.

Verder bestaat een goede IQ test uit zo’n 12-14 verschillende onderdelen in een breed spectrum.

Het laten testen van je IQ kan nuttig zijn: je loopt steeds vast in je werk, je hebt je altijd anders gevoeld dan anderen qua denken, je hebt het vermoeden dat je een hoog iq hebt of juist laag, een van je kinderen blijkt een hoog of laag iq te hebben, je wil een bepaalde opleiding gaan doen maar twijfelt aan je capaciteiten, je vermoedt dyslexie/dyscalculie en wil uitsluiten dat het komt omdat je dat capaciteiten niet hebt (meestal bij kinderen). Er is sprake van mogelijke ADHD, ASS of andere psychiatrische aandoening.

Wel even een noot: een hoog iq hoeft niet te betekenen dat je daarom makkelijk kan leren. Veel mensen met een hoog iq lopen regelmatig vast zelfs.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
22-10-2019 23:56
internet en soms ook vragen ze dat op een sollicitatie
Met een echte IQ-test ben je uren bezig en de evaluatie ervan wordt gedaan door een deskundige - vaak een psycholoog. Die testen op internet moet je zien als een spelletje. Het enige dat je daar wijzer van wordt, is dat je een beetje een idee krijgt van het soort vragen dat je bij een echte test kan verwachten.

Als jij normaal functioneert en voor een baan een IQ-test moet doen, zou ik ze hard uitlachen. Zo'n vraag lijkt me alleen gerechtvaardigd als je vastloopt of een afstand tot de arbeidsmarkt hebt en in aanmerking wil komen voor begeleid werk.

In dat laatste geval kan je trouwens beter een afspraak maken voor een NPO, aan de uitslag daarvan heb je veel meer.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-10-2019 09:08
Die testen op het internet en die zo'n HR-medewerker afneemt zijn geen officiële testen.

Dit is geen vaststaand gegeven. Sommige bedrijven werken met online tests of goedkope shit. Maar de multinational waar ik werkte, gebruikte wel degelijk gevalideerde psychologische tests. Deze tests werden door psychologen geanalyseerd en geïnterpreteerd, en alleen medewerkers met een speciale training daarvoor waren bevoegd om de feedbackrapporten met kandidaten te delen en bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
23-10-2019 09:36
Dit is geen vaststaand gegeven. Sommige bedrijven werken met online tests of goedkope shit. Maar de multinational waar ik werkte, gebruikte wel degelijk gevalideerde psychologische tests. Deze tests werden door psychologen geanalyseerd en geïnterpreteerd, en alleen medewerkers met een speciale training daarvoor waren bevoegd om de feedbackrapporten met kandidaten te delen en bespreken.
ik heb ook een echte iq test gedaan voor mijn werk die afgenomen en geinterpreteerd werd door een psycholoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven