Lijf & Lijn alle pijlers

Beginnen met Intermittent Fasting, wie doet mee?

23-09-2019 11:39 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minder eten lukt niet, andere diëten hou ik niet vol 😊 toevallig las ik deze week een heel stuk over intermittent fasting, dat ziet er goed uit! Een poging waard denk ik. Mijn idee is dan een ritme van 8 uur eten en dan 16 uur vasten. Er mag een paar kilo af, maar het gezondheidsvoordeel is de grootste motivatie. Wie doet er mee?

Op vrijdag pas ik de tabel aan, laat je dan dikgedrukt weten wat er aangepast moet worden?

De tabel is gesloten Intermittent Fasting :yes:
NaamSchemaStartdatumStartgewichtStreefgewichtHuidigAfgevallen
Stroofwapel16:824-9-2019726569,3-2,7
Karly335:225-9-201965,25858,8-6,4
Meatlover16:824-9-2019736564,3-8,7
Missfitz16:827-9-201986,97581,4-8,7
Appletree8616:87-10-20198067,9-12,1
Femke0916:822-10-201976,56573-3
Pigstails2916:81-11-201980,76764,5-16,2
Aurora7916:820-1-202072,467,571,11,3
Bukko16:813-1-2020766672,5-3,5
Bleempje16:83-2-202064,65863,2-1,4
Sasky16:818-2-202079,86879-0,8
Jasminh16:818-2-20205856
Zalmsnipper16:816-2-202082,5
Beachhouse2016:81-3-202079,175
Anniexx16:82-3-202091,575
Eefje67716:828-2-202064,76063,61,1
anoniem_216501 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 18:28
76.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik niet de enige ben! Toch wil ik zo min mogelijk zondigen eigenlijk...in ieder geval gepland, en niet zo random als gisteren. Nu weer door!
Fijne zondag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Ik wil zelf ook weer wat IF gaan doen, maar wel wat aangepast. Ik doe een beetje mee in dit topic, goed? Altijd leuk om te lezen hoe het bij anderen gaat. Zal overigens niet elke dag schrijven.

Paar jaar geleden heb ik een 3.5 maand 5:2 vasten gedaan. Doel was afvallen. Op m'n zwaarst ben ik 82kg geweest (lang geleden), altijd ups en downs, toen ik begon met IF woog ik 67 nogwat. Eerste maand viel ik 4 kg af, tweede maand 1kg, derde maand 2kg, laatste halve maand 1.5kg. Toen gestopt want ik hield het niet meer vol. Ik at 500kcal verspreid over de dag (dat was toen een gangbare methode, maar misschien is helemaal niet eten makkelijker). En ik deed het op werkdagen want afleiding nodig. Het viel me zwaar, slap, duizelig, honger. Later nog een paar keer geprobeerd te beginnen maar pogingen sneuvelden op dag 1.

Ik heb het gewicht rond de 59-60kg best lang vast kunnen houden, waarschijnlijk ook omdat ik daarna een periode vrij veel krachttraining heb gedaan.
Inmiddels na een paar jaar, en een heftige afgelopen 6 maanden met relatiebreuk/overspannen/hoop-andere-shit zit ik nu weer rond de 65-66kg.

Ik wil de 5:2 nu niet opnieuw beginnen, het viel me toen te zwaar, en voel me nu niet goed genoeg daarvoor. Ik wil 16:8 doen, en alleen op vrije dagen. Ik heb op het moment werk dat veel van me vergt en waarvoor ik goed geconcentreerd moet zijn. Zelfs als ik wel eet red ik het maar net, en ik ontbijt om 6.10h waarbij ik dan om 9.30h al weer echt omval. Dus ik zie het niet zitten op die dagen niet te eten tot het middaguur. Maar, ik werk meestal maar 3 dagen per week nu, dus 4 dagen dat ik het wel kan doen.

Op mijn werkdagen wil ik koolhydraatbeperkt eten. Dat doe ik eigenlijk al een beetje maar kan wel weer wat strakker, vooral het diner en daarna. Totaan het diner heb ik wel een goede modus inmiddels.
Van kh beperkt eten kan ik afvallen weet ik, maar misschien bijna nog wel belangrijker is de reductie in darmklachten, als ik het strakker uitvoer dan nu :roll: (weet ik uit ervaring)

Ik loop zo'n 2-3x per week hard, train voor de 15km, moet even zien hoe ik dat ga doen met dat vasten. Vanmorgen, tijdens vasten want gisteravond begonnen, liep ik zonder veel problemen 6.5km. Ik wilde sowieso rustig aan doen omdat ik net uit een griepje kom. Maar een langere afstand is wellicht wel een uitdaging zonder eten, en ik weet ook niet of dat wel goed is, of je dan niet je spieren gaat verbranden.
Verder dans ik 2-3x per week, waarvan 1-2x tot halverwege de nacht. Ik kom dan altijd terug met veel honger en eet wat. Dat wil ik nu sowieso ook proberen te laten. Gisteravond is dat wel goed gelukt. Thee drinken en dan slapen. Lastig is dat ik slecht slaap met honger, vooral niet in slaap val, maar na zo'n dansavond ben ik doorgaans moe genoeg hoop ik.

Zo, dat was een heel verhaal. In het kort is het plan:
- IF 16:8 op niet-werkdagen (doorgaans 4 per week), geen kcal tellen, gewoon gezond eten en niet razendstreng want geen crash dieet
- Kh beperkt op werkdagen
- niet eten in de nacht na dansen
- hardlopen moet ik even kijken hoe ik dat inplan, dansen blijf ik gewoon doen. Beetje krachttraining erbij zou goed zijn, maar moet ik nog even uitdenken (misschien ook beter niet alles tegelijk).

Begonnen avond 19-10-2019
Startgewicht vanmorgen 65.5 (lengte is 1.63m)
Streefgewicht 60kg (en liever nog 58kg), andere streefdoel: minder darmklachten, meer energie/minder somber :)

Het idee is trouwens wel om er een soort levenswijze van te maken, geen tijdelijk gebeuren. Inmiddels 40 gepasseerd en dan wordt op gewicht blijven echt lastiger volgens mij. Uit eerdere afvalperiodes heb ik echt wel goede gewoontes overgehouden die gewoon routine zijn geworden, waardoor het op gewicht blijven re-de-lijk gaat. Ik hoop dat dat nu ook weer lukt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen dat er (veel) meer IF 'doen'. Ik ben nu precies een week bezig (16:8 alle dagen en 1 dag 24u vasten) en ben 2,8kg kwijt. Ik doe het niet alleen voor het afvallen maar ook om minder hangerig en moe te zijn. Lijkt op beide fronten goed te gaan dus ik ben gemotiveerd om door te gaan.

Zaterdagavond een feestje (niks genomen) en zondagavond een etentje (als voorbereiding dus een 24 uurs vast gedaan) en vanmorgen dus happy met het resultaat op de weegschaal. Ik ben nog 12 kg van mijn streefgewicht af dus ben nog wel even bezig maar dat geeft niet. Ik weet uit ervaring dat de eerste week/weken altijd hard gaan met afvallen dus staar me daar niet blind op. Iedere kg is er één :-)

Ohja: en ik ben weer begonnen met hardlopen (3x per week een klein rondje, stelt niet veel voor maar beter dan op de bank hangen denk ik dan maar).

Succes iedereen weer vandaag!
Bij mij gaat het IF heel goed. Ik vind het eigenlijk niet moeilijk om te wachten met ontbijten tot mijn window (inmiddels 11:00 - 19:00) zo lang ik de vorige dag maar een flinke, voedzame avondmaaltijd heb gegeten. Dus: kleine moeite voor wat zo gezond blijkt te zijn dat ik het nog maar even blijf doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook al enkele weken aan I.F. 16:8 en ik vind het makkelijk vol te houden. Maar bij mij gaat er totaal geen gewicht af. Nu wil ik maar enkele kilo's kwijt maar er verandert niets op de weegschaal. Wat doe ik verkeerd? Ik snoep niet, alcohol drink ik alleen in het weekend en met mate. Beweging heb ik ook voldoende. Als ik dan zie hoe snel en hoeveel iedereen hier afvalt is dat wel frustrerend. Ik ben trouwens 35 jaar, 169 cm en weeg 67 kilo. Ik wil naar een streefgewicht van 59/60 kg.
Alle reacties Link kopieren
Ondertussen is het debat rondom IF losgebarsten, vooral vanaf de uitzending van Dokters van Morgen.

Hertsenberg in het debat gisteren bij Pauw.

https://www.bnnvara.nl/pauw/videos/523558

Ik neem de steeds meer prominente kanttekeningen zeer serieus en ben benieuwd hoe het onderzoek rondom IF zich zal ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
MrsMadsMikkelsen schreef:
22-10-2019 13:50
Ondertussen is het debat rondom IF losgebarsten, vooral vanaf de uitzending van Dokters van Morgen.

Hertsenberg in het debat gisteren bij Pauw.

https://www.bnnvara.nl/pauw/videos/523558

Ik neem de steeds meer prominente kanttekeningen zeer serieus en ben benieuwd hoe het onderzoek rondom IF zich zal ontwikkelen.
Heb net de uitzending bekeken. Interessant, zeer zeker. Ik denk alleen dat veel patiënten die deze vragen hebben gesteld een hele andere doelgroep is dan degenen die hier deze methode volgen (tenminste, dat hoop ik dan). Ik kan me echter voorstellen als je een ernstige ziekte hebt dat je alles wel wilt aangrijpen om genezing te krijgen/bespoedigen.
Toch denk ik dat veel wetenschappelijk bewijs wel al is geleverd, maar nog uitgebreider moet worden gedaan om er écht wetenschappelijke waarde aan te hechten.
Anderzijds: ik wil graag afvallen én gezonder leven en voor nu helpt mij dit enorm en daar ben ik wel blij mee.
Ben heel benieuwd wat de komende jaren nog aan informatie gaan geven hierover, interessant om te volgen!
Als mensen vanwege het de aflevering van dokters van morgen zijn gestopt met eten dan hebben ze niet goed opgelet. Het ging heel duidelijk over 18:6 of 5:2 en zelfs bij de chemotherapie over 4 dagen zeer weinig eten. Op geen enkel moment ging het over ophouden met eten. Enkel over tijdelijk (veel) minder eten.
Alle reacties Link kopieren
mariekkk schreef:
22-10-2019 12:27
Ik doe ook al enkele weken aan I.F. 16:8 en ik vind het makkelijk vol te houden. Maar bij mij gaat er totaal geen gewicht af. Nu wil ik maar enkele kilo's kwijt maar er verandert niets op de weegschaal. Wat doe ik verkeerd? Ik snoep niet, alcohol drink ik alleen in het weekend en met mate. Beweging heb ik ook voldoende. Als ik dan zie hoe snel en hoeveel iedereen hier afvalt is dat wel frustrerend. Ik ben trouwens 35 jaar, 169 cm en weeg 67 kilo. Ik wil naar een streefgewicht van 59/60 kg.
Hier hetzelfde geen gram minder maar zie wel verschil in lichaam.. die wordt wel smaller.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het idee dat de kanttekeningen niet nieuw zijn.
Zelfs op internet staat elk artikel vol met woorden als "kan, zou kunnen helpen, zou kunnen voorkomen". En ik zie constant de disclaimer dat het niet wetenschappelijk bewezen is voorbij komen.
Ik snap ook wel wat die 2 dokters bedoelen, en als het gaat om kanker patienten dan is het ws beter het te proberen onder doktersbegeleiding.

Wat reuma patienten betreft, ik ben geen dokter, maar maakt het uit als ze het gewoon proberen, om te kijken of er wat verbeteringen zijn?
16/8 is niet bepaald extreem. Voor de meeste mensen haalt het gewoon de snacks eruit die je toch beter niet zou kunnen eten.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Eefje, welkom! JIj schreef dit: Ik wil 16:8 doen, en alleen op vrije dagen. Ik heb op het moment werk dat veel van me vergt en waarvoor ik goed geconcentreerd moet zijn. Zelfs als ik wel eet red ik het maar net, en ik ontbijt om 6.10h waarbij ik dan om 9.30h al weer echt omval. Dus ik zie het niet zitten op die dagen niet te eten tot het middaguur. Maar, ik werk meestal

Ik denk dat ook hier geldt dat niet eten makkelijker is dan eten. Juist als je wel ontbijt zul je veel eerder weer honger krijgen.
Maar misschien w rkt het voor iedereen anders, je moet vooral doen wat het beste bij je past! Succes en ik zet je in de tabel :)

@Mariekk niet te snel wanhopen, ik ben nu 4 weken bezig en ook pas twee kilo kwijt; de eerste weken kwam ik zelfs aan ipv dat ik afviel!

Wat betreft die uitzending, ik hoor nog steeds niet echt nadelen of nadelige gevolgen, alleen dat er nog niet voldoende wetenschappelijk bewijs is. Toch heb ik het idee dat ze in de buurlanden al veel verder zijn hiermee.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Eefje en Mariekk! Succes en hopelijk zie je snel ook resultaat Mariekk Wat Stroofwapel al zegt: afvallen is gewoon geen lineair proces. Opeens gaat die weegschaal naar beneden!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het bij jullie deze week? De kids hebben hier vakantie en dat helpt niet ;-D
Eigen schuld dikke bult deze keer, ik hoop ipv afvallen op niet aankomen deze week :-D
Alle reacties Link kopieren
Stroofwapel schreef:
23-10-2019 19:08
Hoe gaat het bij jullie deze week? De kids hebben hier vakantie en dat helpt niet ;-D
Eigen schuld dikke bult deze keer, ik hoop ipv afvallen op niet aankomen deze week :-D
Gezellig Stroofwapel! Doen jullie veel leuke dingen?

Hier gaat het goed. Op 1 dag na heb ik me iedere dag aan mijn kcal gehouden. Maar ik mag er 1 dag boven zitten van mezelf - ik eet natuurlijk twee dagen maar 600 kcal. Dus ik blijf dan nog onder mijn verbruik. Sociale situaties vind ik het lastigst.

Voor degenen die het bijhouden: Hoeveel kcal eten jullie?
Alle reacties Link kopieren
Stroofwapel ja hoor die schoolvakantie en daarbij komende uitjes maken het wel moeilijker qua gezonde keuzes binnen mijn eetraam. In die speeltuin waar ik vandaag was stond ook werkelijk niks aan gezond eten op de kaart. Het gezondste was een tosti verder alleen maar snoep, koek en frituur. Ik hoop ook dat ik niet aangekomen ben na deze week.

Welkom Eefje en Mariekk!
Alle reacties Link kopieren
Hier net twee bakken chocopinda's met mijn man gedeeld en wijn gedronken. Bios geweest. Dat zijn toch eigenlijk wel de leukste momenten in het leven hoor, gewoon lekker smikkelen :-D
Alle reacties Link kopieren
MrsMadsMikkelsen schreef:
23-10-2019 19:29
Dat zijn toch eigenlijk wel de leukste momenten in het leven hoor, gewoon lekker smikkelen :-D
Haha dit is zo waar! Ik denk dat altijd als we pizza’s bestellen :lol:
Ja ik vind eten en gezelligheid ook bijna een soort synoniemen

Ik heb het lastig vandaag, ik zit inmiddels op de bank met zowel zin in lekkers als daadwerkelijk honger. Wel netjes mn window aangehouden vandaag, maar veel zoetigheid gegeten (ben ik normaal niet zo van) en ik denk dat dat zo zn weerslag heeft
Alle reacties Link kopieren
Hier valt het ook niet mee om van de snaai af te blijven. Ik eet netjes tussen 12.00 en 20.00, twee voedzame maaltijden. En toch gaat er deze dagen ook wel wat chocolade in en een paar koekjes. Dan schiet het met afvallen natuurlijk geen moer op. Ik heb maanden niet gesnoept, lukte prima. Waar nu de zoete trek vandaan komt weet ik niet. Ik kan er niet meer omheen lopen in de winkel. Toch anders maar een kleine maaltijd toevoegen die minder schadelijk is voor gewichtstoename, zoals een bak rauwkost, wat extra fruit oid. Want ik wil niet terug naar 90 kilo, mijn startgewicht. Ik vind mijn spiegelbeeld met 20 kilo minder veel leuker, en er moet nog 10 kilo af, en dat moet er ook afblijven. Toch die vreetteugels maar weer aanhalen.... Zucht. :(
Alle reacties Link kopieren
Zet hem op Tuingravin! Waar bestaan je andere maaltijden uit? Twee maaltijden en verder niets tussendoor? Misschien helpt het om wat minder gezonde tussendoortjes in te plannen? dan kun je er rekening mee houden bij je andere maaltijden. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Kom op Tuingravin, je kunt het!!

Hier gaat het goed, ondanks dat we op vakantie zijn heb ik me maar 1x niet aan mijn eetraam gehouden en heb ik in de ochtend een keer mee-ontbeten. Voor de rest gaat het prima. Ook bijna geen snaai, behalve gister. Beweeg ontzettend veel. Bijvoorbeeld vandaag al 18000 stappen en de dag is nog niet voorbij. Mijn nieuwe heup functioneert dus prima. Kan je nagaan, nog maar 3mnd geleden dat ik geopereerd ben en nu al zo fit.

Ik kan me morgen niet wegen maar wil graag in de tabel blijven staan. Ik ben benieuwd wat ik nu weeg. In elk geval heeft het aan mijn eetpatroon, tijden en beweegpatroon niet gelegen.
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
22-10-2019 15:15
Hier hetzelfde geen gram minder maar zie wel verschil in lichaam.. die wordt wel smaller.
Zelfs dat valt tegen, een halve cm verschil in tailleomvsng vind ik na twee weken nou niet om over naar huis te schrijven. Ik denk dat ik dus ook wat moet veranderen aan wát ik eet, al is dat niet bijster ongezond. In kg ben ik niet afgevallen, eerder wat bijgekomen :cry:
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de bemoedigende woorden. Ik ga lekker door met IF, het kost me geen moeite verder. Maar ik wil wel afvallen, dus denk dat ik strenger moet gaan zijn en minder vet moet eten. Suiker neem ik al weinig tot niet. Ik probeer ook minder op te scheppen maar heb 's avonds zoveel honger dat dat lastig is. Vijf kilo eraf moet haalbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Succes Mariekk! De aanhouder wint, ook al gaat daar de nodige frustratie aan vooraf.

Hoe gaat het bij de anderen? Gaan jullie weer wegen morgen?
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het heel goed, ondanks vakantie en uitjes goed alle verleidingen weten te weerstaan waaronder een bak m&m’s die in de kast staat. Paar keer buiten de deur gelunched en ook toen een koolhydraatarme optie gekozen. Ik merk wel dat ik steeds minder trek heb, voorheen schepte ik vaak nog een keer extra op en nu krijg ik mijn bord vaak niet leeg. Morgen weer wegen, hoop dat ik weer resultaat zie. Succes allemaal :cheer: !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven