Niet weerbaar zijn

26-10-2019 08:06 57 berichten
Vaak voel ik me op sociaal vlak enorm kwetsbaar.
Vind het moeilijk om mijn gevoelens kenbaar te maken en grenzen aan te geven.
Bijvoorbeeld als iemand een vervelende opmerking kan maken.
Voor mij is het erg lastig om adequaat terug te reageren.
Heb in het verleden wel assertiviteitstrainingen gedaan, maar in de praktijk kun je situaties tegenkomen die stukken moeilijker zijn.
Er is weleens over mij gezegd dat ik een gesloten iemand ben (ook door mijn ASS en ook ADD), vaak niet duidelijk ben en moeilijk voor mezelf opkom.
Daar ben ik het ook wel mee eens.
Ook heb ik vaak erg veel last van mijn pestverleden (vooral in de middelbare schoolperiode).
Verder heb ik erg veel last van onzekerheid en pleasegedrag.
Daardoor kan er ook makkelijk over mij heen worden gelopen.
Dat wil ik voortaan echt zien te voorkomen.
De laatste tijd is echter het merkwaardige dat ik weinig sociaal moeilijke situaties tegenkom.
Zodoende kan ik dit niet  'trainen' en hierop gaan anticiperen.
Ik wil vooral duidelijk en directer gaan worden in mijn communciatie en niet meer zo verkapt, vaag en wollig.
Ik heb het hier ook vaak over met mijn maatschappelijk werker en ook met mijn psychiater.

Voor wie is dit eigenlijk herkenbaar?
En heeft iemand wellicht nog adviezen, tips oid?
Je loopt dus vaak tegen dingen aan waar je aan wil werken maar het probleem is dat je niet echt in die situaties komt dus geen gelegenheid krijgt om eraan te werken?

Ehm misschien een tijdje meeposten op het forum. Oefenmateriaal zat.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
26-10-2019 08:11
Je loopt dus vaak tegen dingen aan waar je aan wil werken maar het probleem is dat je niet echt in die situaties komt dus geen gelegenheid krijgt om eraan te werken?

Ehm misschien een tijdje meeposten op het forum. Oefenmateriaal zat.

Dit kan inderdaad best wel helpen met sommige dingen, weet ik uit ervaring :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Hoe sta je tegenover een fysieke training? Ik beoefen Aikido. Dat is een zelfverdedigingssport, eigenlijk meer een ‘kunst’ en daar leer je omgaan met een aanval. Er zijn geen ‘gevechten’ of wedstrijden, je werkt altijd samen. Door je reactie op een aanval te oefenen, sta je mentaal sterker. Je zoekt altijd naar de harmonie met de energie van de ander en je leert ‘meebuigen’.
Murrmurr schreef:
26-10-2019 08:11
Je loopt dus vaak tegen dingen aan waar je aan wil werken maar het probleem is dat je niet echt in die situaties komt dus geen gelegenheid krijgt om eraan te werken?

Ehm misschien een tijdje meeposten op het forum. Oefenmateriaal zat.
Haha; was ik nog niet op gekomen.
Zal er eens op gaan letten.
Mermedina schreef:
26-10-2019 08:38
Hoe sta je tegenover een fysieke training? Ik beoefen Aikido. Dat is een zelfverdedigingssport, eigenlijk meer een ‘kunst’ en daar leer je omgaan met een aanval. Er zijn geen ‘gevechten’ of wedstrijden, je werkt altijd samen. Door je reactie op een aanval te oefenen, sta je mentaal sterker. Je zoekt altijd naar de harmonie met de energie van de ander en je leert ‘meebuigen’.
Toevallig ken ik ook iemand die aan Aikido doet.
Begin er eigenlijk best wel benieuwd naar te raken.

Tevens overweeg ik ook om nog weer PMT (psychomotische therpaie) te gaan volgen.
Alle reacties Link kopieren
Spike76 schreef:
26-10-2019 08:50
Toevallig ken ik ook iemand die aan Aikido doet.
Begin er eigenlijk best wel benieuwd naar te raken.

Tevens overweeg ik ook om nog weer PMT (psychomotische therpaie) te gaan volgen.
Ik kan je van harte aanbevelen om eens een proefles mee te doen. Onze sensei is echt heel aardig en let goed op kwetsbare mensen, zeker als je hem vooraf belt en dat aangeeft. Of je gaat de eerste keer alleen eens kijken naar een training om de sfeer te proeven.
Alle reacties Link kopieren
Het is iets waar je aan moet blijven werken als het niet in je zit. Ik lees er boeken over (Heb al heel vaak genoemd: Denk je sterk van Fred Sterk, en ook Kelly Weekers met happy life 365 leest heel fijn weg) en op youtube naar assertiviteit zoeken. En op momenten dat je zelf niet met de situatie te maken hebt, in je hoofd oefenen, door bv ook naar anderen te kijken, of bv bij een artikel uit de krant te denken: Hoe zou ik hierop reageren, en hoe zou ik hier anders op kunnen reageren?

Ontspannen is ook iets wat goed is om beter in je vel te zitten en je zo weerbaarder te maken. Puzzelen, haken, hardlopen, vissen, noem maar op.
Mermedina schreef:
26-10-2019 09:09
Ik kan je van harte aanbevelen om eens een proefles mee te doen. Onze sensei is echt heel aardig en let goed op kwetsbare mensen, zeker als je hem vooraf belt en dat aangeeft. Of je gaat de eerste keer alleen eens kijken naar een training om de sfeer te proeven.
Heel erg bedankt voor deze tip.
Wil het zeker in overweging gaan nemen.
Oh-happy-day schreef:
26-10-2019 09:10
Het is iets waar je aan moet blijven werken als het niet in je zit. Ik lees er boeken over (Heb al heel vaak genoemd: Denk je sterk van Fred Sterk, en ook Kelly Weekers met happy life 365 leest heel fijn weg) en op youtube naar assertiviteit zoeken. En op momenten dat je zelf niet met de situatie te maken hebt, in je hoofd oefenen, door bv ook naar anderen te kijken, of bv bij een artikel uit de krant te denken: Hoe zou ik hierop reageren, en hoe zou ik hier anders op kunnen reageren?

Ontspannen is ook iets wat goed is om beter in je vel te zitten en je zo weerbaarder te maken. Puzzelen, haken, hardlopen, vissen, noem maar op.
Bedankt voor je zeer nuttige reactie.
Het boek Denk Je Sterk ken ik inderdaad.
Ben niet zo'n boekenlezer, maar wil deze zeker wel gaan lezen.
En ontspannen is inderdaad ook belangrijjk.
Ga volgende week ook nog naar de sauna toe en dit lijkt me ook erg fijn.
En ik zou ook weer aan mindfulness misschien willen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Spike76 schreef:
26-10-2019 09:14
Bedankt voor je zeer nuttige reactie.
Het boek Denk Je Sterk ken ik inderdaad.
Ben niet zo'n boekenlezer, maar wil deze zeker wel gaan lezen.
En ontspannen is inderdaad ook belangrijjk.
Ga volgende week ook nog naar de sauna toe en dit lijkt me ook erg fijn.
En ik zou ook weer aan mindfulness misschien willen gaan doen.
Heel graag gedaan, ik ken het gevoel en het kan je helemaal opbreken, terwijl als je leert om anders naar een situatie te kunnen kijken en je dingen langs je af laat glijden je echt een fijner leven krijgt.

Heerlijk, de sauna. En Mindfulness is ook een goeie. Ik geniet vaak ook heel bewust van kleine dingen. De geur van lekkere thee, de kleuren van de bladeren in de herfst...
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunnen denken aan een assertiviteitstraining.

Aan de andere kant denk ik: hoe urgent is het om voor iets te trainen wat je niet mee maakt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Spike76 schreef:
26-10-2019 09:11
Heel erg bedankt voor deze tip.
Wil het zeker in overweging gaan nemen.
Hier ook een aikido-beoefenaar, oftewel aikidoka. Kan het zeker ook aanraden.

Als ik je wat feedback mag geven: je reactie: wil het zeker in overweging gaan nemen, is behoorlijk indirect en omzichtig. Je kunt ook zegen: ik zoek het op, ik ga een keer kijken. Ik wil het zeker in overweging nemen geeft jezelf nog heel veel opties om het niet te doen. Volgens mij kun je jezelf ook trainen in dat soort zaken door je eigen gedachten te oefenen. Dus denken in acties en niet in mogelijkheden. Denken in ja of nee in plaats van misschien. Natuurlijk niet alleen maar, want dat is ook weer te eenzijdig, maar als je je omzichtigheid wil verminderen, dan helpen deze zaken ook.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
26-10-2019 09:44
Hier ook een aikido-beoefenaar, oftewel aikidoka. Kan het zeker ook aanraden.

Als ik je wat feedback mag geven: je reactie: wil het zeker in overweging gaan nemen, is behoorlijk indirect en omzichtig. Je kunt ook zegen: ik zoek het op, ik ga een keer kijken. Ik wil het zeker in overweging nemen geeft jezelf nog heel veel opties om het niet te doen. Volgens mij kun je jezelf ook trainen in dat soort zaken door je eigen gedachten te oefenen. Dus denken in acties en niet in mogelijkheden. Denken in ja of nee in plaats van misschien. Natuurlijk niet alleen maar, want dat is ook weer te eenzijdig, maar als je je omzichtigheid wil verminderen, dan helpen deze zaken ook.
Hey mede-aikidoka :cheer:

Goede feedback, want mij bekruipt nu het gevoel dat hij niet wil en geen ‘nee’ durft te zeggen.
viva-amber schreef:
26-10-2019 09:30
Je zou kunnen denken aan een assertiviteitstraining.

Aan de andere kant denk ik: hoe urgent is het om voor iets te trainen wat je niet mee maakt?
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
viva-amber schreef:
26-10-2019 09:30
Je zou kunnen denken aan een assertiviteitstraining.

Aan de andere kant denk ik: hoe urgent is het om voor iets te trainen wat je niet mee maakt?
Ergens snap ik deze vraag wel.
Toch denk ik dat het wel belangrijk voor mij is dat ik werk aan bepaalde puinten waar ik kwetsbaar in ben.
Vroeg of laat kun je dergelijke situaties toch weer tegenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Of niet. Met een assertiviteitstraining is niets mis en oefenen doe je via simulatie met een mede cursist, een trainer of een acteur.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
aikidoka schreef:
26-10-2019 09:44
Hier ook een aikido-beoefenaar, oftewel aikidoka. Kan het zeker ook aanraden.

Als ik je wat feedback mag geven: je reactie: wil het zeker in overweging gaan nemen, is behoorlijk indirect en omzichtig. Je kunt ook zegen: ik zoek het op, ik ga een keer kijken. Ik wil het zeker in overweging nemen geeft jezelf nog heel veel opties om het niet te doen. Volgens mij kun je jezelf ook trainen in dat soort zaken door je eigen gedachten te oefenen. Dus denken in acties en niet in mogelijkheden. Denken in ja of nee in plaats van misschien. Natuurlijk niet alleen maar, want dat is ook weer te eenzijdig, maar als je je omzichtigheid wil verminderen, dan helpen deze zaken ook.
Daar heb je gelijk in.
Het was niet mijn bedoeling om onduideljk oid te willen zijn hierin, want ik sta er wel degelijk voor open.
Graag zou ik die persoon, die ook aan Aikido doet, komende week willen gaan vragen hiernaar (om eens te gaan kijken etc).
anoniem_391482 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 16:57
0.35% gewijzigd
Mermedina schreef:
26-10-2019 10:13
Hey mede-aikidoka :cheer:

Goede feedback, want mij bekruipt nu het gevoel dat hij niet wil en geen ‘nee’ durft te zeggen.
Nogmaals; het was niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik niet zou willen.
Ik kan in mijn doen en laten en manier van reageren nogal onstuimig (wispelturig) zijn en dat geeft soms een wat vertekend beeld.
Zal die persoon (die ook aan Aikido doet) sowieso komende week gaan vragen.
Hier even een 'update' van mijn kant.
Volgende week kan ik gaan meedoen bij een soort van instroomtraining van Aikido
Ben hier erg blij mee.

Gisteren had ik ook een vervelende situatie op de werkvloer met iemand die tot twee maal toe een nogal vervelende opmerking maakte.
Ik wist mij geen raad met de situatie en ik voelde dat ik dichtklapte.
In zulke situaties voel ik dat ik de controle mis om hier adequaat mee om te kunnen gaan.
Bijvoorbeeld dat ik zo kan reageren van 'Zou je hiermee willen ophouden' of 'Ik vind het vervelend dat je dit zegt'.
Ik lijk hiervoor het zelfvertrouwen te missen en ik ben vaak geneigd om me in een soort van onderliggende rol te plaatsen.
Waarom ik dit doe is mij soms een raadsel, maar het zou met mijn pestverleden ook te maken kunnen hebben.
Voor wie is dit eigenlijk zoal herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Voor bijna iedereen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@viva-amber;
Er zijn voor mijn gevoel echter ook wel vrij veel mensen die hier wel degelijk adequaat mee om kunnen gaan en hierin hun 'mannetje' weten te staan.
Alle reacties Link kopieren
Spike76 schreef:
09-11-2019 12:10
@viva-amber;
Er zijn voor mijn gevoel echter ook wel vrij veel mensen die hier wel degelijk adequaat mee om kunnen gaan en hierin hun 'mannetje' weten te staan.
Veel mensen lijken assertief maar voelen zich net zo rot van binnen. Het is heel weinig mensen gegeven om echt zoiets los te laten. Ik beschik over een goed bekwerk en kan heel goed ad hoc reageren. Ik kan ook heel stoer zeggen ‘Ik ga van jouw probleem/issue niet mijn probleem maken’ of ‘links erin, rechts eruit’. Ik zit mij evengoed nog twee uur daarna te ergeren.

De zemelige mensen kun je met bovenstaande vaak met succes weren en op afstand houden (de types die om de hete brij heendraaien maar intussen wel alle shit tussen neus en lippen bij jou neerleggen) maar je trekt dan weer andere figuren aan (type ‘jij kan het hebben’). Mij helpt het om bij ieder shitcommentaar te bedenken hoeveel mensen die dag wel aardig waren of onverwacht iets liefs zeiden. Die mensen winnen het altijd qua aantal en dan voel ik mij in ieder geval ietsjes minder rot.

Waarom ik dit schrijf: heel veel mensen herkennen dit. Heel veel mensen zijn zelf ook nog op zoek naar de Gouden Aanpak. De een zoekt het in fysieke zaken (aikido) om die balans te zoeken, de ander volgt liever trainingen en een derde (zoals ikzelf) doet maar wat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Als je het idee hebt dat het bovengemiddeld vaak gebeurt dat iemand een vervelende opmerking naar jou maakt, loont het misschien ook om eens bij anderen te checken of je wel echt bewijs hebt dat die uitspraken vervelend bedoeld zijn. Niet dat ik je niet geloof maar ik krijg eigenlijk zelden een sneer. En toch betrap ik mezelf soms op de neiging om dingen negatief uit te leggen die helemaal niet zo bedoeld zijn. Laatst bijv een presentatie en een vrouw (de belangrijkste buitenlandse gast van het symposium) zat de hele tijd op haar mobiel, ik dacht how rude, ze moet me duidelijk niet. Bleek achteraf een superaardig mens en nou zie ik op Twitter dat ze foto's aan het tweeten was en reclame voor mijn werk liep te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven