Tips voor meer privacy

27-10-2019 22:35 36 berichten
hallo allen,

Zoals we allemaal wel weten wordt onze informatie aan de lopende band gestolen om door te kunnen verkopen aan derde partijen. Hier zijn wat tips die je kunt gebruiken om het die partijen zo moeilijk mogelijk te maken.
Doe jezelf een plezier en doe er iets mee, zodat je in ieder geval voor jezelf weet dat je geen sitting duck bent.

Zelf heb ik geen smartfoon en de mobiele telefoon die ik wel heb ligt altijd thuis, dus mijn gang door de buitenlucht is van mij. Ook pin ik niet, maar betaal met echt geld en ik heb wel een bonuspas, maar die is anoniem.

Mocht je de boodschap een beetje overdreven vinden en heb je niet gekeken vanavond, kijk dan Tegenlicht eens terug, daar wordt het allemaal uitgebreid uit de doeken gedaan.

Hieronder de tips en alvast een zoekmachine die je data niet verzameld:

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... aroof.html

https://duckduckgo.com/?natb=v192-5__&cp=atbhc
Alle reacties Link kopieren
Om eerlijk te zijn, maakt het mij niet uit wat mensen van me zien. Ik lig er geen seconde wakker van. Wat mij betreft plaatsen ze overal camera's tbh de veiligheid op straat.
Niet pinnen en geen smartphone is voor mij ondenkbaar. Maar ik heb dan weer geen bonuskaart. Ook niet anoniem.
Nitflex schreef:
27-10-2019 22:39
Niet pinnen en geen smartphone is voor mij ondenkbaar. Maar ik heb dan weer geen bonuskaart. Ook niet anoniem.
Dat is niet waar die link het over heeft, sterker, die geven tips over hoe je je smartfoon kan beveiligen tegen datadiefstal.

Dat ik niet pin is een eigen keuze die ik al jaren geleden heb gemaakt.
Cateautje schreef:
27-10-2019 22:41
Dat is niet waar die link het over heeft, sterker, die geven tips over hoe je je smartfoon kan beveiligen tegen datadiefstal.

Dat ik niet pin is een eigen keuze die ik al jaren geleden heb gemaakt.
Oh, ik had niet op de link geklikt. Ik reageerde puur op wat je in de OP hebt staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo een idioot die als ik door een stad loop tien winkels waar ik niets te zoeken heb binnenloop om mijn telefoon in de war te maken. Een punaise winkel, tabakszaak, appie happie, een stofzuigerwinkel, een bank waar ik geen diensten van afneem om daarna pas bij H&M binnen te lopen om te kijken of er nog wat leuks voor me hangt.

Daarna mag ik allemaal recensies geven. Dat is ook leuk.

Maar als je er bij stilstaat is het te idioot voor woorden wat ze allemaal weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen smartphone. Dat met privacy en zo is een mooie bijkomstigheid.
Verder, veel buitenspelen helpt?
madamzonderm schreef:
27-10-2019 22:49
Ik heb ook geen smartphone. Dat met privacy en zo is een mooie bijkomstigheid.
Verder, veel buitenspelen helpt?
Oef. Ik begin me stilaan in mijn omgeving eenzaam te voelen als smartphone-loze. Maar toch nog mensen hier blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
devilopme schreef:
27-10-2019 22:45
Ik ben zo een idioot die als ik door een stad loop tien winkels waar ik niets te zoeken heb binnenloop om mijn telefoon in de war te maken. Een punaise winkel, tabakszaak, appie happie, een stofzuigerwinkel, een bank waar ik geen diensten van afneem om daarna pas bij H&M binnen te lopen om te kijken of er nog wat leuks voor me hangt.

Daarna mag ik allemaal recensies geven. Dat is ook leuk.

Maar als je er bij stilstaat is het te idioot voor woorden wat ze allemaal weten.
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet meer zo heel lang duurt dat je helemaal niet meer met contanten kunt betalen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of iemand kan zien dat je zijn/haar Instagram bekijkt? Dit zonder zelf een account te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat kun je niet zien. Ook niet met een account.
Alle reacties Link kopieren
Surveillance capitalism. Ik vond het een interessante docu, maar niets dat ik niet wist eigenlijk.

Het enige waarover ik me verbaasde is dat Pokemon kennelijk een vorm van massadirectie naar verkooppunten was en dat je als bedrijf daarop in kon kopen. Ik had het altijd ingeschat als een goedkope manier om beelden te krijgen van plekken (en mensen) waar onvoldoende gedetailleerd beeld van was.

En ik ben pessimistischer over de democratie dan die mevrouw in haar laatste zin. Ik denk dat de democratie het al afgelegd heeft tegen big data.
merano wijzigde dit bericht op 28-10-2019 07:31
0.09% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
27-10-2019 22:38
Wat mij betreft plaatsen ze overal camera's tbh de veiligheid op straat.
Ja, hier ga ik ook voor
Never stop making wishes♡
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
27-10-2019 22:38
Om eerlijk te zijn, maakt het mij niet uit wat mensen van me zien. Ik lig er geen seconde wakker van. Wat mij betreft plaatsen ze overal camera's tbh de veiligheid op straat.
Kijk eens een docu over China.

https://www.youtube.com/watch?v=eViswN602_k
óu sont les neiges d'antan

Even in mijn lijstje zetten.
Ik heb de docu opgenomen,moet hem nog kijken. Kan me er wel van alles bij voorstellen. Een jaar of twee terug was er een dergelijke docu over dit onderwerp door een paar Scandinavische mensen.
Het is schrikbarend gesteld met onze privacy.
Big brother is waarheid geworden en we kunnen er helaas zelf maar weinig aan doen.
Ook de deelname hier aan dit forum is niet risicoloos. Ik heb ook een anonieme bonuskaart, heb geen Facebook- of Twitteraccount.
Het is een lastig probleem in de huidige maatschappij.
Hoe heb je dit topic kunnen vinden, herfstappeltraat?
Niq schreef:
28-10-2019 17:37
Hoe heb je dit topic kunnen vinden, herfstappeltraat?

Hoe bedoel je? Kwam gewoon bij de " nieuwe topics " tevoorschijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld mij graag bij dit topic, vooral in de hoop goede tips mee te krijgen. Echte privacy hebben we al lang niet meer, maar ik ben ook iemand die probeert e.e.a. nog een beetje te bewaken.

Ik heb bijv. nog steeds een mobiele telefoon met een prepaid kaartje. Op verzoek van derden heb ik nu ook een -goedkope- smartphone, ook met een prepaid kaartje die in principe altijd thuis ligt: via de wifi kunnen mensen mij dan via whats app bereiken. Als ik onderweg ben dus geen last van stoorzenders. Wie mij echt heel dringend nodig heeft, kan het mobiele nummer bellen en ouderwets tegen mij praten.

Betalen doe ik in principe altijd en overal contant. Net zoals men dat in de overige EU landen trouwens nog steeds doet.
In mijn ogen ook prettiger v.w.b. menselijk contact.

Als het niet anders kan, betaal ik met pin (nooit met contactloos betalen). Daarvoor heb ik een extra pasje waar altijd maar een klein bedrag op staat.

Ik heb geen navigatiesysteem (nog steeds op 'gevoel', de stand van de zon, en soms het oude vertrouwde Shell straatnamenboek is voldoende). Soms laten mensen trots zien dat zij op hun navigatie 'home' kunnen intoetsen.... vind ik altijd redelijk onhandig: iemand die jouw sleutelbos pakt/vindt, loopt naar de parkeerplaats, ziet aan de knipperlichten welke auto hij moet nemen en drukt op 'home' om met de huissleutel aan diezelfde sleutelbos de voordeur open te kunnen maken... ik vraag dan altijd waarom mensen daar niet het adres van de dichtstbij zijnde kerk of supermarkt invoeren (daarna weten zij de weg naar hun eigen huis toch wel te vinden?).

Enquetes op internet ("kijk wat dit voor uw situatie betekent"): de ene keer ben ik man, vrouw, oud, jong, etc. zodat er geen echt profiel van te maken is. En het werkt, tenminste als ik zie wat er daarna aan reclames volgt... ;-)

Bonuskaarten nooit op eigen naam; daar heb ik een tweede internetnaam voor.
Speciaal mailadres voor reclame-achtige zaken.
Géén mail op telefoon.

En ja, ik weet dat e.e.a. consequenties heeft, bijv. theater of bioscoop waar je iets (toegangsbewijs) moet scannen met je telefoon, die sla ik over als zijnde 'niet geschikt voor mij'. Blijkbaar zijn er voldoende hele moderne mensen die wél naar die gelegenheden gaan en meedoen, dus men zal mij niet missen.

Toen ik onlangs mijn rijbewijs moest verlengen, heb ik ook die chip met nieuwe inlogfunctionaliteit geweigerd (nieuwe soort EU-brede DigiD), daar heb ik toen nog een topic over geopend maar dat werd al snel afgedaan als overdreven....
Mensen kunnen het dan allemaal wel overdreven vinden Gebruna, maar de tijd zal leren dat je goed en verstandig bezig bent.
devilopme schreef:
27-10-2019 22:45
Ik ben zo een idioot die als ik door een stad loop tien winkels waar ik niets te zoeken heb binnenloop om mijn telefoon in de war te maken. Een punaise winkel, tabakszaak, appie happie, een stofzuigerwinkel, een bank waar ik geen diensten van afneem om daarna pas bij H&M binnen te lopen om te kijken of er nog wat leuks voor me hangt.

Daarna mag ik allemaal recensies geven. Dat is ook leuk.

Maar als je er bij stilstaat is het te idioot voor woorden wat ze allemaal weten.
Ik heb Locatie uitgeschakeld.

Het gaat Google namelijk geen f*ck aan waar ik wanneer allemaal ben:
- Bij mijn huisarts
- Bij de psycholoog
- In het ziekenhuis
- In de bioscoop
- Op het werk
- In een restaurant in de buurt van mijn werk
- Bij mijn minnaar (grapje)
- Op de sportschool
- Op het stadhuis, in de kerk en daarna in een feesttent (Lees: op een bruiloft)
- In de synagoge (voor een andere bruiloft)
- Bij een AA-meeting op de vrijdagavond


Knap hoor, al die forummers, die zeggen dat ze niets te verbergen hebben, maar ik heb er echt geen behoefte aan dat Google de hele dag weet waar ik sta en ga.
Alle reacties Link kopieren
@Cateautje: ik zal tegenlicht nog gaan bekijken (had ik gemist).
De info op die site heb ik net wel gelezen: zo te zien doe ik het aardig; ik heb in elk geval nooit op Hyves, Twitter, instagram, LinkedIn, Marktplaats e.d. gezeten.

En echt nooit het gevoel gehad dat ik iets mis. Vrienden en bekenden die mij eerst voor ouderwets versleten en vaak zelfs (eerst) dachten dat ik dom/onhandig was en dan aanboden 'dat wel even voor mij te regelen en e.e.a. te installeren', geven mij nu groot gelijk. Want ik 'mis' (c.q. heb geen last van) dus ook alle ellende en gedoe die het met zich mee brengt.

Maar ik ben er redelijk fanatiek in: ik vind het niet nodig dat er een (pas)foto wordt gemaakt voor het dossier bij de tandarts (gebitsfoto moet toereikend zijn),
-en geen foto van de bestuursleden op de site (want dat had ik tevoren gecontroleerd: je kunt de foto's daar gewoon kopiëren en in een ander document plakken, dus dan bedank ik voor die eer).
-en niet meer printen bij de bibliotheek want dat kan alleen nog maar als je een pasje (op naam) hebt...
-en (na heel veel gedoe) uitgeschreven bij de KvK, géén BSN nummer op nota's maar "op aanvraag te verstrekken",
etc.

Maar blijkbaar kiezen mensen toch vaak voor (zogenaamd) 'gemak', of denken dat het onontkoombaar is, of zwichten voor die flauwekul van 'niets te verbergen hebben'....

Dus ik zal het té overdreven zien en doen (maar zal dit blijven doen).
Ben benieuwd wat dit topic verder zal opleveren (behalve de 'waarschuwing' dat dit forum ook onder sociale media valt en dat ik 'dus' verder geen recht van spreken heb... ;-)
Het is goed dat je verteld over die chip in het rijbewijs Gebruna, dat wist ik niet en moet begin volgend jaar mijn rijbewijs verlengen.

1 foutje van mij is dat ik op Facebook een account heb, maar ik heb er alleen een paar vrienden op die ik in het dagelijks leven ook ken, heb een paar weken geleden nog alle mensen eraf gezet die ik nooit ontmoet heb, ook dat waren er niet veel, maar toch, in feite hadden we niets met elkaar te delen.
Het gaat mij bij Facebook voornamelijk om de actualiteitenpagina's die ik volg en ze weten dat ik van dieren en klassieke muziek en opera hou, ik heb besloten daar niet moeilijk over te doen en ik heb toch VPN, dus ik ben niet te vinden.

Ik vind het waanzin om in winkels met je foon te betalen bijvoorbeeld, als je dat drie weken hebt gedaan dan weten ze meer van je dan je eigen familie, bizar, echt!

En wat betreft dit forum, daar moet ik wel om lachen, want ik heb in de afgelopen tien jaar talloze ziekten, kwaaltjes, aandoeningen en medicijnen gegoogled, dus die daar van Google zijn vast verbaasd dat ik nog leef of ze gaan er vanuit dat ik een hypochonder ben. :rofl:

Dat Duckduck go bevalt me wel. :)
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft die chip op je rijbewijs:
Dat moet je wel tijdig (via RDW) aanvragen: hier de info
https://www.rdw.nl/nrd/soorten-aanvrage ... ionaliteit

De informatie was (toen) niet makkelijk te vinden.
Je kunt die inlog nu nog helemaal niet gebruiken; pas vanaf het moment dat die wet van kracht is. Maar intussen plempt men wel stilzwijgend die chip op alle rijbewijzen. Dat je het recht hebt te weigeren, is héél goed en ver weg verstopt.... Zelfs de leidinggevenden van de gemeente wisten van niets.

Maar de overheid/RDW stuurt dan weer wel brieven dat zij het zo betreuren en dat het hen zo speet dat U (??!!) niet bekend was met ... etc. (daar heeft men overigens later wel excuses voor aangeboden, maar dat was ook écht te gek voor woorden)

Die chip heeft verband met de wet digitale overheid: "...De burger kan de nieuwe inlogfunctie tot invoering wet Digitale Overheid niet gebruiken. Het gaat nu alleen om een technische aanpassing van het rijbewijs...."
(de zgn. eID) - https://www.rvig.nl/digitale-identiteit ... e-overheid

Allemaal achter de schermen geregeld; verrassend weinig info aan een breed publiek. Wél allemaal te vinden als je er naar zoekt, maar de trein dendert door... er wordt genoemd dat het gaat over zorgverzekeraars en pensioenfondsen (maar die moesten toch allemaal geprivatiseerd worden... en zijn dat nu toch?)

Voor wie interesse heeft, hier meer informatie over de Agenda Digitale overheid
https://www.digitaleoverheid.nl/overzic ... digibeter/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven