Witte wijn altijd zoet?

29-10-2019 13:43 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of ik hier op de goede pijler zit maar...

Ik hou wel van een wijntje op z'n tijd en drink dan altijd rode wijn. Als ik een droge witte wijn bestel of koop vind ik het eigenlijk altijd te zoet.

Is witte wijn altijd zoetig of heb ik gewoon nog nooit een goede droge witte wijn gedronken? Ik ben benieuwd of jullie misschien een tip hebben voor een echt droge witte wijn!
Alle reacties Link kopieren
nee hoor, witte wijn is echt niet altijd zoet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
In mijn beleving niet. Heel droog zelfs soms. Maar ik drink zelf ook altijd liever rood.

En goedkope shitwijn is soms zelfs hartstikke zuur.
Denk dat je idd niet de goede hebt gehad ;)
Vind zelf zoete witte wijn niet lekker.
Het is natuurlijk wel een andere smaak tegenover een rode (vooral de robuste volle wijnen)
Droge wijn is zeker niet zoet.
Suðri schreef:
29-10-2019 13:49
Droge wijn is zeker niet zoet.
Ik neem aan dat TO bedoelt dat zelfs een droge wijn in haar/zijn ogen zoet smaakt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn rode wijnen die "zoeter" smaken dan een droge witte. Dus TO, wat voor wijn drink jij dan?
Nitflex schreef:
29-10-2019 13:47
In mijn beleving niet. Heel droog zelfs soms. Maar ik drink zelf ook altijd liever rood.

En goedkope shitwijn is soms zelfs hartstikke zuur.
:lol: shitwijn.
Het soort wijn waar je vreselijke koppijn van krijgt...
Ik hou niet van zoete wijn dus ik drink altijd droge witte. Vaak Chardonnay. Heb je misschien half zoete gekocht want die heb je ook en die vind ik ook veel te zoet.
Nitflex schreef:
29-10-2019 13:50
Ik neem aan dat TO bedoelt dat zelfs een droge wijn in haar/zijn ogen zoet smaakt.
Moet ze een drogere nemen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een echte wittewijndrinker, maar nooit zoet. Hoe droger, hoe beter.
Mijn favoriete witte wijn is een Gruner Veltliner --> uit Oostenrijk, heel strak en mineralig.
Sauvignon Blanc vind ik ook erg lekker bij veel verschillends. Wat ik een beetje beu ben is Chardonnay, het wordt veel geschonken als huiswijn in populaire eetcafés en op terrassen.
Een op hout gerijpte voignier vind jij misschien ook wel wat. Heeft wat weg van rode wijn, door die rijping.
Ik heb thuis altijd een doosje excelsior souvignon blanc staan, gaat altijd wel op.

Witte wijn is doordat er veel minder tannine is zit vaak wel heel anders qua mondgevoel. Kan een beetje arm voelen als je vaak rood drinkt. Daarom zit er in de opbouw van een wijnarrangement altijd eerst wit en daarna rood.

Ga eens bij een slijter langs en vraag om een droge witte die jou als rode wijn drinker ook kan bekoren. Dan kom je vanzelf ergens.

Maar witte wijn is zeker niet altijd zoet. Dan zou ik het niet drinken!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Chardonnay is zeker niet de droogste wijn, meer vol. Denk toch meer aan Pinot e.d. bij droog. Sauvignon blanc idd,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gruner veltliner, viogier en riesling eens proberen
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
29-10-2019 14:28
Chardonnay is zeker niet de droogste wijn, meer vol. Denk toch meer aan Pinot e.d. bij droog. Sauvignon blanc idd,
+ 1
Je krijgt op een terras vaak Chardonnay omdat dat wat 'makkelijker' weg drinkt, maar het is een vieze vettige smaak, inderdaad tegen zoet aan - vanille achtig.
Een sauvignon blanc of een pinot grigio zijn een stuk droger.
oranjetulpen schreef:
29-10-2019 14:47
Gruner veltliner, viogier en riesling eens proberen
Voignier en riesling zou ik nou ook niet als heel droog typeren.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat zelfs zoete riesling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt denk ik een beetje aan welke wijn je neemt ipv de druivensoort. Zelfs chardonnay kan erg verschillen onderling.
Vaak toch een kwestie van uitproberen.
In een supermarkt kun je eens bij de uitleg vd diverse categorieën kijken bij de wijn. En bij de slijterij kun je advies inwinnen.
Maar niets zo persoonlijk als smaak.
En niet voor de goedkoopste gaan want dat is geen kwaliteit maar hoe duurder, hoe beter is ook niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Moet je eens een keer een echt zoete (dessert) wit drinken, dan valt de rest opeens reuze mee :-]
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
29-10-2019 14:01
Moet ze een drogere nemen ;)
Of drinken met haar mond in plaats van ogen. :mrgreen:

Ik drink zelf 99 van de 100 keer rood. Heb niet zoveel met wit. Maar zoveel soorten wijn er zijn, zoveel gradaties er zitten smaak tussen zoet en droog.
noor21 wijzigde dit bericht op 29-10-2019 16:17
0.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik drink eigenlijk altijd wit, droge.
rood enkel bij dinner of in de winter met een stukje chocolade.

Mijn voorkeur gaat uit naar een pinot grigio. Chardonnay sla ik liever over.
Been there, done that, got the T-shirt.
Noor21 schreef:
29-10-2019 15:46
Of drinken met haar mond in plaats van ogen. :mrgreen:

Ik drink zelf 99 van de 100 keer rood. Heb niet zoveel met wit. Maar zoveel soorten wijn er zijn, zoveel gradaties er zinnen smaak tussen zoet en droog.
Klopt. Ik krijg het bocht van mijn man echt niet weg. Hij vindt het juist heerlijk.

Ik hou van stevig rood en droog wit. Voorkeur vaak wel voor Bordeaux.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga inderdaad maar eens naar een goede slijterij om me te laten adviseren. Dank voor de tips!
ClumsyNinja schreef:
29-10-2019 15:04
Voignier en riesling zou ik nou ook niet als heel droog typeren.
Ik dacht ook al; er zullen vast droge voigniers en rieslings zijn, maar over het algemeen zijn dat toch vrij zoete wijnen. Dus dat zou ik iemand die droog wil dan niet zo blind adviseren zonder een specifiek voorbeeld te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een wit wijntje wil bestel ik meestal een Sauvignon Blanc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven