aftellen voor de wintersport

01-11-2019 15:34 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meer wintersportliefhebbers hier?
Vast leuk om dan de voorpret te delen met elkaar.
Wij, man, dochter en ik gaan in de kerstvakantie skiën in Oostenrijk. Ik heb er erg veel zin in en heb al voorpret. Ik heb mijn bestemming en vertrekdatum ingesteld op wintersport.nl. Zo krijg ik het weer mee op mijn bestemming en heb ik een aftelkalender en onze dochter heeft al elke week skiles.
Wie gaat nog meer en vind het leuk om mee te kletsen? En als je voor de eerste keer gaat is dit vast een handige plek om tips uit te wisselen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Hier ook een wintersportfanaat!
Alleen gaan wij pas in de voorjaarsvakantie. Ik hou namelijk ook veel van kerst vieren met mijn familie.
Mis jij dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik wil voor het eerst gaan. Vorig jaar snowboardles genomen om niet in een klasje te hoeven. Ben nu een reis aan het uitzoeken, ik denk ergens eind februari of begin maart. Februari lijkt het duurste, dat komt door de voorjaarsvakantie lijkt me? Of is februari echt beter qua sneeuw? Ik heb echt geen idee wat ik kan verwachten (of hoe het uberhaupt werkt), maar ik ga met een groepsreis dus dat zal zich wel wijzen.

Ik heb een snowboardbroek, anorak, helm en dure wanten. Allemaal 10.000/10.000 of 15.000/15.000 dus verwacht niet nat en koud te worden. Geen eigen schoenen, board/bindingen en ook nog geen bril. Ik wil denk ik wel eigen schoenen mee, board weet ik nog niet. Ik ben best tevreden met een simpel rockertje voor nu namelijk. Is zo'n bril handig? Op de indoor pistes heb je er geen reet aan.
Alle reacties Link kopieren
Het is de eerste keer met kerst voor ons, dus ik ben heel erg benieuwd! Ik denk wel eenmalig hoor, want ik vrees dat ik ze verschrikkelijk ga missen. Maar goed, een week plezier, of 2 etentjes van 4 uur... tjaaaa. We gaan het zien.
Waar ga je heen, wat dacht je hier van?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Hier is de voorpret voor de wintersport met kerst ook al begonnen. Sinds gisteren kijk ik elke ochtend even op sneeuwhoogte.nl voor de weersvoorspellingen :) Helaas zijn de webcambeelden nog groen, maar de voorspellingen voor komende dagen zien er goed uit! vorig jaar was de sneeuw met kerst al erg goed na wat tegenvallende jaren, dus hopelijk dit jaar weer zo mooi en wit!
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me! Groot wintersport fanaat, ik ski vanaf mijn 5e ( en ben zelf bijna 31) en we gaan nu al jaren naar Italië. Heerlijk! Lekker eten, de mooie pistes die ze in Frankrijk kennen en de gezelligheid ( als je in zuid-Tirol zit) van Oostenrijk. Beste van deze werelden voor ons. Zwitserland, Frankrijk, Oostenrijk en Italië hebben we aangedaan en de laatste is het blijvertje.
31 januari vertrekken we met onze twee dochters en mijn ouders, broer, zus en aanhang volgen een dag later. Het is onze familievakantie. Onze dochters zijn 2,5 en een half jaar als ze meegaan en de oudste gaat denk ik voor het eerst op de ski’s, alleen al voor de foto’s ;-)

@uitrusting, een bril is echt een must! Zonder kun je niet, ivm sneeuwblindheid.
Een goede goggle is voor mij onmisbaar. En een helm ook, zonder had ik hersenletsel opgelopen 2 jaar geleden ( niet mijn schuld overigens).
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 16:05
25.04% gewijzigd
ninanoname schreef:
01-11-2019 15:48
Het is de eerste keer met kerst voor ons, dus ik ben heel erg benieuwd! Ik denk wel eenmalig hoor, want ik vrees dat ik ze verschrikkelijk ga missen. Maar goed, een week plezier, of 2 etentjes van 4 uur... tjaaaa. We gaan het zien.
Waar ga je heen, wat dacht je hier van?
Dat is ook zo. Je bent daar misschien ook wel te veel bezig om het echt te missen. Ging je eerst ook altijd in de voorjaarsvakantie?
Wij gaan ook naar Oostenrijk. Met nog 2 bevriende stellen en hun kinderen. We gaan al jaren naar hetzelfde huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan ook met kerst. De eerste sneeuw is deze week gevallen en ik heb er veel zin in. Voordeel is dat mijn familie er ook is.
Alle reacties Link kopieren
Ugli, februari is duurder ivm de voorjaarsvakantie. En die vallen voor grote delen van Duitsland en Nederland in februari, dus zeker in Oostenrijk is dat de duurste maand. De sneeuw is niet persé beter hoor. Als je niet door scholen gebonden bent, zou ik eerder of later gaan.

Over dat 'hier skiles nemen en niet in een klasje hoeven ter plekke' hoor ik je naderhand nog weleens. :mrgreen:
Er zijn maar weinig mensen die voor de eerste keer al eigen schoenen hebben. Ik zou er niet aan beginnen en ze lekker huren. Straks vind je er niks aan en zit je met die bakbeesten in huis.
Een goggle of sneeuwbril heb je liever niet nodig, maar als het sneeuwt of mistig is, heb je er echt erg veel aan. Op een indoorpiste heb je er inderdaad niks aan, maar dat is dan ook niet te vergelijken met echt boarden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Takkie en gat in mijn sok, ook kerstvakantiegangers dus. Lekker dat het al zo snel is he?

Ik ski ook al een flinke tijd. Sinds mijn vader na een paar goede jaren vond dat het wel eens kon, zijn we ieder jaar gegaan. Dus ik ski sinds mijn 8e ongeveer. En flink wat jaren 2 keer per seizoen. Zowel in Oostenrijk als in Frankrijk geweest, maar de laatste jaren toch wel verknocht aan Oostenrijk. Ik vind, als je puur naar het skiën kijkt, Frankrijk misschien wel fijner, de pistes zijn breder doordat alles boven de boomgrens ligt, maar ik vind de Oostenrijkse berghutjes veel fijner dan de Franse restaurants. Alhoewel ik daar al 10 jaar niet meer geweest ben, dus misschien is dat ondertussen verandert.
Mijn man komt ook uit een ski-familie, dus dat kwam allemaal mooi uit. Onze dochter staat sinds haar 4e op de latten. Tot nu toe ieder jaar op skiles in Oostenrijk geweest. Dit jaar heeft ze voor het eerst al in NL skiles, zodat dat straks in Oostenrijk niet meer hoeft.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Chantilly, bedankt voor de tip. Toch maar een goggle dus.
ninanoname schreef:
01-11-2019 15:53
Ugli, februari is duurder ivm de voorjaarsvakantie. En die vallen voor grote delen van Duitsland en Nederland in februari, dus zeker in Oostenrijk is dat de duurste maand. De sneeuw is niet persé beter hoor. Als je niet door scholen gebonden bent, zou ik eerder of later gaan.

Over dat 'hier skiles nemen en niet in een klasje hoeven ter plekke' hoor ik je naderhand nog weleens. :mrgreen:
Er zijn maar weinig mensen die voor de eerste keer al eigen schoenen hebben. Ik zou er niet aan beginnen en ze lekker huren. Straks vind je er niks aan en zit je met die bakbeesten in huis.
Een goggle of sneeuwbril heb je liever niet nodig, maar als het sneeuwt of mistig is, heb je er echt erg veel aan. Op een indoorpiste heb je er inderdaad niks aan, maar dat is dan ook niet te vergelijken met echt boarden.
Nou ik kom met gemak de steilste indoorpiste van Europa af, die zou gelijk staan aan een rode piste en is alleen voor gevorderden. Je wordt er ook echt weg gestuurd als ze zien dat je het nog niet goed genoeg kunt. Lijkt mij wel voldoende voor de blauwe en rode pistes lijkt me zo? De zwarte pistes worden wel redelijk kansloos denk ik. :biggrin: Maar goed, als ik van de rode af kan ben ik al tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Het is al fijn dat je aan techniek hebt kunnen werken op de indoorbaan!

Mijn ervaring is dat op de berg zelf het echt anders skiet/snowboard dan in een hal.
Alleen de weersomstandigheden, zon/schaduw, de vele punten waarop pistes elkaar kruizen etc. Je moet veel meer opletten en de regels op de piste zijn echt van belang. Een bultje hier en een ijzig gedeelte daar en dan ineens een punt waar je weinig overzicht hebt.

Bijna iedereen die ik ken neemt toch wat lessen op de plek zelf, als er enkel ervaring is op een indoorbaan.

En heel soms neem ik zelfs nog les ( heb van mijn 5e tot 16e ieder seizoen 1,5 week les gehad), alleen maar omdat ik bepaalde technieken wil verbeteren.
Moet er wel bij zeggen dat indoorhallen in mijn jeugd nog niet zo aanwezig waren en het standaard was te lessen in de gebieden zelf. De eerste jaren ook op de echte lange latten les gehad i.p.v. de carveski van tegenwoordig.

Maar wel spannend en leuk zeg! Vind het superstoer van je.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 16:22
24.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben bijna alle skilessen in Nederlandse gehad. Op vakantie willen ze niets moeten, daarnaast bleken de lessen in Nederland veel effectiever en beter te zijn. Ze leerden in Nederland met 4 keer 1,5 uur meer dan in Oostenrijk in een week. Inmiddels skiën ze alle drie met gemak ook zwarte pistes. Heerlijk met het hele gezin skiën. Al gaat de oudste dit jaar misschien ook wel dagen zelf op pad met haar neven. Scheelt wel dat wij ieder jaar 2 weken skiën, genoeg tijd om er echt in te komen. Mijn kinderen zijn 14, 11 en dan 9.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-11-2019 16:09
Nou ik kom met gemak de steilste indoorpiste van Europa af, die zou gelijk staan aan een rode piste en is alleen voor gevorderden. Je wordt er ook echt weg gestuurd als ze zien dat je het nog niet goed genoeg kunt. Lijkt mij wel voldoende voor de blauwe en rode pistes lijkt me zo? De zwarte pistes worden wel redelijk kansloos denk ik. :biggrin: Maar goed, als ik van de rode af kan ben ik al tevreden.
Heb je weleens in de bergen geboard? Ik vind skien of boarden in de bergen echt niet te vergelijken met een indoorpiste. Het grote verschil tussen indoor en voor het echie is dat je in de bergen het eindpunt van de piste niet ziet. Die lange indoorpiste in Bottrop is echt kort als je dat vergelijkt met een piste in de Alpen. Daar komt nog bij dat je je in Zoetermeer of Bottrop niet hoeft te oriënteren, ik ben er in elk geval nog nooit de weg kwijtgeraakt.
Ik denk dat je het zo moet zien: je hebt geleerd hoe je bochten moet draaien en hoe je moet remmen, en dat kun je ook op wat stijler terrein. Dus de basis is er. Val je zelf niet te hard af als je enkel van de blauwe pistes afkomt de eerste dagen en dat je het doodvermoeiend vind. Maar het is echt heel erg leuk!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan ook met de kerst!! ( en in het voorjaar ook nog een week)

Man en kinderen Skieen al jaren. Ik rommel wat zoals hun dat noemen ivm slechte knie. Ben dit jaar geopereerd en gaan dus zien of ik ook mee kan Skieen of dat het weer rommelen en glijden op de groene piste wordt.

Al met al vind ik ondanks dat ik geen super skiër ben de fijnste vakantie van het jaar!!
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
01-11-2019 16:16
Het is al fijn dat je aan techniek hebt kunnen werken op de indoorbaan!

Mijn ervaring is dat op de berg zelf het echt anders skiet/snowboard dan in een hal.
Alleen de weersomstandigheden, zon/schaduw, de vele punten waarop pistes elkaar kruizen etc. Je moet veel meer opletten en de regels op de piste zijn echt van belang. Een bultje hier en een ijzig gedeelte daar en dan ineens een punt waar je weinig overzicht hebt.

Bijna iedereen die ik ken neemt toch wat lessen op de plek zelf, als er enkel ervaring is op een indoorbaan.

En heel soms neem ik zelfs nog les ( heb van mijn 5e tot 16e ieder seizoen 1,5 week les gehad), alleen maar omdat ik bepaalde technieken wil verbeteren.
Moet er wel bij zeggen dat indoorhallen in mijn jeugd nog niet zo aanwezig waren en het standaard was te lessen in de gebieden zelf. De eerste jaren ook op de echte lange latten les gehad i.p.v. de carveski van tegenwoordig.

Maar wel spannend en leuk zeg! Vind het superstoer van je.
Bedankt voor de tip! Ik ga maar eens pisteregels Googlen dan want verder dan "niet je mede ski/boarders ondersteboven boarden" en "wegwezen als je uit de lift komt anders klapt iedereen tegen je op" kom ik niet. Ijs en bulten ken ik een klein beetje denk ik, in het hoogseizoen is de baan om te huilen soms, kiezen tussen hopen sneeuw of ijsplaten, maar ik denk dat het nog wel extremer is buiten.

Ja ik vind het ook heel spannend maar het lijkt me iets wat echt super leuk is, dus toch maar een keer proberen anders heb ik spijt als ik oud en rimpelig ben.
ninanoname schreef:
01-11-2019 16:19
Heb je weleens in de bergen geboard? Ik vind skien of boarden in de bergen echt niet te vergelijken met een indoorpiste. Het grote verschil tussen indoor en voor het echie is dat je in de bergen het eindpunt van de piste niet ziet. Die lange indoorpiste in Bottrop is echt kort als je dat vergelijkt met een piste in de Alpen. Daar komt nog bij dat je je in Zoetermeer of Bottrop niet hoeft te oriënteren, ik ben er in elk geval nog nooit de weg kwijtgeraakt.
Ik denk dat je het zo moet zien: je hebt geleerd hoe je bochten moet draaien en hoe je moet remmen, en dat kun je ook op wat stijler terrein. Dus de basis is er. Val je zelf niet te hard af als je enkel van de blauwe pistes afkomt de eerste dagen en dat je het doodvermoeiend vind. Maar het is echt heel erg leuk!
Nee nooit. Nou ja toen ik 0 en 4 was ben ik naar Oostenrijk geweest, maar ik heb nooit les gehad en het enige wat ik nog weet is dat mijn oma me een pret heuveltje op sleepte en me dan een rot duw naar beneden gaf, en daar ging ik dan op mijn ski's in de frietjes. Remmen en sturen kon ik niet en in mijn herinnering was het ook gewoon een rechte baan met duidelijk einde. Skiën kan ik dus ook niet.

Einde van de piste eens niet kunnen zien lijkt me heel gaaf! Ik vind die banen altijd te kort haha, ze mogen nog wel 5x zo lang. Nou ja in elk geval de blauwe piste dan! Als ik maar ergens heel beneden kan komen vind ik het al leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-11-2019 16:37
Bedankt voor de tip! Ik ga maar eens pisteregels Googlen dan want verder dan "niet je mede ski/boarders ondersteboven boarden" en "wegwezen als je uit de lift komt anders klapt iedereen tegen je op" kom ik niet. Ijs en bulten ken ik een klein beetje denk ik, in het hoogseizoen is de baan om te huilen soms, kiezen tussen hopen sneeuw of ijsplaten, maar ik denk dat het nog wel extremer is buiten.

Ja ik vind het ook heel spannend maar het lijkt me iets wat echt super leuk is, dus toch maar een keer proberen anders heb ik spijt als ik oud en rimpelig ben.
De regels in het kort!
https://www.wintersport.nl/weblog/beric ... ste-regels
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd grappig dat mensen die nog nooit op wintersportvakantie zijn geweest het altijd over de kou hebben. Want ik heb het, afgezien van de voorjaarsvakantie in 2018 nog nooit echt heel koud gehad. Je bent constant in beweging en de moderne liften zijn zo snel dat je het er niet koud in krijgt. Als je het koud dreigt te krijgen dan kun je lekker binnen in een hutje opwarmen met heisse Lumumba of iets anders lekkers.
Meestal is het lekker weer, en als het niet waait is het ook bij lage temperaturen prima uit te houden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-11-2019 16:37

Einde van de piste eens niet kunnen zien lijkt me heel gaaf! Ik vind die banen altijd te kort haha, ze mogen nog wel 5x zo lang. Nou ja in elk geval de blauwe piste dan! Als ik maar ergens heel beneden kan komen vind ik het al leuk.
Echt lange pistes in de Alpen zijn kilometers lang, soms wel 15 kilometer. Maar een hoop pistes leggen aardig wat hoogtemeters af en dan is de lengte daar weer een veelvoud van. Op een gemiddelde skidag, met kids erbij en af en toe een stop voor een drankje of een hapje, ski je al snel 30 tot 45 kilometer denk ik. Ik heb het nog nooit bijgehouden. Die langste piste in Zoetermeer is een klein stukje van een hele piste. Echt leuk voor je, dat je dat mee gaat maken!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Met -20 is het echt heel koud hoor en dat heb ik meerdere malen meegemaakt.
Oh leuk! Wij gaan ook met kerst. Naar Frankrijk, met een bevriend stel en alle kinderen. Doen we al jaren. Meestal gaan we de tweede week maar nu dus de eerste. Als het past nemen we een nepkerstboom mee :-D
En thuis komt ook zeker een kerstboom.

Ik ski zelf al vanaf ik kon lopen, man niet maar hij is helemaal verslaafd. De kinderen skiën ook vanaf kleins af aan. Ik vind wintersport zo leuk, leeftijden maken niet uit. We eten ‘S avonds met z’n allen, we kletsen en doen spelletjes. Zo gezellig!

En eenmaal eten we raclette, kan me er nu al op verheugen ;-)
ninanoname schreef:
01-11-2019 17:05
Ik vind het altijd grappig dat mensen die nog nooit op wintersportvakantie zijn geweest het altijd over de kou hebben. Want ik heb het, afgezien van de voorjaarsvakantie in 2018 nog nooit echt heel koud gehad. Je bent constant in beweging en de moderne liften zijn zo snel dat je het er niet koud in krijgt. Als je het koud dreigt te krijgen dan kun je lekker binnen in een hutje opwarmen met heisse Lumumba of iets anders lekkers.
Meestal is het lekker weer, en als het niet waait is het ook bij lage temperaturen prima uit te houden.
Mij hebben ze ook echt over moeten halen om mee te gaan omdat ik zo tegen de kou op zag. Wat viel me dat mee toen ik voor de eerste keer mee ging! Inderdaad omdat je actief bezig bent maar ook omdat de zon vaak schijnt.
Alle reacties Link kopieren
-20 is echt heel koud hoor, Gatinmijnsok. Heb ik ook al regelmatig meegemaakt. Voorjaarsvakantie van 2018 was echt verschrikkelijk! -28 ofzo. Dat was echt uitzonderlijk. Ik had zo'n medelijden met de kinderen in de klasjes.
Toch was het ook heel bijzonder. Heel stil op de piste. In de hutten beregezellig. Maar het was echt een uitzondering. Meestal is het gewoon prima te doen. Wel fris als je stilstaat, en als je boven de boomgrens skiet, of in een lift in de schaduw zit, maar dat is altijd maar eventjes. Over het algemeen vind ik het echt meevallen met de kou.
Je kunt je er gelukkig goed op kleden. Goede skikleding maakt echt een verschil, vind ik. En laagjes, vooral laagjes dragen. Vorig jaar had ik voor het eerst een wollen hemdje, en dat was echt heerlijk. Ik heb het elke dag aangehad, en het hield me heerlijk warm. Het ging niet stinken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
In december wil ik thuis zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa ik ga deze winter/ dit voorjaar ook weer twee keer! Helemaal zin in. Mijn beste vriend heeft een chalet in Frankrijk op een kwartiertje af van de pistes, dus ik heb geluk! Vroeger had ik wel eigen ski’s maar de laatste aantal jaren huur ik, de ontwikkelingen gaan zo snel, daar kun je niet tegenop kopen. Wel heb ik eigen schoenen.

Ik ski al sinds dat ik kan lopen, maar ik merk wel dat ik met de jaren angstiger geworden ben. Vroeger racete ik de zwarte pistes af, of ging ik volledig off-piste. Nu ben ik wel blij met een lekkere brede rode, of stiekem een simpele blauwe.

Vorig jaar hadden we niet goed gelezen bij de lift en kwamen we terecht (na hevige sneeuwval) op een ongeprepareerde zwarte piste. My God, dat vond ik echt heftig, ik dacht dat ik nooit beneden zou komen, dat was puur angst dus, want skiën kan ik wel.

Ik ben nog van de oude stijl, dus heb geleerd te wedelen (wedeln?). Met de ski’s van nu vind ik het wel heel anders skiën. Vroeger waren mijn ski’s een stuk langer dan ik, nu een stuk korter! Skieen jullie wel eens zonder stokken? Ik voel me dan zó onthand.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven