Werk & Studie alle pijlers

Incapabel of...?

05-11-2019 14:12 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
aname wijzigde dit bericht op 20-02-2020 22:44
Reden: Ik weet genoeg
99.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is deze man ongeveer?
Heb je referenties gevraagd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vrijwilliger neem ik aan? Of prof?
Alle reacties Link kopieren
Hij is rond de 25. Het gaat hier om een kleine vereniging waar we blij zijn met iedereen die wat wil doen. Hij maakte al langer posters voor onze activiteiten en leek ons prima geschikt om ook de ledenadministratie op te pakken. Referenties opvragen is in deze setting wat overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Vrijwilliger inderdaad
Alle reacties Link kopieren
aname schreef:
05-11-2019 14:23
Hij is rond de 25. Het gaat hier om een kleine vereniging waar we blij zijn met iedereen die wat wil doen. Hij maakte al langer posters voor onze activiteiten en leek ons prima geschikt om ook de ledenadministratie op te pakken. Referenties opvragen is in deze setting wat overdreven.
Het leek. En blijkt nu niet.
Lijkt me voor hemzelf ook vervelend?
Dus op zoek naar een ander voor die functie.
Laat m wel poster blijven maken en misschien kan hij in het verlengde daarvan, nog meer betekenen voor het bestuur?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Inderdaad, hoe oud is hij, hoe groot is het ledenbestand, welk aantal uren wordt hij geacht er aan te werken, in hoeverre was hij voor het ogenblik dat hij tot secretaris werd benoemd, al betrokken bij de administratie?

Heeft hij zichzelf aangeboden of is hij gevraagd geworden? Is het een oplossing om (tijdelijk) hem de taken samen met iemand anders te laten doen, tot hij duidelijk snapt hoe alles werkt. Kan de oude secretaris nog terug enkele uren met hem samen de administratie doen, zodat de nieuwe ingewerkt geraakt en de oude ziet waar juist de knelpunten zitten.

Want, ik begrijp je frustratie wel natuurlijk, aan zo een secretaris heeft niemand iets.
Alle reacties Link kopieren
stel je niet aan

het is maar vrijwillgerswerk. Wees blij dat iemand het wil doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wees blij dat hij posters voor jullie maakt en ga zelf die administratie doen als jij het zo goed weet. Hij wordt er blijkbaar niet voor betaald dus je hebt niet zoveel te eisen. Behalve dat je hem van die ondankbare taak kan ontheffen.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
05-11-2019 14:30
stel je niet aan

het is maar vrijwillgerswerk. Wees blij dat iemand het wil doen
Wat een gekke reactie, ook van vrijwilligers mag je verwachten dat ze behoorlijk werk afleveren.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind de rest van het bestuur?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je frustratie, ik neem aan dat jij dit ook als vrijwilligerswerk doet.

Je zou kunnen vragen of hij het fijn vind als je instructies op papier zet. Dat is ook handig voor latere overdracht naar een volgende secretaris, als er protocollen zijn. Kleine, specifieke instructies zou je via de mail kunnen doen, zodat hij het terug op kan zoeken. Als je hem uitleg geeft zou hij of jij aantekeningen kunnen maken. Je vorige secretaris kan misschien ook nog helpen om wat protocollen uit te typen.
Sommige mensen kunnen slecht informatie opslaan onder druk, misschien dat er zoiets speelt?

Succes, hoop dat hij bijdraait want hem inwisselen zal ook niet zo makkelijk zijn.
Oké, hij blijkt veel dingen nog niet te kunnen, maar hij pikt het dus ook niet snel op?

Vraag hem anders gewoon hoe het zelf ziet. Vallen de werkzaamheden hem misschien ook tegen? Denkt hij dat hij er handigheid in zal krijgen? Geef gewoon aan dat je graag helpt, maar dat het als het lastig blijft misschien handiger is om naar een andere secretaris uit te kijken.

Het is echt onzin dat je omdat het vrijwilligerswerk is niets van iemand kan verwachten. Als je iets niet kunt moet je je de taak niet accepteren.

Overigens ken ik genoeg IT-wizards die nog geen powerpoint in elkaar kunnen draaien en geen outlook invite kunnen verzetten, dus dat hij misschien volleerd is in InDesign en PaintshopPro zegt verder niets over het kunnen werken met bijvoorbeeld MailChimp.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
05-11-2019 14:39
Wat vind de rest van het bestuur?
De rest bestaat uit één persoon, zij vindt het ook frustrerend dat het zo gaat, maar vind dat we hem niet zomaar van de functie af moeten schoppen, zeker omdat we niet zo makkelijk iemand anders zullen gaan vinden. Ze denkt ook dat er wat anders onder zit dan het niet kunnen/snappen. Wat mij betreft heeft hij vaak genoeg de uitleg gehad, maar inderdaad, we gaan niet zomaar iemand anders vinden dus ik wil hem nog een kans geven.
redbulletje schreef:
05-11-2019 14:35
Wees blij dat hij posters voor jullie maakt en ga zelf die administratie doen als jij het zo goed weet. Hij wordt er blijkbaar niet voor betaald dus je hebt niet zoveel te eisen. Behalve dat je hem van die ondankbare taak kan ontheffen.
TO wordt waarschijnlijk ook niet betaald. Je mag van een volwassene verwachten dat ‘ie een klus alleen aanneemt als hij dat ook aankan.
Alle reacties Link kopieren
Met hem bespreken. Aangeven dat hij wat afgeleid over komt en meermaals dezelfde vraag stelt..of er iets aan de hand is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
05-11-2019 14:49
Je zou kunnen vragen of hij het fijn vind als je instructies op papier zet. Dat is ook handig voor latere overdracht naar een volgende secretaris, als er protocollen zijn.
Ja een goed protocol mist inderdaad, er staat wel wat op papier, maar lang niet alles. Misschien moet ik hem er ook maar eens aan herinneren dat het ledenadministratieprogramma een handleiding heeft... De oud-sec is lekker op reis dus daar kunnen we niet veel van verwachten helaas :)
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
05-11-2019 14:30
stel je niet aan

het is maar vrijwillgerswerk. Wees blij dat iemand het wil doen
Vrijwillig is iets anders dan vrijblijvend.
Nitflex schreef:
05-11-2019 14:53
TO wordt waarschijnlijk ook niet betaald. Je mag van een volwassene verwachten dat ‘ie een klus alleen aanneemt als hij dat ook aankan.
Misschien voelde hij zich verplicht toen het hem gevraagd werd en hoopt hij door wanprestatie van zijn taak ontheven te worden?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-11-2019 14:50
Oké, hij blijkt veel dingen nog niet te kunnen, maar hij pikt het dus ook niet snel op?

Vraag hem anders gewoon hoe het zelf ziet. Vallen de werkzaamheden hem misschien ook tegen? Denkt hij dat hij er handigheid in zal krijgen? Geef gewoon aan dat je graag helpt, maar dat het als het lastig blijft misschien handiger is om naar een andere secretaris uit te kijken.

Het is echt onzin dat je omdat het vrijwilligerswerk is niets van iemand kan verwachten. Als je iets niet kunt moet je je de taak niet accepteren.

Overigens ken ik genoeg IT-wizards die nog geen powerpoint in elkaar kunnen draaien en geen outlook invite kunnen verzetten, dus dat hij misschien volleerd is in InDesign en PaintshopPro zegt verder niets over het kunnen werken met bijvoorbeeld MailChimp.
Hij pikt het helemaal niet snel op inderdaad. Ben er nu wel achter ja dat je nog zo goed kunt zijn in het ene programma, maar niet zo makkelijk met allerlei andere programma's om kunt gaan :geek: :geek:
redbulletje schreef:
05-11-2019 15:01
Misschien voelde hij zich verplicht toen het hem gevraagd werd en hoopt hij door wanprestatie van zijn taak ontheven te worden?
Kan, maar dat vind ik dan niet erg volwassen. Je kunt gewoon Nee zeggen, zeker als je het niet aankunt. In plaats van te gaan zitten prutsen en van de regen in de drup te raken. Het is voor anderen makkelijker om te weten dat je iets zelf moet doen, dan te denken dat je op iemand kunt rekenen die er dan niet blijkt te zijn.

Maar waarschijnlijk dacht hij zelf dat hij het prima zou kunnen en valt het hem een beetje tegen.
Het lijkt me logischer als je het hem gewoon nog een keer uitlegt en hij het stap voor stap op papier zet.
Dan gebruikt hij dat de volgende keer als handleiding.

En dat hij de systemen zoals ze daar werken niet meteen onder de knie heeft, snap ik best. Geef hem wat meer tijd om te wennen - als hij drie weken ziek is geweest, is er misschien van alles gaande geweest in zijn hoofd.
Als ze niet in rijen dik staan om deze meneer als vrijwilliger te vervangen, zou ik wat meer tijd uittrekken om hem in te werken.
Doet hij het nog graag?

Of wil hij liever terug naar het affiche-werk?


Ooit op mijn werk zo ook een vrijwilliger gehad.
Die bepaald werk erbij pakte omdat er niemand anders was.
Die perfecte capaciteiten en verstand leek te hebben.
Maar die het écht niet kon - hoe vaak je het hem ook uitlegde - en het na een tijd ook gewoon helemaal niet graag meer deed omdat het dus elke keer in de soep draaide.

Het was toch zijn ding niet. Punt.

Hij doet nog altijd zijn oude vrijwilligerswerk.
Maar dus niet meer dit deel.

Heeft overigens ook nog bloed, zweet en tranen gekost om hem dat écht te laten bekennen, want hij wou niet opgeven. Er was immers niemand anders om het over te nemen en hij wist dus dat de boel helemaal de soep zou indraaien als hij opgaf.
Maar telkens zijn fouten recht trekken en gesprekken met hem aangaan over hoe het wel moest en of hij het nog zag zitten was even vermoeiend als gewoon alles er zelf bij pakken.

(En een jaar na zijn vertrek vonden we uiteindelijk een nieuwe vrijwilliger.)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n collega gehad. Volgens eigen zeggen universitair geschoold en in alle mogelijke programma's jaren werkervaring. Nou ja.
Mijn 5 centen: laat hem de stappen op papier meeschrijven, e-mail schijnt ook gemakkelijk onvindbaar te kunnen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven