Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek verdeling

05-11-2019 21:44 12 berichten
Vraagje, niet voor mezelf. Maar kwam ter discussie op mijn werk vandaag en ik had geen antwoord.

Collega en haar man kopen samen een huis. Collega heeft haar helft cash, man moet een hypotheek nemen. Man zal hypotheek aflossen.

Nu was haar vraag: moet ze meebetalen aan de hypotheekkosten als advies bij de bank? Zonder elkaar was het onmogelijk het huis te kopen. Het gaat om 1500 euro.

Ik neig naar kosten delen. Wat denken jullie?
Ja, delen. Zonder zijn deel hypotheek kan ze het niet kopen toch. En kan ze dat wel, had ze ook moeten betalen voor het advies.

Als je hier al gedoe om hebt is het wel heel erg gesteld. Ik ben helemaal niet van alles op een hoop ect. Maar vind je collega echt dat ze niet mee hoeft te betalen voor dat gesprek/hypotheekadvies?
Alle reacties Link kopieren
Je kan niet alleen een hypotheek aangaan als je samen koopt.

Ze hebben dus voor de helft van koopsom een hypotheek nodig en jouw collega vindt omdat zij de helft inbrengt ze niet hoeft mee te betalen voor de kosten van de financieel tussenpersoon.

Gaat ze wel voor de helft de schuld aan?
Ik zou toch een goed gesprek aanGaan met een financieel tussenpersoon want hier zijn allerlei constructies voor. Tevens is een gesprek met de notaris erg handig want wat er gebeurt er bij verkoop dan wel scheiding of verbroken relatie
anoniem_99920 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 21:59
9.22% gewijzigd
Je OP titel suggereerd iets anders dan waar je het in de OP over hebt.

Hypotheekverdeling of verdeling van bepaalde kosten? Of gaat alleen over de kosten van het afsluiten van de hypotheek? Dat is nogal een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Je collega zal ook op de hypotheekakte moeten staan en verantwoordelijkheid zijn voor de hele schuld.

Een bank zal het namelijk niet accepteren dat een mede-eigenaar niet op de hypotheekakte staat.

Omdat ze anders het huis niet kunnen verkopen op een executieveiling als de hypotheek niet betaald wordt.
sugarmiss schreef:
05-11-2019 22:05
Je collega zal ook op de hypotheekakte moeten staan en verantwoordelijkheid zijn voor de hele schuld.

Een bank zal het namelijk niet accepteren dat een mede-eigenaar niet op de hypotheekakte staat.

Omdat ze anders het huis niet kunnen verkopen op een executieveiling als de hypotheek niet betaald wordt.
Dat.
Alle reacties Link kopieren
Het is haar man!!! Nu al gezeik over geld. En die schuld is straks ook van haar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Huh hoe dan? Ik denk dat ze ook even naar de notaris moeten.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit soort dingen lees, ben ik zo blij dat wij het “alles op 1 hoop principe” hanteren.

What’s next? Hij heeft diarree - moet ik het wc papier meebetalen?
Ja, lijkt me logisch dat zij daar ook de helft van meebetaalt... Sterker nog, in dit geval had ik die kosten 100% op me genomen.
prinses30 schreef:
05-11-2019 22:42
Als ik dit soort dingen lees, ben ik zo blij dat wij het “alles op 1 hoop principe” hanteren.

What’s next? Hij heeft diarree - moet ik het wc papier meebetalen?
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen hypotheek lasten delen, maar vast laten leggen dat zij een grote cash investering doet. Dus als de woning ooit verkocht wordt is haar ingelegde deel weer voor haar en het afgeloste deel is 50/50. Eventuele overwaarde ook splitten lijkt me. Hoe dan ook goed vastleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven